DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
BESLUIT:
Goedgekeurd met 16 stemmen voor (11 GIB, 3 Vooruit, 1 Vlaams Belang en Emma Van Meensel) en 1 onthouding (Gino Van der Elst).
De notulen van de gemeenteraad van 20 februari 2025 worden goedgekeurd.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Kempen. In de afgelopen legislatuur heeft de Vervoerregio Kempen een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan werd op 11 januari 2024 goedgekeurd door de Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken. Het mobiliteitsplan speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Door de betrokkenheid bij de vervoerregiowerking is de gemeente integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen en uitwerken van het mobiliteitsbeleid voor de regio. Zo heeft de vervoerregioraad een belangrijke rol in de afstemming van de gelaagdheid van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het adviseren van de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma’s en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.
Het engagement in de vervoerregioraad houdt voor de gemeente een actieve participatie in aan de werking en de overlegmomenten van de vervoerregioraad, het delen van beschikbare informatie (o.m. uit het eigen mobiliteitsplan) en constructief meewerken aan de uitvoering van concrete acties. De gemeentelijke vertegenwoordiger staat in voor de terugkoppeling vanuit de vervoerregioraad naar het college/de gemeenteraad.
Goedkeuring door de Vlaamse Regering op 20 juli 2018 van de indeling van het grondgebied van het Vlaams Gewest in 15 vervoerregio's en de afbakening van deze vervoerregio's.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 1 en art. 41, tweede lid 4°.
Goedkeuring door de Vlaamse Regering op 26 april 2019 van het decreet betreffende de basisbereikbaarheid (artikel 7 §2 1°).
Meerjarenplan 2020-2025.
BD000002 We onderhouden en maken netwerken klaar voor de toekomst en dragen zo bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving.
AP000011 We zetten in op alternatieve, slimme en vlotte verkeersstromen.
AC000310 We werken actief mee aan de vervoerregio's en stellen regionale mobiliteitsplannen op.
BESLUIT:
Bij geheime stemming waarbij 18 digitale stemmen werden uitgebracht met 12 stemmen voor Marianne Verhaert, 4 stemmen voor Gino Van der Elst, 1 stem voor Rigo Smidts en 1 stem voor de Beuckelaer Patrick voor vertegenwoordiger.
Bij geheime stemming waarbij 18 digitale stemmen werden uitgebracht met 12 stemmen voor Johan Verhaegen, 5 stemmen voor Patrick De Beuckelaer en 1 stem voor Lut Cateau voor plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 1: Goedkeuring van de aanstelling van de burgemeester (bevoegd voor mobiliteit) als de vertegenwoordiger en Johan Verhaegen als plaatsvervanger van de gemeente in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Kempen en in de Vervoerregioraad van de aangrenzende Vervoerregio(‘s) Antwerpen, Mechelen, Leuven en Limburg.
Artikel 2: Goedkeuring van de aanstelling van de mobiliteitsambtenaar als ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Kempen. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Vervoerregio Kempen
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete. De gemeente werd per schrijven van 10 februari 2025 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete die plaats zal vinden op 25 februari 2025 om 20 uur in Tuinzaal van de Warande in Turnhout.
De agenda van de algemene vergadering van Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete van 25 februari 2025 bevat volgende agendapunten:
De gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde de heer Bart Wagemans voor als volmachtdrager voor de algemene vergadering van Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete gedurende de ganse legislatuur.
De gemeenteraad van 20 februari 2025 stelde de heer Robbe Pauwels voor als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete gedurende de ganse legislatuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 12 stemmen voor (GIB) en 6 onthoudingen (3 Vooruit, 2 N-VA en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: Onthouding bij de agendapunten van de algemene vergadering van Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete van 25 februari 2025.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Regionaal Landschap Kleine en Grote Nete
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Pidpa. De gemeente werd per schrijven van 20 december 2024 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van Pidpa die plaats zal vinden op 28 maart 2024 om 11u30 in in de kantoren van Pidpa, gelegen aan de Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.
De agenda van de algemene vergadering van Pidpa van 28 maart 2024 bevat volgende agendapunten:
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om:
Op deze algemene vergadering zal tevens een statutenwijziging voorgelegd worden om de statuten van Pidpa in overeenstemming te brengen met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. Daarnaast werd van de gelegenheid gebruikgemaakt om ook de leesbaarheid van de statuten te verhogen en aldus de rechtszekerheid voor de deelnemers te versterken.
Overeenkomstig de decretale bepalingen moet bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden, binnen de eerste drie maanden van het jaar volgend op dat van de verkiezingen, een algemene vergadering worden bijeengeroepen waarbij tot een algehele vervanging van de raad van bestuur wordt overgegaan. Ook dienen er eventuele voordrachten te worden gedaan betreffende de afgevaardigden op de algemene vergadering.
Overeenkomstig het decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (DLB), en meer bepaald artikel 423 hiervan, kan een opdrachthoudende vereniging na afloop van de statutair bepaalde duur opeenvolgende keren verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar.
Conform artikel 424 DLB kan er indien de termijn verstrijkt in een jaar waarin de verkiezingen voor een algehele vernieuwing van de gemeenteraden worden georganiseerd, pas over de verlenging beslist worden in het daaropvolgende jaar en wordt bijgevolg en de duur van Pidpa verlengd tot de eerste algemene vergadering in het jaar volgend op het verkiezingsjaar. Gezien de duurtijd van Pidpa verstrijkt op het tijdstip van de eerste algemene vergadering van 2025, dient onze gemeente uiterlijk tegen de buitengewone algemene vergadering van Pidpa van 28 maart 2025 een beslissing te nemen aangaande de verlenging van Pidpa.
De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Wat de Verlenging van Pidpa betreft
De gemeenteraad neemt kennis van de in het bijgevoegde verlengingsdossier uitgebreide toelichting en maakt zich deze eigen.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Vlaamse Regering i.v.m. de saneringsplicht, waarbij de verantwoordelijkheid voor de sanering van het geleverde drinkwater duidelijker bij de drinkwaterproducent gelegd wordt.
De gemeenteraad houdt rekening met de voordelen om minstens voor deze periode en tot zolang onderzoek eventueel anders heeft uitgewezen, zowel de drinkwateropdracht als de rioleringsopdracht bij dezelfde partner te houden.
De gemeenteraad overweegt verder het volgende:
Oorspronkelijk opgericht met als doel de ‘droge’ gemeenten in de provincie Antwerpen te voorzien van een betrouwbare watervoorziening, levert Pidpa sindsdien elke dag zuiver, kwaliteitsvol drinkwater aan al haar klanten, 24/24, aan een betaalbare prijs. Vandaag betekent dit dat er dagelijks zo’n 175 miljoen liter drinkwater geleverd wordt aan de meer dan 1.500.000 gebruikers van de 64 gemeentelijke deelnemers. Meer dan 100 jaar ervaring maakt van Pidpa dé specialist op het gebied van grondwaterwinning, waterkwaliteit en waterdistributie.
Sinds 2005 zorgt Pidpa als integraal waterbedrijf voor drinkwater én voor de opvang en afvoer van het regen- en afvalwater van de gemeente. Al 46 gemeentelijke deelnemers kozen voor een rioleringsformule op maat van hun specifieke noden.
Deze integrale werking biedt synergievoordelen voor de deelnemers, voor de burgers en voor Pidpa. Met 20 jaar ervaring in regen- en afvalwaterbeheer mag Pidpa als een betrouwbare partner in integraal waterbeheer beschouwd worden.
Met circulair waterbeheer wordt de waterkringloop nu rondgemaakt. Stroomopwaarts zet Pidpa in op biodiversiteit, natuur- en bronbescherming. Centraal wordt gestreefd naar structureel hergebruik van regenwater. Stroomafwaarts staat het hergebruik van afvalwater en voedingsstoffen centraal. Doorheen de hele kringloop is er bijzondere aandacht voor energie-efficiëntie en voor het monitoren van pathogenen of vervuilende stoffen. Zo beschermt Pidpa het universele recht op water en sanitaire voorzieningen.
Pidpa is een financieel gezond bedrijf dat inspeelt op de huidige en toekomstige uitdagingen aan de hand van de onderstaande pijlers:
Klimaatrobuustheid. De gevolgen van klimaatverandering worden steeds zichtbaarder en voelbaarder: langdurige droogteperiodes wisselen af met periodes van intense neerslag, met grote impact op onze leefomgeving en op de waterlagen. Een stabiele drinkwaterinfrastructuur, leveringszekerheid en hoogstaande kwaliteitsnormen vereisen bijkomende investeringen binnen een doordacht assetbeleid. Bronbescherming en diversifiëring van bronnen dringen zich dwingender op dan ooit. Circulair watergebruik, met hergebruik van hemel- en afvalwater, is essentieel.
Voor onze gemeente en onze burgers vertaalt zich dat concreet in het feit dat:
Betaalbaarheid. Water blijft, als essentiële bron van leven, betaalbaar en toegankelijk voor iedereen. Continue efficiëntieverbetering en kostenoptimalisatie zorgen voor een gezonde bedrijfsvoering. Pidpa maakt daarbij volop gebruik van digitale vooruitgang en procesoptimalisatie. Investeringen in de toekomst zijn noodzakelijk. Een doordacht asset management bewaakt het lange termijn evenwicht tussen investeringen en kosten.
Voor onze gemeente en onze burgers vertaalt zich dat concreet in het feit dat:
Duurzame transitie. Vanuit haar maatschappelijke en ecologische verantwoordelijkheid wil Pidpa de overstap maken naar zowel circulair waterbeheer als een circulaire bedrijfsvoering. Pidpa wil proactieve maatregelen nemen om de klimaatimpact te verminderen en haar activiteiten veerkrachtig te maken tegen de veranderingen die plaatsvinden.
Voor onze gemeente en onze burgers vertaalt zich dat concreet in het feit dat Pidpa:
Veerkracht. Pidpa vindt het belangrijk dat we ons als bedrijf flexibel kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. De uitdagingen zijn uiteenlopend, denk aan de verwachtingen van Pidpa’s klanten en partners, klimaatuitdagingen, technologische evoluties, wetgeving, politieke evoluties,… Dit vraagt een wendbare organisatie, met teams en processen die inspelen op uitdagingen en er zelfs sterker door worden.
Voor onze gemeente en onze burgers vertaalt zich dat concreet in het feit dat Pidpa:
Voor onze gemeente en onze burgers vertaalt zich dat concreet in het feit dat Pidpa:
Wat de statutenwijziging betreft
Pidpa is ertoe gehouden haar statuten aan te passen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen. Daarnaast werd van de gelegenheid gebruikgemaakt om ook de leesbaarheid van de statuten te verhogen en aldus de rechtszekerheid voor de deelnemers te versterken.
Gelet op het feit dat dergelijke wijziging noodzakelijk en nuttig is en gelet op het onvoorwaardelijke positieve advies van de Vlaamse Regering, stemt de raad in met de voorgenomen statutenwijziging.
Wat de benoeming van nieuwe bestuurders betreft
Bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden dienen er voor de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden de nodige voordrachten gedaan te worden voor de vorming van een nieuwe raad van bestuur en de afgevaardigden op de algemene vergadering.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 12 stemmen voor (GIB) en 6 onthoudingen (3 Vooruit, 2 N-VA en 1 Vlaams Belang).
Bij geheime stemming waarbij 18 digitale stemmen werden uitgebracht met 15 stemmen voor Ronny Gorremans, 1 stem voor Johan Verhaegen en 2 onthoudingen.
Artikel 1: Kennis te nemen van en goedkeuring te hechten aan het verlengingsdossier van Pidpa houdende de argumenten om de opdrachthoudende vereniging te verlengen voor een termijn van 18 jaar.
Artikel 2: Te verzoeken om over te gaan tot verlenging van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voor een termijn van 18 jaar, met ingang van de datum van de algemene vergadering van Pidpa die zal beslissen over de verlenging, en dus tot en met 28 maart 2043 indien die algemene vergadering plaatsvindt op 28 maart 2025.
Artikel 3: Akkoord te gaan met de verlenging van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voor een termijn van 18 jaar vanaf de datum van de algemene vergadering van Pidpa die zal beslissen over de verlenging, deelnemer te blijven van de opdrachthoudende vereniging Pidpa voor de activiteit watervoorziening en de daarbij horende beheersoverdracht te bevestigen.
Artikel 4: Goedkeuring te verlenen aan de door de raad van bestuur van Pidpa voorgelegde wijzigingen aan de statuten van Pidpa.
Artikel 5: Kennis wordt genomen van het voorstel betreffende de samenstelling van de nieuwe raad van bestuur. Alle voorgestelde mandatarissen worden voorgedragen als kandidaat lid voor de raad van bestuur.
Artikel 6: Kennis wordt genomen van het feit dat aan de vergadering van de raad van bestuur kan worden deelgenomen door een lid met raadgevende stem dat dient te behoren tot de oppositie. Navolgend gemeentelijk oppositielid wordt voorgedragen als kandidaat mandataris met raadgevende stem voor de raad van bestuur van Pidpa: Ronny Gorremans.
Artikel 7: Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 28 maart 2025, evenals op elke andere algemene vergadering ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering, overeenkomstig dit besluit te stemmen en de benoemingen van de bij dit besluit voorgedragen kandidaten goed te keuren.
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Pidpa
Alle vertegenwoordigers
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk maakt deel uit van Pidpa.
In het geval van gemeenteraadsverkiezingen moet een nieuwe vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen worden aangesteld om namens de gemeente geldig te kunnen optreden tijdens de gehele huidige legislatuurperiode.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Volgende personen worden door het college van burgemeester en schepenen voorgedragen voor:
BESLUIT:
Bij geheime stemming waarbij 18 digitale stemmen werden uitgebracht met 12 stemmen voor Robbe Pauwels, 4 stemmen voor Ronny Gorremans, 1 stem voor Patrick De Beuckelaer en 1 stem voor Rigo Smidts voor vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen.
Bij geheime stemming waarbij 18 digitale stemmen werden uitgebracht met 12 stemmen voor Marianne Verhaert, 5 stemmen voor Natalie Moens en 1 stem voor Lut Cateau voor plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen.
Artikel 1: De gemeenteraad duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Alle vertegenwoordigers
Pidpa
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk maakt deel uit van Fluvius Antwerpen.
In zitting van de gemeenteraad van 20 februari 2025 werd mevrouw Wendy Overbeeke aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen en tevens ook aangesteld als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van het Regionaal Bestuurscomité Regio en de raad van bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen. Hierdoor ontstaat er een onverenigbaarheid.
Er wordt gevraagd over te gaan tot een nieuwe aanduiding van het kandidaat-lid RvB/RBC.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald:
- Artikel 434, §1;
- Artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de deelnemende gemeenten hun vertegenwoordigers voor een Algemene Vergadering van een opdrachthoudende vereniging bij gemeenteraadsbesluit dienen aan te wijzen uit de leden van de gemeenteraad en dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoor-diger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Gelet op het feit dat de decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente overgemaakt werd, ook gelden voor de vertegenwoordigers op (Buitengewone) Algemene Vergaderingen en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) of voor de Raad van Bestuur.
Het lokaal bestuur Grobbendonk wenst mevrouw Tine Van Bouwel voor te dragen als lid van het Regionaal Bestuurscomité Regio en kandidaat-bestuurder van Fluvius Antwerpen.
Conform Art. 434, §1 van het decreet lokaal bestuur kunnen de deelnemende gemeenten van de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen kandidaat-bestuurders voordragen die geen lid zijn van een gemeenteraad 'maar van wie de deskundigheid over de statutair bepaalde doelstellingen manifest aantoonbaar is'.
Mevrouw Van Bouwel heeft meer dan 20 jaar relevante beroepservaring als freelance business controller in verschillende bedrijfstakken. Zo heeft ze ervaring opgedaan in zowel productie als sales afdelingen van bedrijven, en van departementen zoals controle van variabele arbeids, transport en utilities. Ze deed ook ervaring op in de audit naar aanleiding van bedrijfsfusies, begeleidde budgetteringsprocessen, heeft ervaring in inventaris management, balans en cash flow rapportage, kostencalcutie,
In de openbare sector verving ze de Honoraria, manager van de GZA Ziekenhuizen gedurende anderhalf jaar, waarbij het automatisering en optimalisatieproces van de financiële stromen een belangrijke taak was.
Mevrouw Van Bouwel heeft dan ook een belangrijke financiële ervaringen op alle vlakken van de bedrijfsvoering die een bijzondere meerwaarde biedt voor de bestuursorganen.
Gelet op het feit dat de gemeente ingedeeld is bij het Regionaal Bestuurscomité Regio;
Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 17 punt 2 van de statuten elke gemeente het recht heeft om één (1) kandidaat-lid voor te dragen voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) per begonnen schijf van 100.000 toegangspunten/overnamepunten met actieve en niet‑actieve levering elektriciteit en gas en warmte en leidingwater en riolering en openbare elektronische-communicatienetwerken en dat het aantal toegangspunten/overnamepunten met actieve en niet-actieve levering bepaald wordt voor de ganse legislatuur op basis van de stand op 31 december van het jaar vóór de gemeenteraadsverkiezingen;
Gelet op het feit dat overeenkomstig artikel 12 punt 2 van de statuten de deelnemende gemeenten het recht hebben om maximaal 15 kandidaat-bestuurders voor te dragen waarvan minimum vier (4) door de stad Antwerpen en maximum elf (11) door de gemeenten behorende tot de groep van de overige deelnemende gemeenten;
Gelet op het feit dat een kandidaat-bestuurder eveneens dient te worden voorgedragen als kandidaat-lid voor het RBC;
Gelet op het feit dat het om onafhankelijke bestuurders moet gaan in de zin van artikel 1.1.1., §2, 74° van het Energiebesluit en dat er een aantal decretale en statutaire onverenigbaarheden zijn, zoals beschreven in de toelichtingsnota.
BESLUIT:
Bij geheime stemming waarbij 18 digitale stemmen werden uitgebracht met 12 stemmen voor Tine Van Bouwel, 5 stemmen voor Emma Van Meensel en 1 onthouding voor kandidaat-lid RBC.
Artikel 1: Ingevolge de onverenigbaarheid van de aanstelling van Wendy Overbeeke als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen en als kandidaat-lid van het Regionaal Bestuurscomité Regio en de raad van bestuur van Fluvius Antwerpen, zoals vastgelegd in de zitting van de gemeenteraad van 20 februari 2025, duidt de gemeenteraad de volgende persoon aan tot het einde van de legislatuur:
Artikel 2: Dezelfde persoon vermeld in artikel 2 tevens voor te dragen als kandidaat-lid voor de Raad van Bestuur van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Antwerpen tot het einde van de legislatuur.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Alle vertegenwoordigers
Fluvius Antwerpen
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk maakt deel uit van Fluvius OV.
In zitting van de gemeenteraad van 20 februari 2025 werd mevrouw Wendy Overbeeke aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen en tevens aangesteld als kandidaat-lid voor de raad van bestuur van Fluvius OV. Hierdoor ontstaat er een onverenigbaarheid.
Er wordt gevraagd over te gaan tot een nieuwe aanduiding van de plaatsvervangend vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Artikel 432 van het decreet over het lokaal bestuur.
Gelet op het feit dat de decretale en statutaire onverenigbaarheden, zoals beschreven in het punt 2 van het documentatiedossier dat aan de deelnemende gemeente overgemaakt werd, ook gelden voor de vertegenwoordigers op de algemene vergadering en dat de vertegenwoordigers niet als kandidaat-lid mogen voorgedragen worden voor de Raad van Bestuur.
Volgende persoon wordt door het college van burgemeester en schepenen voorgedragen voor:
BESLUIT:
Bij geheime stemming waarbij 18 digitale stemmen werden uitgebracht met 11 stemmen voor Sylvain Weyers, 5 stemmen voor Els Beullens, 1 stem voor Wendy Overbeeke en 1 stem voor Rigo Smidts voor plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen.
Artikel 1: Ingevolge de onverenigbaarheid van de aanstelling van Wendy Overbeeke als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen en als kandidaat-lid van de raad van bestuur van Fluvius OV, zoals vastgelegd in zitting van de gemeenteraad van 20 februari 2025, duidt de gemeenteraad volgende persoon aan tot het einde van de legislatuur:
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Alle vertegenwoordigers
Fluvius OV
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Begin september besloot Waardenmakerij vzw (vroegere Kringwinkel Zuiderkempen) om de werking omtrent energiescans volledig stop te zetten. IOK werd gevraagd of er mogelijkheden zijn om deze werking te continueren. Op 20 september jl. besloot de raad van bestuur van IOK om alle gemeenten die tot hiertoe energiescans lieten uitvoeren via Waardenmakerij vzw aan te bieden om deze werking verder te zetten via IOK, meer bepaald via de werking van het Energiehuis Kempen.
Volgens het Vlaams Energiebesluit van 19 november 2010 en latere wijzigingen Artikel 6.4.1/8 is de distributienetbeheerder verantwoordelijke voor de uitvoering van energiescans.
Elke gemeente bepaalt door wie op het grondgebied energiescans worden uitgevoerd. De energiescans kunnen worden uitgevoerd door gemeentepersoneel, door personeel van de elektriciteits-distributienetbeheerder, door het energiehuis dat werkzaam is in dat gebied of door derden.
Artikel 1.1.1 §2, 38) bepaalt dat een energiescan een doorlichting is die, op basis van een bezoek ter plaatse, een eerste beeld geeft van de energiesituatie en het energiebesparingspotentieel op het vlak van gebouwschil, verwarming, sanitair warm water, verlichting, elektrische apparaten en gedrag, en waarbij tijdens het eerste bezoek de energiefactuur kan worden gescreend met het oog op optimalisatie op basis van onder meer een leveranciersvergelijking, premies voor energiebesparende investeringen kunnen worden toegelicht en op de plaatsen waar dat zinvol wordt geacht, spaarlampen, een spaardouchekop, radiatorfolie, buisisolatie, tochtstrips, een timer voor een waterboiler, een stroomverdeeldoos met schakelaar kunnen worden geplaatst en radiatoren kunnen worden ontlucht, of een daaropvolgende dienstverlening ofwel eenmalig een dienstverlening gericht op begeleiding op maat voor kwetsbare groepen ofwel dienstverlening gericht op begeleiding bij de uitvoering van energiebesparende investeringen.
Voor IOK is het aanbieden van energiescans voor gezinnen uit de sociale doelgroep een logische uitbreiding van de dienstverlening binnen het Energiehuis. Voor OCMW’s schept dit ook meer duidelijkheid doordat het volledig pakket aan dienstverlening rond energie bij één partner wordt ondergebracht en er dus niet langer verwarring kan bestaan over welke soort vragen aan welke partner dienen te worden overgemaakt. Het maakt ook een vlottere doorstroming mogelijk van eenvoudige energievragen die tijdens een energiescan kunnen worden behandeld naar meer investeringsgerichte vragen gericht op renovatiewerken in de woning. Ook in andere regio’s in Vlaanderen is de energiescanwerking opgenomen binnen het Energiehuis met positieve ervaringen en synergieën tussen de verschillende aangeboden diensten.
De energiescans worden door Fluvius vergoed waardoor deze dienstverlening voor lokale besturen blijvend gratis aangeboden kan worden.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 15 stemmen voor (12 GIB, 1 Vlaams Belang, Ronny Gorremans en Natalie Moens) en 3 onthoudingen (2 N-VA en Patrick De Beuckelaer).
Artikel 1: Het lokaal bestuur duidt IOK-Energiehuis Kempen aan als energiescanbedrijf voor de uitvoering van basis energiescans en opvolgscans op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 2: Het OCMW kan een energiescan aanvragen voor een inwoner die bij hen in begeleiding is indien de inschatting gemaakt wordt dat dit nuttig kan zijn voor de bewoner. De betrokken maatschappelijk werker kan op eigen vraag of op vraag van IOK de energiescan bijwonen.
Het Energiehuis Kempen-IOK bezorgt aan het OCMW een beknopt verslag van elke uitgevoerde energiescan die door het OCMW werd aangevraagd. Minstens elk half jaar zal het Energiehuis rapporteren over het aantal uitgevoerde energiescans in de gemeente.
Inwoners uit de gemeente kunnen ook rechtstreeks bij het Energiehuis Kempen-IOK of via de distributienetbeheerder een energiescan aanvragen indien zij voldoen aan de door Vlaanderen gestelde voorwaarden.
Op regelmatige wijze organiseren het lokaal bestuur en Energiehuis Kempen-IOK overleg om de voortgang en uitvoering van de energiescans te bespreken. Dit overleg kan gezamenlijk met opvolging van andere aangeboden dienstverlening vanuit het Energiehuis Kempen in de gemeente plaatsvinden.
Artikel 3: IOK zal de uitgevoerde energiescans rechtstreeks factureren aan de distributienetbeheerder waardoor deze dienstverlening voor de gemeente en het OCMW geen financiële impact heeft.
Artikel 4: Alle overige bepalingen van de initiële samenwerkingsovereenkomst dd. 28 april 2020 blijven integraal van toepassing.
Deze beslissing zal ook aan de distributienetbeheerder worden overgemaakt als bewijs van aanstelling van een energiescanbedrijf door de gemeente.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Betrokkenen 1 en betrokkenen 2, doen overdracht van: twee perceeltjes grond gelegen Hoevestraat vóór huisnummer 24 en 24A, gekend ten kadaster volgens titel sectie B, delen van nummer 107M11 P0000 met een oppervlakte volgens meting van respectievelijk 26 m² en 27m². Met gereserveerde perceelsnummers: 107T14 P0000 en 107V14 P0000.
Ontwerpakte opgemaakt door Meester KATHLEEN PEETERS/ KAREN HERMANS, notaris te HEIST-OP-DEN-BERG (ITEGEM), die haar ambt uitoefent in de besloten vennootschap “Peeters & Hermans, geassocieerde notarissen”, met zetel te Heist-op-den-Berg (Itegem), Schoolstraat 11.
BESLUIT:
Nadat Verhaert Marianne , burgemeester, de zitting verlaten heeft ingevolge artikel 27 van het DLB.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Twee perceeltjes grond gelegen Hoevestraat vóór huisnummer 24 en 24A, gekend ten kadaster volgens titel sectie B, delen van nummer 107M11 P0000 met een oppervlakte volgens meting van respectievelijk 26 m² en 27m². Met gereserveerde perceelsnummers: 107T14 P0000 en 107V14 P0000, op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 2: Het terzake ingediende dossier met ontwerpakte wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens de gemeente mede te ondertekenen.
Artikel 4: Alle onkosten verbonden aan deze opdracht zijn ten laste van de afstanddoeners.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Peeters & Hermans, geassocieerde notarissen, Schoolstraat 11 te Heist-op-den-Berg (Itegem)
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Betrokkenen doen overdracht van: een perceel grond, gelegen achter de Koekoekstraat, ter plaatse volgens kadaster gekend “Roode Aerde”, thans ten kadaster gekend sectie A nummer 409A P0000/deel, met een oppervlakte volgens navermeld meetplan van driehonderd zestien meter (316m²). Gereserveerde perceelidentificatie: sectie A, nummer 409C P0000 zoals deze loten voorkomen op het voormelde verkavelingsplan en afbakenings-plan.
Ontwerpakte opgemaakt door notaris Isabelle Verhaert met standplaats te Lille, Beersebaan 7.
BESLUIT:
Nadat Verhaert Marianne , burgemeester, de zitting verlaten heeft ingevolge artikel 27 van het DLB.
Goedgekeurd met 15 stemmen voor (11 GIB, 2 N-VA, 1 Vlaams Belang en Patrick De Beuckelaer) en 2 onthoudingen (Ronny Gorremans en Natalie Moens).
Artikel 1: Intrekking van de beslissing van de gemeenteraad van 17 december 2024 met betrekking tot "Gratis grondafstand Koekoekstraat, thans ten kadaster gekend sectie A nummer 409A P0000/deel - ontwerpakte - goedkeuring".
Artikel 2: Een perceel grond, gelegen achter de Koekoekstraat, ter plaatse volgens kadaster gekend “Roode Aerde”, thans ten kadaster gekend sectie A nummer 409A P0000/deel, met een oppervlakte volgens navermeld meetplan van driehonderd zestien (316m²), op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 3: Het terzake ingediende dossier met ontwerpakte wordt goedgekeurd.
Artikel 4: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens de gemeente mede te ondertekenen.
Artikel 5: Alle onkosten verbonden aan deze opdracht zijn ten laste van de afstanddoeners.
Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Notaris Isabelle Verhaert, Beersebaan 7 te 2275 Lille
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het gemeentebestuur plant rioleringswerken in Nijverheidsstraat, meer bepaald het gedeelte tussen Kerkeveldstraat en Nijverheidsstraat 62.
Betrokken wegenis is volledig privé eigendom. Het vastleggen van een rooilijn is hier aangewezen, aangezien de weg van openbare riolering zal worden voorzien. Door het vastleggen van een rooilijn wordt duidelijkheid verschaft over de inname die de gemeente nodig zal hebben voor de heraanleg van de weg. Er werd hiervoor een rooilijnplan opgemaakt door landmeter-expert Peter Liekens op 8 augustus 2024. De rooilijn werd vastgelegd op de feitelijke rooilijn. Enkel het deel van de wegenis nodig voor het uitvoeren van de werken zal getroffen zijn door de rooilijn.
De gemeenteraad besliste op 17 december 2024 de rooilijn principieel vast te leggen.
In toepassing van het decreet Gemeentewegen van 3 mei 2019 werd over het plan tot vastleggen van de rooilijn een openbaar onderzoek gehouden van 3 februari 2025 tot 4 maart 2025.
Dit openbaar onderzoek werd aangekondigd door :
- Uithanging ter plaatse aan het het begin en einde van het betrokken wegdeel;
- Uithanging op de infoborden in Grobbendonk en Bouwel;
- Publicatie op de website van gemeente Grobbendonk;
- Publicatie in het Belgisch Staatstblad;
- Het aangetekend aanschrijven van alle eigenaars van percelen die zich bevinden in het ontwerp van het rooilijnplan.
Er werden geen bezwaren ontvangen.
Er werd een afzonderlijke mededeling gedaan aan :
- het departement Mobiliteit en Openbare Werken;
- de deputatie van de provincie Antwerpen;
- aan de maatschappijen van openbaar vervoer.
Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Decreet lokaal bestuur van 1 januari 2019.
Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, in het bijzonder de artikelen 3 en 4 alsook 11 en 16 tot en met 19 inzake de vaststelling van gemeentelijke rooilijnplannen.
Resultaten van het openbaar onderzoek.
Er werden geen schriftelijke of mondelinge bezwaren ontvangen tijdens het openbaar onderzoek.
De provinciale deputatie bezorgde haar advies op 25 februari 2025 - advies in bijlage.
Het advies luidt als volgt : De provincie Antwerpen heeft geen opmerkingen bij het rooilijnplan Nijverheidsstraat te Grobbendonk.
Er werd geen advies gegeven door het departemen Mobiliteit en Openbare werken. Aangezien er geen advies is verleend binnen de gestelde termijn mag er aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan.
Er werd geen reactie ontvangen van de openbare vervoersmaatschappijen.
Motivering inzake de overeenstemming met de artikelen 3 en 4 van het decreet houdende gemeentewegen De vaststelling van het ontwerp van rooilijnplan kadert bij uitstek in de doelstellingen en principes die worden vooropgesteld in het Gemeentewegendecreet.
Artikel 3.
1. De uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau: Een eerste principe waarmee rekening dient te worden gehouden bij wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet is de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau. Momenteel liggen de percelen niet aan een openbare weg. Dit wordt gerealiseerd met het vastleggen van de rooilijn.
2. Herwaardering en bescherming va een fijnmazig netwerk van trage wegen : Het vastleggen van de rooilijn verzekert de doorgang naar de achterliggende trage verbinding voor de toekomst.
Artikel 4.
1. Algemeen belang Het gemeentewegendecreet bepaalt uitdrukkelijk dat wijzigingen van het gemeentelijk wegennet steeds ten dienste staan van het algemeen belang. De gemeenteraad stelt vast dat de vaststelling van het rooilijnplan (waarbij aldus de grens tussen het openbaar domein en de private aangelanden worden vastgelegd) volledig ten dienste staat van het algemeen belang.
2. Wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd: Met het voorliggend ontwerp van rooilijnplan wordt er geen gemeenteweg gewijzigd, verplaatst of afgeschaft, integendeel. Het ontwerp van rooilijnplan is er net op voorzien een nieuwe rooilijn vast te stellen, zodat de grens tussen het openbaar domein en de private aangelanden wordt vastgelegd voor de toekomst. Op basis van dit rooilijnplan kan de gemeente vervolgens overgaan tot realisatie ervan in de praktijk. Het vaststellen van een nieuwe rooilijn valt niet samen met de wijziging, verplaatsing of afschaffing van een reeds bestaande gemeenteweg.
3. Verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen: Het decreet houdende de gemeentewegen bepaalt verder dat de verkeersveiligheid en ontsluiting van aangrenzende percelen steeds in acht worden genomen. Het rooilijnplan voorziet de ontsluiting van de achterliggende percelen.
4. Gemeentegrensoverschrijdend perspectief: De voorlopige vaststelling van het ontwerp van rooilijnplan heeft geen gemeentegrensoverschrijdende impact nu het gaat om de ontsluiting van één lokaal binnengebied.
5. Rekening houden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van toekomstige generaties in het gedrang te brengen: Het vastleggen van de rooilijn is hier het bestendigen van de huidige feitelijke situatie. Momenteel liggen de percelen niet aan een openbare weg. Dit wordt gerealiseerd met het vastleggen van de rooilijn.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Kennisname van de resultaten van het openbaar onderzoek.
Artikel 2: Het rooilijnplan, opgemaakt door landmeter-expert Peter Liekens, Lavendelweg 39 te 2200 Herentals, wordt definitief vastgesteld.
Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 4: Dit besluit over te maken aan de hogere overheid.
Artikel 5: Deze beslissing te publiceren op de gemeentelijke website en ter inzage te leggen op de burelen van het gemeentehuis, Boudewijnstraat 4 te 2280 Grobbendonk.
Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Met de start van de nieuwe legislatuur moet de GECORO opnieuw samengesteld worden voor een periode van 6 jaar. De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en het bijhorende uitvoeringsbesluit bepalen de regels voor de samenstelling.
De GECORO geeft advies over planningsinitiatieven in Grobbendonk. Naast de decretaal bepaalde opdracht kan ze ook advies geven over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ruimtelijke ordening op vraag van het schepencollege of de gemeenteraad of op eigen initiatief. De GECORO vergadert minstens tweemaal per jaar. De leden zijn gehouden een deontologische code na te leven.
Voor de nieuwe samenstelling dient de gemeenteraad te bepalen uit hoeveel leden de GECORO zal bestaan en welke maatschappelijke geledingen aangeduid worden om in de GECORO te zetelen.
De samenstelling en het aantal leden wordt bepaald op basis van het inwonersaantal. Voor gemeenten met meer dan 10 000 inwoners en niet meer dan 30 000 inwoners bestaat de GECORO uit minimum 9 en maximum 13 leden. Minimum één vierde van de leden, waaronder de voorzitter, zijn deskundigen inzake ruimtelijke ordening. De overige leden zijn vertegenwoordigers van de voornaamste maatschappelijke geledingen binnen de gemeente. Ieder lid, met uitzondering van de voorzitter, heeft een plaatsvervanger. Leden van de gemeenteraad of het schepencollege kunnen geen lid van de adviescommissie zijn.
Bij de samenstelling dient er rekening mee gehouden te worden dat ten hoogste 2/3 van de leden van hetzelfde geslacht mogen zijn.
In functie van ruimtelijke beleidsplanning wordt gestreefd naar een multidisciplinaire samenstelling van de GECORO. Er wordt daarom doelgerichte expertise geworven in één of meer van volgende domeinen binnen de ruimtelijke ordening:
De kandidaten moeten een gemotiveerde kandidaatstelling en CV indienen. Indien de kandidaat-expert/deskundige zich wenst kandidaat te stellen voor het voorzitterschap, dient hij/zij dit ook expliciet in de begeleidende motivatiebrief aan te geven.
Profiel van de voorzitter:
De gemeenteraad beslist welke maatschappelijke geledingen binnen de gemeente worden opgeroepen om één of meerdere vertegenwoordigers voor te dragen als lid van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. De maatschappelijke geledingen die een lid voordragen, dragen tevens een plaatsvervanger voor.
Volgende maatschappelijke geledingen worden als onderling verschillend beschouwd:
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer milieu- en natuurverenigingen;
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van werkgevers of zelfstandigen met uitsluiting van verenigingen van handelaars of landbouwers;
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van handelaars;
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van landbouwers;
- de maatschappelijke geleding vertegenwoordigd door één of meer verenigingen van werknemers.
Artikel 1.3.3 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening met betrekking tot de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO).
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van de nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
Aan de leden van de gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening worden presentiegelden, reis- en verblijfsvergoedingen toegekend. Het bedrag van die vergoedingen wordt vastgesteld door de gemeenteraad.
Deze presentiegelden, reis- en verblijfskosten komen ten laste van de werkingsmiddelen die de gemeenteraad, overeenkomstig artikel 1.3.2, § 9, respectievelijk artikel 1.3.3, § 9, van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening aan de commissie ter beschikking stelt.
De hoogte van de prestatiegelden zal bepaald worden bij het aanstellingsbesluit van de leden van de GECORO.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 15 stemmen voor (12 GIB en 3 Vooruit) en 3 onthoudingen (2 N-VA en 1 Vlaams Belang).
Artikel 1: Het aantal leden van de GECORO wordt vastgesteld op 13.
Artikel 2: Het aandeel deskundigen wordt vastgesteld op 6. De kandidaten moeten een gemotiveerde kandidaatstelling en CV indienen. Enkel de kandidaat die op desbetreffende wijze zijn/haar kandidatuur indient, kan als lid worden voorgedragen.
Artikel 3: Volgende maatschappelijke geledingen aan te duiden en de betrokken verenigingen aan te schrijven om een vertegenwoordiger en een plaatsvervanger aan te duiden:
Artikel 4: Elke politieke fractie in de gemeenteraad uit te nodigen een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het decreet lokaal bestuur hanteert het principe 'volheid van bevoegdheid' van de raad samen met een ruime delegatiemogelijkheid van de raad aan het uitvoerend orgaan. Inzake overheidsopdrachten stelt de raad de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten vast. Het decreet lokaal bestuur biedt de mogelijkheid om te delegeren aan het uitvoerend orgaan voor de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten voor:
- opdrachten die passen binnen het dagelijks bestuur
- opdrachten die nominatief worden toevertrouwd aan het uitvoerend orgaan
Hierover dienen aparte beslissingen genomen te worden. De gemeenteraad van 18 februari 2020 keurde het begrip dagelijks bestuur goed.
Overheidsopdrachten is een generieke term voor grote opdrachten voor investeringen tot dagdagelijkse occasionele uitgaven voor de werking. De grote opdrachten voor investeringen kunnen goed gepland worden en vragen beleidsmatig belangrijke beslissingen (bijvoorbeeld kwaliteit tegenover prijs). De opdrachten voor dagdagelijkse uitgaven moeten soms snel gebeuren om te kunnen inspelen op opportuniteiten en om de dagdagelijkse werking te kunnen garanderen.
De overheidsopdrachten die voortvloeien uit de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 2025 werden onderzocht en onderstaande lijst ligt voor om te delegeren.
De overheidsopdrachten die gedelegeerd worden, zullen gerapporteerd worden aan de gemeenteraad.
Groepsaankopen
Heel wat organisaties (IOK, Creat, Facilitair bedrijf, Vlaamse overheid, stad Brugge,...) zetten groepsaankopen in de markt waar andere lokale besturen aan kunnen deelnemen.
Voordeel:
- je kan snel inspelen op behoeften van je bestuur zonder een procedure te voeren
- meestal zijn ze voordeliger dan zelf een opdracht in de markt te plaatsen (schaalvoordelen)
De toetredingen tot de groepsaankopen kunnen gedelegeerd worden aan het college voor burgemeester en schepenen.
Over deze toetredingen zal gerapporteerd worden aan de gemeenteraad.
Toetreden tot een groepsaankoop wil niet zeggen dat je effectief moet afnemen van de groepsaankoop.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2020 betreffende het dagelijks bestuur.
De bespreking van de dossiers, de visie en strategische beleidslijnen komen meermaals per jaar aan bod op de gemeenteraad, onder meer tijdens de bespreking van het meerjarenplan, de aanpassing van het meerjarenplan, de opvolgingsrapportering en de jaarrekening. Dit punt betreft enkel de delegatie van de bevoegdheid van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 12 stemmen voor (GIB), 4 stemmen tegen (2 N-VA, Natalie Moens en Patrick De Beuckelaer) en 2 onthoudingen (1 Vlaams Belang en Ronny Gorremans).
Artikel 1: Volgende overheidsopdrachten worden nominatief aangeduid waarvoor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:
Volgnummer actie | Actie omschrijving | Volgnummer | Omschrijving |
AC000032 | We verzekeren ons tegen brand en beschermen de inboedel van het patrimonium. | diverse MJP nrs | Diverse verzekeringen gebouwen |
AC000033 | We verzekeren het rollend materieel en het gebruik van het eigen voertuig. | MJP000100 | Verzekering voertuigen loods, gemeentehuis,... |
AC000037 | We verzekeren leerkrachten, leerlingen en activiteiten van de school voor burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen. | diverse MJP nrs | Verzekering schoolongevallen |
AC000038 | We verzekeren onze personeelsleden voor burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen. | diverse MJP nrs | Verzekering BA en AO |
AC000051 | We leveren een bijdrage aan IDEWE. | MJP000116 | IDEWE (gemeente + OCMW) |
AC000059 | We voorzien werkingsmiddelen voor het team HRM en Secretariaat. | diverse MJP nrs | contracten voor kantoorbenodigdheden, boeken….. |
AC000067 | We zetten in op een kwalitatief rekrutering- en selectiebeleid. | diverse MJP nrs | Rekrutering - o.a. publicaties & en psycotechnbische proeven |
AC000069 | We voorzien in de nodige externe ondersteuning voor het team Ruimte & Vergunningen. | MJP001031 | Externe ondersteuning |
AC000070 | We voorzien de nodige vergoedingen en kosten aan derden. | MJP000115 | Loonverwerking, consultancy en juridische ondersteuning |
AC000081 | We voorzien een bijdrage in de hospitalisatieverzekering voor gepensioneerde personeelsleden. | MJP001715 | hosp. gepensioneerden |
AC000082 | We voorzien middelen voor de refterwerking voor beide gemeentescholen. | MJP002523 | Refterwerking, inclusief warme maaltijden |
AC000083 | We zetten in op een digitale werking van de gemeentescholen en voorzien ICT-middelen. | diverse MJP nrs | laptops, printers….. |
AC000146 | We zetten in op digitale informatiekanalen die sneller, goedkoper en minder vervuilend zijn. | MJP000138 | Hoplr / website(s) / communicatieschermen |
AC000149 | We houden onze serverinfrastructuur up-to-date. | MJP000151 | Serverbeheer (onderhoud infrastructuur, Unix, Lansweeper, Wildcar certificaten, ...) |
AC000150 | We houden onze netwerkinfrastructuur up-to-date. | diverse MJP nrs | allerhande software |
AC000152 | We houden onze werkplekken up-to-date. | diverse MJP nrs | Groot ICT materiaal en software |
AC000153 | We investeren in nieuwe software voor de back-office. | diverse MJP nrs | allerhande software |
AC000155 | We houden de toepassingen voor het team Uitvoering en Onderhoud up-to-date. | diverse MJP nrs | allerhande software |
AC000156 | We houden de toepassingen voor het team Informatie en Communicatie up-to-date. | diverse MJP nrs | allerhande software |
AC000158 | We houden de toepassingen voor het team HRM en Secretariaat up-to-date. | diverse MJP nrs | allerhande software |
AC000159 | We houden de toepassingen voor het team Mens en Welzijn up-to-date. | MJP000202 | Begraafplaatsen 2.0 / Hestia / HERA / eGOV-flow / M-office/ CSDABS / Vlaamse Handtekenmap / Abonnement Serversigning / WoCoDo |
AC000160 | We houden de toepassingen voor het team Ruimte en Vergunningen up-to-date. | MJP000153 | Omgeving.net / Remapp in SAAS / Registratie OVAM |
AC000162 | We houden de toepassingen voor het team Vrije Tijd up-to-date. | diverse MJP nrs | allerhande software oa evenementenloket |
AC000163 | We houden de GIS-toepassingen up-to-date. | MJP000197 | O.a. GEO-loket / koppeling omgeving.net / koppeling HERA / 360° beelden / GIS-touchviewer |
AC000165 | We voorzien werkingsmiddelen voor het team Informatie en Communicatie. | MJP002093 | Frankeerkosten |
AC000166 | We voorzien multifunctionele kopieertoestellen. | diverse MJP nrs | Kopoieertoestellen op diverse plaatsen |
AC000175 | We geven het infoblad Groboscoop uit. | diverse MJP nrs | drukwerk oa Groboscoop en verzending van het blad |
AC000213 | We onderzoeken de mogelijkheden van energetische renovaties van onze publieke gebouwen. | diverse MJP nrs | Verduurzamen verschillende gebouwen |
AC000218 | We investeren in en onderhouden de bestaande en nieuwe sportinfrastructuur. | diverse MJP nrs | Diverse investering in voetbalinfrastuctuur |
AC000220 | We verwerven en ontwikkelen de site Kasteelhoeve d'Ursel op een laagdrempelige manier in samenwerking met externe partners. | diverse MJP nrs | Diverse investeringen in omgeving van de kasteelhoeve |
AC000227 | We waarderen de dorpskernen op. | diverse MJP nrs | Diverse investeringen in omgeving van de dorpskernen |
AC000236 | We zetten via sociale tewerkstelling in op duurzaam groenonderhoud. | MJP000323 | Mina-werkers |
AC000243 | We ontwikkelen een visie m.b.t. de ruimtelijke planning en inrichting van het grondgebied. | MJP002111 | We maken een beleidsplan ruimte op |
AC000258 | We baten het recyclagepark op een duurzame manier uit. | diverse MJP nrs | Diverse contracten voor verwerking van afval |
AC000273 | We voorzien openbare verlichting en elektriciteitskasten. | diverse MJP nrs | Elektriciteitsverbruik |
AC000290 | We investeren in de heraanleg van de Waterwinningsstraat. | MJP000346 | Waterwinningsstraat - van kruispunt Eikenlei tot kruispunt Biezenhoek |
AC000292 | We investeren in de aanleg van een fietspad aan de Industrieweg. | diverse MJP nrs | Onteigeningen , inrichtingswerken…. |
AC000305 | We werken mee aan de vernieuwing en het onderhoud van het rioleringsnet. | diverse MJP nrs | Verschillende rioleringswerken |
AC000315 | We werken samen met andere partners aan de uitvoering van het actieplan mobiliteitsstudie Middenkempen en zetten druk om een tweede ontsluiting van de industriezone Beverdonk te realiseren. | MJP002772 | Beverdonk noodontsluiting |
AC000318 | We verleiden, motiveren en prikkelen onze inwoners en ondernemers om duurzame vervoersmiddelen te gebruiken. | MJP002104 | Inrichting Hoppinpunt aan station Bouwel (afspraak vervoersregio) |
AC000327 | We installeren trajectcontrole en slimme lichten op strategische plaatsen in Grobbendonk. | diverse MJP nrs | Investeringen in trajectcontroles op diverse plaatsen |
AC000374 | We garanderen de werking van de bibliotheek. | diverse MJP nrs | Collectie, metacontent, activiteiten…. |
AC000454 | We onderhouden de site Volle Vaart. | diverse MJP nrs | oa gas en elektriciteitsverbruik |
AC000455 | We onderhouden de site Kasteelhoeve. | MJP000294 | Elektriciteitsverbruik Kasteelhoeve |
AC000456 | We onderhouden de site Gemeentehuis. | diverse MJP nrs | oa gas en elektriciteitsverbruik |
AC000458 | We onderhouden de site Sporthal. | diverse MJP nrs | oa gas en elektriciteitsverbruik |
AC000459 | We onderhouden de site Klim-op school Bouwel. | diverse MJP nrs | oa gas en elektriciteitsverbruik |
AC000460 | We onderhouden de site Klim-op school Grobbendonk. | diverse MJP nrs | oa gas en elektriciteitsverbruik |
AC000461 | We onderhouden de overige sites van het lokaal bestuur. | diverse MJP nrs | oa gas en elektriciteitsverbruik |
AC000464 | We voorzien middelen voor de begraafplaatsen. | MJP002107 | Opwaardering begraafplaatsen (ok renderplaatsen) |
AC000467 | We voorzien en onderhouden het werkmateriaal voor het openbaar domein. | diverse MJP nrs | Investering in een pompgroep i.k.v wateroverlast |
AC000471 | We zorgen voor algemeen onderhoud van onze wegen en voorzien signalisatie. | diverse MJP nrs | Diverse onderhoudswerken aan verschillende wegen |
AC000474 | We voorzien werkkledij zodat het werk in veilige omstandigheden kan worden uitgevoerd. | MJP000614 | Werkkledij |
AC000475 | We zorgen voor een goed beheer van ons rollend materieel. | diverse MJP nrs | Aankoop van voertuigen, onderhoud, brandstof |
AC000525 | We investeren in de heraanleg (met onder meer rioleringswerken) van de Heibloemlaan en de omliggende straten. | diverse MJP nrs | Studiekosten rioleringsdossiers, investeringen…. |
AC000547 | We voorzien verkeersremmende maatregelen in de dorpskernen. | MJP001860 | Verkeersremmende maatregelen |
AC000555 | We voorzien in de nodige externe ondersteuning voor het team Uitvoering & Onderhoud. | diverse MJP nrs | Externe aanstelling poetsbureau…. |
AC000563 | We zorgen voor een structureel onderhoud van de asfaltwegen en de betonwegen in diverse straten. | MJP001848 | Structureel onderhoud wegen (jaarlijks + fietspad Dennenlaan van grens tot Keulsebaan, Schransstraat en plateau De Vriesstraat) |
AC000590 | We optimaliseren, vergroenen en ontharden Langenheuvel. | MJP002114 | Optimaliseren, vergroenen en ontharden Langenheuvel - ereleonen en werken. |
AC000619 | We renoveren en bouwen nieuwe multifunctionele schoolgebouwen op de site Klim-Op Grobbendonk, met subsidies van de hogere overheid'. | MJP002672 | Erelonen school Grobbendonk tot en met ontwerp |
Artikel 2: De toetredingsbeslissingen bij de groepsaankopen, worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen voor het jaar 2025.
Artikel 3: Over zowel de delegaties naar het college van burgemeester en schepenen als de toetredingsbeslissingen bij de groepsaankopen die door het college van burgemeester en schepenen zullen genomen worden, zal gerapporteerd worden aan de raadsleden in de opvolgingsrapportering over het eerste semester en in de jaarrekening.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Leden van het managementteam
Team Financieel Management
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
In het kader van de wensboom had een kind de wens “2 toegangskaarten voor Hidrodoe” aangevinkt. Hidrodoe vond de wensboom een geweldig initiatief en liet per mail weten dat men de 2 toegangskaarten wou schenken.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen, en meer bepaald artikel 41, lid 12°.
Meerjarenplan 2020-2025.
BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.
AP000015 We ondernemen gericht acties om armoede in de gemeente te bestrijden.
AC000617 We organiseren het project ‘wensboom’.
Vermits het een schenking betreft, is deze kosteloos. Er zijn ook geen extra kosten aan deze transactie verbonden.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: De schenking van 2 toegangskaarten door Hidrodoe aan de gemeente Grobbendonk definitief te aanvaarden.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Overeenkomstig artikel 166 van het Decreet Lokaal Bestuur regelt de gemeenteraad de vervanging van de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering. De gemeenteraad kan de aanstelling van een waarnemend algemeen directeur toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen en aan de functiehouder van het ambt.
De waarnemend algemeen directeur oefent alle bevoegdheden uit die aan het ambt verbonden zijn.
Teneinde continuïteit van de interne werking en de besluitvorming van de organen te garanderen, wordt de volgende rangorde vastgesteld voor de functie van waarnemend algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur:
De teamleider Mens & Welzijn, tevens secretaris van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, overeenkomstig het delegatiebesluit van de algemeen directeur;
De leden van het managementteam, behoudens de financieel directeur;
De personeelsleden van gemeente of OCMW die een leidinggevende rol vervullen (teamleiders).
Artikel 166 van decreet lokaal bestuur houdende vervanging van de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering.
Besluit van de gemeenteraad van 22 mei 2018 houdende goedkeuring vervanging van de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering.
Besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2018 houdende decreet lokaal bestuur – algemeen directeur – goedkeuring functie- en competentieprofiel
Positief advies van het managementteam van 10 februari 2025.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Kennisname en goedkeuring van de rangregeling voor waarneming, zoals voorgesteld door de algemeen directeur.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Vragen en antwoorden over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
BESLUIT:
GIB:
N-VA:
Vooruit:
Vlaams Belang:
Namens Gemeenteraad,
Daan Ceulemans
algemeen directeur
Valérie Caers
voorzitter