Terug
Gepubliceerd op 03/04/2025

Besluit  Burgemeester

di 25/03/2025 - 15:00

Tijdelijk verkeersreglement - Bannerlaan 54 - herstel fietspad - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Daan Ceulemans, algemeen directeur

DE BURGEMEESTER

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het lokaal bestuur Grobbendonk ontving op 17 maart 2025 de vraag van betrokkene tot het plaatsen van signalisatie voor het realiseren van een herstel van het fietspad in de Bannerlaan 54. De werken zullen uitgevoerd worden tussen 31 maart en 4 april 2025. Voor gemotoriseerd verkeer wordt beurtelings verkeer ingepland. Voor fietsers wordt een fietssluis of -corridor voorzien. Dit herstel is noodzakelijk na rioleringswerken waarbij het fietspad is beschadigd (zie signalisatieplan). In december is door de gemeente een tijdelijk herstel gevraagd in functie van een definitief herstel. Het definitief herstel vindt nu plaats. 

Juridisch kader

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Adviezen

Advies herstel

  • Herstelling dient te gebeuren volgens de regels van de kunst als volgt:
  • voor en achter de herstelling dwars op de rijrichting verticaal inzagen over de volledige dikte van de verharding
  • in de langsrichting over de volledige dikte verticaal inzagen tussen fietspad en greppel
  • minimale lengte van de herstelling is 2m
  • omdat de resterende platen ook 2m moeten zijn, zullen jullie een klein stukje van de oude plaat nog bijkomend moeten afzagen (zie foto) en vervolgens de hele nieuwe plaat opbreken, anders is de nieuwe plaat te kort
  • lokaal ter hoogte van de waterslikker moet het loszittend beton verwijderd en recht afgezaagd worden
  • vervolgens nieuw beton gieten en dwars bezemen
  • dwars inzagen van het nieuwe beton ter hoogte van de aansluitingen met het bestaande fietspad
  • langs inzagen van het nieuwe beton ter hoogte van de aansluiting met de watergreppel
  • voegvullen van de zaagsnedes.

Het standaardbestek 250 is van toepassing op de herstelling.

BESLUIT

Om hoogdringende redenen inzake verkeersveiligheid zullen van 31 maart 2025 tot en met 4 april 2025 aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Bannerlaan ter hoogte van de werfzone:

Artikel 1: Tussen 31 maart en 4 april 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Bannerlaan ter hoogte van huisnummer 54: ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingevoerd worden.

Artikel 2: Deze maatregel wordt gesignaleerd met de borden B19 (gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) en B21 (voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen).

Artikel 3: Bijkomend zal een inhaalverbod ingevoerd worden respectievelijk met de verkeersborden C35.

Artikel 4: De werfzone wordt voor- en achteraan afgeschermd met afzethekken voorzien van dagslapers, D1c en D1d-bord respectievelijk verplicht links en rechts aanhouden.

Artikel 5: De werfzone wordt zijdelings afgeschermd met sergeanten voorzien van dagslapers. De werfput wordt afgeschermd met werfhekken.

Artikel 6: De ontstane versmalling wordt aangekondigd met de borden A7c (versmalling rechts) en A7b (versmalling links).

Artikel 7: Voor fietsers wordt een fietssluis - of corridor voorzien afgeschermd met een werfhek en sergeanten met werkende dagslapers.

Artikel 8: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.

Artikel 9: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

Artikel 10: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

Artikel 11: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

Artikel 12: Deze maatregelen zullen bij hoogdringendheid onmiddellijk bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 13: Het herstel van het fietspad dient te gebeuren conform de voorwaarden opgelegd door de gemeente Grobbendonk.

Artikel 14: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.

Artikel 15: Huidige beslissing te laten bekrachtigen door het college van burgemeester en schepenen van 31 maart 2025.

Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat