Mon 19/05/2025 - 13:30 Collegezaal
Dit agendapunt wordt doorverwezen met hoogdringendheid naar de dagorde van de gemeenteraad van 22 mei 2025 met volgend voorstel:
Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv van 24 juni 2025.
Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Cipal dv
Alle vertegenwoordigers
Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.
De notulen van het college van 12 en 14 mei 2025 worden goedgekeurd.
Artikel 1: Kennisname van de briefwisseling.
Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.
Artikel 2: Bespreking van de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het overzicht van de evenementen in Flowlab.
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de raad van bestuur van 19 maart 2025 van Fluvius Antwerpen.
Artikel 1: Kennisname van het verslag van de infosessie van 29 april 2025 van Fluvius Antwerpen.
Artikel 1: Kennisname van de klacht inzake het niet tijdig bezorgen van informatie aan gemeenteraadsleden.
Artikel 2: Een gemotiveerd antwoord zal worden opgemaakt en ten laatste op het college van burgemeester en schepenen van 9 juni 2025 ter goedkeuring worden geagendeerd alvorens te verzenden naar ABB.
Artikel 1: Kennisname van de bijgevoegde besluiten algemeen directeur.
Artikel 1: Kennisname van de ingediende beroepen bij de dienst omgevingsberoepen.
Artikel 2: Volgend advies wordt aan de dienst omgevingsberoepen bezorgd voor de beroepsbehandeling: “Het college herhaalt de argumenten die haar deden beslissen tot het voorwaardelijk vergunnen van de omgevingsaanvraag.”
Artikel 3: Niemand af te vaardigen naar de hoorzitting.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Provincie Antwerpen, dienst omgevingsberoepen, Koningin Elisabethlei 22 te 2018 Antwerpen.
Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 15 mei 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.
Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Jonas Van Looveren wonende te Leopoldstraat 96 te 2280 Grobbendonk voor het afbreken van een tuinberging, met als adres Leopoldstraat 96, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 183P3.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het afbreken van een tuinberging.
De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:
Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:
Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.
Artikel 1: Kennisname van een omgevingsvergunning verleend op 30 april 2025 door Deputatie aan Van Mol CommV met als adres Middeldonk 2.
Artikel 2: Tegen de beslissing m.b.t. de omgevingsvergunning kan beroep worden aangetekend.
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester en Johan Verhaegen, schepen ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten hebben.
Artikel 1: Kennisname van het schrijven van Notadux. Het college heeft geen bezwaren tegen de voorgestelde verdeling en het inbrengen in de vennootschap. Er moet rekening gehouden worden met de wettelijke bepalingen inzake de verkavelingsvergunningsplicht.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Notadux, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk
Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 22 (01/03/25 - 31/03/25) van BOUWBEDRIJF VANDERSMISSEN NV, Terbermenweg 64 te 3540 Herk-De-Stad voor de opdracht “Bijzonder bestek BS Klim-op Bouwel (kindercampus)” voor een bedrag van € 198.373,96 excl. btw of € 210.276,40 incl. 6% btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van € 2.372.927,60 excl. btw of € 2.515.362,98 incl. 6% btw.
Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2210007/SA/0800/02 (actie/raming AC000222/MJP000350).
Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan de financiële dienst.
Artikel 4: Afschrift wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Cuypers en Q architecten
Aannemer Vandersmissen
Engenius bv - Projectmanager voor Gemeente Grobbendonk
Artikel 1: Wyre de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan VVA_20250312_25184805 onder de volgende voorwaarden:
Artikel 2: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.
Artikel 3: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Wyre
Artikel 1: Afleveren van een kapvergunning voor 1 berk, 1 esdoorn, 1 kers en 11 dennen op het perceel Waterlaatstraat 11, kadastraal gekend als 1/A/479A.
Artikel 2: Heraanplant uitvoeren met minstens 5 inheemse loofbomen op het perceel 1/A/479A, na de kapwerken en tijdens het eerstvolgende plantseizoen.
Artikel 3: De aanvrager neemt alle nodige voorzorgsmaatregelen met het oog op het welslagen van de nieuwe aanplant.
Artikel 4: Bij uitval dient het eerstvolgende plantseizoen de afgestorven boom te worden vervangen.
Artikel 5: De werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, moeten uitgevoerd worden binnen drie maanden en staan onder toezicht van een door het college van burgemeester en schepenen gemachtigd ambtenaar.
Artikel 6: De vergunninghouder geeft het college van burgemeester en schepenen per brief of mail kennis van het begin van werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, ten minste 8 dagen voor de aanvang van de werken.
Artikel 7: De vergunninghouder brengt het college van burgemeester en schepenen per brief of mail in kennis van de heraanplant die uitgevoerd wordt, met vermelding van datum, soort en de plaats van heraanplant binnen het perceel aan de hand van bewijsstukken.
Artikel 8: Deze vergunning brengt geen ontheffing mee van de verplichtingen tot het aanvragen van vergunningen die door andere wetten of verordeningen zijn voorgeschreven.
Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de aanvrager.
Artikel 1: Kennisname van het schrijven van 2 mei 2025 van de Vlaamse Overheid departement Omgeving – Leegstaande en/of verwaarloosde bedrijfsruimten, Koning Albertlaan 20 bus 8 te 1000 Brussel. Het door Peter Vos namens Kempens Snel Transport BV ingesteld beroep wordt verworpen. De kenmerken van leegstand worden in de inventaris aangepast als volgt:
Leegstand: een werkelijk benuttingspercentage van 30%.
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van eucharistieviering Pallieterdreef die aanvangt 13 juli 2025 om 10.00 uur en eindigt om 13.00 uur aan de kapel van de Pallieterdreef.
Artikel 3: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.
Artikel 4: Op 13 juli 2025 van 10.00 uur tot 13.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Pallieterdreef en de Timmermanslei zijnde:
- het kruispunt Pallieterdreef/Timmermanslei zal afgesloten worden voor het verkeer.
Artikel 5: Artikel 4 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 6: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 7: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 8: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 9: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkene
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van straatbarbecue Eikenlei dat aanvangt 30 augustus 2025 10.30 uur en eindigt op 31 augustus 2025 10.30 uur in de Eikenlei.
Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren.
Artikel 3: De organisator op te dragen om de richtlijnen van noodplanning te volgen namelijk:
De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is. De organisator volgt de waarschuwingsfase van Agentschap Natuur en Bos op. Bij fase oranje of rood verhoogt de organisator het aantal brandbestrijdingsmiddelen.
Artikel 4: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
Artikel 5: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.
Artikel 6: De organisator op te dragen om aan te tonen dat de subsidie gebruikt wordt voor het dragen van de kosten van het straatfeest.
Artikel 7: Van 30 augustus 2025 - 10.30 uur tot 31 augustus 2025 - 10.30 uur gelden er aangepaste verkeersmaatregelen in de Eikenlei, zijnde:
- de straat wordt in beide richtingen afgesloten voor alle verkeer vanaf het kruispunt met de Van Craeyenhemstraat/Rooiaarde tot aan het kruispunt met Dobbelhoefweg/Del.
Artikel 8: Artikel 7 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 9: De maatregelen uit artikel 7 en 8 worden gesignaleerd volgens bijgevoegd plan, met:
Artikel 10: Het verkeer wordt omgeleid via Rooiaarde, Dobbelhoefweg. De omleiding wordt aangeduid via F41-omleidingspijlen.
Artikel 11: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 12: Dit politiereglement wordt in de gemeente bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 13: Afschriften ervan worden overgemaakt aan de griffies van de correctionele- en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 14: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije Tijd
Team Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
Noodplanning
Wijkpost politie
Brandweerzone Kempen
Kapitein brandweer
Betrokkene
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van een Familiedag op 7 september 2025 van 10.00 uur tot 20.00 uur.
Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Artikel 3: De organisator de toestemming te geven tot het versturen van de communicatie in bijlagen.
Artikel 4: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 7 september 2025 tot maximum 00.00 uur tot een maximaal geluidsvolume van ≤ 95 dB(A). 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt. (dB(c) weging geldt enkel voor evenementen die buiten plaatsvinden)
Artikel 5: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:
Artikel 7: Van 4 september 2025 - 08.00 uur tot en met 8 september 2025 - 20.00 uur wordt een parkeerverbod ingevoerd op de ganse parking van het gemeentehuis. Hiervoor worden de nodige E3-borden gezet. Aan de inrit van de parking wordt een aankondigingsbord gezet "parking niet beschikbaar van 4 tot en met 8 september".
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan
Team Mens en Welzijn
Team HRM
Team Financieel management
Team Uitvoering en Onderhoud
Team Communicatie en Informatie
Artikel 1: Ambtshalve afvoering van betrokkene van het adres Astridplein 20 0201, op datum van deze beslissing.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Politiezone Neteland: wijkpost Grobbendonk
Betrokkene
Artikel 1: Het College van Burgemeester en Schepenen neemt kennis van de wijziging in locatie van de Speelbabbels van BS De Wijngaard naar de bibliotheek Grobbendonk vanaf begin mei 2025.
Artikel 1: Goedkeuring van de bijsturing in het vrijwilligersbeleid, zoals hierboven beschreven.
Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 19 mei 2025.
Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 19 mei 2025.
Artikel 1: Vaststellen en uitvoerbaar verklaren van het tweede kohier voor de belasting op bedrijfsruimten 2024 met 165 belastingplichtige voor een bedrag van 10.075,00 euro.
Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2025006131 tot en met 2025006451.
Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 9 mei 2025 tot en met 15 mei 2025.
Artikel 1: Kennisname van de notulen van de kerkraad van 8 april 2025 van kerkfabriek O.L. Vrouw ten Hemel Opgenomen uit Bouwel.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Artikel 1: Kennisname van de notulen van de kerkraad van 9 april 2025 van kerkfabriek St. Lambertus.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Artikel 1: Betrokkene, neemt 12/24 lestijden loopbaanonderbreking medische bijstand in de gemeentelijke basisschool Grobbendonk voor de periode van 1 juni 2025 t.e.m. 30 juni 2025.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
KLIM-OP Bouwel