Tue 27/12/2022 - 17:00 Vlierenberg
Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.
Artikel 1: De notulen van het college van 19 december 2022 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.
Artikel 1: Aanpassing van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 14 november 2022 inzake de vaststelling van de data van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn voor 2023 als volgt:
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Informatie & Communicatie
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de raad van bestuur van 13 december 2022 van Kempens Karakter.
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de raad van bestuur van 18 november 2022 van Pidpa.
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de buitengewone algemene vergadering van 16 december 2022 van Pidpa.
Artikel 1: Kennisname van de verslag van het RBC Regio, RBC Antwerpen en de raad van bestuur van 6 september en 19 oktober 2022 van Fluvius Antwerpen.
Artikel 1: Kennisname van de variapunten.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Muriëlle Van der Meulen voor de sloop van een bestaand vakantieverblijf en het bouwen van een nieuwe vakantiewoning, met als adres Grensstraat 25 te 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nr. 31D.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: de sloop van een bestaand vakantieverblijf en het bouwen van een nieuwe vakantiewoning.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
• Het advies van Agentschap voor Natuur en Bos van 28 november strikt naleven:
- Het goedgekeurde boscompensatievoorstel met inbegrip van haar voorwaarde(n) op het gebied van compenserende maatregelen dient integraal deel uit te maken van de omgevingsvergunning.
- De totale ontbossing dient beperkt te worden tot 496 m², wat inhoudt dat de inplanting van de woning zo dient te gebeuren dat er een kleinere oppervlakte dient ontbost te worden; in de te ontbossen zone zitten minimaal alle verhardingen, opritten en terrassen, alle gebouwen (met inbegrip van 3 meter rondom), evenals alle tuinoppervlakten (gazon of tuinbeheer).
- De oppervlakte (760 m²) dient als bos behouden/hersteld te worden; het Bosdecreet blijft er van toepassing; kappingen kunnen maar uitgevoerd worden mits machtiging van het Agentschap voor Natuur en Bos; het is niet toegelaten er constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, de kruid-, of de boomlaag uit te voeren, wat o.m. ook betekent dat er daar geen tuin kan aangelegd worden.
- Herbebossing is verplicht in de zone buiten de totaal toegestane oppervlakte van 496 m² en dient uitgevoerd te worden met standplaatsgeschikte loofboomsoorten (geen tuin- of siervariëteiten) in een plantverband niet wijder dan 2 x 2 meter en een struikengordel rondom de bebouwing met standplaatsgeschikte struiksoorten (geen tuin- en siervariëteiten) in een plantverband niet wijder dan 1 x 1 meter.
- Het bosherstel dient uitgevoerd te worden in het eerstvolgend plantseizoen na het beëindigen van de werken (na het bouwen van de woning en slopen van constructies).
De vergunningverlenende overheid kan de vergunning slechts toekennen mits naleving van deze voorwaarden. Onderstaande direct werkende normen zijn hierbij van toepassing:
Artikel 90 bis Decreet Bosdecreet van 13.06.1990.
Artikel 2 Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels inzake compensatie van ontbossing en ontheffing van het verbod op ontbossing van 16.02.2001.
Volgende voorwaarden moeten letterlijk in de vergunningsvoorwaarden van de stedenbouwkundige vergunning worden opgenomen:
- De vergunning wordt verleend op grond van artikel 90bis, §5, derde lid, van het Bosdecreet en onder de voorwaarden zoals opgenomen in het hierbij gevoegde compensatieformulier met kenmerk: 22-218234.
- De te ontbossen oppervlakte bedraagt 496 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het
toepassingsgebied van het Bosdecreet.
- De resterende bosoppervlakte van 760 m² moet ALS BOS behouden blijven. Bijkomende kappingen in deze zone kunnen maar uitgevoerd worden mits machtiging door het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is evenmin toegelaten in deze zone constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, kruid- of boomlaag uit te voeren.
- De ontbossing kan enkel worden uitgevoerd conform het plan toegevoegd als bijlage, waarop ook de als bos te behouden zones zijn aangeduid.
- De bosbehoudsbijdrage van € 1.736,64 dient binnen de 4 maanden, vanaf de datum waarop gebruik mag gemaakt worden van deze vergunning, gestort te worden. Het overschrijvingsformulier voor het vereffenen van de bosbehoudsbijdrage zal rechtstreeks door ons Agentschap worden overgemaakt aan de aanvrager van zodra de vergunning van kracht wordt.
• De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
• De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
• Op de hemelwaterput dient een operationele pompinstallatie aangesloten te worden, die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maakt, voor de ingebruikname van het gebouw.
• Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
• Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.
• Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
• De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.
Artikel 1: Kennisname van het schrijven van GD&A van 14 en 21 december 2022.
Artikel 2: Kennisname dat de hoorzitting zal plaatsvinden op 12 januari 2023 om 13:30u.
Artikel 3: GD&A namens lokaal bestuur Grobbendonk af te vaardigen naar de hoorzitting.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
GD&A
Artikel 1: Kennisname van een omgevingsvergunning verleend op 8 december 2022 door de bestendige deputatie aan Antwerp Express Port nv met als adres Industrieweg 30-34-38.
Artikel 2: Tegen de beslissing m.b.t. de omgevingsvergunning kan beroep worden aangetekend.
Artikel 1: Van 20 tot en met 25 januari 2023 zullen gedurende één werkdag aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Industrieweg t.g.o. huisnummer 37, zijnde:
- ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingericht worden via verkeerslichten
- bijkomend zal een inhaalverbod ingevoerd worden.
Artikel 2: De werken moeten stoppen tegen 13.30 uur of de rijbaan dient tijdelijk vrijgemaakt te worden tussen 13.30 uur en 14.30 uur met het oog op een vlotte ontsluiting/ doorstroming bij de 'shiftwissel' in de industriezone.
Artikel 3: Het wegdek dient, indien hieraan geraakt wordt, over de volledige breedte van de weg met 1m breedte hersteld te worden.
Artikel 4: Indien er binnen de 2 jaar een verzakking ontstaat wordt opnieuw herstelling geëist.
Artikel 5: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.
Artikel 6: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 7: De aannemer dient het team Ruimte & Vergunningen uiterlijk op 13 januari 2023 te verwittigen wanneer de werken effectief zullen starten.
Artikel 8: De bedrijven langsheen de Industrieweg zullen door het lokaal bestuur verwittigd worden van de werken en de ermee gepaard gaande hinder.
Artikel 9: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 10: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.
Artikel 11: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 12: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
De beslissing van de burgemeester van 21 december 2022 wordt bekrachtigd als volgt:
Artikel 1: Op 22 en 23 december 2022 blijven er aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Vierselse baan, zijnde:
- ter hoogte van de werfzone wordt er beurtelings verkeer ingericht via verkeerslichten.
Artikel 2: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema met referentie P22-02806 versie 01, opgesteld door betrokkene.
Artikel 3: De vereiste signalisatievergunning wordt afgeleverd aan betrokkene.
Artikel 4: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 5: De werken worden via de digitale infoborden, website en facebook bekendgemaakt.
Artikel 6: Afschriften van dit reglement worden overgemaakt aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Artikel 1: Goedkeuring te verlenen voor de inname van het openbaar domein ter hoogte van Schransstraat 2-6 voor het plaatsen van een silo van 12 december 2022 tot 28 februari 2023.
Artikel 2: Het openbaar domein dient na afloop van de werken in oorspronkelijke staat hersteld te worden. Bij gebreke hieraan zullen de herstellingen uitgevoerd worden door het team Uitvoering & Onderhoud van het lokaal bestuur Grobbendonk en zullen de kosten hiervoor aangerekend worden aan de opdrachtgever van de werken.
Artikel 3: Voor de inname van het openbaar domein zal, volgens het belastingreglement op de inname openbaar domein, een vergoeding van €25,00 euro per dag worden aangerekend vanaf dag 3 van de werken.
Artikel 4: Aan het team Financieel Management de opdracht te geven een factuur te sturen aan betrokkene ten bedrage van €1.925,00 euro.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Financieel Management
Wijkpost politie
Betrokkene
Artikel 1: De opdracht “Project fietspad Zuiderbaan” wordt definitief opgeleverd.
Artikel 2: De tweede helft van borgtocht nr. 12/168650 (Borgstellingskas: Deposito- en Consignatiekas - Borgtochten in geld (werkstation 2)) van € 16.350,00 mag worden vrijgegeven.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Hoogmartens
Team Financieel Management
Artikel 1: Aan dienstverlenende vereniging IOK wordt de opdracht gegeven tot de uitvoering van de studieopdracht ‘overkoepelende visie en mobiliteitsprojecten Neteland’ tegen de geldende uurtarieven, waarbij voldaan is aan de voorwaarden van een ‘in-house’ opdracht cfr. artikel 30, §3 Wet Overheidsopdrachten van 17 juni 2016. De middelen daartoe zijn voorzien binnen het budget van samenwerkingsverband Neteland.
Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd inzake de verdere uitvoering van deze opdracht. De praktische uitwerking en opvolging wordt opgenomen door de Zonale Mobiliteitsraad Neteland.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Financieel Management
IOK
Gemeenten Herentals, Herenthout, Olen en Vorselaar
Politiezone Neteland
Artikel 1: Toelating te geven voor de organisatie van Nieuwjaarsdrink Hendrik Conscience dat aanvangt 13 januari2023 16.00 uur en eindigt op 13 januari2023 23.59 uur.
Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 4: Goedkeuring te geven voor het toekennen van Grobbendonkse cadeaucheques ter waarde van 100.00 euro vanuit het subsidiereglement voor straat- en buurtfeesten. Deze subsidie kan maximum één keer toegekend worden per wijk/buurt waar een buurtfeest georganiseerd wordt.
Artikel 5: Op 13 januari 2023 van 16.00 uur tot 23.59 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Hendrik Consciencestraat, zijnde:
- de Hendrik Consciencestraat zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer
- het verkeer zal omgeleid worden via Hoevepad, Van Craeyenhemstraat en Rubensstraat.
Artikel 6: Artikel 4 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 7: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 8: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 9: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 10: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Organisator
Artikel 1: Toestemming te geven voor de organisatie van Kerstdrink met pizza Lambertusheide dat aanvangt 8 januari 2023 15.00uur en eindigt op 8 januari 2023 21.30uur.
Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 4: Goedkeuring te geven voor het toekennen van Grobbendonkse cadeaucheques ter waarde van € 100 vanuit het subsidiereglement voor straat- en buurtfeesten.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Vrije tijd
Noodplanning
Artikel 1: Toestemming geven aan team Vrije tijd om de werkingssubsidies uit te betalen volgens het subsidiereglement.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
GROS
Team Financieel Management
Artikel 1: Goedkeuring van het bijgevoegd jaaractieplan 2023.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Preventieadviseur IOK
Leden van het managementteam
Teamleiders
Aan betrokkene, vastbenoemde onderwijzer (24/24) aan het schoolbestuur van Grobbendonk, een deeltijdse loopbaanonderbreking (12/24) wegens medische bijstand i.h.k.v. Vlaams zorgkrediet, te verlenen voor de periode van 1 januari 2023 t.e.m. 30 juni 2023.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt het voorstel van de terbeschikkingstellingsovereenkomst van P.H. door het lokaal bestuur Herenthout goed.
Artikel 2: De algemeen directeur en de burgemeester worden gemachtigd om de terbeschikkingstellingsovereenkomst en alle hierop betrekking hebbende stukken namens het lokaal bestuur Grobbendonk mede te ondertekenen.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Algemeen directeur
Financieel directeur
Clusterverantwoordelijke Omgeving
Andere: Lokaal bestuur Herenthout (t.a.v. Cindy Devue)
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord met de door Lyreco voorgestelde prijsherziening van 10,63%.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Financieel directeur
Lyreco
Andere deelnemende gemeenten: Olen, Vorselaar, Herentals, Putte, Nijlen
Artikel 1: Het bestek in bijlage met nr. FIM-SVG/2022/135 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor advies en ondersteuning op vlak van mobiliteitsbeleid ”, opgesteld door team Financieel Management worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 64.000,00 excl. btw of € 77.440,00 incl. btw.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- TRIDEE, Quellinstraat 6 te 2018 Antwerpen;
- MINT, Hendrik Consciencestraat 1b te 2800 Mechelen;
- BURO MOVE, Hoevensebaan 103 te 2950 Kapellen (Antw.);
- TRAJECT NV, Martelaarslaan 21 bus 401 te 9000 Gent.
Artikel 4: De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 20 januari 2023 om 10.00 uur.
Artikel 5: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, onder het meerjarenplannummer: MJP001031, externe ondersteuning.
Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Artikel 1: Het bestek met nr. FIM-SVG/2022/136 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor administratieve ondersteuning team R&V met de focus op behandeling omgevingsdossiers”, opgesteld door team Financieel Management worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 51.200,00 excl. btw of € 61.952,00 incl. btw.
Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3: Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- SERVANTES, Merestraat 66 te 9300 Aalst;
- Veneco, Panhuisstraat 1 te 9070 Destelbergen;
- CDRO Consultingbureau Daniëls Ruimtelijke Ordening, Djerpstraat 32 te 2440 Geel;
- Remmicom nv, Stationsstraat 145 te 2235 Westmeerbeek;
- ADVIES RUIMTELIJKE KWALITEIT, Augustijnelaan, 87 bus 104 te 2200 Herentals.
Artikel 4: De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 20 januari 2023 om 10.00 uur.
Artikel 5: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2022, op budgetcode 6140000/IO/0119/00 (actie/raming AC000069/MJP001031).
Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 16 december 2022 tot en met 22 december 2022.
Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 23 december 2022.
Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 23 december 2022.
Artikel 3: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 27 december 2022.
Artikel 4: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 28 december 2022.