Terug College van burgemeester en schepenen

Mon 19/05/2025 - 13:30 Collegezaal

A-punt

Team Secretariaat

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen met hoogdringendheid naar de dagorde van de gemeenteraad van 22 mei 2025 met volgend voorstel:

    Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv van 24 juni 2025.

    Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Cipal dv

    Alle vertegenwoordigers

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

Team Ruimte en Vergunningen

  • Artikel 1: Kennisname van de ingediende beroepen bij de dienst omgevingsberoepen. 

    Artikel 2: Volgend advies wordt aan de dienst omgevingsberoepen bezorgd voor de beroepsbehandeling: “Het college herhaalt de argumenten die haar deden beslissen tot het voorwaardelijk vergunnen van de omgevingsaanvraag.” 

    Artikel 3: Niemand af te vaardigen naar de hoorzitting. 

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Provincie Antwerpen, dienst omgevingsberoepen, Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 15 mei 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Jonas Van Looveren wonende te Leopoldstraat 96 te 2280 Grobbendonk voor het afbreken van een tuinberging, met als adres Leopoldstraat 96, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 183P3.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het afbreken van een tuinberging.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
    • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45 – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Artikel 1: Kennisname van een omgevingsvergunning verleend op 30 april 2025 door Deputatie aan Van Mol CommV met als adres Middeldonk 2.

    Artikel 2: Tegen de beslissing m.b.t. de omgevingsvergunning kan beroep worden aangetekend.

  • Nadat Marianne Verhaert, burgemeester en Johan Verhaegen, schepen ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten hebben.

    Artikel 1: Kennisname van het schrijven van Notadux. Het college heeft geen bezwaren tegen de voorgestelde verdeling en het inbrengen in de vennootschap. Er moet rekening gehouden worden met de wettelijke bepalingen inzake de verkavelingsvergunningsplicht.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Notadux, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk

  • Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 22 (01/03/25 - 31/03/25) van BOUWBEDRIJF VANDERSMISSEN NV, Terbermenweg 64 te 3540 Herk-De-Stad voor de opdracht “Bijzonder bestek BS Klim-op Bouwel (kindercampus)” voor een bedrag van € 198.373,96 excl. btw of € 210.276,40 incl. 6% btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van € 2.372.927,60 excl. btw of € 2.515.362,98 incl. 6% btw.
    Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2210007/SA/0800/02 (actie/raming AC000222/MJP000350).
    Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan de financiële dienst.
    Artikel 4: Afschrift wordt bezorgd aan:
    Team Financieel Management
    Team Ruimte & Vergunningen
    Cuypers en Q architecten
    Aannemer Vandersmissen
    Engenius bv - Projectmanager voor Gemeente Grobbendonk

  • Artikel 1: Wyre de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan VVA_20250312_25184805 onder de volgende voorwaarden:

    • Minimum 21 werkdagen voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur via https://www.grobbendonk.be/signalisatievergunning.
    • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
    • Er mag niet aan het wegdek geraakt worden.
    • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Wyre bij de rioolbeheerder krijgen.
    • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
    • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
    • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Wyre die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
    • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
    • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

    Artikel 2: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

    Artikel 3: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Wyre 

     

  • Artikel 1: Afleveren van een kapvergunning voor 1 berk, 1 esdoorn, 1 kers en 11 dennen op het perceel Waterlaatstraat 11, kadastraal gekend als 1/A/479A. 

    Artikel 2: Heraanplant uitvoeren met minstens 5 inheemse loofbomen op het perceel 1/A/479A, na de kapwerken en tijdens het eerstvolgende plantseizoen. 

    Artikel 3: De aanvrager neemt alle nodige voorzorgsmaatregelen met het oog op het welslagen van de nieuwe aanplant.

    Artikel 4: Bij uitval dient het eerstvolgende plantseizoen de afgestorven boom te worden vervangen.

    Artikel 5: De werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, moeten uitgevoerd worden binnen drie maanden en staan onder toezicht van een door het college van burgemeester en schepenen gemachtigd ambtenaar. 

    Artikel 6: De vergunninghouder geeft het college van burgemeester en schepenen per brief of mail kennis van het begin van werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, ten minste 8 dagen voor de aanvang van de werken. 

    Artikel 7: De vergunninghouder brengt het college van burgemeester en schepenen per brief of mail in kennis van de heraanplant die uitgevoerd wordt, met vermelding van datum, soort en de plaats van heraanplant binnen het perceel aan de hand van bewijsstukken. 

    Artikel 8: Deze vergunning brengt geen ontheffing mee van de verplichtingen tot het aanvragen van vergunningen die door andere wetten of verordeningen zijn voorgeschreven. 

    Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de aanvrager.

  •  Artikel 1: Kennisname van het schrijven van 2 mei 2025 van de Vlaamse Overheid departement Omgeving – Leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten, Koning Albertlaan 20 bus 8 te 1000 Brussel. Het door Peter Vos namens Kempens Snel Transport BV ingesteld beroep wordt verworpen. De kenmerken van leegstand worden in de inventaris aangepast als volgt:

    Leegstand: een werkelijk benuttingspercentage van 30%.

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van eucharistieviering Pallieterdreef die aanvangt 13 juli 2025 om 10.00 uur en eindigt om 13.00 uur aan de kapel van de Pallieterdreef.

    Artikel 2: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 3: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 4: Op 13 juli 2025 van 10.00 uur tot 13.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Pallieterdreef en de Timmermanslei zijnde:
    - het kruispunt Pallieterdreef/Timmermanslei zal afgesloten worden voor het verkeer.

    Artikel 5: Artikel 4 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

    Artikel 6: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

    Artikel 7: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.

    Artikel 8: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 9: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen
    Team Uitvoering & Onderhoud
    Team Vrije tijd
    Wijkpost politie
    Brandweer zone Kempen
    Noodplanningsambtenaar
    Kapitein brandweer
    Team Informatie & Communicatie
    Team Secretariaat
    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van straatbarbecue Eikenlei dat aanvangt 30 augustus 2025 10.30 uur en eindigt op 31 augustus 2025 10.30 uur in de Eikenlei. 

    Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren. 

    Artikel 3: De organisator op te dragen om de richtlijnen van noodplanning te volgen namelijk:

    De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is. De organisator volgt de waarschuwingsfase van Agentschap Natuur en Bos op. Bij fase oranje of rood verhoogt de organisator het aantal brandbestrijdingsmiddelen.

    Artikel 4: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 5: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.

    Artikel 6: De organisator op te dragen om aan te tonen dat de subsidie gebruikt wordt voor het dragen van de kosten van het straatfeest.

    Artikel 7: Van 30 augustus 2025 - 10.30 uur tot 31 augustus 2025 - 10.30 uur gelden er aangepaste verkeersmaatregelen in de Eikenlei, zijnde: 
    - de straat wordt in beide richtingen afgesloten voor alle verkeer vanaf het kruispunt met de Van Craeyenhemstraat/Rooiaarde tot aan het kruispunt met Dobbelhoefweg/Del.

    Artikel 8: Artikel 7 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

    Artikel 9: De maatregelen uit artikel 7 en 8 worden gesignaleerd volgens bijgevoegd plan, met:

    • een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en onderbord "uitgezonderd hulpdiensten"  aan het kruispunt Van Craeyenhemstraat/Rooiaarde en het kruispunt Dobbelhoefweg/Del.

    Artikel 10: Het verkeer wordt omgeleid via Rooiaarde, Dobbelhoefweg. De omleiding wordt aangeduid via F41-omleidingspijlen.

    Artikel 11: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.

    Artikel 12: Dit politiereglement wordt in de gemeente bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

    Artikel 13: Afschriften ervan worden overgemaakt aan de griffies van de correctionele- en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 14: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Vrije Tijd

    Team Secretariaat

    Team Informatie & Communicatie

    Noodplanning

    Wijkpost politie

    Brandweerzone Kempen

    Kapitein brandweer

    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van een Familiedag op 7 september 2025 van 10.00 uur  tot 20.00 uur.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: De organisator de toestemming te geven tot het versturen van de communicatie in bijlagen. 

    Artikel 4: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 7 september 2025 tot maximum 00.00 uur tot een maximaal geluidsvolume van ≤ 95 dB(A). 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt. (dB(c) weging geldt enkel voor evenementen die buiten plaatsvinden)

    Artikel 5: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.
    Artikel 6: De toestemming te geven tot het voorzien van de gevraagde personeelsinzet.

    Artikel 7: Van 4 september 2025 - 08.00 uur tot en met 8 september 2025 - 20.00 uur wordt een parkeerverbod ingevoerd op de ganse parking van het gemeentehuis. Hiervoor worden de nodige E3-borden gezet.  Aan de inrit van de parking wordt een aankondigingsbord gezet "parking niet beschikbaar van 4 tot en met 8 september".

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan

    Team Mens en Welzijn

    Team HRM

    Team Financieel management

    Team Uitvoering en Onderhoud

    Team Communicatie en Informatie

Team Mens

  • Ambtshalve schrapping - goedkeuring

    Artikel 1: Ambtshalve afvoering van betrokkene van het adres Astridplein 20 0201, op datum van deze beslissing.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Politiezone Neteland: wijkpost Grobbendonk

    Betrokkene

Team Welzijn

  • Artikel 1: Het College van Burgemeester en Schepenen neemt kennis van de wijziging in locatie van de Speelbabbels van BS De Wijngaard naar de bibliotheek Grobbendonk    vanaf begin mei 2025.

Team HRM

Team Financieel Management

Onderwijs

  • H.A. - verlofstelsel - goedkeuring

    Artikel 1: Betrokkene, neemt 12/24 lestijden loopbaanonderbreking medische bijstand in de gemeentelijke basisschool Grobbendonk voor de periode van 1 juni 2025 t.e.m. 30 juni 2025.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    KLIM-OP Bouwel


Publicaties