HET COLLEGE
MOTIVERING
1. Evenement
Team Vrije tijd kreeg de aanvraag om een straatfeest te organiseren in de Kapelstraat op 27 augustus 2022 van 16.00 uur tot 28 augustus 2022 00.20 uur.
Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd.
Er worden alcoholische dranken geschonken, maar geen sterke dranken.
2. Tijdelijk verkeersreglement
Er wordt een doorrijverbod gevraagd voor de Kapelstraat van huisnummer 16A tot en met huisnummer 19, tussen de Heirbaan en de Koekoekstraat. Dit van vrijdag 26 augustus 2022 - 16.00 uur tot zondag 28 augustus 2022 - 18.00 uur.
3. Vergunningen
De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90 % inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95 %.
4. Logistieke ondersteuning
Er wordt volgende logistieke ondersteuning gevraagd:
- 20 tafels
- 50 stoelen
- 2 rollen feestverlichting 25 m
- 2 verlengkabels 50 m
5. Verzekeringen
De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
1. Tijdelijk verkeersreglement
Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.
Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.
Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.
2. Vergunningen
Zonale politiecodex Neteland versie 1 januari 2014, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2013.
Noodplanning:
Vanuit noodplanning kan een gunstig advies worden verleend, onder volgende voorwaarden:
- de organisator moet zich houden aan het politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen;
- de organisator moet zich houden aan de richtlijnen brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck dient een veiligheidsregister aanwezig te zijn;
- de organisator moet zich houden aan de richtlijnen brandveiligheid voor houtskoolbarbecues op openbaar domein.
Deze richtlijnen zijn terug te vinden op de website van Brandweer zone Kempen.
Meerjarenplan2020-2025.
BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.
AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers.
AC000407 We ondersteunen buurtcomités om verbindende activiteiten op te zetten.
MJP001974. 6490000/SA/0709.
Raming: 1.200,00 euro.
BESLUIT
Artikel 1: Toestemming te geven aan de organisator om straatfeest Kapelstraat te organiseren op 27 augustus 2022 van 16.00 uur tot 28 augustus 2022 00.20 uur.
Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 4: Goedkeuring te geven voor het toekennen van Grobbendonkse cadeaucheques ter waarde van 100,00 euro vanuit het subsidiereglement voor straat- en buurtfeesten.
Artikel 5: Van vrijdag 26 augustus 2022 - 16.00 uur tot zondag 28 augustus 2022 - 18.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Kapelstraat, zijnde:
- de straat zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer tussen de Koekoekstraat en de Heirbaan.
Artikel 6: Artikel 5 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 7: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden door het plaatsen van een afzethek met C3-bord en de onderborden "uitgezonderd hulpdiensten" en M3-bord "fietsers en bromfietsers klasse A" aan de kruispunten Kapelstraat/Koekoekstraat en Kapelstraat/Heirbaan.
Artikel 8: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken en verkeersborden te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 9: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 10: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Team Financieel Management
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkene