Terug
Gepubliceerd op 28/01/2025

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 20/01/2025 - 14:30

Tijdelijk verkeersreglement - Industrieweg, Sperwerlaan, Albertkanaalstraat en Bevrijdingsstraat/Bouwelse steenweg - werken hoogspanningskabels - bekrachtiging van de beslissing van de burgemeester van 14 januari 2025

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het lokaal bestuur ontving op 12 december 2024 een aanvraag van betrokkene voor het plaatsen van signalisatie voor het uitvoeren van werken aan de hoogspanningskabels langsheen de Industrieweg. De aanvraag omvat enerzijds de bebording die moet geplaatst worden bij het opbouwen en afbreken van de portieken, anderzijds de bebording tijdens de effectieve onderhoudswerken.

Het opbouwen en afbreken van de portieken in de Industrieweg, Sperwerlaan en Albertkanaalstraat vraagt om een inrichting van beurtelings verkeer met verkeerslichten. Bijkomend wordt een snelheidsbeperking van 30 km/u en een inhaalverbod ingevoerd.

Tijdens de effectieve onderhoudswerken van 17 januari tot en met 21 februari 2025 zal er weinig tot geen hinder zijn op de rijbaan.

Uitgezonderd voor de werken ter hoogte van Industrieweg 22 zullen van 3 tot en met 21 februari 2025 verkeerslichten blijven staan op de Industrieweg ter hoogte van huisnummer 22 en in de Sperwerlaan.

Bij het opbouwen van de portieken op 20 en 21 januari en het afbreken op 19 en 20 juni ter hoogte van Industrieweg 1 zal beurtelings verkeer ingericht worden op de Bevrijdingsstraat/Bouwelse steenweg met verkeerslichten. Bijkomend wordt een snelheidsbeperking van 30 km/u en een inhaalverbod ingevoerd. Hier zal enkel gewerkt worden tussen 09.00 uur en 15.00 uur.

Juridisch kader

Nieuwe Gemeentewet, bevoegdheden van de burgemeester overeenkomstig art. 133.

Decreet lokaal bestuur, bevoegdheden van de burgemeester overeenkomstig afdeling 2, art. 63.

Bijkomende motivering
  • Tijdens opbouw (20 en 21 januari) en afbraak (19 en 20 juni) van houten portieken: opdat fietsers veilig op- en af het fietspad zouden kunnen rijden moeten rubber stalmatten in de goot gelegd worden. 
  • Tijdens onderhoudswerken tot 19 juni zal ongeveer 40 cm van het fietspad ter hoogte van de portiek worden ingenomen door de betonnen sokkels van de portiek. De sokkel zal zo veel mogelijk onder de vangrail (stuk vangrail wordt verwijderd) en op het gras komen te staan. Het fietspad is ongeveer 2 meter breed. Hier worden reflectoren en mousse voorzien zodat dit duidelijk zichtbaar is voor fietsers. Er worden geen dagslapers met sergeanten voorzien aan de zijde met de rijbaan omdat deze zorgen voor meer inname van het fietspad (en een gevaarlijk uitsteekelement op het fietspad). De scheidingslijn van het fietspad met de rijbaan blijft voorzien zoals vandaag (boordsteen). De dagslaper met sergeant in de goot plaatsen zorgt voor onveilige verkeerssituaties voor gemotoriseerd verkeer en fietsers.
  • Op de Bevrijdingsstraat moeten uiterlijk op 14 januari 2025 oranje vooraankondigingsborden gezet worden met vermelding “Werken Elia - Grote hinder op 20-21/01 van 9 tot 15 uur -  verkeerslichten”.

BESLUIT

De beslissing van de burgemeester van 16 januari 2025 wordt bekrachtigd als volgt:

Om hoogdringende redenen inzake verkeersveiligheid zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Industrieweg, Sperwerlaan, Albertkanaalstraat en Bevrijdingsstraat,  zijnde:

Artikel 1: Op 17 januari en 21 februari 2025 zal voor het opbouwen en afbreken van de portieken ter hoogte van de Sperwerlaan beurtelings verkeer ingericht worden met verkeerslichten in de Industrieweg en de Sperwerlaan. Voor het geval de lichten niet mochten werken worden B19 en B21 borden bijgezet.
Bijkomend zal een snelheidsbeperking van 30 km/u en een inhaalverbod ingevoerd worden respectievelijk met de borden C43 en C35.
Op de Sperwerlaan wordt de werfzone afgezet met werfhekken voorzien van dagslapers en D1c (verplicht links aanhouden) en D1d borden (verplicht rechts aanhouden).
Zie plan: ter hoogte van Sperwerlaan – opbouwen en afbreken portieken – P24-05418-02

Artikel 2: Van 17 januari tot en met 21 februari 2025, tijdens de effectieve onderhoudswerken aan de hoogspanningskabels ter hoogte van de Sperwerlaan zal er geen hinder zijn op de rijbaan.

Zie plan: ter hoogte van Sperwerlaan – onderhoudswerken – P24-05418-03
Artikel 3: Van 3 tot en met 21 februari zal beurtelings verkeer ingericht worden via verkeerslichten op de Industrieweg ter hoogte van huisnummer 22 en in de Sperwerlaan. Voor het geval de lichten niet mochten werken worden B19 en B21 borden bijgezet.

Bijkomend zal een snelheidsbeperking van 30 km/u en een inhaalverbod ingevoerd worden respectievelijk met de borden C43 en C35.
Op de Industrieweg wordt de werfzone afgezet met werfhekken voorzien van dagslapers en D1c (verplicht links aanhouden) en D1d borden (verplicht rechts aanhouden).
Extra bebording zal geplaatst worden voor de veiligheid van de fietsers: A51 (gevaar!) met oranje onderbord “opgelet fietsers”.
Zie plan: Industrieweg 22 - P24-05418-02

Artikel 4: Bij het opbouwen van de portieken op 20 en 21 januari en het afbreken op 19 en 20 juni ter hoogte van Industrieweg 1 zal beurtelings verkeer ingericht worden op de Bevrijdingsstraat/Bouwelse steenweg met verkeerslichten. Voor het geval de lichten niet mochten werken worden B19 en B21 borden bijgezet.
Bijkomend zal een inhaalverbod ingevoerd worden met C-35 bord en een snelheidsbeperking van 30 km/u (C43-bord)
Op de Bevrijdingsstraat/Bouwelse steenweg wordt het voet-/fietspad ingenomen als werfzone, afgezet met  werfhekken voorzien van dagslapers. Op de rijbaan wordt een veilige corridor afgebakend voor fietsers en voetgangers met werfhekken met dagslapers en D1c (verplicht links aanhouden) en D1d borden (verplicht rechts aanhouden) aan het begin en einde van de corridor. De corridor wordt zijdelings afgebakend met sergeanten met dagslapers en voorzien van D9a-bord (deel van de weg voorbehouden voor voetgangers en fietsers.
Opdat fietsers veilig op- en af het fietspad zouden kunnen rijden moeten rubber stalmatten in de goot gelegd worden.
Artikel 5: Op de Bevrijdingsstraat moeten uiterlijk op 14 januari 2025 oranje vooraankondigingsborden gezet worden met vermelding “Werken Elia - Grote hinder op 20-21/01 van 9 tot 15 uur -  verkeerslichten”.
Zie plan: Industrieweg 1 – opbouwen en afbreken portiek ter hoogte van Bevrijdingsstraat – P24-05418-04-B
Artikel 6: Van 20 januari tot en met 20 juni 2025 tijdens de effectieve  onderhoudswerken voor Industrieweg 1, zal het voet/fietspad op de Bevrijdingsstraat/Bouwelse steenweg aan de overkant van de vroegere fietshelling deels ingenomen worden. De betonnen sokkel zal zo veel mogelijk in de berm gezet worden. Er moet een vrije doorgang van minimum 1,50 meter behouden blijven.

Rond de betonnen sokkel wordt valbescherming aangebracht. Op de kop van de sokkel moet extra verlichting of reflectoren gehangen worden.

De sokkel wordt zijdelings uitgerust met bakens voorzien van dagslapers en reflecterend visgraatmotief.

Zie plan: Industrieweg 1 – onderhoudswerken ter hoogte van Bevrijdingsstraat – P24-05418-05-C

Artikel 7:
Werfzones:
- Industrieweg ter hoogte van de perceelsgrens 18/20
- Industrieweg 18

Voor het opbouwen en afbreken van de portieken zal op 17 januari en 21 februari 2025 beurtelings verkeer ingericht worden op de Industrieweg met verkeerslichten. Voor het geval de lichten niet mochten werken worden B19 en B21 borden bijgezet.
Bijkomend zal een inhaalverbod ingevoerd worden met C-35 bord en een snelheidsbeperking van 30 km/u (C43-bord).
De werfzone wordt afgebakend met werfhekken voorzien van dagslapers en D1c (verplicht links aanhouden) en D1d borden (verplicht rechts aanhouden).
Extra bebording zal geplaatst worden voor de veiligheid van de fietsers : A51 (gevaar!) met oranje onderbord “opgelet fietsers”.
Zie plannen:
- Industrieweg 18/20 – opbouwen en afbreken portiek – P24-05418-06
- Industrieweg 18 - opbouwen en afbreken portiek – P24-05418-08
- Industrieweg 18 (noordkant) - opbouwen en afbreken portiek – P24-05418-10
- Industrieweg 18 (noordkant (bis)) - opbouwen en afbreken portiek – P24-05418-12

Artikel 8:
Werfzones:
- Industrieweg ter hoogte van de perceelsgrens 18/20
- Industrieweg 18 (noord- en zuidkant)
Van 17 januari tot en met 21 februari 2025, tijdens de effectieve onderhoudswerken aan de hoogspanningskabels zal er geen of beperkte hinder zijn op de rijbaan.
Zie plannen:
- Industrieweg 18/20 – onderhoudswerken – P24-05418-07
- Industrieweg 18 - onderhoudswerken – P24-05418-09
- Industrieweg 18 (noordkant) - onderhoudswerken – P24-05418-11
- Industrieweg 18 (noordkant (bis)) - onderhoudswerken – P24-05418-13

Artikel 9: Op 17 januari en 31 januari 2025 zal voor het opbouwen en afbreken van de portieken ter hoogte van Albertkanaalstraat 20 beurtelings verkeer ingericht worden met verkeerslichten in de Albertkanaalstraat en de Industrieweg. Voor het geval de lichten niet mochten werken worden B19 en B21 borden bijgezet.
Bijkomend zal een snelheidsbeperking van 30 km/u en een inhaalverbod ingevoerd worden respectievelijk met de borden C43 en C35.

Op de Albertkanaalstraat wordt de werfzone afgebakend met werfhekken voorzien van dagslapers en D1c (verplicht links aanhouden) en D1d borden (verplicht rechts aanhouden).
Extra bebording zal geplaatst worden voor de veiligheid van de fietsers : A51 (gevaar!) met oranje onderbord “opgelet fietsers”.
Zie plannen:
- Albertkanaalstraat 20 (westkant) – opbouwen en afbreken portiek – P24-05418-16
- Albertkanaalstraat 20 (oostkant) – opbouwen en afbreken portiek – P24-05418-14

Artikel 10: Van 17 januari tot en met 31 januari 2025, tijdens de effectieve onderhoudswerken aan de hoogspanningskabels ter hoogte van Albertkanaalstraat 20, zal er geen of beperkte hinder zijn op de rijbaan.
Zie plannen:
- Albertkanaalstraat 20 (westkant) – onderhoudswerken – P24-05418-17
- Albertkanaalstraat 20 (oostkant) – onderhoudswerken – P24-05418-15

Artikel 11: Het begin van de werken wordt standaard aangeduid met een A31-bord op 150 meter voor de werf.

Artikel 12: Het einde van de werken wordt standaard aangeduid met een F47-bord na 25 m en gevolgd door een bord met de gegevens van de verantwoordelijke van de signalisatie op 50m.
Bij het F47-bord moet een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging) gezet worden.

Artikel 13: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.  

Artikel 14 : Deze maatregelen zullen bij hoogdringendheid onmiddellijk bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk.

Artikel 15: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar 
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat