Tue 11/02/2025 - 17:00 Bureau burgemeester
Artikel 1: De woning, gelegen te Eikenlei 25 bus D, 2280 Grobbendonk; afd. 13010, sectie B, grondnr. 0125/03_000 wordt ongeschikt en onbewoonbaar verklaard.
Artikel 2: De woning mag niet opnieuw bewoond worden totdat het besluit is opgeheven overeenkomstig de bepalingen bij dit besluit.
Artikel 3: De woning wordt op datum van dit besluit opgenomen in de Vlaamse inventaris van ongeschikte en onbewoonbare woningen, vermeld in artikel 3.19 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Dit heeft tot gevolg dat de houder van het zakelijk recht op de woning, behoudens vrijstelling of opschorting, jaarlijks een verhoogde Vlaamse heffing moet betalen. De eerste heffing is verschuldigd op datum van de eerste verjaardag van de inventarisatie.
Artikel 4: Zolang de woning niet voldoet aan de bepalingen van artikel 1.3, §1, 7° van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 is het rechtstreeks of via tussenpersoon verhuren, ter beschikking of te huur stellen van de woning met het oog op bewoning strafbaar en kan bestraft worden met een gevangenisstraf van zes maanden tot drie jaar en/of een geldboete van 500 tot 25 000 euro.
Op basis van volgende verzwarende omstandigheden kan het verhuren van de woning als hoofdverblijf bestraft worden met een gevangenisstraf van één tot vijf jaar en/of een geldboete van 1000 tot 100 000 euro:
Artikel 5: Er rust een recht van voorkoop op de woning ten behoeve van de gemeente, de sociale huisvestingsmaatschappijen werkzaam in de gemeente en de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen, dit zolang de woning op de inventaris staat.
Artikel 6: Dit besluit wordt opgeheven als de gebreken die een acuut veiligheids- en/of gezondheidsrisico met zich meebrengen zijn verholpen. Deze werken moeten uitgevoerd worden door de houder van het zakelijk recht. Van zodra de werken beëindigd zijn, meldt de houder van het zakelijk recht dit aan de burgemeester.
Artikel 7: Tegen dit besluit kan een vordering tot schorsing en nietigverklaring worden ingesteld bij de Raad van State en dit binnen zestig dagen na kennisgeving van deze beslissing. Op hetzelfde ogenblik als zij haar verzoekschrift indient, stuurt de verzoekende partij een kopie daarvan ter informatie naar de gemeente Grobbendonk, p.a. Boudewijnstraat 4, 2280 Grobbendonk.
Het ondertekende verzoekschrift kan per aangetekende zending aan de griffie van de Raad van State, Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel worden gericht of elektronisch via http://eproadmin.raadvst-consetat.be. Meer informatie op http://www.raadvst-consetat.be, doorklikken naar 'procedure' > 'bestuursrechtspraak'.
Elke belanghebbende kan klacht indienen bij de provinciegouverneur. Zodra de houder van het zakelijk recht aantoont dat hij een klacht heeft ingediend bij de provinciegouverneur, wordt de opname op de lijst, vermeld in artikel 2, geschorst en dit tot de klachtenprocedure volledig is afgerond.
Als de provinciegouverneur een definitief antwoord over de klacht heeft bezorgd, kan de houder van het zakelijk recht bij de minister van Wonen in beroep gaan tegen de opname op de lijst, vermeld in artikel 2. De houder van het zakelijk recht moet dan een beroepschrift indienen bij de minister en dit binnen dertig dagen na ontvangst van het antwoord van de provinciegouverneur.
Artikel 8: Een afschrift van dit besluit zal aangetekend worden verstuurd naar / tegen ontvangstbewijs worden overhandigd aan:
Tevens wordt een afschrift naar de gewestelijke ambtenaar gezonden. De gewestelijk ambtenaar bezorgt binnen de 15 werkdagen na ontvangst van dit besluit een registratieattest aan de houders van het zakelijk recht.
Dit besluit zal aangeplakt worden op de gevel van de woning. De aanplakking mag pas na de opheffing van het besluit verwijderd worden.
Artikel 1: De burgemeester verleent op basis van de aangehaalde argumenten een uitstel van beslissing over de kwaliteit van de woning tot 19 mei 2025, om de nodige werken uit te voeren. Na deze datum zal er een nieuw conformiteitsonderzoek uitgevoerd worden. Als de gebreken niet of onvoldoende hersteld zijn, zal de burgemeester de woning alsnog ongeschikt of ongeschikt en onbewoonbaar verklaren.
Artikel 2: Tegen deze beslissing kan bij de Vlaamse minister bevoegd voor wonen met een gemotiveerd verzoekschrift beroep aangetekend worden binnen dertig dagen volgend op de betekening van deze beslissing (Wonen in Vlaanderen, Beroepen Woningkwaliteit, Koning Albert II-laan 15 bus 253, 1210 Brussel). Het verzoekschrift moet op straffe van onontvankelijkheid aangetekend worden verstuurd.
Artikel 1: De woning, gelegen te Lenteheidestraat 5, 2280 Grobbendonk afd. 13010, sectie E, grondnr. 0187/00A002 is niet ongeschikt en niet onbewoonbaar.
Artikel 2: Een afschrift van deze beslissing zal aangetekend worden verstuurd naar de houder van het zakelijk recht - de eigenaar - en de bewoner van de woning en de verzoeker. Tevens wordt een afschrift naar de gewestelijke ambtenaar gezonden.
Artikel 3: Tegen deze beslissing kan bij de Vlaamse minister bevoegd voor wonen met een gemotiveerd verzoekschrift beroep aangetekend worden binnen dertig dagen volgend op de betekening van dit besluit (Wonen in Vlaanderen, afdeling Woningkwaliteit, Koning Albert II-laan 15 bus 253, 1210 Brussel). Het verzoekschrift moet op straffe van onontvankelijkheid aangetekend worden verstuurd.
Artikel 4: De burgemeester levert voor deze woning ook een conformiteitsattest af.
Om hoogdringende redenen inzake verkeersveiligheid zullen op 14 februari 2025 aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Nijverheidsstraat 27-29, zijnde:
Artikel 1: Ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingericht worden met bebording.
Artikel 2: Deze maatregel wordt gesignaleerd met de borden B19 (gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) en B21 (voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen).
Artikel 3: Bijkomend zal een inhaalverbod en snelheidsbeperking van 30 km/u ingevoerd worden respectievelijk met de borden C35 en C43.
Artikel 4: De werfzone wordt voor- en achteraan afgeschermd met afzethekken voorzien van dagslapers, D1c en D1d-bord respectievelijk verplicht links en rechts aanhouden.
Artikel 5: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.
Artikel 6: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.
Artikel 7: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.
Artikel 8: Er dient een seingever aanwezig te zijn die indien nodig het zwaar verkeer tegenhoudt tot fietsers gepasseerd zijn.
Artikel 9: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 10: Er mag enkel gewerkt worden tussen 09.00 uur en 15.00 uur
Artikel 11: Deze maatregelen zullen bij hoogdringendheid onmiddellijk bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk.
Artikel 12: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.
Artikel 13: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 14: Huidige beslissing te laten bekrachtigen door het college van burgemeester en schepenen van 17 februari 2025.
Artikel 15: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat
Artikel 1: De werken vinden plaats van 19 februari tot 28 februari 2025. Verkeer kan steeds door en ondervindt geen hinder van de werken.
Artikel 2: De werken zijn nodig voor de plaatsing van geluidsschermen tussen kilometerpaal 20.640 en 22.00 in de rijrichting Hasselt/Luik.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Communicatie
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat