HET COLLEGE
MOTIVERING
1. Evenement
Op 28 juni 2022 kreeg team Vrije tijd de aanvraag om een straatfeest te organiseren in de Pallieterdreef op zaterdag 3 september 2022 van 18.00 uur tot 23.00 uur.
Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd.
Er worden alcoholische dranken geschonken maar geen sterke dranken.
Het buurtfeest zal doorgaan tussen Kabienstraat en Timmermanslei - Pallieterdreef ter hoogte van huisnummer 23-27.
2. Tijdelijk verkeersreglement
De organisator vraagt om de Pallieterdreef af te sluiten van huisnummer 23 tot en met 27 van zaterdag 3 september 2022 - 10.00 uur tot zondag 4 september 2022 - 12.00 uur.
3. Vergunningen
De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90 % inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95 %.
4. Logistieke ondersteuning
De organisator vraagt de volgende logistieke ondersteuning:
- 20 tafels
- 10 tussenschot tafels
- 80 stoelen
5. Verzekeringen
De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
1. Tijdelijk verkeersreglement
Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.
Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.
Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.
2. Vergunningen
Zonale politiecodex Neteland versie 1 januari 2014, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 19 december 2013.
Advies straatfeest met bbq:
Vanuit noodplanning kan een gunstig advies worden verleend, onder volgende voorwaarden:
- de organisator dient zich te houden aan het politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen;
- de organisator dient zich te houden aan de richtlijnen brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck dient een veiligheidsregister aanwezig te zijn;
- de organisator dient zich te houden aan de richtlijnen brandveiligheid voor houtskoolbarbecues op openbaar domein.
Deze richtlijnen zijn terug te vinden op de website van Brandweer zone Kempen.
De organisator geeft in zijn aanvraag te kennen geen aanspraak te willen maken op de subsidie vanuit het subsidiereglement voor straat- en buurtfeesten.
BESLUIT
Artikel 1: Toestemming te geven organisator om buurtfeest Pallieterdreef te organiseren op 3 september van 18.00 uur tot 23.00 uur.
Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 4: Van 3 september 2022 - 10.00 uur tot 4 september 2022 -12.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Pallieterdreef, zijnde:
- de Pallieterdreef zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer tussen huisnummer 23 en 27.
Artikel 5: Artikel 4 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 6: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 7: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 8: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 9: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Team Financieel Management
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Betrokkene