HET COLLEGE
MOTIVERING
Op 2 juli 2023 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van Scouts Bosvogels om Bosbeats 2023 te mogen organiseren op 13 oktober 2023 van 21.00 uur tot 14 oktober 2023 03.00 uur en Rimboe Rock op 14 oktober 2023 van 20.00 uur tot 15 oktober 2023 03.00 uur aan de scoutslokalen Kremersgat 2 te Grobbendonk.
Er worden alcoholische dranken geschonken en er wordt een sterkedrankvergunning aangevraagd.
Er wordt een geluidsafwijking aangevraagd.
De organisator vraagt om vanaf 13 oktober 2023 tot en met zondag 15 oktober 2023 de Zuiderbaan te mogen gebruiken voor gemotoriseerd verkeer vanuit Kremersgat richting Heirbaan. Het verkeer mag de Zuiderbaan niet inrijden vanop de Heirbaan maar zal omgeleid worden via Kremersgat.
De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie.
Art. 5.3.12.1. Vanaf 15 juni 2023 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden, met uitzondering van petflessen en blikjes als de eventorganisator daarvoor in een systeem voorziet dat garandeert dat minstens 95% van die eenmalige recipiënten gescheiden wordt ingezameld voor recyclage. Vanaf 1 januari 2025 is het serveren van drank in recipiënten voor eenmalig gebruik bij evenementen verboden. Art. 5.3.12.2. Vanaf 1 januari 2020 is het voor Vlaamse overheden en lokale besturen in hun eigen werking en door hen georganiseerde evenementen verboden drank te serveren in recipiënten voor eenmalig gebruik. Vanaf 1 januari 2022 is dit verbod ook van toepassing op het aanbieden van bereide voedingsmiddelen in cateringmateriaal voor eenmalig gebruik. Wegwerpborden, -kommetjes, - schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten. Art. 5.3.12.4. Bij het gebruik van herbruikbare recipiënten en herbruikbaar cateringmateriaal, met uitzondering van recipiënten uit glas en porselein, is het verplicht om in een systeem te voorzien dat garandeert dat minstens 90% van deze recipiënten en dit cateringmateriaal wordt ingezameld voor hergebruik. Bij evenementen is dit de verantwoordelijkheid van de eventorganisator.Logistieke ondersteuning
Er worden materialen gevraagd via het digitale platform Pixeo.
De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Tijdelijk verkeersreglement
Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.
Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.
Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.
Bosbeats:
Noodplanning
- De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.
- De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.
- De organisator maakte een inplantingsplan op en bezorgde dit reeds aan noodplanning@regioneteland.be.
- De organisator maakte een veiligheidsplan op en bezorgde dit reeds aan noodplanning@regioneteland.be.
- De politie legt in haar advies van 18 juli 2023 volgende voorwaarden op:
- De organisator houdt zich aan de richtlijnen in de politiecodex.
- De organisator neemt acties om op elk moment overlast te vermijden.
- De organisator schikt zich naar alle wettelijke vereisten.
- De organisator onderhoudt gerichte communicatielijnen met de politie en verleent medewerking bij eventuele incidenten.
- Gelieve bijzondere aandacht te besteden aan de gemaakte afspraken inzake geluid.
- Gelet op onder andere de omvang en aard van het evenement adviseren wij om te voorzien in voldoende (private) beveiliging.
- Aangezien het hier een niet-commerciële organisator betreft, is het uitzonderingsregime van het verenigingsleven van kracht. D.w.z. dat men, mits het naleven van een aantal voorwaarden (zie aanvraag of netelandgids ‘security op jouw evenement), vrijwilligers kan inzetten voor bepaalde securitytaken. Voor een voorafgaandelijke screening bezorgt de organisator tijdig het ingevulde formulier 'Aanvraag toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door effectieve leden van de vereniging of personen die een effectieve en aanwijsbare band hebben met de vereniging’.
- In het geval dat er enkel met vrijwilligers wordt gewerkt, adviseren wij de inzet van minstens 16 personen vrijwillige bewaking.
- Men kan in dit geval ook kiezen voor de combinatie van veiligheidsagenten aangevuld met leden van de eigen vereniging. De organisatie gaf aan om voor deze optie te gaan. Hiervoor bezorgt de organisator tijdig het ingevulde formulier 'Aanvraag toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door effectieve leden van de vereniging of personen die een effectieve en aanwijsbare band hebben met de vereniging'.
- In dit geval adviseren wij de inzet van minstens 6 private beveiligingsagenten aangevuld met minstens 8 personen vrijwillige bewaking.
- De brandweer levert nog advies af (in aanvraag), de organisator houdt zich aan de richtlijnen van de brandweer.
- De organisator zorgt dat de tent is opgesteld volgens de instructies in het bouwboek van de leverancier. Het bouwboek, waarin de maximale windbelasting en de afmetingen van de tent staan, werd reeds bezorgd aan noodplanning@regioneteland.be.
- De organisator respecteert de maximale capaciteit (veiligheidscapaciteit) van de tent. Hij berekent de veiligheidscapaciteit volgens de instructies in het politiereglement over maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand tijdens publiek toegankelijke evenementen.
- Spantouwen en hun bevestigingspunten mogen de evacuatie niet hinderen. De organisator zorgt dat tentharingen zijn afgedekt met zachte materialen.
- De organisator volgt de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu voor het inrichten van de medische hulpverlening.
- De organisator was aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinator en betrokken hulpdiensten op 3 augustus 2023. Tijdens dit overleg bespraken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen.
- Op 13 oktober 2023 heeft een veiligheidsrondgang met de hulpdiensten plaats. De organisator verleent hiervoor zijn medewerking en volgt de afspraken die tijdens deze rondgang worden gemaakt nauwgezet op.
Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.
Politiezone Neteland
Politioneel advies betreffende ‘Bosbeats 13 oktober 2023’: gunstig onder voorwaarden.
Wij leggen in ons advies van 18 juli 2023 volgende voorwaarden op:
- De organisator houdt zich aan de richtlijnen in de politiecodex.
- De organisator neemt acties om op elk moment overlast te vermijden.
- De organisator schikt zich naar alle wettelijke vereisten.
- De organisator onderhoudt gerichte communicatielijnen met de politie en verleent medewerking bij eventuele incidenten.
- Gelieve bijzondere aandacht te besteden aan de gemaakte afspraken inzake geluid.
- Gelet op onder andere de omvang en aard van het evenement adviseren wij om te voorzien in voldoende (private) beveiliging.
- Aangezien het hier een niet-commerciële organisator betreft, is het uitzonderingsregime van het verenigingsleven van kracht. D.w.z. dat men, mits het naleven van een aantal voorwaarden (zie aanvraag of netelandgids ‘security op jouw evenement), vrijwilligers kan inzetten voor bepaalde securitytaken. Voor een voorafgaandelijke screening bezorgt de organisator tijdig het ingevulde formulier 'Aanvraag toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door effectieve leden van de vereniging of personen die een effectieve en aanwijsbare band hebben met de vereniging’.
- In het geval dat er enkel met vrijwilligers wordt gewerkt, adviseren wij de inzet van minstens 16 personen vrijwillige bewaking.
- Men kan in dit geval ook kiezen voor de combinatie van veiligheidsagenten aangevuld met leden van de eigen vereniging. De organisatie gaf aan om voor deze optie te gaan. Hiervoor bezorgt de organisator tijdig het ingevulde formulier 'Aanvraag toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door effectieve leden van de vereniging of personen die een effectieve en aanwijsbare band hebben met de vereniging'.
- In dit geval adviseren wij de inzet van minstens 6 private beveiligingsagenten aangevuld met minstens 8 personen vrijwillige bewaking.
Team Ruimte & Vergunningen
Voor een vlotte circulatie van het verkeer dient een TVR goedgekeurd te worden, vermoedelijk naar analogie met vorig jaar.
Rimboe Rock:
Noodplanning
- De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.
- De organisator houdt zich aan de richtlijnen voor de brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck is een veiligheidsregister aanwezig.
- De organisator maakte een inplantingsplan op en bezorgde dit reeds aan noodplanning@regioneteland.be.
- De organisator maakte een veiligheidsplan op en bezorgt dit reeds aan noodplanning@regioneteland.be.
- De politie legt in haar advies van 18 juli 2023 volgende voorwaarden op:
- De organisator houdt zich aan de richtlijnen in de politiecodex.
- De organisator neemt acties om op elk moment overlast te vermijden.
- De organisator schikt zich naar alle wettelijke vereisten.
- De organisator onderhoudt gerichte communicatielijnen met de politie en verleent medewerking bij eventuele incidenten.
- Gelieve bijzondere aandacht te besteden aan de gemaakte afspraken inzake geluid.
- Gelet op onder andere de omvang en aard van het evenement adviseren wij om te voorzien in voldoende (private) beveiliging.
- Aangezien het hier een niet-commerciële organisator betreft, is het uitzonderingsregime van het verenigingsleven van kracht. D.w.z. dat men, mits het naleven van een aantal voorwaarden (zie aanvraag of netelandgids ‘security op jouw evenement), vrijwilligers kan inzetten voor bepaalde securitytaken. Voor een voorafgaandelijke screening bezorgt de organisator tijdig het ingevulde formulier 'Aanvraag toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door effectieve leden van de vereniging of personen die een effectieve en aanwijsbare band hebben met de vereniging’.
- In het geval dat er enkel met vrijwilligers wordt gewerkt, adviseren wij de inzet van minstens 10 personen vrijwillige bewaking.
- Men kan in dit geval ook kiezen voor de combinatie van veiligheidsagenten aangevuld met leden van de eigen vereniging. De organisator heeft in zijn aanvraag aangegeven om voor deze optie te gaan. Hiervoor bezorgt de organisator tijdig het ingevulde formulier 'Aanvraag toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door effectieve leden van de vereniging of personen die een effectieve en aanwijsbare band hebben met de vereniging'.
- In dit geval adviseren wij de inzet van minstens 3 private beveiligingsagenten aangevuld met minstens 4 personen vrijwillige bewaking.
- De brandweer levert nog advies af (in aanvraag), de organisator houdt zich aan de richtlijnen van de brandweer.
- De organisator zorgt dat de tent is opgesteld volgens de instructies in het bouwboek van de leverancier. Het bouwboek, waarin de maximale windbelasting en de afmetingen van de tent staan, werd reeds bezorgd aan noodplanning@regioneteland.be.
- De organisator respecteert de maximale capaciteit (veiligheidscapaciteit) van de tent. Hij berekent de veiligheidscapaciteit volgens de instructies in het politiereglement over maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand tijdens publiek toegankelijke evenementen.
- Spantouwen en hun bevestigingspunten mogen de evacuatie niet hinderen. De organisator zorgt dat tentharingen zijn afgedekt met zachte materialen.
- De organisator volgt de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu voor het inrichten van de medische hulpverlening.
- De organisator was aanwezig op het veiligheidsoverleg met noodplanningscoördinator en betrokken hulpdiensten op 3 augustus 2023. Tijdens dit overleg bespraken zij de op te volgen richtlijnen. De organisator houdt zich aan deze richtlijnen.
- Op 13 oktober 2023 heeft een veiligheidsrondgang met de hulpdiensten plaats. De organisator verleent hiervoor zijn medewerking en volgt de afspraken die tijdens deze rondgang worden gemaakt nauwgezet op.
Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.
Politiezone Neteland
Politioneel advies betreffende ‘Rimboerock 14 oktober 2023’: gunstig onder voorwaarden.
Wij leggen in ons advies van 18 juli 2023 volgende voorwaarden op:
- De organisator houdt zich aan de richtlijnen in de politiecodex.
- De organisator neemt acties om op elk moment overlast te vermijden.
- De organisator schikt zich naar alle wettelijke vereisten.
- De organisator onderhoudt gerichte communicatielijnen met de politie en verleent medewerking bij eventuele incidenten.
- Gelieve bijzondere aandacht te besteden aan de gemaakte afspraken inzake geluid.
- Gelet op onder andere de omvang en aard van het evenement adviseren wij om te voorzien in voldoende (private) beveiliging.
- Aangezien het hier een niet-commerciële organisator betreft, is het uitzonderingsregime van het verenigingsleven van kracht. D.w.z. dat men, mits het naleven van een aantal voorwaarden (zie aanvraag of netelandgids ‘security op jouw evenement), vrijwilligers kan inzetten voor bepaalde securitytaken. Voor een voorafgaandelijke screening bezorgt de organisator tijdig het ingevulde formulier 'Aanvraag toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door effectieve leden van de vereniging of personen die een effectieve en aanwijsbare band hebben met de vereniging’.
- In het geval dat er enkel met vrijwilligers wordt gewerkt, adviseren wij de inzet van minstens 10 personen vrijwillige bewaking.
- Men kan in dit geval ook kiezen voor de combinatie van veiligheidsagenten aangevuld met leden van de eigen vereniging. De organisator heeft in zijn aanvraag aangegeven om voor deze optie te gaan. Hiervoor bezorgt de organisator tijdig het ingevulde formulier 'Aanvraag toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door effectieve leden van de vereniging of personen die een effectieve en aanwijsbare band hebben met de vereniging'.
- In dit geval adviseren wij de inzet van minstens 3 private beveiligingsagenten aangevuld met minstens 4 personen vrijwillige bewaking.
Team Ruimte & Vergunningen
Voor een vlotte circulatie van het verkeer dient een TVR goedgekeurd te worden, vermoedelijk naar analogie met vorig jaar.
BESLUIT
Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toelating voor de organisatie van om Bosbeats 2023 op 13 oktober 2023 van 21.00 uur tot 14 oktober 2023 03.00 uur en Rimboe Rock op 14 oktober 2023 van 20.00 uur tot 15 oktober 2023 03.00 uur aan de scoutslokalen Kremersgat 2 te Grobbendonk.
Artikel 2: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 13 oktober 2023 van 21.00 uur tot 14 oktober 2023 tot 03.00uur en op 14 oktober 2023 van 20.00 uur tot 15 oktober 2023 tot 03.00 uur van maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt.
Artikel 3: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:
Artikel 4: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Artikel 5: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning te volgen.
Artikel 6: De organisator op te dragen een evenementverzekering af te sluiten.
Artikel 7: Van 13 oktober 2023 - 19.00 uur tot 15 oktober 2023 - 03.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Zuiderbaan, zijnde:
- in het deel van de Zuiderbaan tussen Kremersgat en Heirbaan zal de inrichting als fietsweg opgeheven worden
- in de Zuiderbaan zal enkelrichtingsverkeer ingericht worden vanuit Kremersgat richting Heirbaan
- in Kremersgat zal enkelrichtingsverkeer ingericht worden vanop de Heirbaan richting Zuiderbaan
- Kremersgat - deel tussen Vorselaarse baan en Zuiderbaan zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer met uitzondering van politie, hulpdiensten, brandweer en dringend opgeroepen geneesheren
Artikel 8: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 9: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 10: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 11: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 12: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkene