Terug
Gepubliceerd op 14/07/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 03/07/2023 - 13:30

Vergunnen evenement: eucharistieviering Pallieterdreef - 9 juli 2023 - parochieteam Bouwel - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context
  1. Evenement

    Op 10 juni 2023 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van parochieteam Bouwel om eucharistieviering te mogen organiseren op 9 juli 2023 09.00 uur tot 9 juli 2023 13.00 uur.

  2. Verkeersmaatregelen

    De organisator vraagt om het kruispunt Pallieterdreef/Timmermanslei verkeersvrij te maken.

  3. Vergunningen

    De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90% inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95%. Voor lokale overheden geldt de 95%-maatregel niet. Zij zijn altijd verplicht om drank in herbruikbare recipiënten te schenken op events en in de eigen werking. Bovendien zijn Vlaamse overheden en lokale besturen sinds 1 januari 2022 verplicht om ook bereide voedingsmiddelen in herbruikbaar cateringmateriaal te serveren. Wegwerpborden, -kommetjes, -schaaltjes en -bestek zijn dan niet langer toegelaten.

  4. Logistieke ondersteuning

    Er worden geen materialen gevraagd.

  5. Verzekeringen

    De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

1. Tijdelijk verkeersreglement
Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.
Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.
Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.

2. Vergunningen

Politiecodex zone Neteland – versie met alle wijzigingen tot en met 6 juli 2020.
Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019.

Adviezen

Noodplanning

Gunstig onder voorwaarden:
De organisator houdt zich aan het politiereglement over de maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen.
Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket

BESLUIT

Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming aan parochieteam Bouwel voor de organisatie van eucharistieviering dat aanvangt 9 juli 2023 09.00 uur en eindigt op 9 juli 2023 13.00 uur.
Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 4: Op 9 juli 2023 van 09.00u tot 13.00u zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Pallieterdreef, zijnde:
- ter hoogte van het kruispunt met de Timmermanslei zal de straat afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer.
Artikel 5: Artikel 4 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 6: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 7: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 8: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 9: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkene