Terug
Gepubliceerd op 26/05/2023

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 25/04/2023 - 21:00 Raadzaal
Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Greet Van de Peer, vierde schepen
Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, raadslid
Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ivan Verbeeck, raadslid
    • Raad voor maatschappelijk welzijn 28 maart 2023 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ivan Verbeeck, raadslid

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 28 maart 2023 worden goedgekeurd.

    • Extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen, stichtingen vennootschappen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden - overzicht - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ivan Verbeeck, raadslid

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het decreet lokaal bestuur stelt dat het vast bureau bevoegd is voor het bijhouden van een volledig en geactualiseerd overzicht van alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn deelneemt.

       

      Een informatiebundel met verwijzingen en koppelingen naar de wetgeving, de verschillende vormen van intergemeentelijke samenwerking volgens het decreet lokaal bestuur en een overzicht van de entiteiten waarmee het bestuur samenwerkt, met toelichting bij de inhoud van de samenwerking en de wijze waarop het lokaal bestuur de vertegenwoordiging verzekert, werd opgemaakt. De bundel is terug te vinden in bijlage.

      De statuten en oprichtingsaktes van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden volgens het decreet, zijn terug te vinden op de gemeentelijke website

      Juridisch kader

      Decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 84.

      BESLUIT:


      Artikel 1: Kennisname van het geactualiseerd overzicht van alle verenigingen, stichtingen en vennootschappen waarin het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn deelneemt, zoals terug te vinden in bijlage.

    • Deontologische code voor lokale mandatarissen - aanpassing - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ivan Verbeeck, raadslid

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Alle steden en gemeenten in Vlaanderen zijn vanaf maart 2023 verplicht om een deontologische commissie op te richten. Die ziet toe op de verantwoordelijke invulling van de lokale politieke mandatenDe deontologische code regelt de bevoegdheid van de deontologische commissie. De commissie gaat na over welke mandataris er een melding gemaakt wordt en in welke hoedanigheid.

      De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn zijn verplicht een eigen deontologische commissie op te richten: één voor de gemeenteraad en één voor de raad voor maatschappelijk welzijn. Lokale besturen die al een deontologische commissie hebben, moeten deze conformeren aan de nieuwe bepalingen. 

      Als de deontologische commissie een onderzoek naar een inbreuk op de deontologische code afrondt, brengt ze de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn op de hoogte van dat onderzoek en van haar advies of uitspraak. 

      De deontologische commissie kan geen tuchtmaatregelen of blaam opleggen.

      De bevoegdheden van de deontologische commissie worden bepaald in de deontologische code. De besprekingen binnen de deontologische commissie kunnen bijvoorbeeld leiden tot: 

      • een advies of aanbeveling aan de raad over de aanvulling of wijziging van de deontologische code
      • een advies over een casus aan het lokaal bestuur op vraag van dat lokaal bestuur
      • vaststellingen over het gedrag van een mandataris en of dat al dan niet overeenstemt met de deontologische code van het orgaan waarvan die deel uit maakt
      • sensibiliseringsvoorstellen aan het lokaal bestuur over deontologie en integriteit
      • een uitspraak van afkeuring ten aanzien van bepaalde gedragingen
      • de overdracht van meldingen aan het parket
      • een dossier met de bevindingen van de commissie overmaken aan de Vlaamse Regering zodat die een tuchtonderzoek kan instellen en de betrokken burgemeester, schepen, voorzitter van de gemeenteraad, voorzitter van het vast bureau, lid van het vast bureau of voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst kan schorsen of afzetten wegens kennelijk wangedrag of grove nalatigheid. 

      Het is aangewezen onze deontologische code geheel aan te passen volgens de modellen van VVSG alsook de aparte deontologische codes van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn maximaal op elkaar af te stemmen. In bijlage is het meest recente model van VVSG terug te vinden.

      De VVSG plant een grondige herziening, maar wil tot dan via dit addendum zorgen dat de lokale besturen hun huidige deontologische code al kunnen aanpassen aan de nieuwe regels rond deontologische commissies.

       

      Naleving en handhaving van de deontologische code

      Artikel 34
      De raad voor maatschappelijk welzijn richt een deontologische commissie op.

      Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn die toegevoegd wordt als voorzitter is van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.

      Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn. Stel dat de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan één fractielid als lid van de commissie, dan beslist de raad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen.

      Gaat het om een mogelijke schending van de code door de voorzitter van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover de voorzitter vervangen conform art. 7, §5, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.

      Gaat het om een mogelijke schending van de code door een lid van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover het lid vervangen door een plaatsvervanger in volgorde van hoe ze door de fractie werden voorgedragen.

      Artikel 35
      De voorzitter van de deontologische commissie is verantwoordelijk voor de oproeping en stelt de agenda op.

      De commissie vergadert minstens één keer per jaar en wordt in ieder geval bijeengeroepen wanneer dat nodig is conform art. 41 van deze code. De voorzitter is daarenboven gehouden de commissie bijeen te roepen op aanvraag van minstens een derde van haar leden.

      De oproepingen vermelden in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en worden tenminste 8 dagen voor de vergadering aan de leden bezorgd. In geval van hoogdringendheid, te beoordelen door de voorzitter, wordt de bijeenroeping tenminste 3 dagen voor de vergadering bezorgd. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn. Voor elk agendapunt wordt het dossier dat erop betrekking heeft, ter beschikking van de leden van de commissie vanaf de verzending van de agenda.

      De bezorging van de oproeping, de agenda en de dossier gebeurt op dezelfde wijze als dat gebeurt in de raad, met als verschil dat enkel de leden van de deontologische commissie deze oproep, agenda en dossiers ontvangen.

      De vergaderingen van de deontologische commissie zijn niet openbaar. 

      De leden van de commissie werken volgens volgende principes:

      - De handhaving is onpartijdig.
      - Men is terughoudend met publiciteit.
      - Men gaat zorgvuldig om met de vermeende schender.

      Artikel 36
      De commissie is bevoegd voor:

      - Het formuleren van een gemotiveerd advies aan de raad over het vermoeden van een schending van deze code door personen die door deze code gevat worden zoals voorzien in de procedure van art. 40 tot 42 van deze code.
      - Het geven van adviezen en aanbevelingen aan de raad over de inhoud van deze code met het oog op het bijsturen ervan. Dat kan op eigen initiatief van de commissie of minstens één keer per bestuursperiode op vraag van de raad conform art. 43 van deze code.
      - ...

      Artikel 37
      De raad voor maatschappelijk welzijn ziet erop toe dat de fracties en de individuele lokale mandatarissen volgens de deontologische code handelen.

      Er zijn verschillende fasen te onderscheiden die spelen bij het toezien op de naleving van de deontologische code, namelijk:

      - het voorkomen van mogelijke schendingen
      - het signaleren van vermoedens van schendingen van de deontologische code
      - het eventueel onderzoeken van vermoedens van schendingen van de deontologische code
      - het eventueel zich uitspreken over schendingen van de deontologische code

      Het voorkomen van mogelijke schendingen

      Artikel 38
      Wanneer een lokale mandataris twijfelt of een handeling die hij/zij wil verrichten een overtreding van de code zou kunnen zijn, wint het lid hierover advies in bij de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.

      Artikel 39
      Wanneer een lokale mandataris twijfelt over een nog niet uitgevoerde handeling van een andere lokale mandataris, dan waarschuwt hij/zij die persoon. De lokale mandataris verwoordt de twijfels en verwijst de betrokkene zo nodig door naar de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.

      Het signaleren van vermoedens van schendingen

      (= start formele procedure binnen het lokaal bestuur)

      Artikel 40
      Wanneer een lokale mandataris vermoedt dat een regel van de deontologische code is overtreden door een andere lokale mandataris, dan kan hij/zij hiervan melding van maken bij de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen). Indien na het gesprek met de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen) het vermoeden van een schending blijft bestaan, meldt de lokale mandataris dit aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en aan de algemeen directeur die samen een vooronderzoek doen. De algemeen directeur kan een personeelslid aanwijzen om dat in zijn/haar plaats te doen.

      Het onderzoeken van vermoedens van schendingen

      Artikel 41
      Wanneer de raadsvoorzitter en de algemeen directeur (of het daartoe aangewezen personeelslid) besluiten dat de melding onontvankelijk is dan betekent dit meteen het einde van de procedure die gestart werd naar aanleiding van dit vermoeden. De commissieleden worden hierover wel geïnformeerd.

      Is de melding ontvankelijk dan onderzoekt de commissie ten gronde en roep de voorzitter van de deontologische commissie de commissie bijeen binnen de dertig dagen na de melding. De periode van dertig dagen wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.

      De commissie onderzoekt de melding en geeft zowel de melder als de vermeende schender de kans zich te laten horen. Ook mogelijke getuigen kunnen gehoord worden. Niemand kan daartoe verplicht worden.

      Na het horen van betrokkenen bespreekt de commissie het vermoeden van schending en wordt een gemotiveerd advies overgemaakt aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Het zich uitspreken over schendingen

      (= einde formele procedure binnen het lokaal bestuur)

      Artikel 42
      Enkel de raad voor maatschappelijk welzijn kan zich uitspreken of een mandataris van het OCMW een schending heeft begaan. Dat kan op basis van het gemotiveerd advies van de deontologische commissie. Als de raad beslist om af te wijken van het advies dan moet de vermeende schender de kans krijgen om door de raad zelf gehoord te worden vooraleer de raad ten gronde besluit.

      Wanneer de gemeenteraad  vaststelt dat deze code geschonden werd door een mandataris van het OCMW, dan kan de raad:

      - zich uitdrukkelijk distantiëren van het gedrag van een raadslid.
      - vragen dat het raadslid zich verontschuldigt.
      - beslissen een melding te doen bij het parket of Audit Vlaanderen.
      - bij een kennelijk wangedrag of grove nalatigheid van of door de voorzitter of een lid van het vast bureau, de voorzitter of een lid van het bijzonder comité of de raadsvoorzitter een dossier overmaken aan de Vlaamse regering zodat die een tuchtonderzoek kan instellen.
      - ...

      Artikel 43
      Minimaal één keer per bestuursperiode evalueert de raad de deontologische code. De raad vraagt daarvoor eerst advies aan de deontologische commissie. Daarbij wordt o.a. bekeken of de code nog actueel is, nog goed werkt en of ze nageleefd wordt.

      Juridisch kader

      Decreet lokaal bestuur, in het bijzonder artikel 39.

      Het decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad werd gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad op 20 februari 2023 en treedt in werking op 2 maart 2023.

      Beslissing van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 april 2019 inzake de goedkeuring van de deontologische code voor mandatarissen.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 19 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA, 3 Vooruit, 2 CD&V en 1 De Lokale Lijst) en 1 onthouding (Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de gehele aanpassing van de huidige deontologische code naar voorbeeld van het VVSG-model in bijlage.

      Artikel 2: Het aangepaste reglement treedt in voege met onmiddellijke ingang en heft alle voorgaande reglementen, inzake dezelfde materie. Het wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikels 285, 286, inzonderheid § 1, 1° van het decreet lokaal bestuur.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Informatie & Communicatie

    • IOK - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ivan Verbeeck, raadslid

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het OCMW Grobbendonk is aangesloten bij IOK en werd per schrijven van 29 maart 2023 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van IOK die plaats zal vinden op 25 mei 2023 om 18.00 uur in CC Zwaneberg, Cultuurplein 1 in Heist-op-den-Berg.

       

      De agenda van de algemene vergadering van IOK van 25 mei 2023 bevat volgende agendapunten:

      1. Goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022
      2. Verslag van de commissaris-revisor over het boekjaar 2022
      3. Resultaatsbestemming 2022
      4. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022, afgesloten per 31 december 2022
      5. Kwijting te geven afzonderlijk aan de bestuurders en commissaris-revisor over de uitoefening van hun mandaat in 2022
      6. Afwijkingsaanvraag conform artikel 7 Regiodecreet Heist-op-den-Berg
      7. Afwijkingsaanvraag conform artikel 7 Regiodecreet Nijlen
      8. Varia

       

      De raad voor maatschappelijk welzijn van 28 februari 2019 stelde mevrouw Greet Van de Peer voor als volmachtdrager voor de algemene vergadering van IOK gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (9 GIB en 4 N-VA) en 7 onthoudingen (3 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van IOK van 25 mei 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      IOK

      Alle vertegenwoordigers

    • Verkoop van grond met zonevreemde woning gelegen aan de Heirbaan 31 te 2280 Grobbendonk - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ivan Verbeeck, raadslid

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In het meerjarenplan 2020-2025 wordt melding gemaakt van verkoop landbouw- of bosgronden. Het team Ruimte & Vergunningen stelt voor om de percelen zonder enig maatschappelijk doel, met als kadastrale legger A 132 G en 130 R, gelegen aan de Heirbaan 31 te 2280 in Grobbendonk te verkopen. Voor de verkoop van onroerende goederen is geen onderzoek de commodo et in commodo meer vereist. Het perceel A 132 G gelegen in bosgebied, moet na de beslissing tot verkoop eerst worden aangeboden aan de Vlaamse Grondenbank en dit tegen de geschatte prijs. De Vlaamse Grondenbank heeft twee maanden om daarop in te gaan. Voldoende publiciteit is een basisvereiste om zoveel mogelijk kandidaat-kopers aan te trekken. Het bestuur moet de mededinging en transparantie garanderen. Een recent schattingsverslag (maximum 2 jaar oud) en een bodemattest zijn minimale vereisten. De schattingsprijs vormt de minimumprijs bij verkoop of de maximumprijs bij aankoop. Indien nodig dient er een erfdienstbaarheid van recht van doorgang gesteld te worden. De toegang tot achterliggende percelen moet steeds gevrijwaard worden. Aansluitend staat een zonevreemde woning, gekend onder kadastrale legger 130R. Deze woning is geacht gegund geweest te zijn. Als verkoper van een woning ben je wettelijk verplicht om vanaf de start van de verkoop in het bezit te zijn van nog 7 andere documenten: een stedenbouwkundig uittreksel, een keuringsattest van de elektrische installatie, een energieprestatiecertificaat, een postinterventiedossier voor constructies gebouwd vanaf 2001, een kadastraal plan, gegevens rond overstromingsgevoeligheid en ten slotte ook een asbestinventaris.

      Juridisch kader
      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in bijzonder artikel 78, tweede alinea, lid 11; de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 84, § 3, 8°, b)  Het vast bureau bereidt de beraadslagingen en de besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn voor de daden van beschikking.
      Bosdecreet, artikel 4, 16°.
      Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
      Omzendbrief BB 2010/02 - Vervreemding van onroerende goederen door de provincies, gemeenten, O.C.M.W.'s en besturen van de erkende erediensten. Volgens de omzendbrief is bij elke onroerende vervreemding de openbare verkoop de regel. Slechts bij bijzondere motivering is in een specifiek geval de onderhandse verkoop toegestaan om reden van algemeen belang.
      Adviezen

      Het landmetersbureau Plan² schat de venale waarde op 12.400,00 euro.  Het schattingsverslag is toegevoegd als bijlage.

      Bijkomende motivering

      De raad voor maatschappelijk welzijn moet in openbare vergadering een beslissing nemen om het onroerend goed te verkopen.
      Dit besluit moet vermelden:
      - welk goed verkocht wordt (beschrijving, kadastrale ligging, oppervlakte,…)
      - de wijze van verkoop (openbaar of onderhands)
      - de reden waarom verkocht wordt
      - de verkoopsvoorwaarden, meer bepaald de lasten en verplichtingen die aan de koper opgelegd worden met inbegrip van de verkoopprijs
      - op welke wijze de opbrengst opnieuw belegd zal worden

      De woning is gelegen in kwetsbaar bosgebied. Hierdoor mag men het bouwvolume niet verhogen. Renovatiewerken met vergunningsplicht mogen uitgevoerd worden binnen hetzelfde volume. Herstellingen door beschadigingen van externe oorzaken kunnen onder strikte voorwaarden plaatsvinden.
      Als bijlage wordt de wetgeving betreffende bestaande zonevreemde constructies toegevoegd.

      Financiële gevolgen/visum

      Meerjarenplan 2020 - 2025.

      BD000001 We investeren in onze publieke ruimte.

      AP000001 We investeren in onze publieke sites en gebouwen.

      AC000461 We onderhouden de overige sites van het lokaal bestuur.

      MJP001557 -- Verkoop landbouwgrond e.a. zie lijst en grond en gebouw Heirbaan (Sigma-plan).

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA en 1 De Lokale Lijst), en 6 onthoudingen (3 Vooruit, 2 CD&V en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Het perceel bosgrond gekend onder kadastrale legger A 132 G, gelegen aan de Heirbaan 31 te 2280 Grobbendonk, met een totale grondoppervlakte van 1.577 m² openbaar te verkopen.

      Artikel 2: De zonevreemde woning gekend onder kadastrale legger 130 R, gelegen aan de Heirbaan 31 te 2280 Grobbendonk, met een totale grondoppervlakte van 60 m² openbaar te verkopen.

      Artikel 3: Aan de hand van het bijgevoegd schattingsverslag, opgesteld door beëdigd schatter Bram Van Meulebroeck, de minimale verkoopprijs vast te stellen voor perceel A132 G en perceel 130 R samen op 40.000 euro.

      Artikel 4: Het OCMW van Grobbendonk legt volgende bijzonder verkoopsvoorwaarde op: "het achterliggende perceel moet steeds bereikbaar blijven voor de eigenaar. Via perceel A 132 G moet er een erfdienstbaarheid van recht van doorgang opgesteld worden".

      Artikel 5: Het bestuur wil uitdrukkelijk toekomstige uitgaven voor onderhoud voor patrimonium zonder enig maatschappelijke doel vermijden.

      Artikel 6: De vrijgekomen gelden te investeren in onroerend goed met sociaal karakter.

      Artikel 7: De notarisvennootschap Notadux, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk aan te stellen om de percelen te koop aan te bieden via het notarisplatvorm Biddit.

      Artikel 8: Bij verkoop, de notarisvennootschap Notadux, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk aan te stellen voor het opmaken van een voorlopige verkoopovereenkomst.

      Artikel 9: Bij verkoop, de notarisvennootschap Notadux, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk aan te stellen voor het opmaken en verlijden van de notariële akte.

    • Ontwerpakte voor verkoop perceel landbouwgrond Klein Eysterle Bemben aan VLM Antwerpen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ivan Verbeeck, raadslid

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      De raad voor maatschappelijk welzijn van 18 oktober 2022 keurde de eenzijdige verkoopbelofte voor perceel B757 met als kadastrale ligging Klein Eysterle Bemben goed. Het notariskantoor Notadux, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk, werd aangeduid om de authentieke akte op te stellen. De ontwerpakte is als bijlage toegevoegd.

      Juridisch kader

      Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, in bijzonder Art. 78, 11°. De volgende bevoegdheid kan niet aan het vast bureau worden toevertrouwd: de daden van beschikking over onroerende goederen, behalve die vermeld in artikel 84, § 3, 8°, b).

      Artikel 279, 1, tweede lid van het decreet lokaal bestuur. Reglementen, beslissingen, akten en alle andere stukken of briefwisseling die specifiek betrekking hebben op de raad voor maatschappelijk welzijn, worden ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en medeondertekend door de algemeen directeur.

      Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 18 oktober 2022 waarin de eenzijdige verkoopbelofte van perceel B757 aan de Vlaamse landmaatschappij, wordt goedgekeurd.

      Bijkomende motivering

      De overeengekomen verkoopprijs van 83.538 euro is opgenomen in de ontwerpakte. 

      De lasten, verbonden aan de verkoop, zijn integraal voor de koper, de Vlaamse landmaatschappij.

      Financiële gevolgen/visum

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000001 We investeren in onze publieke ruimte.

      AP000001 We investeren in onze publieke sites en gebouwen.

      AC000461 We onderhouden de overige sites van het lokaal bestuur.

      MJP001557.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 15 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang) en 5 onthoudingen (3 Vooruit en 2 CD&V).

       

      Artikel 1: De ontwerpakte in bijlage goed te keuren.

      Artikel 2: De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens het OCMW mede te ondertekenen.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Notariskantoor Notadux

      Team Ruimte & Vergunningen

    • Solidaire borgstelling bij overdracht leningen naar de welzijnsvereniging De Wijngaard - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ivan Verbeeck, raadslid

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In de beheersovereenkomst tussen het OCMW en de welzijnsvereniging De Wijngaard wordt bepaald dat de lopende leningen gekoppeld aan de onroerende goederen overgedragen worden naar de welzijnsvereniging. Het betreffen de leningen gekend onder nummer KBC 726-4181796-12 met een openstaand saldo na vervaldag 16 juni 2022 van 261.247,80 euro en onder nummer KBC 726-4181749-62 met een openstaand saldo na vervaldag 16 juni 2022 van 291.329,38 euro.

      Om dit administratief te kunnen afhandelen vraagt KBC Bank NV Social Profit en Lokale Overheden, Delacenseriestraat 1 te 2018 Antwerpen een solidaire borgstelling van het OCMW van Grobbendonk.

      Juridisch kader

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.

      Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

      Decreet van 9 februari 2018 betreffende het lokaal sociaal beleid.

      Gelet op voorgaande besluitvorming.

      Beslissing van 14 september 2021, waarbij de raad voor maatschappelijk welzijn besliste om over te gaan tot de oprichting van en de deelname aan de vereniging van publiek recht onderworpen aan deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 van het decreet over het lokaal bestuur, genaamd: welzijnsvereniging De Wijngaard.

      Ministerieel besluit van 1 december 2021 over de goedkeuring van de OCMW-raadsbeslissing van OCMW Grobbendonk dd. 14 september 2021 tot oprichting van OCMW-vereniging welzijnsvereniging De Wijngaard.

      Beslissing van 15 februari 2022, waarbij de raad voor maatschappelijk welzijn besliste om de notariële oprichtingsakte voor welzijnsvereniging De Wijngaard goed te keuren.

      Beslissing van 15 maart 2022, waarbij de raad voor maatschappelijk welzijn besliste om de beheersovereenkomst welzijnsvereniging De Wijngaard goed te keuren.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 14 stemmen voor (9 GIB, 4 N-VA en 1 De Lokale Lijst) en 6 onthoudingen (3 Vooruit, 2 CD&V en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Het OCMW verklaart zich solidair borg te stellen tegenover KBC Bank NV wat betreft zowel het kapitaal als de intresten en de onkosten van de twee voormelde kredieten en dit tot een maximumbedrag van 560.000 euro. Het OCMW kent en aanvaardt de voorwaarden van het krediet en de financiële toestand van de kredietnemer.

      Artikel 2: Het OCMW van Grobbendonk gaat de verbintenis aan ten opzichte van KBC Bank NV het door deze laatste gevraagde bedrag tot maximaal het hierboven vermelde bedrag te storten ten laatste twee weken na ontvangst van een aangetekend schrijven tegen ontvangstbewijs waarin KBC Bank NV vraagt dit bedrag te storten op de daarin aangeduide rekening. Bij gehele of gedeeltelijke laattijdige betaling van de door de borg verschuldigde bedragen, worden verwijlintresten – tegen de rentevoet van de marginale beleningsfaciliteit van de Europese Centrale Bank geldig op de laatste dag van de maand, voorafgaand aan deze waarin de vertraging optreedt, verhoogd met een marge van 1,5% - van rechtswege en zonder ingebrekestelling aangerekend en dit gedurende de periode van niet-betaling.

      Artikel 3: De solidaire borgstelling vervalt als alle kapitalen met de bijhorende intresten van de vermelde leningen zijn afgelost. 

      Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      KBC Bank Social Profit en Lokale Overheden, Delacenseriestraat 1 te 2018 Antwerpen

      Welzijnsvereniging De Wijngaard

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadslid
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ivan Verbeeck, raadslid

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over aangelegenheden die niet op de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      BESLUIT:


      Vlaams Belang: Geen vragen

      De Lokale Lijst: Geen vragen

      CD&V:

      • Lokaal dienstencentrum - plannen Grobbendonk

      N-VA: Geen vragen

      Vooruit: Geen vragen

      GIB: Geen vragen

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Daan Ceulemans
algemeen directeur

Peggy Goormans
voorzitter