Terug
Gepubliceerd op 27/05/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 19/05/2025 - 13:30

Vergunnen eucharistieviering Pallieterdreef - 13 juli 2025 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Kristel Van Regemortel, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur
Brent Wouters, eerste schepen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Op 30 april 2025 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van de betrokkene om eucharistieviering Pallieterdreef te mogen organiseren op 13 juli 2025 van 10.00 uur tot 13.00 uur aan de kapel van de Pallieterdreef. 

    Er worden geen alcoholische dranken geschonken.

    Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd.

  2. Verkeersmaatregelen

    Er wordt gevraagd om het kruispunt Pallieterdreef/Timmermanslei verkeersvrij te maken.

  3. Vergunningen
    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.

    Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, -schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator. 

  4. Logistieke ondersteuning

    Er kunnen materialen gevraagd worden via het digitale platform Pixeo

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

Wet van 18 juli 1973 betreffende de bestrijding van geluidshinder, zoals gewijzigd.

Decreet van 28 juni 1985 betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 6 februari 1991 houdende vaststelling van het Vlaams reglement betreffende de milieuvergunning, zoals gewijzigd.

Besluit Vlaamse Regering 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft het maximaal geluidsniveau in inrichtingen, zoals gewijzigd.

Gemeenteraadsbesluit van 23 april 2024 houdende goedkeuring van de zonale politiecodex Neteland, zoals gewijzigd.

 

Tijdelijk verkeersreglement

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.

Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.

Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.

Adviezen

Team Ruimte & Vergunningen

Voor het afsluiten van het kruispunt Pallieterdreef/Timmermanslei moet een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd worden.. 

Noodplanning

Er zijn geen bijzondere veiligheidsvoorwaarden voor dit evenement.

Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van eucharistieviering Pallieterdreef die aanvangt 13 juli 2025 om 10.00 uur en eindigt om 13.00 uur aan de kapel van de Pallieterdreef.

Artikel 2: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

Artikel 3: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

Artikel 4: Op 13 juli 2025 van 10.00 uur tot 13.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Pallieterdreef en de Timmermanslei zijnde:
- het kruispunt Pallieterdreef/Timmermanslei zal afgesloten worden voor het verkeer.

Artikel 5: Artikel 4 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 6: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 7: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.

Artikel 8: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 9: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkene