Terug College van burgemeester en schepenen

Mon 28/07/2025 - 09:00 Digitaal

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

Team Ruimte en Vergunningen

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 17 juli 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Rik De Keyser NV gevestigd te Merksplassesteenweg 18 te 2310 Rijkevorsel voor het bouwen van 2 ééngezinswoningen, met als adres Priester Daensstraat zn. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 70E.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van 2 ééngezinswoningen.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
    • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.
    • Indien voor het verwezenlijken van de vergunde werken een bronbemaling overeenkomstig VLAREM-rubrieken 53.2.1 a), rubriek 53.2.2.a) of rubriek 53.2.2.2.b) noodzakelijk is, dan zijn de werken pas uitvoerbaar na aktename van de melding voor de bronbemaling.
    • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45 – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.
    • Er dient een haag geplant te worden op het perceel van lot 4 conform voorschrift 2.4, 2.4.A: 'Er dient een groenscherm te worden voorzien bestaande uit een wintervaste haag en deze dient een hoogte te hebben van 2 meter. Het groenscherm moet voorzien worden langs de oostelijke perceelgrens van lot 4 en langs de zuidelijke perceelsgrens van lot 1 en 4 ter hoogte van de buurtpercelen aan de Pieter Daensstraat.'

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Grobbendonk heeft op basis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, de ingediende adviezen van diverse instanties en de resultaten van het openbaar onderzoek beslist om de omgevingsvergunningsaanvraag van LKM Advies BV en McDonald’s Restaurants Belgium NV te weigeren.

    De aanvraag betreft onder meer de bouw van een fastfoodrestaurant met drive-thru, het aanleggen van een parking met 45 plaatsen, het plaatsen van 17 publiciteitsinrichtingen en het ontbossen van 1.204 m² bos op een perceel gelegen aan de Herentalse Steenweg 6 en 8 te Bouwel.

    Artikel 2: De aanvraag is in strijd met artikel 5 van de gemeentelijke algemene bouwverordening van Grobbendonk. Deze bepaling vereist dat nieuwe constructies qua schaal, typologie en functie in harmonie zijn met de bestaande omgeving. De geplande McDonald’s-vestiging introduceert een grootschalige, monofunctionele horecafunctie in een zone die momenteel wordt gekenmerkt door verspreide eengezinswoningen, kleinschalige handelszaken en open groene ruimte. De architectuur, de omvang van de verharding en de aanwezigheid van 17 publiciteitsinrichtingen veroorzaken een visuele disharmonie en verstoren het landelijke karakter van de N13.

    De schaal en intensiteit van het project overschrijden de draagkracht van de omgeving, wat in strijd is met het vereiste van harmonieuze inpassing zoals bepaald in artikel 5 van de bouwverordening.

    Artikel 3: De aanvraag faalt op meerdere vlakken de toets van de goede ruimtelijke ordening zoals bedoeld in artikel 4.3.1 en 1.1.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. De inplanting van een fastfoodrestaurant met drive-thru langs een interlokale weg zoals de N13 is ruimtelijk onwenselijk. Het project draagt bij aan de verdere commerciële verlinting van deze verkeersas, wat haaks staat op het gemeentelijk beleid dat inzet op kernversterking en het behoud van open ruimte.

    De schaal van het project, de intensieve parkeerbehoefte en de visuele impact van de publiciteitsinrichtingen zijn niet in overeenstemming met het bestaande semi-landelijke karakter van de omgeving. Bovendien tast het project de overgangsbuffer aan tussen het woongebied en het achterliggende beschermde cultuurhistorische landschap van het kasteeldomein Bouwelhof.

    Artikel 4: De mobiliteitsimpact van het project is onaanvaardbaar en vormt een doorslaggevende weigeringsgrond. De N13 en het kruispunt Lindekens kampen reeds met structurele filevorming en doorstromingsproblemen, zoals bevestigd door de gemeentelijke dienst mobiliteit, de intercommunale IOK en het Agentschap Wegen en Verkeer. De komst van een McDonald’s met drive-thru zou naar schatting 1.200 extra verplaatsingen per dag genereren, met pieken tot 309 personenauto-equivalent op vrijdagavond. Dit leidt tot bijkomende verkeersdruk, verhoogde wachttijden en een verhoogd risico op ongevallen.

    De verkeersveiligheid van zachte weggebruikers komt in het gedrang door bijkomende conflictsituaties ter hoogte van de in- en uitritten, die gelegen zijn langs een functionele fietsroute. De aanvraag is bovendien strijdig met de doelstellingen van het Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Kempen en het Vlaams Regeerakkoord, die inzetten op modal shift en het terugdringen van het autogebruik.

    Artikel 5: Het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) heeft een voorlopig ongunstig advies uitgebracht op basis van artikel 16 van het Natuurdecreet en de artikelen 10 en 14 van het Soortenbesluit. De aanvraag voorziet in de ontbossing van 1.204 m² bos, dat deel uitmaakt van een groter boscomplex. Deze ingreep heeft een negatieve impact op het bosecotoop en de lokale biodiversiteit.

    De cumulatieve milieubelasting door verkeer, verharding en lichtvervuiling is onvoldoende onderzocht. De gemeente is als vergunningverlenende overheid gehouden om vermijdbare schade aan de natuur te voorkomen, en kan op basis van het huidige dossier deze garantie niet bieden.

    Artikel 6: Gelet op de strijdigheid met de gemeentelijke bouwverordening, de criteria van goede ruimtelijke ordening, de onaanvaardbare mobiliteitsimpact en de strijdigheid met het Natuurdecreet, besluit het college van burgemeester en schepenen van Grobbendonk om een ongunstig advies te verlenen aan de deputatie van de provincie Antwerpen.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 23 juli 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Gustaaf Dieltjens en mevrouw Joanna Vanheuckelom wonende te Vorselaarse baan 2 te 2280 Grobbendonk voor het verbouwen van een eengezinswoning en de afbraak van een bijgebouw, met als adres Leopoldstraat 33, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 150X.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het verbouwen van een eengezinswoning en de afbraak van een bijgebouw.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    - de start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket;

    - streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken;

    - de verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45 – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

    De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Artikel 1: Kennisname van de beslissing van de Raad voor Vergunningsbetwistingen van 3 juli 2025. De beslissing luidt als volgt: 

    1. De bestreden beslissing wordt vernietigd.
    2. De Raad beveelt de verwerende partij een nieuwe beslissing te nemen over de aanvraag van de tussenkomende partij en dit binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de dag na de dag van de betekening van dit arrest.
    3. De kosten van het vernietigingsberoep, bestaande uit het rolrecht van de verzoekende partijen, bepaald op 200 euro en een rechtsplegingsvergoeding van 840 euro verschuldigd aan de verzoekende partijen, komen ten laste van de verwerende partij.
  • Artikel 1: Wyre de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan VVA_20250422_25191241 onder de volgende voorwaarden:

    • Minimum 21 werkdagen voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur via https://www.grobbendonk.be/signalisatievergunning.
    • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
    • Er mag niet aan het wegdek geraakt worden.
    • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Wyre bij de rioolbeheerder krijgen.
    • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
    • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
    • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Wyre die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
    • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
    • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

    Artikel 2: De werken moeten uiterlijk op 11 augustus 2025 uitgevoerd worden.

    Artikel 3: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

    Artikel 4: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Wyre

  • Artikel 1: Wyre de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan VVA_20250602_25195953 onder de volgende voorwaarden:

    • Minimum 21 werkdagen voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur via https://www.grobbendonk.be/signalisatievergunning.
    • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
    • Er mag niet aan het wegdek geraakt worden.
    • De kabel moet voldoende diep gelegd worden, onder het maaiveld van de gracht.
    • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Wyre bij de rioolbeheerder krijgen.
    • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
    • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
    • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Wyre die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
    • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
    • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

    Artikel 2: De werken moeten zo snel mogelijk uitgevoerd worden, uiterlijk vóór 25 augustus.

    Artikel 3: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

    Artikel 4: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Telenet

    Fluvius

    Proximus

    Pidpa

  • Artikel 1: Van 6 tot 22 augustus zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in Heiken en Dijkbaan. Voor deze werken zal er signalisatie op grondgebied Grobbendonk worden geplaatst. 

    Artikel 2: Op grondgebied Grobbendonk zullen in de Watermolenweg en Troon (vanaf kruising Watermolenweg) omleidingsborden voor fietsers worden geplaatst.

    Artikel 3: In Troon komende van rondpunt Troon zal signalisatie worden geplaatst om aan te kondigen dat Heiken is afgesloten voor alle verkeer.

    Artikel 4: De aannemer bezorgt bewonersbrieven in Troon (tot en met kinderboerderij Karrewiel). 

    Artikel 5: Gemeente Vorselaar publiceert op 30/07 een Facebookbericht. Dit wordt gedeeld op de Facebookpagina van gemeente Grobbendonk.

    Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Secretariaat

    Gemeente Vorselaar

    Wijkpost politie

    Politiezone Neteland

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar

    Betrokkene

  • Artikel 1: Van 11 tot en met 14 augustus 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Schransstraat:

    Artikel 2: De werfzone wordt afgezet met een afzethek, dagslapers en een C3-bord 'de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder' op volgende locaties:

    • Kruising Astridplein x Schransstraat (met onderbord uitgezonderd bewoners)
    • Kruising Schransstraat x De Vriesstraat
    • Kruising Wijngaardstraat x Schransstraat
    • Kruising Beukenlaan x Schransstraat (komende van de Beukenlaan en Hofeinde)

    Artikel 3: Aan de Notarisstraat en uitrit OCMW wordt een C3-bord geplaatst 'de toegang is verboden in beide richtingen, voor iedere bestuurder'.

    Artikel 4: Aan kruising Melkerijstraat x Schransstraat wordt een werfhek geplaatst en D1f 'de bestuurders zijn verplicht de aangeduide richting te volgen - rechtsaf'.

    Artikel 5: In de ganse werfzone vanaf kruising met Astridplein tot kruising met Beukenlaan geldt een parkeerverbod. Bewoners plaatsen hun wagens buiten de werfzone.

    Artikel 6: Een F45-bord in combinatie met C3-bord met onderbord Uitgezonderd plaatselijk verkeer wordt geplaatst op volgende locaties:

    • Kruising De Vriesstraat x Kasteelstraat
    • Kruising Wijngaardstraat x Vorselaarse baan
    • Kruising Beukenlaan x Vorselaarse baan
    • Kruising Kremersgat x Hofeinde
    • Kruising Goorbergenlaan x Hofeinde
    • Kruising Wijnrankplein x Steenbergstraat x Wijngaardstraat

    Artikel 7: Een F45L verkeersbord aan Astridplein ter hoogte van Belfius geeft aan dat het einde van deze weg doodlopend is, je kan wel nog links afslaan.

    Artikel 8: Het is verboden voor bestuurders een gespan of een voertuig met meer dan twee wielen links in te halen. Hiervoor wordt het bord C35 geplaatst in Hofeinde (ter hoogte van het begin van de werfzone), in de Wijngaardstraat (ter hoogte van het Wijnrankplein) en aan Astridplein (ter hoogte van de apotheek De Ram).

    Artikel 9: De werken worden aangekondigd met een A31 op 150 meter van de werfzone: in Hofeinde ter hoogte van de werfzone, in Wijngaardstraat ter hoogte van Wijnrankplein en in Astridplein ter hoogte van de apotheek De Ram.

    Artikel 10: Het is verboden links af te slaan richting Astridplein (komende van het noorden) en het is verboden rechts af te slaan richting Astridplein (komende van rondpunt Troon). Dit wordt geduid met een C31a en C31b met onderbord uitgezonder plaatselijk verkeer.

    Artikel 11: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

    Artikel 12: In de Vorselaarse baan tussen Beukenlaan en Kremersgat en in Kremersgat wordt de weg voorbehouden voor het verkeer van landbouwvoertuigen, voetgangers, fietsers, ruiters, bestuurders van speed pedelecs. Het begin van de voorbehouden weg wordt aangeduid, ook het einde van de voorbehouden weg wordt aangeduid wordt met een F101c.

    Artikel 13: In de Heirbaan en Molenbaan wordt een onderbord toegevoegd aan de huidige tonnageverbodsborden met onderbord Uitgezonderd bus zodat de Lijnbussen een omleiding kunnen volgen via Heirbaan en Molenbaan.

    Artikel 14: Vooraankondigingsborden worden geplaatst aan Astridplein (ter hoogte van Belfius) voor verkeer richting Vorselaar en aan de watertoren voor verkeer richting Grobbendonk.

    Artikel 15: De omleiding voor fietsers verloopt via Vorselaarse baan en Kremersgat. Dit wordt aangeduid met de F-omleidingsborden met pijl en met als tekst Vorselaar of Grobbendonk + icoon fietsers.

    Artikel 16: De omleiding voor gemotoriseerd verkeer verloopt via Astridplein, Bergstraat, Nijverheidsstraat, Kerkeveldstraat, Heirbaan, Molenbaan, Vispluk, Proosthoevebaan, Sassenhout. Dit wordt aangeduid met de F-omleidingsborden met pijl en met als tekst Vorselaar of Grobbendonk. Voor de molenaar worden extra omleidingsborden voorzien met als tekst: Maalderij Van Hool-Schroyens.

    Artikel 17: De bushaltes Watermolenweg, Hildering en Beukenlaan zijn afgeschaft. Reizigers worden verwezen naar de haltes Grobbendonk-dorp

    Artikel 18: Het zwaar vervoer (+3,5T) wordt omgeleid via N13, R15 (Ringlaan Herentals), N153 (Poederleeseweg). Hiervoor worden F-omleidingsborden geplaatst op de omleidingsroute.

    Artikel 19: Op maandag 18 augustus wordt gewerkt met een mobiele werf voor het aanbrengen van de markeringen. Er geldt beurtelings verkeer langs de werfwagen.

    Artikel 20: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

    Artikel 21: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

    Artikel 22: De aannemer bedeelt bewonersbrieven in de werfzone in de week van 4 augustus 2025.

    Artikel 23: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 24: De werken zullen aangekondigd worden via een persbericht, de website, facebook en Hoplrpagina en brieven.

    Artikel 25: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.

    Artikel 26: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

  • Artikel 1: Op maandag 11 augustus zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Schransstraat ter hoogte van huisnummer 30, zijnde:
    het verkeer is verplicht links of rechts aan te houden ter hoogte van de werfput. Dit wordt aangeduid met de respectievelijke borden D1c en D1d.

    Artikel 2: De werfzone wordt afgesloten met werfhekken met werkende dagslapers.

    Artikel 3: De aannemer dient een bewonersbrief te bussen bij de betrokken bewoners van Schransstraat 30.

    Artikel 4: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema van de betrokkene.

    Artikel 5: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

    Artikel 6: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 7: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Secretariaat

    Wijkpost politie

    Politiezone Neteland

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar

    Betrokkene

  • Artikel 1: Van maandag 4 augustus tot 8 augustus 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Koekoekstraat ter hoogte van huisnummer 6-10, zijnde:
    verkeer is verplicht links of rechts aan te houden ter hoogte van de werfput. Dit wordt aangeduid respectievelijk met de borden D1c en D1d.

    Artikel 2: De werfzone wordt afgesloten met werfhekken met werkende dagslapers.

    Artikel 3: Ter hoogte van de aansluiting worden rijplaten voorzien zodat de inritten bereikbaar blijven in de werfzone of zodat er zeker een rijhelft beschikbaar blijft.

    Artikel 4: De aannemer dient een bewonersbrief te bussen bij de betrokken bewoners van Koekoekstraat 6-10.

    Artikel 5: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door de betrokkene.

    Artikel 6: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

    Artikel 7: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 8: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Secretariaat

    Wijkpost politie

    Politiezone Neteland

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar

    Betrokkene

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Buurtfeest Wilgenbos dat aanvangt 30 augustus 2025 15.00 uur en eindigt op 30 augustus 2025 23.45 uur.

    Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren. 

    Artikel 3: De organisator op te dragen om de richtlijnen van noodplanning te volgen namelijk:

    De organisator volgt de waarschuwingsfase van Agentschap Natuur en Bos op. Bij fase oranje of rood verhoogt de organisator het aantal brandbestrijdingsmiddelen.

    Artikel 4: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 5: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.

    Artikel 6: De organisator op te dragen om aan te tonen dat de subsidie gebruikt wordt voor het dragen van de kosten van het straatfeest.

    Artikel 7: Van zaterdag 30 augustus - 08.00 uur tot en met zondag 31 augustus - 14.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in Wilgenbos, zijnde:
    - deze doodlopende straat wordt afgesloten voor alle verkeer vanaf de Kretbosstraat.

    Artikel 8: Artikel 7 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

    Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden met:

    • een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten"  ter hoogte van de Kretbosstraat.

    Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

    Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Vrije tijd

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen weigert de organisatie van Straatbermen in de bloemen in de periode tussen 1 april 2026 en 30 april 2026 te Achterheide - Dijkstraat, gebaseerd op het ontbreken van de concrete datum waarop het evenement zal plaatsvinden en rekening houdend met het advies van Mobiliteit/Infrabel.

    Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen geeft opdracht aan team Vrije tijd om de aanvraag af te sluiten en de betrokkene te informeren bij een toekomstige aanvraag de concrete datum te vermelden waarop het evenement zal plaatsvinden en de aanvraag aan te passen rekening houdend met het advies van Infrabel/Mobiliteit.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Vrije tijd

    Noodplanningsambtenaar

    Betrokkene

Team Informatie en Communicatie

  • Artikel 1: Kennisname van het verslag van de binnengekomen klachten voor de periode van 1 januari 2025 tot en met 30 juni 2025.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Stafmedewerker beleid en juridische zaken

Team Financieel Management

  • Artikel 1: Goedkeuring te geven aan volgende kredietverschuiving zodat de aankoop voor de software budgettool Lima voor Team HRM kan opgestart worden:

    • MJP001595 -  Lima - software HRM - te verhogen met 7.081,36 euro
    • MJP002114 - Optimaliseren, vergroenen en ontharden Langenheuvel - ereleonen en werken - te verlagen met 7.081,36 euro

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel management

    Team HRM & Secretariaat

    Team Ruimte & Vergunningen

  • Artikel 1: Goedkeuring toetreding tot de groepsaankoop gevoerd via de aankoopcentrale van IOK met als titel "Groepsaankoop raamovereenkomst AED-toestellen en service-en onderhoudscontracten".

    Artikel 2: De toetreding zal vanaf heden aanvangen.

    Artikel 3: De overeenkomst zal eindigen 31 december 2029.

    Artikel 4: De uitvoering van de opdracht zal gebeuren zoals beschreven in het bestek (Ref.: 2023/06) opgemaakt door IOK.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Zorg & Gezondheid

    IOK

    Onderneming Defibrion

  • Artikel 1: Het afsluiten van de belasting op bedrijfsruimten 2024 voor artikel 458400096386 voor het bedrag van 55,00 euro als onverhaalbaar wegens materiële vergissing.

    Artikel 2: Het afsluiten van de belasting op bedrijfsruimten 2024 voor artikel 458400148728 voor het bedrag van 55,00 euro als onverhaalbaar wegens materiële vergissing.

    Artikel 3: Het afsluiten van de belasting op bedrijfsruimten 2024 voor artikel 458400093255 voor het bedrag van 55,00 euro als onverhaalbaar wegens materiële vergissing.

    Artikel 4: Het afsluiten van de belasting op bedrijfsruimten 2024 voor artikel 458400093053 voor het bedrag van 55,00 euro als onverhaalbaar wegens materiële vergissing.

  • Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 28 juli 2025.

    Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 28 juli 2025.

  • Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 18 juli 2025 tot en met 23 juli 2025.

  • Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2025009168 tot en met 2025009380.


Publicaties