Terug
Gepubliceerd op 01/09/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 08/08/2022 - 13:30

Straatfeest - Langenheuvel - 15 augustus 2022 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Eric Van Meensel, eerste schepen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

1. Evenement

Op 19 juli 2022 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van de organisator om een straatfeest te organiseren in Langenheuvel op 15 augustus 2022 van 10.30 uur tot 17.00 uur. 

Er worden alcoholische dranken geschonken en er wordt een sterkedrankvergunning gevraagd.

Voorafgaand aan het straatfeest vindt er naar jaarlijkse gewoonte een eucharistieviering plaats aan de kapel van de Langenheuvel. Deze viering maakt gebruik van de reeds aanwezige verkeersmaatregelen voor het straatfeest. 

2. Tijdelijk verkeersreglement

Er wordt gevraagd om een doorrijverbod en een parkeerverbod in te richten in de Langenheuvel tussen de Verbindingsstraat en de Dijkstraat.

3. Vergunningen

De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90 % inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95 %.

4. Logistieke ondersteuning

Er wordt volgende logistieke ondersteuning gevraagd: 

- 6 nadars

- 2 voorzettogen

- 10 tafels

- 60 stoelen

- 3 afvalbakken

- 3 x 25m verlengkabel (lichtnet)

5. Verzekeringen

De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Juridisch kader

1. Tijdelijk verkeersreglement

Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.

Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.

Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.

Zonale politiecodex Neteland versie 6 juli 2020, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 juni 2020.

2. Vergunningen

Zonale politiecodex Neteland versie 1 januari 2014, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2013.

Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019.  
Adviezen

Noodplanning: 

- de organisator moet zich houden aan het politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen;

- de organisator moet zich houden aan de richtlijnen brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck dient een veiligheidsregister aanwezig te zijn;

- de organisator moet zich houden aan de richtlijnen brandveiligheid voor houtskoolbarbecues op openbaar domein.

Deze richtlijnen zijn terug te vinden op de website van Brandweer zone Kempen.

Financiële gevolgen/visum

Meerjarenplan2020-2025.
BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.
AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers.
AC000407 We ondersteunen buurtcomités om verbindende activiteiten op te zetten.
MJP001974. 6490000/SA/0709.
Raming: 1.200,00 euro.

BESLUIT

Artikel 1: Toestemming te geven aan organisator om straatfeest Langenheuvel te organiseren op 15 augustus 2022 van 10.30 uur tot 17.00 uur. Dit volgend op de eucharistieviering aan de kapel van de Langenheuvel van 10.30 uur tot 11.30 uur. 

Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

Artikel 4: Goedkeuring te geven voor het toekennen van Grobbendonkse cadeaucheques ter waarde van 100,00 euro vanuit het subsidiereglement voor straat- en buurtfeesten.

Artikel 5: Op 15 augustus 2022 van 09.30 uur tot 17.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Langenheuvel, zijnde:
- Langenheuvel wordt afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer tussen het kruispunt met de Verbindingsstraat en het kruispunt met de Dijkstraat;
- het verkeer zal omgeleid worden via de Verbindingsstraat en de Dijkstraat.

Artikel 6: Artikel 5 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 7: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

Artikel 8: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 9: Dit politiereglement wordt in de gemeente bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

Artikel 10: Afschriften ervan worden overgemaakt aan de griffies van de correctionele- en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Team Financieel Management

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Noodplanningsambtenaar 

Kapitein brandweer

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat

Betrokkene