Terug
Gepubliceerd op 18/03/2022

Notulen  Gemeenteraad

di 15/03/2022 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Greet Van de Peer, schepenen
Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, raadsleden
Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Johan Struyfs, raadsleden
    • Maatregelen m.b.t. de verspreiding van het coronavirus - organisatie gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn - bekachtiging

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Gelet op de federale fase van het crisisbeheer om de verdere verspreiding van het COVID-19 virus binnen Europa en België te beperken.

      Gelet op de introductie van 'social distancing'-maatregelen die door alle supranationale gezondheidsorganisaties worden ondersteund en in alle landen genomen worden.

      Gelet op de verantwoordelijkheid van het lokaal bestuur om deze maatregelen en aanbevelingen mee op te volgen en te implementeren.

      Gelet op het mogelijke risico voor de openbare gezondheid en gezien de eerstvolgende gemeenteraad/ raad voor maatschappelijk welzijn plaatsvindt op 15 maart 2022.

      Gelet op het feit dat de burgemeester het gezien de uitzonderlijke omstandigheden niet mogelijk acht om de algemene voorzorgsmaatregelen te garanderen tijdens een fysieke vergadering.

      Gelet op de uitdrukkelijke vraag van de gouverneur om te zorgen voor de continuïteit van de noodzakelijke werking van de overheidsorganen.

      Gelet op het belang om aandachtig te zijn voor kwetsbare risicogroepen en zorg te dragen voor elkaar.

      Overwegende dat in de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad dit besluit bij hoogdringendheid moet worden bekrachtigd.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      De nieuwe gemeentewet artikel 134, dat stelt dat de burgemeester bevoegd is om politieverordeningen uit te vaardigen onder de verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom zij meende zich niet tot de raad te moeten wenden, in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners.

      De nieuwe gemeentewet artikel 135, §2 5° dat stelt dat gemeenten tot taak hebben passende maatregelen te nemen om rampen en plagen zoals brand, epidemieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden.

      Het politiereglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 oktober 2010 en latere wijzigingen.

      Adviezen

      Gelet op de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 31 oktober 2020 m.b.t. vergaderingen, opleidingen, evenementen en selecties voor personeelsleden van de Vlaamse overheid.

      Gelet op het belang dat de leden van de vergadering deontologisch omgaan met een alternatieve vorm van vergaderen, om de beslotenheid van de vergadering te garanderen, en de democratische principes maximaal te respecteren.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Onder voorbehoud van bekrachtiging door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn moet de gemeenteraad van 15 maart 2022 en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 maart 2022 achter gesloten deuren plaatsvinden. 

      Artikel 2: Gelet op de mogelijkheden binnen het lokaal bestuur, de voorzitter van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn met hoogdringendheid verzoeken, in overleg met de fracties en raadsleden, de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 maart 2022 via een zitting op afstand te organiseren voor hoogdringende agendapunten.

      Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt bij aanplakking en volgens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.

      Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan: 

      Voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn

      Fractievoorzitters

    • Gemeenteraad 15 februari 2022 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marianne Verhaert, burgemeester
      Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de gemeenteraad van 15 februari 2022 worden goedgekeurd.

    • Mobiliteitsstudie Middenkempen - stuurgroep 18 januari 2022 - verslag - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marianne Verhaert, burgemeester
      Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      De provincie Antwerpen heeft samen met de steden Geel en Herentals en de gemeenten Grobbendonk, Kasterlee, Lille, Olen, Ranst, Vorselaar en Zandhoven een bovenlokale mobiliteitsvisie uitgewerkt voor de Middenkempen. De Middenkempen is in deze studie afgebakend door de E34 in het noordwesten, de N19-N19g in het oosten en de E313 in het zuidwesten. Ook de bovenlokale mobiliteitsactoren zijn betrokken in het studieproces: de Vlaamse overheid (Afdeling Beleid Mobiliteit, het Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn, De Vlaamse Waterweg en departement Omgeving), Infrabel en NMBS. 

      De gezamenlijke visie en het actieplan worden vertaald naar concrete acties op het terrein. De provincie Antwerpen neemt hierbij een coördinerende rol op zich.

      De partners richtten een stuurgroep op om de samenwerking op te volgen. De stuurgroep ging door op 18 januari 2022. In bijlage gaat het verslag en de presentatie.

      Financiële gevolgen/visum

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000002 We onderhouden en maken netwerken klaar voor de toekomst en dragen zo bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving.

      AP000011 We zetten in op alternatieve, slimme en vlotte verkeersstromen.

      AC000315 We werken samen met partners aan de uitvoering van het actieplan mobiliteitsstudie Middenkempen.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Kennisname van het verslag van de stuurgroep Mobiliteitsstudie Middenkempen van 18 januari 2022.  

    • Vervoerregioraad Kempen 29 november 2021 - verslag - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Via de vervoerregioraad worden gemeenten integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen van het mobiliteitsbeleid voor de regio. De gemeenten krijgen onder andere een belangrijke rol in de gelaagde organisatie van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het advies geven aan de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma's en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.

      De vervoerregioraad (VVRR) heeft vergaderd op 29 november 2021. In bijlage gaat het verslag, de presentaties en bijlagen. 

      Financiële gevolgen/visum

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000002 We onderhouden en maken netwerken klaar voor de toekomst en dragen zo bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving.

      AP000011 We zetten in op alternatieve, slimme en vlotte verkeersstromen.

      AC000310 We werken actief mee aan de vervoerregio's en stellen regionale mobiliteitsplannen op.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Kennisname van het verslag van de vervoerregioraad Kempen van 29 november 2021. 

    • Vervoerregioraad Kempen 17 februari 2022 - verslag - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Via de vervoerregioraad worden gemeenten integraal en rechtstreeks betrokken bij het uittekenen van het mobiliteitsbeleid voor de regio. De gemeenten krijgen onder andere een belangrijke rol in de gelaagde organisatie van het openbaar vervoer, de synchromodaliteit en de combimobiliteit, het prioriteren, opvolgen en evalueren van maatregelen inzake verkeersveiligheid alsook doorstroming, het bepalen van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, met uitzondering van fietssnelwegen, het advies geven aan de gewestelijke overheden bij de opmaak van het Geïntegreerd Investeringsprogramma en het prioriteren, opvolgen en evalueren van regionale mobiliteitsprogramma's en -projecten die van strategisch belang zijn op het niveau van de vervoerregio.

      De vervoerregioraad (VVRR) heeft vergaderd op 17 februari 2022. In bijlage gaat het verslag, de presentaties en bijlagen. 

      Financiële gevolgen/visum

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000002 We onderhouden en maken netwerken klaar voor de toekomst en dragen zo bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving.

      AP000011 We zetten in op alternatieve, slimme en vlotte verkeersstromen.

      AC000310 We werken actief mee aan de vervoerregio's en stellen regionale mobiliteitsplannen op.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Kennisname van het verslag van de vervoerregioraad Kempen van 17 februari 2022. 

    • Renovatie bakhuis - IOED Land van Nete en Aa - toelichting aanpak en stand van zaken - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het oude bakhuis in Bouwel is vervallen en moet een volledige renovatie ondergaan om als levend erfgoed zijn functie en historische waarde terug te kunnen krijgen. Voor deze renovatie kan er samengewerkt worden met IOED Land van Nete en Aa, Monumentenwacht en school Sint Jozef uit Geel. 

      De renovatie van het bakhuis moet de site doen heropleven om zo een ontmoetingsplek en sociale verbindingsplaats te maken. Het zal eveneens een extra troef vormen voor het recreatieve en toeristisch gebeuren in onze gemeente. De opstart van een werkgroep “Grobooke” zal na de renovatie het levend erfgoed kracht bij zetten. 

      Om de oven te renoveren met respect voor de authenticiteit moeten de juiste materialen (vb. Oegstgeesterpannen en arduinen dorpels) en technieken gebruikt worden. Gezien het belang van dit dossier en de aanpak (samenwerking gemeente, IOED, Monumentenwacht, technische school) is het zinvol om dit dossier toe te lichten aan de gemeenteraad. Ellen van de Velde van IOED Land van Nete en Aa is bereid om deze toelichting tijdens de eerstvolgende bijeenkomst van de gemeenteraad te geven.

      Juridisch kader

      BPA van het kasteel van Bouwel en omgeving.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Kennisname van de aanpak en stand van zaken van het dossier renovatie Bakhuis Bouwel, zoals door IOED Land van Nete en Aa toegelicht aan de gemeenteraadsleden tijdens de gemeenteraad van 15 maart 2022.

    • Huurovereenkomst opslagruimte Cogelsdreef - addendum - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op datum van 31 maart 2009 sloten verhuurder en huurder een huurovereenkomst af met betrekking tot de huur van een terrein met opslagruimte te Bouwel, Ter Duinen 57.

      Deze huurovereenkomst werd herbekeken met als doel een lagere huurprijs te bekomen en opslagruimte aan verenigingen te bieden vanuit het eigen patrimonium.

      De volgende afspraken werden gemaakt:

      • Onroerende voorheffing valt ten laste van de verhuurder. 
      • Elektriciteitsverbruik wordt bepaald via een aparte meter en wordt verrekend aan de gemeente.
      • Onderhoud van het grasveld valt ten laste van de gemeente.
      Financiële gevolgen/visum

      BD000005 We realiseren een slank en efficiënt bestuur. 2020 - 2025

      AP000046 We gaan overeenkomsten aan met diverse partners voor het gebruik van onroerend patrimonium. 2020 - 2025.

      AC000452 We voeren de huurovereenkomst van het opslaglokaal in de Cogelsdreef uit.

      MJP000435.

      Raming: 8.030,00 euro.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 16 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA, 2 Vooruit en 1 CD&V) en 1 onthouding (CD&V).

       

      Artikel 1: Het addendum aan de huurovereenkomst als bijlage goed te keuren m.b.t. het terrein met opslagruimte te Bouwel, Ter Duinen 57.

      Artikel 2: De overeenkomst zal ingaan vanaf 1 april 2022.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Eigenaar

    • Beheersovereenkomst - welzijnsvereniging De Wijngaard - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op 14 september 2021 besliste de raad voor maatschappelijk welzijn om over te gaan tot de oprichting van en de deelname aan de vereniging van publiek recht onderworpen aan deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 van het decreet over het lokaal bestuur, genaamd: welzijnsvereniging De Wijngaard. Tevens besliste de raad voor maatschappelijk welzijn het besluit tot oprichting van de welzijnsvereniging en de statuten van de welzijnsvereniging, alsook de bijlagen die integraal deel uitmaken van het besluit, voor goedkeuring voor te leggen aan de Vlaamse Regering overeenkomstig artikel 476 van het decreet over het lokaal bestuur.

      Op 1 december 2021 ondertekende Vlaams Minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen, Bart Somers een ministerieel besluit over de goedkeuring van het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW van Grobbendonk van 14 september 2021 tot oprichting van OCMW-vereniging welzijnsvereniging De Wijngaard.

      De oprichtingsakte werd hierop volgend opgemaakt door het notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs te Grobbendonk en goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 15 februari 2022.

      In bijlage wordt de beheersovereenkomst van welzijnsvereniging De Wijngaard ter goedkeuring voorgelegd.

      Juridisch kader

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.

      Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

      Decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid.

      Gelet op voorgaande besluitvorming.

      Beslissing van 14 september 2021, waarbij de raad voor maatschappelijk welzijn besliste om over te gaan tot de oprichting van en de deelname aan de vereniging van publiek recht onderworpen aan deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 van het decreet over het lokaal bestuur, genaamd: welzijnsvereniging De Wijngaard.

      Ministerieel besluit van 1 december 2021 over de goedkeuring van de OCMW-raadsbeslissing van OCMW Grobbendonk dd. 14 september 2021 tot oprichting van OCMW-vereniging welzijnsvereniging De Wijngaard.

      Beslissing van 15 februari 2022, waarbij de raad voor maatschappelijk welzijn besliste om de notariële oprichtingsakte voor welzijnsvereniging De Wijngaard goed te keuren.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (9 GIB, 1 De Lokale Lijst, Greet Van de Peer, Eric Van Meensel en Philip Ardies), 1 onthouding (Gino Van der Elst) en 3 stemmen tegen (2 Vooruit en 1 CD&V).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de beheersovereenkomst welzijnsvereniging De Wijngaard.

      Artikel 2: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de beheersovereenkomst en alle daarop betrekking hebbende stukken namens de gemeente mede te ondertekenen.

    • Aanpassing arbeidsreglement gemeentelijke basisscholen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      De gemeenteraad keurde in zitting van 5 juli 2016 het arbeidsreglement van de personeelsleden van de gemeentelijke basisscholen goed.

      Het schoolbestuur van de gemeentelijke basisscholen diende het bestaande arbeidsreglement (laatste versie goedgekeurd in 2019) te actualiseren aan de gewijzigde regelgeving. 

      Juridisch kader

      Het Koninklijk Besluit van 10 april 2014 handelt over de preventie van de psychosociale risico's op het werk.

      Het decreet van 2 april 2004 betreffende de participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.

      Het decreet van 25 maart 1997 regelt de rechtspositie van het personeel van het gesubsidieerd basisonderwijs en legt de rechten en plichten vast van het gesubsidieerd personeel.

      De wet van 19 december 1974 tot regeling van de relaties tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel.

      De wet van 8 april 1965, gewijzigd op 18 december 2002, tot instelling van de arbeidsreglementen bepaalt dat het schoolbestuur voor haar personeel een arbeidsreglement moet opmaken met daarin een aantal verplichte vermeldingen.

      Adviezen

      Het ABC van 22 februari 2022 verleende haar goedkeuring.

      Bijkomende motivering

      De voornaamste wijzigingen zijn enerzijds vooral toe te schrijven aan de aanpassing naar nieuwe terminologie/afkortingen (bijvoorbeeld ABOC=> ABC), anderzijds zijn er een aantal  nieuwe voorschriften inzake de evaluatiecyclus in het onderwijs en de bijhorende nieuwe functiebeschrijvingen. 

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Het bestaande arbeidsreglement goedgekeurd op de gemeenteraad van 27 juni 2019 te wijzigen.

      Artikel 2: Het gewijzigde arbeidsreglement voor de personen dien onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke instellingen (gemeentelijke basisschool KLIM-OP Grobbendonk, Bovenpad 7 te 2280 Grobbendonk en gemeentelijke basisschool KLIM-OP Bouwel, Berdenweg 5 te 2288 Bouwel) goed te keuren.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit en van het gewijzigde arbeidsreglement ter kennisgeving te bezorgen aan de personen die onder gezag arbeid verrichten in de gemeentelijke instellingen vermeld in artikel 2.

      Artikel 4: Een afschrift van dit besluit ter kennisgeving te bezorgen aan de Arbeidsinspectie, Toezicht op de Sociale wetten.

    • Subsidiereglement - sociaal-culturele verenigingen - aanpassing 2022 - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Als gevolg van de Covid-19 pandemie en de hiermee ingevoerde beperkingen tot het organiseren van activiteiten, is het wenselijk om voor 2022 (werkingsjaar 2021) een aanpassing aan de manier van toekennen van de subsidies door te voeren.

      Onder punt 4.2. “Werkingssubsidies” van het lopende subsidiereglement betreffende sociaal-culturele verenigingen staat “De punten worden toegekend op basis van de gegevens over de activiteiten van het werkingsjaar dat voorafgaat aan het subsidiëringjaar. Het werkingsjaar loopt van 1 januari tot 31 december.”.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Bijkomende motivering

      Ontwerp meerjarenplan 2020-2025.

      BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

      AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers.

      AC000401 We bieden ondersteuning aan de cultuurverenigingen via het subsidiereglement cultuur.

      MJP000430 SA/0709/6490000.

      Financiële gevolgen/visum

      Raming: 15.000,00 euro.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Goedkeuring te geven om aan punt 4.2. “Werkingssubsidies”, waaronder staat “De punten worden toegekend op basis van de gegevens over de activiteiten van het werkingsjaar dat voorafgaat aan het subsidiëringjaar. Het werkingsjaar loopt van 1 januari tot 31 december.” volgende zin toe te voegen: "Voor 2022 wordt hierbij de mogelijkheid toegevoegd om hetzelfde puntenaantal als in 2020, op basis van de activiteiten 2019, te gebruiken."

      Artikel 2: Deze aanpassing wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Vrije tijd

    • AMJP 2020-2025 - jaar 2022 - technische opmerkingen toezicht deel gemeente - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op de gemeenteraad van 15 december 2020 werd de eerste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 2022 goedgekeurd.

      De toezichthoudende overheid formuleerde technische bemerkingen en aanbevelingen.

      Juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en de memorie van toelichting van het decreet.

      Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

      Verslag van de Vlaamse Regering bij het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

      Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeninguittreksels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

      Omzendbrief KBBJ / ABB 2020 /3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020 - 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Kennisname van de technische bemerkingen en aanbevelingen van de toezichthoudende overheid bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 2022.

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

      BESLUIT:

      N-VA:

      Geen vragen

      GIB:

      • Vluchtelingenstroom Oekraïne - aanpak en stand van zaken

      Vooruit:

      • PFAS - brandweerpost Grobbendonk 
      • Legionella - vervolg onderzoek en maatregelen toekomst

      CD&V:

      Geen vragen

      De Lokale Lijst:

      • Opslagruimte Cogelsdreef - gebruik verenigingen
      • Parking station Bouwel - nieuwe studie
    • Welzijnsbevraging gemeente - bijkomend agendapunt namens de Vlaams Belangfractie - bespreking

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Johan Struyfs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vanwege Vlaams Belang

      Ingediend door Lut Cateau

      (09 maart 2022)

       

      Recent konden we via de pers vernemen dat er uit een welzijnsbevraging bij het gemeente- en OCMW personeel van de stad Diest bleek dat er in 2021 maar liefst 186 meldingen waren van grensoverschrijdend gedrag, waaronder pesterijen en zelfs geweld.
      Uiteraard moet het welzijn van personeelsleden een belangrijke zorg zijn voor iedere werkgever.
      Zo moet elke werkgever, dus ook onze lokale besturen, zich houden aan de verplichtingen die voortvloeien uit de wetgeving inzake welzijn en welbevinden op het werk.
      Elk lokaal bestuur moet een preventiedienst hebben. Deze dienst, intern of extern, dit hangt af van het aantal medewerkers, heeft verschillende wettelijke opdrachten. Hieronder vallen o.a. bescherming tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.

      Het Vlaams Belang had graag geweten hoe het zit met ons gemeente- en OCMW personeel.
      Daarom dan ook de volgende vragen.

      Organiseert onze gemeente op regelmatige tijdstippen een welzijnsbevraging bij het personeel?
      Zo ja, hoe frequent gebeuren deze bevragingen en wanneer vond de laatste plaats?
      Zo neen, waarom niet en vindt het schepencollege het niet nuttig om dit in de toekomst toch te doen?

      Indien onze gemeente een welzijnsbevraging uitvoerde, wat waren dan de belangrijkste conclusies uit de meest recente bevraging en welke stappen werden reeds ondernomen om de eventuele negatieve aspecten aan te pakken?

      Hoeveel meldingen over geweld, pesterijen of grensoverschrijdend gedrag kreeg onze preventiedienst in 2019, 2020 en 2021?
      Graag een overzicht per jaar.

      Welke procedure wordt gehanteerd bij dergelijke meldingen?

      BESLUIT:

      Artikel 1: Bespreking van de welzijnsbevraging van de gemeente.

Namens Gemeenteraad,

Daan Ceulemans
algemeen directeur

Peggy Goormans
voorzitter