Terug
Gepubliceerd op 29/01/2024

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 19/12/2023 - 21:00 Raadzaal
Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Greet Van de Peer, vierde schepen
Marianne Verhaert, burgemeester
Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Koen De Vries, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, Elina Liesenborghs, raadsleden
    • Raad voor maatschappelijk welzijn 21 november 2023 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 november 2023 worden goedgekeurd.

    • Participatie voedselhub in de Kempen (Foodsavers) - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In het actieplan Voedselverlies en biomassa(rest)stromen Circulair 2021-2025 wordt aan de lokale besturen een expliciete regierol toegewezen om voedselverliezen tegen te gaan. Het is de ambitie dat tegen 2025 tenminste de helft van de lokale besturen daarmee aan de slag zijn in een lokaal klimaatplan, een afval- of voedselbeleid, en met maximale ondersteuning van sociale circulaire initiatieven.

      In dit kader dienen voedseloverschotten zoveel als mogelijk herbestemd te worden voor menselijke consumptie. En voor deze herbestemming wordt een directe link gelegd met zowel een sociale bestemming als met sociale tewerkstelling. De opstart van een voedselhub in de Kempen past dan ook volledig in dit actieplan. Dergelijke voedselhub is een geoptimaliseerd logistiek systeem met korte afstanden om voedselverlies te voorkomen, een voedselveilige distributie te organiseren en met verse en gezonde voeding armoede te bestrijden.

      Naast het logistiek systeem voor het vermijden van voedselverliezen, bevat de Kempense voedselhub ook een belangrijk luik dienstverlening onder de vorm van een lerend netwerk voor lokale besturen. Deze voedselhub wordt georganiseerd door Welzijnszorg Kempen en Foodsavers Kempen (project van de Kringwinkel Zuiderkempen) en richt zich in eerste instantie op de 27 gemeenten van de referentieregio Kempen.

      Zodoende kan de voedselhub een antwoord bieden i.k.v. armoedebestrijding, klimaat & realisatie van een circulaire voedselketen en de sociale economie ondersteunen.

      Na een eerste rondvraag bleek dat het aantal gemeenten dat mogelijks zou aansluiten minder groot was dan oorspronkelijk gedacht. Hierdoor werd een aangepast financieringskader uitgewerkt (zie bijlage). 

      Menukaart d.d. 8 november 2023:

      Aangezien de verschillende gemeenten elk andere noden hebben, biedt de voedselhub een “menukaart” aan waaruit de gemeente een keuze kan maken.

      a. Lidmaatschap: eenvoudige instapmogelijkheid; je blijft op de hoogte van alle initiatieven; nieuwsbrieven, per jaar 1 gezamenlijk leermoment voor organisaties, per jaar 1 netwerkevenement voor alle gemeenten + organisaties, we zijn een actief aanspreekpunt voor de organisaties en gemeentebesturen met advies en begeleiding over uiteenlopende thema’s.

      b. FEAD stockage en handling: verschillende gemeenten verdelen Europese hulpgoederen (FEAD). Om de logistieke keten te vereenvoudigen, biedt de voedselhub de mogelijkheid om deze te laten leveren en stockeren in het depot van Foodsavers in Herentals; omvat stockagecapaciteit voor alle FEAD/ESF+ goederen van een gemeente; onbeperkt aantal afhalingen mogelijk.

      c. FEAD levering: 5x per jaar levering op één plaats in de gemeente.

      d. Herverdeling van voedseloverschotten: De meest concrete en specifieke actie in het kader van voedselverliezen is het ophalen en herverdelen van voedseloverschotten door Foodsavers. Deze dienstverlening is in een aantal gemeenten aanvullend aan lokale initiatieven die zelf ook de capaciteit hebben om voedseloverschotten op te halen. Door de centrale werking van Foodsavers kan schaalgrootte gerealiseerd worden, waardoor bij meer en grotere leveranciers kan worden opgehaald, en een ruimer en diverser aanbod wordt gerealiseerd. Deze goederen worden verzameld in het depot in Herentals waar de lokale organisaties ze op afgesproken tijdstippen komen ophalen. Soort overschotten en hoeveelheden kunnen onderling afgestemd worden.

      Adviezen

      Team Mens & Welzijn adviseert in te tekenen op scenario 5 (zie bijlage):

      - Lidmaatschap: 0.1 euro/inwoner, max. 1.000 euro

      - FEAD stockage en handling: 0.1 euro/inwoner; max. 1.500 euro --> o.b.v. huidig inwonersaantal ca. 1.160 euro

      - FEAD levering: in eigen beheer

      - Herverdeling van de voedseloverschotten (gezien samenwerking met Sociale Kruidenier Vorselaar / Kringkruidenier Herentals): 1 euro/ kg, max. 0.8 euro/inwoner (max. ca 9.283 euro), kost wordt berekend op basis van de hoeveelheid kg:

      --> minimale kostprijs : ca 2.160 euro

      --> maximale kostprijs : ca 11.443 euro 

      Noot: De organisatie van de verdeling van de voedseloverschotten zou in onze regio verder opgenomen worden door de Kringkruidenier Herentals en de Sociale Kruidenier Vorselaar. Om deze organisatie op zich te nemen zouden zij volgende kosten in rekening brengen: 

      - 10 euro bij elke nieuwe doorverwijzing (administratiekosten & aanmaken lidkaart)

      - 150 euro / jaar per gezinssysteem, 75 euro / jaar bij een doorverwijzing na 1 juli

      In 2023 werden er 24 gezinssystemen verwezen naar de Kringkruidenier Herentals en de Sociale Kruidenier.

      Bijkomende motivering

      Tot eind 2023 kunnen Foodsavers Kempen en Welzijnszorg Kempen hun diensten gratis aanbieden aan OCMW’s en sociale initiatieven in de regio, dankzij Europese en Vlaamse subsidies. Vanaf januari 2024 zijn de subsidies ontoereikend en daarom is de kost berekend voor de werking van de voedselhub. Voor Foodsavers Kempen is dit bovendien een belangrijk middel tot de creatie van sociale tewerkstelling.

      Het financieringsmodel bestaat uit verschillende onderdelen, waarbij de bijdrage van een gemeente afhangt van de specifieke vraag.

      Deel 1: Lidmaatschap, 0.10 euro per inwoner - max 1.000 euro

      Deel 2: FEAD handling en stockage, 0.10 euro per inwoner - max 1.500 euro

      Deel 3: FEAD levering 0.15 euro per inwoner - max 2.000 euro

      Deel 4: Herverdeling van voedseloverschotten (geen levering) 1 euro / kg - max 0.80 euro per inwoner 

       

      Noot:

      - OCMW Grobbendonk maakt reeds gebruik van de depotwerking. Team Uitvoering & Onderhoud haalt de FEAD goederen hier op en transporteert deze naar Grobbendonk. 

      - In Grobbendonk organiseren we jaarlijks 5 bedelingen van FEAD goederen. De laatste bedeling in juni 2023 namen er 35 gezinnen (92 personen) deel, in maart 2023 namen er 42 gezinnen (108 personen) deel. Het aantal deelnemende gezinnen steeg de laatste jaren mede doordat ook de Oekraïense gezinnen deelnemen (in juni namen 11 Oekraïense gezinnen deel).

      - Op 4 augustus 2023 zijn er 11.604 inwoners in Grobbendonk.

      Financiële gevolgen/visum

      BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

      AP000013 We zetten sterk in op een buurtgerichte zorg.

      AC000183 We starten een project 'sociale kruidenier' i.s.m. Neteland Welzijn & Zorg.

      MJP002681 We participeren in de 'voedselhub' Kempen (omschrijving dient nog aangepast te worden).

      Voorziene kredieten 2024: 7.500 euro.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de deelname aan de voedselhub in de Kempen en instemming met ondertekening van de intentieverklaring voor de menu-items lidmaatschap, FEAD stockage & handling én herverdeling van de voedseloverschotten via initiatieven van de lokale besturen Vorselaar & Herentals.

    • Reglement liftbus - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur wenst in het meerjarenplan 2020-2025 de dienstverlening efficiënter op elkaar af te stemmen. Het lokaal bestuur hecht er tevens belang aan om de inwoners de mogelijkheid te bieden om zo lang mogelijk in de thuissituatie te kunnen blijven.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Op 23 oktober 2023 werd een reglement voor het gebruik van de liftbus voor transport binnen Bibliotheek Neteland goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.

      Adviezen

      Om een uniform en duidelijk beleid te garanderen doet het lokaal dienstencentrum een voorstel tot wijziging reglement voor het gebruik van de liftbus. Dit voorstel werd aangepast en goedgekeurd in de themavergadering Zorg & Gezondheid van 28 november 2023.

      Bijkomende motivering

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

      AP000013 We zetten sterk in op buurtgerichte zorg.

      AC000186 We organiseren en plannen activiteiten vanuit het LDC.

      MJP000624 7002900/SA/0951

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN

      Het reglement aangaande de liftbus, zoals goedgekeurd door de raad van maatschappelijk welzijn op 17 november 2020, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2024.

      Artikel 2: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP HET REGLEMENT WORDT TOEGEPAST

      Met ingang van 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2025 geldt dit reglement met betrekking tot het gebruik van de liftbus.

      Voorwaarden tot gebruik van de liftbus:

      1. De liftbus kan gebruikt worden door personen met zorg- en ondersteuningsnood voor wie mobiliteit een probleem is.
      2. Zowel voor activiteiten van het dienstencentrum als van welzijnsvereniging De Wijngaard krijgt het gebruik van de liftbus prioriteit. De chauffeur van de bus bij deze activiteiten is ofwel een personeelslid van het lokaal bestuur Grobbendonk of een vrijwilliger die geregistreerd is bij het lokaal dienstencentrum of de welzijnsvereniging. Voor de activiteiten van het lokaal dienstencentrum kan aan de personen die gebruik maken van de liftbus voor de activiteit een kleine vergoeding worden gevraagd, die voorafgaand wordt bekendgemaakt.
      3. Andere woonzorgcentra gelegen op het grondgebied van de gemeente kunnen wekelijks gebruik maken van de liftbus op een vaste, in onderling overleg tussen de dienstencentrumleider en de directeur van het woonzorgcentrum bepaalde, voor- of namiddag.
      4. De liftbus kan gebruikt worden voor het vervoer van een bewoner van een woonzorgcentrum op het grondgebied van de gemeente Grobbendonk naar een consultatie of een sociale of culturele activiteit. Een vrijwilliger of familielid staat in voor het vervoer.
      5. Externe organisaties die de in punt 1 beschreven doelgroep beogen, kunnen gebruik maken van de liftbus na reservering. Deze organisaties dienen een band te hebben met het lokaal bestuur Grobbendonk.
      6. De organisator van een door de gemeente Grobbendonk gesubsidieerd evenement of partner van het lokaal bestuur, kan gebruikmaken van de liftbus. Deze organisator dient zelf voor een chauffeur te zorgen en levert de bus terug in met een volle brandstoftank.
      Procedure:
      1. Het woonzorgcentrum uit punt 3 en de externe organisatie uit punt 5 zorgen zelf voor een bevoegde chauffeur die een afspraak maakt om een demonstratie en een toelichting van de rolstoellift te komen volgen.
      2. Individuele personen zorgen ofwel zelf voor een chauffeur of kunnen beroep doen op één van de vrijwilligers die aangesloten zijn bij het lokaal bestuur Grobbendonk. Indien er geen chauffeur beschikbaar is, kan het vervoer niet worden uitgevoerd. De individuele gebruikers moeten voldoen aan de inkomensvoorwaarden van Mobitwin. Een begeleider reist gratis mee. De kilometerstand vanaf de woonplaats wordt voor en na de rit genoteerd en doorgegeven aan de medewerker van het lokaal dienstencentrum.
      3. De reservering gebeurt ten minste 3 werkdagen voor de geplande rit. Reserveren kan telefonisch tijdens de kantooruren op tel. 014/50 81 10 of per mail via info.ldc@grobbendonk.be. De dienstencentrumleider of zijn/ haar afgevaardigde beoordeelt de aanvraag en geeft de goedkeuring tot het gebruik.
      4. De sleutel wordt na afspraak opgehaald en teruggebracht naar het lokaal dienstencentrum of welzijnsvereniging De Wijngaard.
      5. Tanken, onderhoud en bezoek aan de autokeuring gebeurt door het team Uitvoering & Onderhoud van het lokaal bestuur Grobbendonk, uitgezonderd op vlak van tanken bij het vervoer zoals beschreven in punt 6.
      6. Huisdieren zijn niet toegelaten, met uitzondering van assistentiehonden.
      7. In de bus is het verboden te roken, eten en drinken.
      8. De liftbus mag enkel gebruikt worden voor het doel waarvoor ze werd uitgeleend.
      9. De liftbus wordt teruggebracht in de staat zoals ze werd meegegeven. De organisatie of persoon die de bus gebruikt, is verantwoordelijk voor beschadigingen aan de bus tijdens de uitleenperiode. Indien er een beschadiging is, wordt dit onmiddellijk telefonisch gemeld aan de dienstencentrumleider.

      Artikel 3: DE VERGOEDING IS VERSCHULDIGD DOOR

      De persoon die reserveerde.

      Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

      Vervoer van een bewoner van een woonzorgcentrum op het grondgebied van Grobbendonk naar een consultatie of een sociale of culturele activiteit € 10,00
      Organisaties uit punt 5 van de procedure € 2,00 per rit
      Individuele gebruikers Een kilometervergoeding gelijk aan de tarieven van Rolmobiel.

      Artikel 5: WIJZE VAN INNING

      Het bedrag dient betaald te worden bij het afhalen van de sleutel van de bus.

      Artikel 6: SANCTIES

      De samenwerking wordt onmiddellijk stopgezet bij het niet naleven van het reglement.

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, vierde schepen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over aangelegenheden die niet op de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      BESLUIT:


      CD&V: 

      • Permanente vorming - leslokaal WZC Waterrijk 

      Vooruit: Geen vragen

      N-VA: Geen vragen

      GIB: Geen vragen

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Daan Ceulemans
algemeen directeur

Peggy Goormans
voorzitter