HET COLLEGE
MOTIVERING
Op 26 oktober 2022 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van Gerrit Vandamme om nieuwjaarsdrink Cogelsdreef te mogen organiseren op 7 januari 2023 09.00 uur tot 08 januari 2023 12.00 uur.
Er worden alcoholische dranken geschonken en er wordt een sterkedrankvergunning aangevraagd.
Er wordt door de organisator gevraagd om Cogelsdreef af te sluiten vanaf het kruispunt met Secretarisdreef tot aan het kruispunt met Het Putteken. Dit vanaf 7 januari 2023 09.00 uur tot en met 8 januari 2023 12.00 uur.
De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90% inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95%.
Er worden volgende materialen gevraagd: (de aanvraag gebeurde via ons digitaal platform Pixeo)
- 3 verlengkabels 25 m
- 2 snoeren feestverlichting van 12m
- 3 nadars
De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Zonale politiecodex Neteland versie 6 juli 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 juni 2020.
Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019.
Tijdelijk verkeersreglement.
Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.
Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
Gemeentelijk aanvullende verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.
Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.
De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.
De organisator vraagt bijkomend de goedkeuring te geven om zoals andere jaren een kerststal te plaatsen op een stuk openbaar domein. Het betreft de groene zone voor Cogelsdreef nr 34. De kerststal komt niet op de rijbaan te staan. Dit vanaf 17 december 2022 tot en met 17 januari 2023.
BESLUIT
Artikel 1: Toestemming te geven voor de organisatie van nieuwjaarsdrink Cogelsdreef dat aanvangt 7 januari 2023 09.00uur en eindigt op 8 januari 2023 12.00uur.
Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en sterke dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Artikel 3: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 4: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 5: Goedkeuring te geven voor het plaatsen van een kerststal naast de rijbaan ter hoogte van Cogelsdreef nr 34 voor de periode van 17 december 2022 tot en met 17 januari 2023.
Artikel 6: Van zaterdag 7 januari 2023 - 09.00 uur tot zondag 8 januari 2023 - 12.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Cogelsdreef, zijnde:
- de Cogelsdreef wordt afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer tussen de kuispunten met de Secretarisdreef en Het Putteken.
Artikel 7: Artikel 6 geldt niet voor de motorvoertuigen van de hulpdiensten en dringend opgeroepen geneesheren, fietsers en bromfietsers klasse A.
Artikel 8: Het verkeer zal omgeleid worden via de Secretarisdreef, De Dellekens en Het Putteken.
Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Vrije tijd
Team Financieel Management
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Kapitein brandweer
Noodplanning
Organisator