DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 december 2023 worden goedgekeurd.
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Na navraag bij Herenthout en Vorselaar blijkt dat zij met ingang van 1 januari 2024 overgaan tot een verhoging van de basisbijdragevoet tot 4%.
Grobbendonk heeft meegedeeld dat deze verhoging eveneens doorgevoerd wordt voor het niet VIA-personeel vanaf 1 januari 2024.
Dit wil zeggen dat voor het VIA-personeel van Grobbendonk en het personeel van de Wijngaard er een plan van 3.5% met een aanvullende toelage van 0.5% overblijft.
Het kenmerk van een MIPS-groep is dat de deelnemers een gelijk basispercentage moeten hebben. Een verhoging voor een bepaald gedeelte met een aanvullende toelage is mogelijk.
Met ingang van 1 januari 2024 zijn er echter twee basispercentages zijnde 3.5% en 4%. De MIPS-groep kan dus niet behouden blijven. Ook binnen het plan van Grobbendonk geven twee verschillende basispercentages een probleem.
In principe kan dit verholpen worden als Grobbendonk en De Wijngaard eveneens beslissen om 4% toe te kennen als basisbijdragevoet en het aanvullend plan van 0.5% te beëindigen.
Dit heeft als consequentie dat Grobbendonk en De Wijngaard verplicht blijven om 4% te blijven betalen (ook als in de toekomst de VIA-subsidies zouden stoppen).
Vermits we het percentage van het niet VIA-personeel hebben opgetrokken tot 4% teneinde een gelijkheid te krijgen met het VIA-personeel, lijkt dit principieel geen probleem.
Ministeriële omzendbrief KB/ABB 2020/2 van 28 mei 2020 houdende toelichting sectoraal akkoord 2020 voor het personeel van de lokale en provinciale besturen.
Het sectoraal akkoord 2020, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 10 april 2020.
Vlaams Intersectoraal akkoord (VIA 5) van 8 juni 2018.
Wet van 30 maart 2018 (BS 17 april 2018) m.b.t. het niet in aanmerking nemen van diensten gepresteerd als niet-vastbenoemd personeelslid voor een pensioen van de overheidssector, tot wijziging van de individuele responsabilisering van de provinciale en lokale overheden binnen het Gesolidariseerde pensioenfonds, tot aanpassing van de reglementering inzake aanvullende pensioenen, tot wijziging van de modaliteiten van de financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen en tot bijkomende financiering van het Gesolidariseerde pensioenfonds van de provinciale en plaatselijke besturen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Gemeenteraadsbeslissing van 11 februari 2014 betreffende de verhoging van de pensioenbijdragen voor contractuele personeelsleden van de VIA-diensten.
Gemeenteraadsbeslissing van 14 september 2010 betreffende de invoering van een aanvullend pensioenstelsel voor contractueel personeel en goedkeuring bestek RSZPPO.
Sectoraal akkoord 2008-2013 voor het personeel van de lokale besturen, afgesloten in het Vlaamse onderhandelingscomité C1 van 19 november 2008.
Kaderreglement tweede pensioenpijler contractanten dat met de representatieve vakorganisaties onderhandeld werd in het Vlaams onderhandelingscomité C1 van 9 december 2009 (zoals van toepassing op 1 januari 2019).
Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: De basisbijdragevoet voor de tweede pensioenpijler wordt vastgelegd voor alle contractuele personeelsleden op 4% vanaf 1 januari 2024.
Artikel 2: Het pensioenreglement en het gemeenteraadsbesluit betreft de tweede pensioenpijler OFP Prolocus, zal ter beschikking gesteld worden van alle contractuele personeelsleden.
Artikel 3: Deze basisbijdragevoet van 4% zal vanaf 1 januari 2024 opgenomen worden in de meerjarenplanwijziging.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM
Team Financieel management
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
In het gemeentedecreet hoorden acties en bijkomende overheidsopdrachten die nominatief in het budget opgenomen waren tot de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen. Het decreet lokaal bestuur laat dat niet meer toe.
Het decreet lokaal bestuur hanteert het principe 'volheid van bevoegdheid' van de raad samen met een ruime delegatiemogelijkheid van de raad aan het uitvoerend orgaan. Inzake overheidsopdrachten stelt de raad de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten vast. Het decreet lokaal bestuur biedt de mogelijkheid om te delegeren aan het uitvoerend orgaan voor de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten voor:
- opdrachten die passen binnen het dagelijks bestuur
- opdrachten die nominatief worden toevertrouwd aan het uitvoerend orgaan
Hierover dienen aparte beslissingen genomen te worden. De raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2020 keurde het begrip dagelijks bestuur goed.
Overheidsopdrachten is een generieke term voor grote opdrachten voor investeringen tot dagdagelijkse occasionele uitgaven voor de werking. De grote opdrachten voor investeringen kunnen goed gepland worden en vragen beleidsmatig belangrijke beslissingen (bijvoorbeeld kwaliteit tegenover prijs). De opdrachten voor dagdagelijkse uitgaven moeten soms snel gebeuren om te kunnen inspelen op opportuniteiten en om de dagdagelijkse werking te kunnen garanderen.
De overheidsopdrachten die voortvloeien uit de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 2024 werden onderzocht en onderstaande lijst ligt voor om te delegeren aan het vast bureau.
De overheidsopdrachten die gedelegeerd worden, zullen gerapporteerd worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Groepsaankopen
Heel wat organisaties (IOK, Creat, Facilitair bedrijf, Vlaamse overheid, stad Brugge,...) zetten groepsaankopen in de markt waar andere lokale besturen aan kunnen deelnemen.
Voordeel:
- je kan snel inspelen op behoeften van je bestuur zonder een procedure te voeren
- meestal zijn ze voordeliger dan zelf een opdracht in de markt te plaatsen (schaalvoordelen)
De toetredingen tot de groepsaankopen kunnen gedelegeerd worden aan het vast bureau.
Over deze toetredingen zal gerapporteerd worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Toetreden tot een groepsaankoop wil niet zeggen dat je effectief moet afnemen van de groepsaankoop.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2020 betreffende het dagelijks bestuur.
De bespreking van de dossiers, de visie en strategische beleidslijnen komen meermaals per jaar aan bod op de raad voor maatschappelijk welzijn, onder meer tijdens de bespreking van het meerjarenplan, de aanpassing van het meerjarenplan, de opvolgingsrapportering en de jaarrekening. Dit punt betreft enkel de delegatie van de bevoegdheid van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 14 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA, 2 CD&V en Carine Geyselings), 4 onthoudingen (1 Vlaams Belang, 1 De Lokale Lijst, Natalie Moens en Johan Struyfs) en 1 stem tegen (Ivan Verbeeck).
Artikel 1: Volgende overheidsopdrachten worden nominatief aangeduid waarvoor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden aan het vast bureau worden toevertrouwd:
EXPLOITATIE
Actie | Omschrijving actie | MJP-raming | Omschrijving |
AC000XXX | Diverse acties waaronder meerjarenplanramingen voorzien zijn voor gas met algemene rekening 6111000 | MJP00XXXX | Levering van gas |
AC000XXX | Diverse acties waaronder meerjarenplanramingen voorzien zijn voor elektriciteit met algemene rekening 6110000 | MJP00XXXX | Levering van elektriciteit |
INVESTERINGEN
Actie | Omschrijving actie | MJP-raming | Omschrijving |
AC000130 | We voorzien werkingsmiddelen voor het team Mens en Welzijn. | MJP002675 | Renovatie LOI-woning - Hofeinde 4 |
AC000180 | We maken een dossier op voor de bouw van een antennepunt van het LDC in Bouwel. | MJP001439 | Nieuwbouw antennepunt Bouwel |
Artikel 2: De toetredingsbeslissingen bij de groepsaankopen, ongeacht de geraamde waarde ervan, worden gedelegeerd aan het vast bureau voor het jaar 2024.
Artikel 3: Over zowel de delegaties naar het vast bureau als de toetredingsbeslissingen bij de groepsaankopen die door het vast bureau zullen genomen worden, zal gerapporteerd worden aan de raadsleden in de opvolgingsrapportering over het eerste semester en in de jaarrekening.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Leden van het managementteam
Team Financieel Management
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 november 2023 werd de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 2024 vastgesteld.
De toezichthoudende overheid formuleerde technische bemerkingen en aanbevelingen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en de memorie van toelichting van het decreet.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Verslag van de Vlaamse Regering bij het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeninguittreksels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2020/3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020 - 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de technische bemerkingen en aanbevelingen van de toezichthoudende overheid bij de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 - 2024.
DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN
MOTIVERING
Vragen en antwoorden over aangelegenheden die niet op de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.
BESLUIT:
De Lokale Lijst: Geen vragen
Vlaams Belang: Geen vragen
N-VA: Geen vragen
CD&V: Geen vragen
GIB: Geen vragen
Vooruit: Geen vragen
Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,
Daan Ceulemans
algemeen directeur
Peggy Goormans
voorzitter