HET COLLEGE
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk ontving op 13 september 2024 de vraag van betrokkene tot het plaatsen van signalisatie voor het uitvoeren van nutswerken in opdracht van Fluvius in de Industrieweg ter voorbereiding van de aanleg van de fietsostrade Industrieweg. Fase 1 van de werken ter hoogte van Anders Beton en het recyclagepark zal uitgevoerd worden van 1 tot en met 11 oktober 2024.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
BESLUIT
Artikel 1: Van 1 tot en met 5 december 2024 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Industrieweg en Albertkanaalstraat, zijnde:
- ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingericht worden met verkeerslichten (ook voor fietsers), aangekondigd met A33-borden. De borden B19 (voorrang verlenen aan bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) en B21 (voorrang ten opzichte van bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) worden geplaatst om de voorrang te regelen mochten de verkeerslichten uitvallen.
Artikel 2: Bijkomend wordt een inhaalverbod ingevoerd met de borden C35 en wordt de snelheid beperkt tot 30 km/uur met C43-borden.
Artikel 3: Aan het begin en einde van de werfzone zal een afzethek gezet worden met dagslapers en D1c en D1d borden, respectievelijk verplicht links en rechts aanhouden.
Artikel 4: De ontstane versmalling wordt aangekondigd met de borden A7c (versmalling rechts) en A7b (versmalling links).
Artikel 5: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.
Artikel 6: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.
Artikel 7: De verkeerslichten worden dagelijks gemonitord door de aannemer zodat er geen onnodige filevorming ontstaat. Indien de seconderegeling niet optimaal is, dient de aannemer dit meteen aan te passen.
Artikel 8: Aan woningen worden voetgangersbruggen voorzien en aan in- en uitritten ijzeren platen zodat de bereikbaarheid steeds maximaal wordt gegarandeerd. Voor fietsers aan de fietshelling Industrieweg - Bouwelse steenweg worden rubberen matten voorzien (fietsers dienen hier af te stappen).
Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema met referentie Signalisatieplan Grobbendonk - Industrieweg, opgesteld door betrokkene.
Artikel 10: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 11: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 12: De werken zullen aangekondigd worden via de website, Hoplr en facebook.
Artikel 13: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 14: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat