Terug
Gepubliceerd op 02/10/2024

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 23/09/2024 - 13:30

Vergunnen rommelmarkt Eisterlee - 28 september 2024 - aanpassing - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Greet Van de Peer, vierde schepen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Op 29 september 2023 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van betrokkene om Rommelmarkt Eisterlee te mogen organiseren op 28 september 2024 10.00 uur tot 28 september 2024 17.00 uur.
    De rommelmarkt zal plaatsvinden tijdens de jaarlijkse Eisterlee Kermis.
    Er worden geen alcoholische dranken geschonken.
    Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd.
    Op vraag van het college van burgemeester en schepenen wordt de vergunning voor het evenement Rommelmarkt Eisterlee (met verwijzing naar beslissing CBS/2024/021 van 12/02/2024) herroepen. Na ontvangst van meldingen betreffende het reeds vergunde evenement Rommelmarkt Eisterlee dienen aanpassingen te gebeuren in het toestaan van inname openbaar domein (zie punt 2. Verkeersmaatregelen).

  2. Verkeersmaatregelen

    Voor het evenement dienen de volgende straten verkeersvrij gemaakt te worden: Hendrik Consciencestraat, Rubensstraat en Van Craeyenhemstraat tussen 6.00 uur en 20.00 uur. Hoevepad mag niet ingenomen worden.

  3. Vergunningen

    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator. 

  4. Logistieke ondersteuning

    Er worden volgende materialen gevraagd:
    - Nadarafsluiting

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

Retributiereglement

Het gebruik van foorkasten op het openbaar domein hangt vast aan een retributiereglement. Het reglement kan je hier raadplegen: https://www.grobbendonk.be/gemeentelijk-reglement-op-het-gebruikvan-foorkasten-op-openbaar-domein

Tijdelijk verkeersreglement

Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.

Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.

Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.

Adviezen

Team Ruimte & Vergunningen
Het team Mobiliteit geeft het volgende advies: Voor het afsluiten van de betrokken straten dient een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd te worden, rekening houdend met Eisterlee kermis.

Noodplanning

Gunstig onder voorwaarden:

- De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen. In het bijzonder schenkt hij aandacht aan punt 30 'Veiligheidseisen inzake gashouders, bak- en braadinstallaties en verwarmingsinstallaties'.

- De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.

- De organisator levert een inplantingsplan af en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be. Op het plan staan alle kramen (met afmetingen), nutsvoorzieningen, brandbestrijdingsmiddelen en vrije doorgangen aangeduid. De organisator zorgt dat er steeds een vrije doorgang van 4 meter is voor de hulpdiensten.

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket. 

Financiële gevolgen/visum

Retributiereglement

Het gebruik van foorkasten op het openbaar domein hangt vast aan een retributiereglement. Het reglement kan je hier raadplegen: https://www.grobbendonk.be/gemeentelijk-reglement-op-het-gebruikvan-foorkasten-op-openbaar-domein.

BESLUIT

Artikel 1: De beslissing (CBS/2024/021) van 12 februari 2024 in te trekken en aan te passen volgens de nieuwe verkeersmaatregelen en inname openbaar domein. 

Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Rommelmarkt Eisterlee die aanvangt 28 september 2024 10.00 uur en eindigt op 28 september 2024 17.00 uur.

Artikel 3: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning te volgen.

Artikel 4: Op 28 september 2024 van 06.00 uur tot 20.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in Hendrik Consciencestraat, Rubensstraat en Van Craeyenhemstraat.

Artikel 5: Er zal geen toegang zijn voor het gemotoriseerd verkeer:

  • in de Hendrik Consciencestraat vanaf Hoevepad tot Rubensstraat
  • in de Rubensstraat vanaf Hendrik Consciencestraat tot Van Craeyenhemstraat
  • in de Van Craeyenhemstraat vanaf Rubensstraat tot Hoevepad.

Artikel 6: Artikel 5 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 7: De maatregel in artikel 5 en 6 zal gesignaleerd worden met een afzethek, C3 (verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder), onderbord "uitgezonderd hulpdiensten" en onderbord M3 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers klasse A):

  • in de Hendrik Consciencestraat ter hoogte van Hoevepad 
  • in de Rubensstraat ter hoogte van de Hendrik Consciencestraat 
  • in de Van Craeyenhemstraat ter hoogte van de Rubensstraat en ter hoogte van Hoevepad.

Artikel 8: Ter aankondiging van de maatregel in artikel 5 zal een afzethek met F45 (doodlopende straat) en onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer" geplaatst worden:

  • in de Rubensstraat ter hoogte van Waterwinningsstraat
  • in de Van Craeyenhemstraat ter hoogte van Kretbosstraat/Hoveniersstraat.

Artikel 9: Ter aankondiging van de maatregel in artikel 5 zal een F45L (doodlopende weg, linkse doorgang) gezet worden.

Artikel 10: Er zal een parkeerverbod ingericht worden aan beide zijden van de straat:

  • in de Hendrik Consciencestraat vanaf Hoevepad tot Rubensstraat
  • in de Rubensstraat vanaf Hendrik Consciencestraat tot Van Craeyenhemstraat
  • in de Van Craeyenhemstraat vanaf Rubensstraat tot Hoevepad.

Artikel 11: Deze maatregel zal gesignaleerd worden met E3-borden (stilstaan en parkeren verboden) en onderbord GXa (begin van de reglementering):

  • in de Hendrik Consciencestraat ter hoogte van Hoevepad en ter hoogte van Rubensstraat
  • in de Rubensstraat ter hoogte van Hendrik Consciencestraat en ter hoogte Van Craeyenhemstraat
  • in de Van Craeyenhemstraat ter hoogte van de Rubensstraat en ter hoogte van Hoevepad.

Artikel 12: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.

Artikel 13: De bewoners van de betrokken straten dienen schriftelijk verwittigd te worden van het evenement en de ermee gepaard gaande hinder. De organisator dient vooraf een voorbeeldbrief ter goedkeuring te bezorgen aan team Vrije tijd.

Artikel 14: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 15: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Financieel Management
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkene