Terug College van burgemeester en schepenen

Fri 04/02/2022 - 08:00 Vlierenberg

A-punt

Team Secretariaat

Team Ruimte en Vergunningen

  • Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

    Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van het tracé van de wegen zoals aangegeven op het bijgevoegde plan. Het betreft lot A voor 391 m².

    Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.

    Artikel 2: De wegen moeten worden voorzien van de noodzakelijke uitrusting.

    Alle nutsvoorzieningen dienen te worden uitgevoerd volgens de ramingen van de betrokken maatschappijen en zodanig dat ieder perceel afzonderlijk (uitgezonderd van openbare verlichting) kan worden aangesloten.

    Artikel 3: Alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van de grond voor de eventuele groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.

    Artikel 4: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast en zonder kosten voor de gemeente, de aangegeven strook van 2.00 m gratis af te staan aan de gemeente. De strook grond die wordt afgestaan zal worden opgenomen in het openbaar domein.

    Artikel 5: Alle constructies dienen te worden verwijderd die niet behoren tot de zone voor nutsvoorzieningen.

Team Financieel Management

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring te geven aan de toevoeging van volgende items aan het retributiereglement:

    Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

    De parkeer-zorgkaart wordt gratis afgeleverd. Een retributie van 4,00 euro is verschuldigd voor het bekomen van een duplicaat, ongeacht de reden van de aflevering ervan.

    Artikel 5: VRIJSTELLINGEN

    Parkeer-zorgkaart

    Het parkeren van voertuigen waaraan een parkeer-zorgkaart werd toegekend, waarvan de nummerplaat op deze kaart vermeld is en waarvan de parkeer-zorgkaart op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig ligt, is gratis.

    Artikel 2: Deze aanpassing wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Financieel Management
    Team Ruimte & Vergunningen
    Team Zorg & Gezondheid

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring te geven aan de verduidelijking van de "Relevante voorgeschiedenis, feiten en context" als volgt:

    In het huidige reglement staat "Uit respect en omwille van emotionele redenen worden de concessies van de oud-strijders en deze op de kinderbegraafplaats ambtshalve toegekend." Deze zin wordt vervangen door: "Uit respect en omwille van emotionele redenen worden de concessies van de oud-strijders op het ereperk, begraven onder militaire zerk, en deze op de kinderbegraafplaats ambtshalve toegekend."

    Artikel 2: Goedkeuring te geven aan het vervangen van de zin "De bedragen van de concessies (en hernieuwingen van concessies) vermeld in artikel 1 worden verdubbeld voor de niet-inwoners van lokaal bestuur Grobbendonk met uitzondering van:" in "De bedragen van de concessies (en hernieuwingen van concessies) vermeld in artikel 4 worden verdubbeld voor de niet-inwoners van lokaal bestuur Grobbendonk met uitzondering van:"

    Artikel 3: Deze aanpassing wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team Mens & Welzijn

    Team Ruimte & Vergunningen

B-punt

Team Secretariaat

  • Agenda gemeenteraad

    De gemeenteraad voor de eerste maal bijeen te roepen op 15 februari 2022 om 19.30 uur met volgende punten op de agenda:

    1. Team Secretariaat: Maatregelen m.b.t. de verspreiding van het coronavirus - organisatie gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn - bekrachtiging
    2. Team Secretariaat: Gemeenteraad 18 januari 2022 - notulen - goedkeuring
    3. Team Secretariaat: Antwoord gouverneur - klacht inzake het retributiereglement gedenkplaten en concessies begraafplaatsen - kennisname
    4. Team Secretariaat: Extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen, stichtingen, vennootschappen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden -  geactualiseerd overzicht - kennisname
    5. Team Ruimte & Vergunningen: Omgevingsvergunning OMV_2021061795 - Bovenpad 23 & 25 - tracé en lastvoorwaarden - goedkeuring
    6. Team Ruimte & Vergunningen: Omgevingsvergunning OMV_2021180926 - Heibloemlaan zn - tracé en lastvoorwaarden - goedkeuring
    7. Team Ruimte & Vergunningen: Gratis grondafstand - Bovenpad kadastraal gekend onder sectie B, deel van nummer 166/F en 165/D - ontwerpakte - goedkeuring
    8. Team Ruimte & Vergunningen: Gratis grondafstand - Bovenpad kadastraal gekend sectie B, 138/M/2 + 138/X - ontwerpakte - goedkeuring
    9. Team Financieel Management: Retributie - retributiereglement op het parkeren in een blauwe zone - wijziging - goedkeuring
    10. Team Financieel Management: Retributie - retributie gedenkplaten en concessies begraafplaatsen - verduidelijking - goedkeuring
    11. Team Secretariaat: Gemeentelijke aangelegenheden - mededeling en vraagstelling

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

Team Ruimte en Vergunningen

  • Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Famke Jansen voor het bouwen van een tuinhuis, met als adres Herentalse steenweg 51A, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie D nr. 235X9.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een tuinhuis.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    • Het advies van agentschap Wegen en Verkeer van 10 januari 2022 strikt na te leven.
    • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
    • Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
    • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.
    • Streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken.
  • Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

    Artikel 1: Kennisname van de beslissing van de Raad voor Vergunningbetwistingen. De beslissing luidt als volgt: 

    De bestreden beslissing wordt vernietigd. 

  • Artikel 1: Gunstig advies te geven met dossiernummer OMV_2021190982, ingediend door Patrick Bynens namens EURODAL PRODUCTIONS NV betreffende het veranderen door wijziging van een inrichting voor de productie van betonelementen gelegen Industrieweg 14 en 16. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 62M5, 62R5, 62S5, 62/2  en 64F3.

  • Artikel 1: Voorwaardelijk gunstig advies te geven met dossiernummer OMV_2021154555, ingediend door Veronique Tienpont namens ACERO-CONSTRUCT BV betreffende het veranderen door uitbreiding en wijziging van een metaalafwerkingsbedrijf gelegen Bannerlaan 44 en 44A.  Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie E nr. 135F.

    Artikel 2: De volgende voorwaarden op te leggen:

    Bijzondere milieuvoorwaarden:

    • Men moet voldoen aan de stedenbouwkundige voorwaarden opgenomen in de omgevingsvergunning 2019002444 afgeleverd door de bestendige deputatie op 20/6/2019, hierin wordt volgende stedenbouwkundige voorwaarden opgenomen: 'Het bedrijf moet gekoppeld aan deze aanvraag een volledige scheiding van RWA en DWA voorzien aangezien beide aanwezig zijn in de voorliggende straat'.
    • Het regenwater moet hergebruikt worden voor een nuttige toepassing.
  • Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door de heer Daan Ceulemans en mevrouw Marianne Verhaert namens gemeente Grobbendonk voor het exploiteren van een tijdelijk vaccinatiecentrum op het militair domein van Grobbendonk, met als adres Bevrijdingsstraat zn, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie D nr. 59T met inrichtingsnummer 20220127-0051.

    Zodat de inrichting voortaan omvat

    12.1.1.1°b) - Aktename

    2 generators (1 in gebruik en 1 reserve) met een geïnstalleerd totaal elektrisch vermogen van 200 kVA vlarebo: O klasse 3 (Nieuw).

    17.3.2.1.1.1°b) - Aktename

    2 dieseltanks van elks 2.000 liter (1 opgesteld bij de warmtekast, 1 opgesteld bij de generator in gebruik) met een gezamenlijke opslag van 4 ton klasse 3 (Nieuw).

    17.4. - Aktename

    opslag van ontsmettingsgel (max. verpakt per 5 liter) van maximaal 100 liter klasse 3 (Nieuw).

    43.1.1°c) - Aktename

    een warmtekast op diesel met een thermisch vermogen van 385 kW klasse 3 (Nieuw).

     

    De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

    Algemene voorwaarden:

    • Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften

    • Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder

    • Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht

     

    Sectorale voorwaarden:

    • Hoofdstuk 5.12 – Elektriciteit
    • Hoofdstuk 5.17 – Opslag van gevaarlijke producten
    • Hoofdstuk 5.43 - Stookinstallaties

     

    De meldingsakte is afhankelijk van de strikte naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem.  Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.

    Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Artikel 1: Afleveren van een kapvergunning voor zes Corsicaanse dennen op het perceel Bouwelven 6, kadastraal gekend als 1/E/157C. 

    Artikel 2: Heraanplant uitvoeren met één hoogstammige inheemse loofboom op het perceel 1/E/157C, na de kapwerken en tijdens het eerstvolgende plantseizoen. 

    Artikel 3: De werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, moeten uitgevoerd worden binnen drie maanden en staan onder toezicht van een door het college van burgemeester en schepenen gemachtigd ambtenaar. 

    Artikel 4: De vergunninghouder geeft het college van burgemeester en schepenen per brief of mail kennis van het begin van werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, ten minste 8 dagen voor de aanvang van de werken. 

    Artikel 5: De vergunninghouder brengt het college van burgemeester en schepenen per brief of mail in kennis van de heraanplant die uitgevoerd wordt, met vermelding van datum, soort en de plaats van heraanplant binnen het perceel aan de hand van bewijsstukken. 

    Artikel 6: Deze vergunning brengt geen ontheffing mee van de verplichtingen tot het aanvragen van vergunningen die door andere wetten of verordeningen zijn voorgeschreven. 

    Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de aanvrager.

  • Artikel 1: Organiseren van Bouwfit-dagen in samenwerking met IOK, Fluvius, Dialoog vzw en gemeenten Olen, Herentals, Herenthout, Kasterlee, Lille en Vorselaar. 

    Artikel 2: De data en locatie voor het pakket renovatie en het pakket nieuwbouw worden afgesproken in de werkgroep waar iedere deelnemende gemeente vertegenwoordigd is.

    Artikel 3: Solidariseren van de kostprijs van de zaal (inclusief tafels, stoelen, projector, projectiescherm, geluidsinstallatie) en de lunchmaaltijd voor de aanwezige deelnemers.

    Artikel 4: Akkoord gaan met de deelname aan deze tweedaagse cursussen door inwoners uit de geïnteresseerde buurgemeenten.

    Artikel 5: Afvaardigen van volgende persoon voor de werkgroep om de sessies te organiseren: beleidsdeskundige duurzaamheid.

    Artikel 6: Afvaardigen van volgende persoon om, indien nodig, op de bouwfit-sessie aanwezig te zijn: beleidsdeskundige duurzaamheid.

    Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Informatie & Communicatie

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Financieel Management

    IOK, duurzaamheidsteam

  • De beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 20 februari 2017 wordt aangepast als volgt:

    Artikel 1: In de blauwe zone Astridplein - Boudewijnstraat zal vanaf 25 februari 2022 parkeren onbeperkt toegestaan zijn voor zorgverleners in het bezit van een parkeer-zorgkaart.

    Artikel 2: Deze maatregel zal gesignaleerd worden via het onderbord "uitgezonderd parkeerkaart" te plaatsen bij de beginborden en de herhalingsborden van de blauwe zone.

    Artikel 3: Dit aanvullend verkeersreglement zal in de gemeente Grobbendonk bekend gemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur, via publicatie op www.grobbendonk.be.

    Artikel 4: Dit aanvullend verkeersreglement wordt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid gemeld via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Kapitein brandweer

    Noodplanningsambtenaar  

    Beleidsdeskundige communicatie

    Team Secretariaat

  • Artikel 1: Op maandag 21 februari 2022 zullen vanaf 06.00 uur tot 16.00 uur aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de straat Troon, zijnde: 
    - ter hoogte van huisnummer 1 zal de rijbaan volledig afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer;
    - het verkeer zal omgeleid worden via de Boudewijnstraat - Astridplein - Schransstraat – De Vriesstraat – Kasteelstraat – Gaspar Schetzstraat - Tulpstraat – Groenstraat – Salviastraat – Gaspar Schetzstraat – Antoon van Dyckstraat en Vaartstraat.

    Artikel 2: Bijkomend zal een parkeerverbod ingericht worden aan beide zijden van de straat.

    Artikel 3: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema  opgesteld door betrokkene.

    Artikel 4: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

    Artikel 5: Betrokkene bezorgt de bewoners van de straat Troon een brief met de nodige info aangaande de werken en de ermee gepaard gaande hinder. 

    Artikel 6: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

    Artikel 7: De werken zullen aangekondigd worden via Hoplr.

    Artikel 8: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

    Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

  • Artikel 1: Van 7 tot en met 17 februari 2022 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in Berg en Dal en Echelpoel zijnde: 
    - Berg en Dal zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer tussen Rabesdijk en Echelpoel
    - in Echelpoel zal ter hoogte van het kruispunt met Berg en Dal beurtelings verkeer ingericht worden.

    Artikel 2: Het gemotoriseerd verkeer zal omgeleid worden enerzijds via Echelpoel, Binnenheide en N13, anderzijds via N13, Stationlei, Herenthoutse steenweg, Molenstraat en Echelpoel.
    Voor voetgangers en fietsers zal een omleiding ingericht worden via Echelpoel, Binnenheide en Bergen.

    Artikel 3: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema met referentie P021-03139 versie 02 van 25 januari 2022, opgesteld door betrokkene 1.

    Artikel 4: Aan het kruispunt N13/Berg en Dal en het kruispunt Echelpoel/Berg en Dal dient een groot oranje vooraankondigingsbord geplaatst te worden met de data van de werken.

    Artikel 5: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene 1.

    Artikel 6: Betrokkene 2 verwittigt het lokaal bestuur uiterlijk 2 dagen voor de effectieve aanvang van de werken zodat het team Uitvoering & Onderhoud de fietsomleiding ijsvrij kan maken. Dit dient te gebeuren via mail aan ruimte.vergunningen@grobbendonk.be en loods@grobbendonk.be

    Artikel 7: Betrokkene 2 bezorgt de bewoners van Berg en Dal een brief met de nodige info aangaande de werken en de ermee gepaard gaande hinder. 

    Artikel 8: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

    Artikel 9: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

    Artikel 10: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

    Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Toestemming te geven aan Chiro Bouwel om Pap en koek for life te organiseren op 27 februari 2022 van 16.00 tot 21.00 uur.

    Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

    Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

    Artikel 4: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en sterke dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Noodplanning

    Organisator: chirobouwel@outlook.com

  • Artikel 1: Toestemming te geven aan team Vrije tijd om préselectie Nief Talent te organiseren op 19 februari 2022 van 19.00 uur tot 22.00 uur.

    Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 19 februari 2022, tot maximaal 95 dB(A)L tot maximum 22.00 uur.

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;

    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;

    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.

    Artikel 5: De kosten te dragen van de consumpties voor de jury in jeugdhuis Lido.
    Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Vrije tijd

    Noodplanning

  • Artikel 1: Goedkeuring voor het organiseren van volgende leesbevorderende activiteiten in de bib:

    - Bibwijzer ‘bibinstructie en kennismaking collectie’ voor het vierde leerjaar.

    - Kennismaken met beroepen tijdens de beroepententoonstelling Liesbet Slegers voor de 3de kleuterklas.

    - Bibsterspel in kader van de jeugdboekenmaand met thema ‘Helden en schurken’ voor het 3de leerjaar.

    - Kennismaking met de bib door een interactieve vertelling ‘Piepelotheek’ voor het 1ste leerjaar.

    - Het organiseren van een auteurslezing voor de kinderen van het 5de leerjaar.

    - Het organiseren van een workshop kleuterdans voor de 2de kleuterklas.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Scholen van Bouwel en Grobbendonk

  • Artikel 1: Het advies van Vrije tijd en GROS te volgen en per deelvereniging een subsidie toe te kennen van 1.312,50 euro. 

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan: 

    Team Financieel Management

    GROS

Team Financieel Management


Publicaties