Terug Vast bureau

Mon 08/09/2025 - 13:30 Collegezaal

A-punt

Team Secretariaat

Staf van de AD

  • Dit agendapunt te verwijzen naar de dagorde van de raad voormaatschappelijk welzijn met volgend voorstel:

    Artikel 1: Kennisname van volgende beleidsrapporten in het kader van de opvolgingsrapportering semester 1 van 2025:

    - Beleidsevaluatie prioritaire acties;

    - Beleidsopvolging overheidsopdrachten;

    - Beleidsopvolging klimaatacties;

    - J1 Doelstellingenrekening;

    - ODAA Overzicht doelstellingen, actieplannen en acties (zonder evaluatie);

    - T1 Ontvangsten en uitgaven naar functionele aard;

    - T2 Ontvangsten en uitgaven naar economische aard;

    - T3 Investeringsproject.

B-punt

Team Secretariaat

  • De raad voor maatschappelijk welzijn aansluitend op de gemeenteraad bijeen te roepen op 18 oktober 2025 met volgende punten op de agenda:

    1. Secretariaat: Raad voor maatschappelijk welzijn 26 juni 2025 - notulen - goedkeuring
    2. Secretariaat: Extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen, stichtingen, vennootschappen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden - aanstellingen - kennisname
    3. Staf van de AD: Beleidsevaluatie - opvolging semester 1 2025 - kennisname
    4. Secretariaat: Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team HRM

  • Artikel 1: Goedkeuring van het huishoudelijk reglement (in bijlage) met betrekking tot de inrichting van een Sociaal Medisch Team (SMT).

    Artikel 2: Goedkeuring van de "Bijlage toestemming van de werknemer".

    Artikel 3: Goedkeuring van het "Sjabloon agenda SMT".

    Artikel 4: Goedkeuring van de procedure ter inrichting van het SMT in de organisatie.

Staf van de AD

  • Artikel 1: Goedkeuring van de verlenging van de delegatiebeslissing met betrekking tot ontslag, aanstelling en tucht, als volgt:

    Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen beslist om de aanstellings-, ontslag- en tuchtbevoegdheid van het gemeentepersoneel te delegeren aan de algemeen directeur.

    Artikel 2: Binnen het toepassingsgebied van de aanstellings-, ontslag- en tuchtbevoegdheid vallen alle personeelsleden van de gemeente, behalve de personeelsleden bedoeld in artikel 7 van voorliggende beslissing.

    Op personeelsleden waarvoor een bijzonder statuut of een bijzondere regeling van toepassing is, gelden de bepalingen van deze beslissing slechts voor zover ze hiermee niet strijdig zijn.

    Artikel 3: Onder aanstellingsbevoegdheid wordt begrepen:

    • Alle voorbereidende handelingen die leiden tot aanstelling, benoeming of bevordering, onder meer:

    -       Vacant verklaren van een openstaande betrekking in de personeelsformatie 

    -       Bekendmaken van een (toekomstige) vacante betrekking, met inbegrip van bepalen van de inschrijvingstermijn voor het indienen van de kandidaturen

    -       Vacant verklaren van andere betrekkingen: alle aanvragen voor vervanging, invulling van vacatures en extra tijdelijk personeel

    -       Aanleggen van een wervings- en bevorderingsreserve

    -       Bepalen volgens welke procedure een vacature wordt bezet

    -       Vaststellen aanvullende aanwervingsvoorwaarden 

    -       Schrappen van een diplomavereiste na overleg met de representatieve vakorganisaties 

    -       Vaststellen van een betrekking als een knelpuntberoep

    -       Vaststellen selectiecommissie

    -       Keuze van selectietechniek

    -       Keuze van bekendmakingskanalen oproep vacature

    -       Beoordelen van de ingediende kandidaturen

    -       Kennisnemen van (tussen) uitslagen examens/selectieproeven

    -       Vaststellen wervings- en bevorderingsreserves en verlenging, vaststellen datum indiensttreding

    -       Uitbreiden van de wekelijkse prestaties of omzetten naar voltijdse prestaties van een deeltijdse betrekking

    • Beslissingen tot benoeming, benoeming op proef en verlenging na benoeming op proef voor statutair personeel
    • Beslissing tot aanstelling voor contractueel personeel
    • Beslissingen tot bevordering en (verder) belasten met de taak van een andere functie in het kader van interne mobiliteit, waarneming hogere functie of ambtshalve herplaatsing
    • In disponibiliteit stellen van een statutair personeelslid wegens ambtsopheffing
    • Het in dienst houden van personeelsleden na het bereiken van de wettelijke pensioenleeftijdsgrens

    Artikel 4: Onder ontslagbevoegdheid wordt begrepen:

    • Een einde stellen aan het dienstverband wanneer:

    -       Een aangeboden ontslag wordt aanvaard

    -       Het personeelslid ambtshalve op pensioen wordt gesteld

    -       Het personeelslid tuchtrechtelijk wordt gestraft met het ontslag van ambtswege of de afzetting

    -       Het personeelslid wordt ontslagen na verloop van de proeftijd of wegens beroepsongeschiktheid na twee ongunstige evaluaties

    -       Wanneer de verbintenis tenietgaat volgens de algemene wijzen

    -       Door afloop van de termijn of voltooiing van het werk waarvoor de overeenkomst werd gesloten

    -       Door de wil van één van de partijen, wanneer de overeenkomst voor onbepaalde tijd werd gesloten of ingeval een dringende reden tot beëindiging voorhanden is

    -       Wegens beroepsongeschiktheid na twee ongunstige evaluaties

    -       Door overmacht

    -       Door het overlijden van de werknemer

    • Beslissingen omtrent de opzegtermijn of verbrekingsvergoeding na ontslag voor statutair en contractueel personeel

    Artikel 5: Overeenkomstig artikel 201 van het decreet lokaal bestuur treedt de overheid die op het ogenblik van de vaststelling der feiten bevoegd is voor het aanstellen en het ontslaan van het personeelslid, op als tuchtoverheid. In geval van delegatie aan de algemeen directeur, treedt de algemeen directeur op als tuchtoverheid voor de personeelsleden die aangesteld zijn door het college van burgemeester en schepenen, ten aanzien van feiten die hij vaststelt of waarvan kennis heeft gekregen na de datum van voorliggende delegatiebeslissing. De algemeen directeur licht het college tijdig in over onregelmatigheden en functioneringsproblemen.

    Artikel 6: De beslissingen die de algemeen directeur neemt ten gevolge van de delegatie van de aanstellings-, ontslag- en tuchtbevoegdheid worden maandelijks ter kennis en ter bespreking gebracht van het college.

    Artikel 7: Het college van burgemeester en schepenen behoudt de bevoegdheid voor het nemen van beslissingen met betrekking tot:

    • Aanstelling, ontslag en tucht van het onderwijzend personeel
    • Vaststelling en wijziging van collectieve uurroosters
    • Vaststelling van verlof- en sluitingsdagen 
    • Vaststelling van afwijkende regelingen voor vergoedingen en toelagen
  • Artikel 1: Het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' met ingang van 9 april 2019 conform artikel 170 decreet lokaal bestuur en onder de voorwaarden en binnen de modaliteiten zoals bepaald door de rechtspositieregeling als volgt invulling en toepassing te geven:

    a)    Individueel personeelsbeheer: verloven, afwezigheden, e.d. (niet-limitatieve opsomming)

    • Aanvragen jaarlijks verlof
    • Beoordeling voorrangsregels bij gelijktijdige aanvragen binnen een dienst
    • Aanvragen compensatieverlof
    • Bepalen van het aantal vakantiedagen (bijv. bij indiensttreding)
    • Aanvragen omstandigheidsverloven
    • Aanvragen thematische verloven en zorgkrediet
    • Tijdelijke loopbaanmaatregelen
      • Aanvragen onbetaald verlof als recht
      • Aanvragen onbetaald verlof als gunstmaatregel (vergezeld van gunstig advies leidinggevende)
    • Vaststellen van een ongewettigde afwezigheid, na schriftelijke ingebrekestelling
    • Ziekteverlof
      • Organisatie van de ziektecontrole, uitgeoefend door het geneeskundig controleorgaan dat is aangeduid door het bestuur en de beslissing over de niet-erkenning van een afwezigheid als ziekteverlof
      • Bepalen van het jaarlijks ziektekrediet
      • Beslissing tot deeltijdse werkhervatting na ziekte of ongeval van gemeen recht
    • Beslissing verlof voor verminderde prestaties wegens arbeidsongeval of na de consolidatie
    • Moederschapsverlof
      • Kennisname vermoedelijke bevallingsdatum na voorleggen medisch attest
      • Vaststellen periode prenatale en postnatale rust en eventuele verlenging postnatale rust
    • Profylactisch verlof
      • Nagaan of de werkpost een risicopost is en opdracht tot geneeskundig onderzoek
      • Vaststellen periode van profylactisch verlof
    • Adoptie- en pleegzorgverlof Opvangverlof, pleegzorgverlof en pleegouderverlof
    • Vakbondsverlof
    • Politiek verlof
    • Verlenen van dienstvrijstellingen
      • Vrijwilliger van een brandweerkorps
      • Actieve vrijwilliger Rode Kruis
      • Voorzitter, bijzitter of secretaris bij verkiezingen
      • Afstaan van beenmerg, organen of weefsels
      • Bloed-, plasma- bloedplaatjesgift
      • Borstvoedingspauze
      • Controle, onderzoek of medische behandeling tijdens de werkuren
      • Geneeskundig onderzoek bij de arbeidsgeneesheer
      • Het werk verlaten wegens ziekte
      • Bijwonen van een begrafenisplechtigheid
      • Bijwonen van een vakbondsoverleg
      • Dienstvrijstelling in uitvoering van het vormingsrecht en vormingsplicht
      • Toestaan van een uitzonderlijke dienstvrijstelling

    b)    Individueel personeelsbeheer: salaris e.d. (niet-limitatief)

    • Vaststelling individueel jaarsalaris van het personeelslid en doorschuiving in de functionele loopbaan
    • Individuele weddevaststelling m.b.t. overname anciënniteiten vanuit diensten bij een overheid, relevante beroepservaring in de privé-sector of als zelfstandige, binnen de grenzen inzake meerekenbaarheid van anciënniteiten zoals opgenomen in de rechtspositieregeling
    • Individuele weddevaststelling m.b.t. overname anciënniteiten van diensten die het personeelslid in het onderwijs gepresteerd heeft
    • Vaststelling van de toelage voor het waarnemen van een hogere functie (statutair personeelslid) en van het salaris verbonden aan een hogere functie (contractueel personeelslid)
    • Vaststelling van de toelage voor opdrachthouderschap en van het salaris verbonden aan die naast hogere graad
    • Goedkeuring van aanvragen van personeelsleden voor toelage en vergoedingen
    • Vaststelling aantal km woon-werk tot toekenning fietsvergoeding

    c)     Individueel personeelsbeheer: vorming (niet-limitatief)

    • Aanwijzen van een vormingsverantwoordelijke
    • Organisatie en concrete invulling van de vormingsplicht en het vormingsrecht op basis van vastgestelde vormingsbehoeften (op advies van de leidinggevende)
    • Verlenen van voorrang indien meerdere personeelsleden in aanmerking komen voor dezelfde vorming
    • Vrijstelling van deelname aan opgelegde vorming bij ernstige redenen
    • Goedkeuring van de wijze van verplaatsing (vervoermiddel dat functioneel en financieel het meest verantwoord is)
    • Toekenning van dienstvrijstelling tot het bijwonen van vormingsactiviteiten
    • Toekenning van dienstvrijstelling ter voorbereiding van het afleggen van examens voor vormingsactiviteiten of voor het behalen van een attest indien de aanwervings-of bevorderingsvoorwaarden voor een bepaalde functie dit vereisen (max. 10 dagen per jaar)
    • Goedkeuring van gemaakte kosten
    • Beslissing bij gemotiveerde verzoek over het al dan niet in aanmerking nemen van de duurtijd en de verplaatsingstijd als diensttijd bij tweede herkansing van eenzelfde vormingsactiviteit

    d)    Individueel personeelsbeheer: prestaties e.d. (niet-limitatief)

    • Bepalen van de standplaats van een personeelslid
    • Inzet van een personeelslid op een andere standplaats, binnen de bestaande arbeidsovereenkomst
    • Opleggen aan een personeelslid van tijdelijk andere arbeid
    • Opmaken van dienstroosters (individuele werkschema’s)
    • Vaststellen van een arbeidstijdregeling
    • Vaststellen van een tijdelijke arbeidstijdregeling in afwijking van de standaard arbeidstijdregeling met het oog op de continuïteit van de dienstverlening
    • Opvolgen van prestaties (registratiesysteem)
    • Vrijstellen van tijdsregistratie van een personeelslid
    • Verzoek tot het presteren van overuren
    • Vaststellen permanentieopdrachten en aanwijzen van de personeelsleden die zich buiten de gewone arbeidstijdregeling beschikbaar moeten houden
    • Oproep tot onvoorzien en dringend werk
    • Uitlenen van personeel aan een gebruiker (zonder overdracht werkgeversgezag)

    e)    Individueel personeelsbeheer: evaluatie van het personeelslid en de organisatie ervan (met uitzondering van de decretale graden), zoals:

    • Interne organisatie van de evaluatiecyclus binnen de in de rechtspositieregeling bepaalde termijnen
    • Aanwijzen van de evaluatoren
    • Bepalen van de opleiding van de evaluatoren
    • Waken over eenduidige toepassingen van het evaluatiestelsel
    • Nemen van passende maatregelen met het oog op het verbeteren van de wijze waarop het personeelslid functioneert
    • Beslissen over het positief of negatief gevolg van de evaluatie (met uitzondering van de beroepsongeschikheid)
    • Formuleren van een gemotiveerd voorstel tot ontslag op basis van een negatief evaluatieverslag van de tussentijdse evaluatie
    • Doorgeven aan de beroepsinstantie van een beroep tegen de evaluatie met een ongunstig evaluatieresultaat, ingediend door een personeelslid
    • Beslissen over de bevestiging of de aanpassing van de evaluatie en van het evaluatieresultaat na gemotiveerd advies van de beroepsinstantie

    f)     Collectief personeelsbeheer (niet-limitatief)

    • Vaststelling jaarlijkse feestdagenregeling en data sluitingsdagen binnen de algemene krijtlijnen vastgelegd in de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement
    • Opstellen van dienstnota’s
    • Opstellen van aanvraagformulieren voor allerlei aanvragen (zoals vorming, vergoedingen,…)
    • Interne communicatie over personeelsaangelegenheden
    • Toestaan van een uitzondering op de algemene regeling inzake dienstverzekering

    g)    Deontologie

    • Bewaken van de naleving van de deontologische code voor personeelsleden
    • Kennisnemen van de melding van vastgestelde onregelmatigheden tijdens het uitoefenen van de functie van een personeelslid

    h)    Onthaal nieuwe medewerkers

    • Organisatie van het onthaalprogramma
    • Aanduiden van een coach om de nieuwe personeelsleden in te leiden
    • Toezien op de concrete afspraken die een leidinggevend personeelslid maakt met het statutaire personeelslid op proef/contractuele personeelslid tijdens de inwerkperiode voor het integreren in de organisatie en actief inwerken in de functie

    i)     Andere

    • Controle op de naleving van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement
    • Vaststelling en aanpassing van de functie- en competentieprofielen, met uitzondering van de functie- en competentieprofielen van algemeen directeur, adjunct-algemeen directeur en financieel directeur
    • Bepalen van de termijn van indiening van de kandidaturen bij bevordering, interne en externe personeelsmobiliteit, rekening houdend met de minimale termijn vastgesteld in de rechtspositieregeling
    • Formuleren van een gemotiveerd voorstel over het ambtshalve herplaatsen
    • Formuleren van een gemotiveerd voorstel over het waarnemen van een hogere functie
    • Opdrachthouderschap
      • Oproep tot kandidaatstelling met uiterste datum voor indienen kandidaturen
      • Toewijzen van de opdracht op basis van een vergelijking van de kandidaten
    • Tucht
      • Voert het tuchtonderzoek
      • Stelt het tuchtverslag op
      • Stelt het tuchtdossier samen
    • Verstrekken van verklaringen en ondertekenen van attesten en documenten in verband met het personeelsbeheer zoals bv. sociale documenten, tewerkstellingsattesten, vakantieattesten, ...
    • Toestemming dienstreizen en beslissing over het meest verantwoorde vervoermiddel
    • Onkostenvergoedingen
      • Vaststellen van de termijn voor het indienen van de bewijsstukken
      • Goedkeuring van de ingediende bewijsstukken

    Artikel 2: De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen over de uitoefening van zijn bevoegdheden inzake dagelijks personeelsbeheer.

    Artikel 3: De algemeen directeur wordt belast met de uitvoering van deze beslissing, rekening houdend met de huidige en toekomstige bepalingen waarvoor het decreet lokaal bestuur of de besluiten inzake de rechtspositieregeling voor het personeel van de lokale besturen een andere bevoegdheid voorziet.

    Artikel 4: Afschrift van deze beslissing over te maken aan de leidinggevende personeelsleden.

  • Afsprakennota - goedkeuring

    Artikel 1: Goedkeuring van de afsprakennota, zoals opgenomen in bijlage, in casu: de missie en visie, duurzame werkingsprincipes, overlegstructuur, delegaties, opvolging en bijsturing.

    Artikel 2: Akkoord dat de afsprakennota jaarlijks in het begin van het jaar samen met het CBS, het MAT en de teamleiders wordt geëvalueerd.

    Artikel 3: Goedkeuring van het communicatievoorstel om de afsprakennota via de interne communicatiekanalen te delen.

Team Financieel Management


Publicaties