HET COLLEGE
MOTIVERING
1. Evenement
Op 25 april 2022 kreeg team Vrije tijd de aanvraag om een straatfeest te organiseren in Hendrik Consciencestraat op 20 augustus 2022 van 16.00 uur tot 00.00 uur.
Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd.
Er worden alcoholische dranken geschonken, maar geen sterke dranken.
2. Tijdelijk verkeersreglement
Er wordt gevraagd om de straat volledig verkeersvrij te maken voor doorgaand gemotoriseerd verkeer vanaf zaterdag 20 augustus 09.00 uur tot zondag 21 augustus 12.00 uur.
3. Vergunningen
De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90% inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95%.
4. Logistieke ondersteuning
Er wordt geen logistieke ondersteuning gevraagd.
5. Verzekeringen
De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
1. Tijdelijk verkeersreglement
Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.
Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.
Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.
Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.
2. Vergunningen
Politiecodex zone Neteland - versie met alle wijzigingen tot en met 6 juli 2020.
Noodplanning:
Vanuit noodplanning kan een gunstig advies worden verleend, onder volgende voorwaarden:
- de organisator moet zich houden aan het politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen;
- de organisator moet zich houden aan de richtlijnen brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck dient een veiligheidsregister aanwezig te zijn;
- de organisator moet zich houden aan de richtlijnen brandveiligheid voor houtskoolbarbecues op openbaar domein.
Deze richtlijnen zijn terug te vinden op de website van Brandweer zone Kempen.
Team Vrije tijd vraagt aan het college om de organisatoren van de buurtfeesten subsidie te voorzien vanuit het subsidiereglement voor straat- en buurtfeesten indien zij voldoen aan alle voorwaarden.
Meerjarenplan 2020-2025.
BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.
AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers.
AC000407 We ondersteunen buurtcomités om verbindende activiteiten op te zetten.
MJP001974.
6490000/SA/0709.
Raming: 1.200 euro.
BESLUIT
Artikel 1: Toestemming te geven om een straatfeest te organiseren in Hendrik Consciencestraat op 20 augustus 2022 van 16.00 uur tot 00.00 uur.
Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.
Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 4: Van zaterdag 20 augustus - 09.00u tot zondag 21 augustus 2022 - 12.00u zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Hendrik Consciencestraat, zijnde:
- de straat zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer
- het verkeer zal omgeleid worden via Hoevepad, Van Craeyenhemstraat en Rubensstraat
Artikel 5: Artikel 4 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.
Artikel 6: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.
Artikel 7: De vereiste signalisatie zal geplaatst worden volgens het bijgevoegde plan.
Artikel 8: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.
Artikel 9: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 10: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.
Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Team Mens & Welzijn
Team Zorg & Gezondheid
Team Vrije tijd
Team Financieel management
Team Informatie & Communicatie
Team HRM & Secretariaat
Noodplanning
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Kapitein brandweer
Organisator