Terug
Gepubliceerd op 13/12/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 05/12/2022 - 13:30

De Bouwelse Kerstnacht - Fanfare Bouwel en Daisy Boen - zaterdag 10 december 2022 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Op 10 november 2022 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van Tim de Bock om De Bouwelse Kerstnacht te mogen organiseren op 10 december 2022 16.30 uur tot 11 december 2022 00.00 uur.

    Er worden alcoholische dranken geschonken en er wordt een sterkedrankvergunning aangevraagd.

  2. Verkeersmaatregelen

    De organisator vraagt om de straat Dorp tussen het kruispunt met de Nieuwbaan en het kruispunt met Ter Duinen verkeersvrij te maken op 10 december van 09.00 uur tot 11 december 2022 01.00 uur.

  3. Vergunningen

    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90% inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95%.

  4. Logistieke ondersteuning

    Er worden volgende materialen gevraagd: elektrische materialen voor stroomvoorziening.

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

  6. Personeelsinzet
    Voor dit evenement wordt Stijn Schoeters gevraagd om gedurende de opbouw en het plaatsen van de animatie aanwezig te zijn en dit te coördineren. De opbouw zal aanvangen vanaf het middaguur.

Juridisch kader

1. Tijdelijk verkeersreglement

Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.

Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.

Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.

2. Vergunningen

Politiecodex zone Neteland – versie met alle wijzigingen tot en met 6 juli 2020.

Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019. 

'Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne'

Adviezen

Advies noodplanning:

Gunstig onder voorwaarden

- De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenement. In het bijzonder schenkt hij aandacht aan punt 30 'Veiligheidseisen inzake gashouders, bak -en braadinstallaties en verwarmingsinstallaties'.

- De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje is een veiligheidsregister aanwezig. De organisator licht de standhouders tijdig en duidelijk in over de richtlijnen brandveiligheid. Hiervoor kan hij de fiche 'Steekkaart kraamhouders' gebruiken. De organisator neemt maatregelen om te zorgen dat standhouders deze instructies naleven.

- De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vuurkorven.

Opmerking:

- De organisator maakt een inplantingsplan op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be

- De organisator houdt zich aan de richtlijnen uit de wetgeving voor cateringmateriaal (VLAREMA). Daarnaast houdt het gebruik van glazen recipiënten een veiligheidsrisico in, waardoor het gebruik niet is toegestaan. Enkel (kleine jeneverglaasjes worden toegestaan.

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.

Bijkomende motivering

De kerstmarkt wordt gehouden op de openbare weg. In het belang van de openbare orde en veiligheid is het aangewezen bijzondere maatregelen te treffen.

Financiële gevolgen/visum

BD000003 We engageren ons al sociale gemeente.
AP000022 We onderzoeken de mogelijkheid om een aantal evenementen af te staan aan onze partners.
AC000392 We organiseren de eindejaarsdrink.

Raming:
MJP000458.

We voorzien animatie tijdens de Bouwelse kerstnacht:

- Inhuren attracties: 1943,92 euro
- Cadeautjes kerstman: 150,00 euro

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft voor de organisatie van De Bouwelse Kerstnacht dat aanvangt op 10 december 2022 16.30 uur en eindigt op 11 december 2022 00.00 uur volgende toelatingen:

  • Organisatie evenement
  • De verkoop van sterke drank

Artikel 2: Goedkeuring verlenen om logistieke ondersteuning te bieden voor het organiseren van het evenement.

Artikel 3: Goedkeuring om financiële ondersteuning te bieden in de vorm van animatie.

Artikel 4: Op zaterdag 10 december 2022 van 09.00 uur tot zondag 11 december 2022, 01.00 uur gelden er aangepaste verkeersmaatregelen namelijk de straat Dorp wordt afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer en een parkeerverbod wordt ingericht in Dorp tussen Ter Duinen en Nieuwbaan. Het verkeer wordt omgeleid via Ter Duinen, Kastanjelaan, Nieuwbaan.

Artikel 5: Artikel 4 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 6: De verkeersmaatregelen worden gesignaleerd volgens bijgevoegd plan.

Artikel 7: De organisator dient de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.

Artikel 8: Dit politiereglement wordt in de gemeente bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 9: Afschriften ervan worden overgemaakt aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Vrije Tijd

Team Ruimte en Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Communicatie

Team Secretariaat

Politiezone Neteland

Brandweer Zone Kempen

Kapitein brandweer

Noodplanning

Organisatie