Terug
Gepubliceerd op 05/02/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 27/01/2025 - 14:30

Tijdelijk verkeersreglement - Industrieweg - vervangen begrazingsraster - bekrachtiging van de beslissing van de burgemeester van 22 januari 2025

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het lokaal bestuur Grobbendonk ontving op 4 december 2024 een aanvraag voor het vernieuwen van het begrazingsraster, het verwijderen van exoten en het planten van wilgen langsheen de Industrieweg tussen de Kleine Nete en Nederviersel. Op 21 januari 2025 bezorgde betrokkene een aangepast signalisatieplan op basis van advies van politie Neteland. De werfzone mag maximaal 200m lang zijn en schuift op met de werkzaamheden. Fietsers moeten op de rijbaan fietsen. Voor hun veiligheid zal een corridor afgebakend worden op de rijbaan. Voor het gemotoriseerd zal beurtelings verkeer ingericht worden via verkeerslichten.
De werken zullen uitgevoerd worden van 27 januari tot en met 7 maart 2025.

Juridisch kader

Nieuwe Gemeentewet, bevoegdheden van de burgemeester overeenkomstig art. 133.

Decreet lokaal bestuur, bevoegdheden van de burgemeester overeenkomstig afdeling 2, art. 63.

Bijkomende motivering

Het afzethek op de rijbaan aan het begin en einde van de fietscorridor moet voorzien worden van dagslapers, D1c en D1d bord, respectievelijk “verplicht links en rechts aanhouden.”
Het einde van de werken moet standaard aangeduid worden met een F47-bord na 25 m gevolgd door een bord met de gegevens van de verantwoordelijke van de signalisatie op 50m.

BESLUIT

De beslissing van de burgemeester van 22 januari 2025 wordt bekrachtigd als volgt:

Om hoogdringende redenen inzake verkeersveiligheid zullen van 27 januari tot en met 7 maart 2025 aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Industrieweg, zijnde:
Artikel 1: Ter hoogte van de werfzone wordt beurtelings verkeer ingericht met verkeerslichten. Deze zullen op 150m voor de werf aangekondigd worden met A33-borden.

Artikel 2: De werfzone, die opschuift volgens de werkzaamheden, is maximaal 200m lang en wordt zoveel mogelijk ingericht zodat de toegangen van de bedrijven buiten deze zone vallen.
Artikel 3: Ter hoogte van de werfzone wordt het fietspad volledig afgesloten met een afzethek voorzien van dagslapers, oranje bord “fietsers afstappen”  en pijl fietsomleiding.
Artikel 4: Op de rijbaan wordt een veilige corridor ingericht, zijdelings afgebakend met sergeanten voorzien van dagslapers. Aan het begin en einde van de corridor zal een afzethek gezet worden voorzien van dagslapers, D1c en D1d bord, respectievelijk “verplicht links en rechts aanhouden”.

Artikel 5: Het begin van de werken wordt standaard aangeduid met een A31-bord op 150 meter voor de werf.

Artikel 6: Het einde van de werken wordt standaard aangeduid met een F47-bord na 25 m en gevolgd door een bord met de gegevens van de verantwoordelijke van de signalisatie op 50m.

Artikel 7: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het bijgevoegde plan.
Artikel 8: Bedrijven langsheen de werfzone zijn door betrokkene op de hoogte gebracht van de werken en de ermee gepaard gaande hinder. 

Artikel 9: Deze maatregelen zullen bij hoogdringendheid onmiddellijk bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk.

Artikel 10: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 11: Huidige beslissing te laten bekrachtigen door het college van burgemeester en schepenen van 27 januari 2025.

Artikel 12: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Vrije tijd
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat