Terug
Gepubliceerd op 03/04/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 24/03/2025 - 14:30

Tijdelijk verkeersreglement - Hofeinde 21 - herstelling straatkolk - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Tegenover Hofeinde 21 is een straatkolk stuk gereden. Deze zal door het team Uitvoering & Onderhoud van het lokaal bestuur hersteld worden op maandag 7 april 2025. De werken situeren zich vlak achter een bocht. Om deze veilig te kunnen uitvoeren is het aangewezen verkeerslichten te plaatsen. Er zal enkel gewerkt worden tussen 09.00 uur en 15.00 uur.
Bijkomend zullen in de Schransstraat tegenover de Melkerijstraat de gootstenen hersteld worden. Dit kan uitgevoerd worden via een mobiele werf. Uitvoerperiode tussen 7 en 11 april. Ook hier zal enkel gewerkt worden tussen 09.00 uur en 15.00 uur.

Juridisch kader
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

  • De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

  • Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

  • Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

  • Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

  • Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

  • Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

  • Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

  • De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

BESLUIT

Artikel 1: Op 7 april 2025 tussen 09.00 uur en 15.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in Hofeinde, zijnde: 
- ter hoogte van huisnummer 21 zal beurtelings verkeer ingevoerd worden via verkeerslichten
- voor het geval de lichten defect zijn worden B19 (gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) en B21-borden (voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) gezet
- er wordt een snelheidsbeperking van 30km/uur ingevoerd met C43-bord
- de verkeerslichten worden aangekondigd met A33-borden
- de werf wordt afgebakend met afzethekken voorzien van dagslapers en borden D1c en D1d, respectievelijk verplicht links en rechts aanhouden.

Artikel 2: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.

Artikel 3: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

Artikel 4: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door het lokaal bestuur.

Artikel 5: Tussen 7 en 11 april tussen 09.00 uur en 15.00 uur zal in de Schransstraat ter hoogte van de Melkerijstraat een mobiele werf ingericht worden voor het herstel van de gootstenen.

Artikel 6: Er mag enkel gewerkt worden buiten de spitsuren, zijnde van 09.00 uur tot 15.00 uur.

Artikel 7: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan team Uitvoering & Onderhoud van het lokaal bestuur.

Artikel 8: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

Artikel 9: De werken zullen aangekondigd worden via de meest geschikte kanalen.

Artikel 10: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat