Terug College van burgemeester en schepenen

Tue 18/11/2025 - 08:00 Digitaal

A-punt

Team Secretariaat

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad als volgt:

    Artikel 1: Artikel 11 van de overeenkomst Interlokale Vereniging wordt gewijzigd als volgt:

    De uitgaven* (personeelskosten, investeringskosten, werkingskosten) worden betaald via de beherende gemeente.

    (*gewijzigd in 2022)

    De gemeenten dragen enkel bij in de uitgaven voor de verschillende types GAS die ze willen toepassen.

    (*toegevoegd in 2022)

    De uitgaven van het Bureau worden verdeeld over de deelnemende gemeenten a rato van hun aantal GAS dossiers en rekening houdend met volgende verdeelsleutel:

      • 25% van alle kosten worden toegekend aan de GAS 123 dossiers
      • 75% van alle kosten worden toegekend aan de GAS 4 en GAS 5 dossiers samen

    (*nieuw sinds 2026)

    Deze verdeelsleutel zal jaarlijks geëvalueerd worden en desgevallend aangepast worden.

    (*nieuw sinds 2022)

    Artikel 2: Deze aanpassingen en wijzigingen van de overeenkomst treden in werking vanaf 01/01/2026.

    Artikel 3: De algemeen directeur en voorzitter van de gemeenteraad worden gemachtigd de statuten te ondertekenen.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het Bureau Gemeentelijke Administratieve Sancties en aan alle deelnemende gemeenten: Geel, Laakdal, Meerhout, Herentals, Herenthout, Olen, Vorselaar, Balen, Dessel, Mol, Herselt, Hulshout en Westerlo.

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad als volgt:

    Artikel 1: Goedkeuring van het meerjarenplan en de meerjarenbegroting 2027-2031 van de IOED Zuiderkempen Oost in bijlage, de aanvraag met het oog op de erkenning als intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst, en de aanvraag van een Vlaamse werkingssubsidie als erkende intergemeentelijke onroerenderfgoeddienst voor de periode 2027-2032.

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad als volgt:

    Artikel 1: Goedkeuring:

    §1. De gemeenteraad neemt kennis van het voorstel tot herziening van de politiecodex.

    §2. De gemeenteraad keurt de nieuwe politiecodex zoals in bijlage goed.

    Artikel 2: Bekendmaking:

    §1. Deze wijzigingen wordt bekendgemaakt overeenkomstig art. 40 en art. 285 tem art. 287 van het Decreet Lokaal Bestuur. 

    §2. Deze wijzigingen wordt eveneens bekendgemaakt overeenkomstig artikel 15 van de Wet van 24 juni 2013. Dat gebeurt door publicatie op de gemeentelijke website en via het gemeentelijk publicatieblad.

    Artikel 3: Inwerkingtreding en overgangsmaatregelen:

    §1. De nieuwe politiecodex treedt in werking op 1 januari 2026.

    §2. De procedures die lopende zijn op het tijdstip van de inwerkingtreding van deze politiecodex blijven onderworpen aan de wettelijke en reglementaire bepalingen die van kracht waren op het tijdstip van de inleiding van de procedure.

    §3. Deze wijzigingen zijn van toepassing op de inbreuken die gepleegd werden na de inwerkingtreding ervan.

Team Financieel Management

  • Dit agendapunt te verwijzen naar de dagorde van de gemeenteraad van december met volgend voorstel:

    Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE VAN TOEPASSING IS

    Met ingang van 1 januari 2026 en eindigend op 31 december 2028 heft de gemeente een retributie op werken aan permanente nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.

    Permanente nutsvoorzieningen zijn:

    • Alle installaties (zoals kabels, leidingen, buizen, …), inclusief hun aanhorigheden (zoals kabel-, verdeel-, aansluit-, e.a. kasten, palen, masten, toezichts- verbindings-, e.a. putten, …) die dienen voor het transport van elektriciteit, gas, gasachtige producten, stoom, drink-, hemel- en afvalwater, warm water, brandstof.
    • Alle trein- en tramsporen die zich bevinden op de openbare weg. Deze worden ook aanzien als nutsvoorzieningen. 

    Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR

    Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein.

    Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

    • De retributie voor sleufwerken wordt berekend per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor
      • werken in rijwegen: 10,24 euro
      • werken in voetpaden: 7,88 euro
      • werken in aardewegen: 4,73 euro

    Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.

    Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VNR goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus. Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.

    • Voor de hinder veroorzaakt door dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3m2, wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de gemeente aanwezig aansluitingspunt.

    Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,50 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente. Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VNR goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.

    Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. Elke nutsmaatschappij geeft vóór 15 december van elk jaar het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente door.

    Artikel 4: VERMINDERINGEN OF VERHOGINGEN

    Niet van toepassing.

    Artikel 5: VRIJSTELLINGEN

    De retributie is niet verschuldigd als de werken

    • samenvallen met of onmiddellijk voorafgaan aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente;
    • uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.

    Deze retributie sluit alle andere (semi-)heffingen, of waarborgstellingen in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit, zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.

    Artikel 6: WIJZE VAN INNING

    De retributie is betaalbaar na toezending van de factuur.

    Betwistingen kunnen per brief, op het adres van de gemeente (Boudewijnstraat 4, 2280 Grobbendonk), of per e-mail via financieel.management@grobbendonk.be worden ingediend.

    Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwisting kan het gemeentebestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen.

    Artikel 7: BEKENDMAKING

    Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

  • Dit agendapunt te verwijzen naar de dagorde van de gemeenteraad van december met volgend voorstel:

    Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE VAN TOEPASSING IS

    Met ingang van 1 januari 2026 heft de gemeente een retributie op kosten voor laattijdige betaling van niet-fiscale ontvangsten.

    Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR

    De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die laattijdig betaalt.

    Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

    Per laattijdige betaling van niet fiscale ontvangsten wordt 20,00 euro aangerekend.

    Artikel 4: VERMINDERINGEN OF VERHOGINGEN

    Niet van toepassing.

    Artikel 5: VRIJSTELLINGEN

    Niet van toepassing.

    Artikel 6: WIJZE VAN INNING

    De retributie is betaalbaar na toezending van de factuur.

    Betwistingen kunnen per brief, op het adres van de gemeente (Boudewijnstraat 4, 2280 Grobbendonk), of per e-mail via financieel.management@grobbendonk.be worden ingediend.

    Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwisting kan het gemeentebestuur-bestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen.

    Artikel 7: BEKENDMAKING

    Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

  • Dit agendapunt te verwijzen naar de dagorde van de gemeenteraad van december met volgend voorstel:

    Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE VAN TOEPASSING IS

    Met ingang van 1 januari 2026 heft de gemeente een retributie op verzoeken tot voornaams- en naamsverandering. 

    Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR

    De retributie is verschuldigd door de natuurlijke persoon die verzoekt zijn (voor)naam te wijzigen. 

    Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

    Retributie tot voornaamsverandering 156,00 euro
    Retributie tot naamsverandering 156,00 euro

    De bedragen van de retributie worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex (basis 2013). Dit gebeurt op 1 januari van elk jaar via de index van de maand november van het voorgaande jaar volgens volgende formule:

    T x I

    i

    Waarbij:

    • T: tarief vastgesteld in dit artikel
    • I: index van de maand november van het voorgaande jaar
    • i: index van de maand november 2025 (basis 2013)

    De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar een veelvoud van 1,00 euro. Dit houdt in dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 0,50 euro of lager wordt afgerond naar het lagere veelvoud van 1,00 euro. Het geïndexeerd bedrag dat eindigt op 0,51 euro of hoger wordt afgerond naar het hogere veelvoud van 1,00 euro.

    Artikel 4: VERMINDERINGEN OF VERHOGINGEN

    Een verminderd tarief is van toepassing op personen die de overtuiging hebben dat het geslacht vermeld op hun geboorteakte niet overeenkomt met hun genderidentiteit. Zij betalen 10% van de bedragen zoals beschreven in artikel 3.

    Artikel 5: VRIJSTELLINGEN

    • personen van vreemde nationaliteit die een verzoek tot verkrijging van de Belgische nationaliteit hebben ingediend en geen voorna(a)m(en) hebben bij het verzoek tot voornaamstoevoeging.

    • minderjarige kinderen die ten gevolge van de naamsverandering van één van de ouders hun familienaam laten wijzigen. 

    Artikel 6: WIJZE VAN INNING

    De betaling is verschuldigd op het moment van de overhandiging van elk schriftelijk verzoek tot voornaams- of naamsverandering tegen ontvangstbewijs. Ze wordt niet terugbetaald, ook niet als de ambtenaar van de burgerlijke stand het verzoek tot voornaamsverandering weigert. 

    Betwistingen kunnen per brief, op het adres van de gemeente (Boudewijnstraat 4, 2280 Grobbendonk), of per e-mail via financieel.management@grobbendonk.be worden ingediend.

    Artikel 177 van het decreet lokaal bestuur voorziet in de mogelijkheid om een dwangbevel uit te vaardigen met het oog op de invordering van onbetwiste en opeisbare niet-fiscale schuldvorderingen. Bij betwisting kan het gemeentebestuur/OCMW-bestuur zich tot de burgerlijke rechtbank wenden om de retributie in te vorderen.

    Artikel 7: BEKENDMAKING

    Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team Mens en Welzijn

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad van december met volgend voorstel:

    Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING BELASTBAAR VOORWERP OF BELASTBAAR FEIT

    Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 wordt een aanvullende belasting gevestigd ten laste van de rijksinwoners die belastbaar zijn in de gemeente op 1 januari van het aanslagjaar.

    Artikel 2: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

    De belasting wordt vastgesteld op 7,5% van de overeenkomstig artikel 466 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992 berekende grondslag voor hetzelfde aanslagjaar. Deze belasting wordt gevestigd op basis van het inkomen dat de belastingplichtige heeft verworven in het aan het aanslagjaar voorafgaande jaar.

    Artikel 3: WIJZE VAN INNING

    De vestiging en de inning van de gemeentelijke belasting gebeurt door het bestuur der directe belastingen, zoals bepaald in artikel 469 van het Wetboek van de inkomstenbelastingen. 

    Artikel 4: BEKENDMAKING

    Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad van december met volgend voorstel:

    Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING BELASTBAAR VOORWERP OF BELASTBAAR FEIT

    Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 worden 850 gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing geheven.

    Artikel 2: WIJZE VAN INNING

    De vestiging en de inning van de gemeentebelasting gebeuren door de Vlaamse Belastingdienst.

    Artikel 3: BEKENDMAKING

    Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad van december met volgend voorstel:

    Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING BELASTBAAR VOORWERP OF BELASTBAAR FEIT

    Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 wordt ten voordele van de gemeente een jaarlijkse belasting gevestigd op bedrijfsruimte.

    De toestand op 1 januari van het aanslagjaar is bepalend voor de belastingplicht en de belasting is ondeelbaar verschuldigd voor het gehele jaar. Het is niet noodzakelijk dat voormelde personen of bedrijven een activiteit uitoefenen. De gemeentebelasting is immers geen belasting op de activiteit, maar een belasting op de vestiging.

    De belasting wordt vastgesteld rekening houdend met de totale belastbare gebouwde en/of ongebouwde oppervlakte van het goed waarop de vestiging zich bevindt.

    Voor de vaststelling van de belastbare gebouwde oppervlakte van het goed waarop de vestiging zich bevindt, wordt in voorkomend geval de oppervlakte gemeten van elke ondergrondse en bovengrondse bouwlaag met inbegrip van buitenmuren, evenals van het gebruikte of tot gebruik aan te wenden dak, doch met uitsluiting van het gedeelte dat uitsluitend als woongelegenheid van de belastingplichtige wordt gebruikt. Om belastbaar te zijn, volstaat het dat een oppervlakte eventueel (nog) kan gebruikt worden, ook al wordt deze oppervlakte op 1 januari van het aanslagjaar niet effectief gebruikt (vb. braakliggende of woeste gronden, improductieve oppervlakte, oppervlakte zonder economisch rendabel nut of gebruik). Aan elkaar grenzende oppervlakten worden als één vestiging beschouwd, op voorwaarde dat deze oppervlakten niet van elkaar gescheiden zijn door een openbare weg of een openbare waterloop. Twee of meer oppervlakten die verbonden zijn door een wettelijk toegekende wegvergunning, worden ook beschouwd als één enkele vestiging. 

    Artikel 2: DEFINITIES

    In het kader van deze belasting op bedrijfsruimten gelden volgende definities:

    Belastbare vestiging: elke oppervlakte die voor beroeps- of bedrijfsdoeleinden is bestemd of in het kader van beroeps- of bedrijfsdoeleinden wordt gebruikt, tot gebruik is voorbehouden of bijdraagt tot de realisatie/uitvoering van de beroeps- of bedrijfsdoeleinden.

    Oppervlakte: elk (gedeelte van een) onroerend goed, elke lokaliteit of ruimte ongeacht de vorm, en die individueel of collectief wordt gebruikt of kan gebruikt worden. Dit omvat ook de plaats of het adres waar een maatschappelijke of administratieve zetel gevestigd is.

    Gebruik: hieronder valt elke vorm van gebruik, met inbegrip van onder meer het gebruik als (toegangs-)weg, parking, plantsoen, grasstrook, groenzone, vijver, sportterrein, laad-, los- of stortplaats, opslag- of overslagruimte, bufferzone, weiland of conciërgewoning.

    Wegvergunning: een vaste en duurzame constructie onder, op of boven de openbare weg en/of openbare waterloop zoals een tunnel of een overbrugging.

    Onder glas: een stevige en duurzame constructie van glas of een gelijkaardig doorzichtig materiaal.

    Artikel 3: BELASTINGPLICHTIGE

    De belastingplichtige is de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op 1 januari van het aanslagjaar, op het grondgebied van de gemeente Grobbendonk een individuele of collectieve bedrijfsruimte ter beschikking heeft voor het uitoefenen van een hoofd- of bijkomende activiteit.

    In deze context wordt onder belastingplichtige verstaan: 

    • eenieder die zelfstandig een economische activiteit uitoefent;

    • beoefenaars van een vrij beroep

    • elke vennootschap, vereniging, inrichting of instelling die onderworpen is aan de vennootschapsbelasting

    Elke belastingplichtige, vermeld in dit artikel, wordt geacht over een belastbare vestiging te beschikken, waarvoor minstens de minimumbelasting belasting verschuldigd is. Ook een maatschappelijke zetel wordt beschouwd als een vestiging.

    Een belastingplichtige van wie de beroeps- of bedrijfsdoeleinden uitsluitend een ambulant karakter hebben, heeft een belastbare vestiging op het adres van zijn/haar in de gemeente Grobbendonk gelegen verblijfplaats waar in het kader van de beroeps- of bedrijfsdoeleinden de opslag van goederen of materiaal, de voorbereiding, de planning, de organisatie, de administratieve ondersteuning of het beheer in de ruimste zin gebeurt of kan gebeuren.

    Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

    De belastingplichtige, exclusief land- en tuinbouwondernemingen

    De belasting is verschuldigd per vestiging die door de belastingplichtige wordt gebruikt of tot zijn gebruik wordt voorbehouden.

    De belasting wordt ongeacht de kadastrale indeling vastgesteld, rekening houdend met de som van de grondoppervlakten bestemd of ingenomen voor bedrijfsdoeleinden in open lucht en de vloeroppervlakte bestemd of ingenomen voor bedrijfsdoeleinden in gebouwen. Deze laatste oppervlakte wordt gemeten per bouwlaag met inbegrip van de buitenmuren, garages, berg- en opslagplaatsen, waar deze zich ook bevinden. Uitzondering: het gedeelte van een gebouw dat uitsluitend dient als woonruimte voor de bedrijfsleider of de beoefenaar van een vrij beroep wordt niet belast.

    Oppervlakte Belastingtarief
    Oppervlakte tot en met 200 m2 (2 are)  69,00 euro per vestiging
    Oppervlakte van meer dan 200 m2 (2 are) tot en met 1.000 m2 (10 are)  138,00 euro per vestiging
    Oppervlakte van meer dan 1.000 m2 (10 are) tot en met 5.000 m2 (50 are)  625,00 euro per vestiging
    Oppervlakte van meer dan 5.000 m2 (50 are) tot en met 10.000 m2 (1 ha)  1.250,00 euro per vestiging
    Oppervlakte van meer dan 10.000 m2 (1ha) tot en met 25.000 m2 (2,5 ha)  3.750,00 euro per vestiging
    Oppervlakte van meer dan 25.000 m2 (2,5 ha) tot en met 50.000 m2 (5 ha)  9.375,00 euro per vestiging
    Oppervlakte van meer dan 50.000 m2 (5 ha) tot en met 100.000 m2 (10 ha)  17.500,00 euro per vestiging
    Oppervlakte van meer dan 100.000 m2 (10 ha) tot en met 200.000 m2 (20 ha)  25.410,00 euro per vestiging

    Vestigingen met een oppervlakte van meer dan 200.000 m2 (20 ha) worden belast op basis van 25.410,00 euro voor de eerste 200.000 m2 (20 ha), verhoogd met 82,00 euro per 100 m2 (1 are) of gedeelte van 100 m2 (1 are) voor de schijf van de oppervlakte boven de 200.000 m2 (20 ha). 

    Land- en tuinbouwondernemingen

    Oppervlakte Belastingtarief
    Landbouwbedrijven  Een oppervlakte tot en met 100.000 m2 (ha) 138,00 euro
    Meer dan 100.000 m2 (10 ha) 138,00 euro vermeerderd met 6,00 euro per bijkomende ha of gedeelte van ha
    Tuinbouwbedrijven, uitsluitend in openlucht Een oppervlakte tot en met 10.000 m2 (1 ha) 138,00 euro
    Meer dan 10.000 m2 (1 ha) 138,00 euro vermeerderd met 6,00 euro per bijkomende ha of gedeelte van ha
    Tuinbouwbedrijven, uitsluitend onder glas Een oppervlakte tot en met 5.000 m2 (50 are) 138,00 euro
    Meer dan 5.000 m2 (50 are) 138,00 euro vermeerderd met 0,028 euro per bijkomende m2 of gedeelte van m2
    Gemengde tuinbouwbedrijven, exploitaties zowel in open lucht als onder glas  Een oppervlakte tot en met 10.000 m2 (1 ha) in open lucht en/of 5.000 m2 (50 are) onder glas 138,00 euro
    Meer dan 10.000 m2 (1 ha) in open lucht 138,00 euro vermeerderd met 6,00 euro per bijkomende ha of gedeelte van ha
    Meer dan 5.000 m2 (50 are) onder glas 138,00 euro vermeerderd met 0,028 euro per bijkomende m2 of gedeelte van m2

    Elke fractie van één m2 wordt als een eenheid beschouwd.

    Artikel 5: VERMINDERINGEN OF VERHOGINGEN

    Indien een belastbare vestiging zich uitstrekt over het grondgebied van verschillende gemeenten, dan treft de belasting enkel het gedeelte op het grondgebied van de gemeente Grobbendonk.

    Het feit dat in de loop van het aanslagjaar een natuurlijk persoon zijn/haar hoedanigheid van zelfstandige beëindigt, een vennootschap ophoudt te bestaan, de belastbare oppervlakte vermindert en/of een belastbare vestiging wordt gesloten of verlaten, geeft geen aanleiding tot enige belastingvermindering of teruggave.

    Bij gebreke van een aangifte of bij onvolledige, onjuiste of onnauwkeurige aangifte wordt de belastingplichtige ambtshalve belast volgens de gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep. De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan de verschuldigde belasting. Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van de betekening, om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

    Artikel 6: VRIJSTELLINGEN

    Niet van toepassing.

    Artikel 7: WIJZE VAN INNING

    De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen. De bevoegde gemeentebeambten zijn gemachtigd om elk bedrog of elke overtreding in verband met deze verordening vast te stellen. De belastingplichtigen zijn ertoe gehouden deze vaststellingen te laten uitvoeren en eventueel te vergemakkelijken. 

    Artikel 8: AANGIFTEPLICHT

    Elke belastingplichtige moet per vestiging afzonderlijk aangifte doen op een aangifteformulier dat het gemeentebestuur van Grobbendonk ter beschikking stelt. De correcte ingevulde, gedag- en gehandtekende aangiften moeten uiterlijk op 30 december, vermeld op het formulier, toekomen bij het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Grobbendonk. Het niet ontvangen van een dergelijk aangifteformulier ontslaat de gebruiker niet van zijn aangifteplicht. Van elke verandering in de belastbare toestand van de belastingplichtige in de loop van het aanslagjaar moet binnen de maand aangifte worden gedaan bij het college van burgemeester en schepenen.

    Artikel 9: INDIENEN VAN BEZWAREN

    De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9 van het decreet van 30 mei 2008 bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.

    Artikel 10: BEKENDMAKING

    Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad van december met volgend voorstel:

    Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING BELASTBAAR VOORWERP OF BELASTBAAR FEIT

    Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 wordt ten voordele van de gemeente een jaarlijkse belasting gevestigd op het exploiteren van toeristische logies gelegen op het grondgebied van de gemeente Grobbendonk.

    Artikel 2: DEFINITIES

    Toerist: elke persoon die zich met het oog op vrijetijdsbesteding, ontspanning, persoonlijke ontwikkeling, beroepsuitoefening of zakelijk contact begeeft naar of verblijft in een andere dan zijn alledaagse leefomgeving.

    Toeristische logies: elke constructie, inrichting, ruimte of terrein, in eender welke vorm, die aan één of meerdere toeristen tegen betaling de mogelijkheid tot verblijf biedt voor één of meer nachten en die wordt aangeboden op de toeristische markt.

    Aanbieden op de toeristische markt: het op eender welke wijze publiek aanbieden van toeristische logies, hetzij als exploitant, hetzij via een tussenpersoon.

    Exploitant: elke natuurlijke persoon of rechtspersoon die toeristische logies exploiteert, voor wiens rekening de toeristische logies worden geëxploiteerd of die tot de exploitatie gemachtigd is op grond van een rechtsgeldige exploitatieovereenkomst.

    Artikel 3: BELASTINGPLICHTIGE

    De belastingplichtige is de exploitant van de in artikel 1 bedoelde inrichting.

    Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

    Per beschikbare éénpersoonskamer 75,00 euro per jaar
    Per beschikbare meerpersoonskamer 150,00 euro per jaar

    Artikel 5: VERMINDERINGEN OF VERHOGINGEN

    De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag gelijk aan 50% van de verschuldigde belasting. Het bedrag van deze verhoging wordt gelijktijdig en samen met de ambtshalve belasting ingekohierd. 

    Artikel 6: VRIJSTELLINGEN

    Niet van toepassing.

    Artikel 7: WIJZE VAN INNING

    De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.

    Artikel 8: AANGIFTEPLICHT

    De belastingplichtige moet uiterlijk op 31 januari van het aanslagjaar een aangifte indienen bij het gemeentebestuur op een door de gemeente voorgeschreven formulier, waarvan het model door het college van burgemeester en schepenen werd vastgesteld.

    De aangifte gebeurt door middel van een verklaring op eer en wordt ondertekend door de indiener ervan. Een belastingplichtige die geen aangifteformulier gekregen heeft, vindt dit terug op de gemeentelijke website of kan één aanvragen bij de gemeente.

    Bij gebreke van een aangifte, bij niet-tijdige of onnauwkeurige aangifte door de belastingplichtige, wordt de aanslag van ambtswege gevestigd op grond van de beschikbare gegevens waarover het gemeentebestuur beschikt, onverminderd het recht van bezwaar en beroep. Vooraleer over te gaan tot ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting. De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig kalenderdagen te rekenen vanaf de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van de aangifte om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

    De belastingplichtige is gehouden elke wijziging in het aantal slaapplaatsen tijdens het aanslagjaar, op eigen initiatief aan het gemeentebestuur bekend te maken binnen de maand na de wijziging.

    Artikel 9: INDIENEN VAN BEZWAREN

    De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan overeenkomstig de bepalingen van artikel 9 van het decreet van 30 mei 2008 bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.

    Artikel 10: BEKENDMAKING

    Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad van november met volgend voorstel:

    Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN

    Het subsidiereglement 'subsidiereglement huisnummer- of straatnaamwijziging - goedkeuring', goedgekeurd door de gemeenteraad op 20 september 2022 wordt opgeheven vanaf 8 december.

    Artikel 2: INWERKINGTREDING EN LOOPTIJD

    Dit reglement is van toepassing vanaf 8 december 2025.

    Artikel 3: DOEL

    De Gemeente Grobbendonk wil de kosten subsidiëren die voortvloeien uit het verkrijgen van een nieuwe straatnaam en/of een nieuw huisnummer, toegewezen door een beslissing van het lokaal bestuur, volgens de voorwaarden die hierna worden vastgelegd.

    Artikel 4: DEFINITIES

    Niet van toepassing.

    Artikel 5: DOELGROEP EN TOEPASSINGSGEBIED

    Voor de subsidie komen enkel in aanmerking natuurlijke personen die hun hoofdverblijfplaats hebben in de gemeente Grobbendonk en rechtspersonen die er hun maatschappelijke zetel of exploitatiezetel hebben, en die door een beslissing van het lokaal bestuur een nieuwe straatnaam en/of een nieuw huisnummer toegewezen krijgen.

    Artikel 6: VOORWAARDEN 

    De gemeente Grobbendonk verleent de subsidie voor huisnummer -en/ of straatnaamwijziging onder de volgende voorwaarden:

    1. De toelage wordt enkel toegekend aan natuurlijke personen of rechtspersonen die hun domicilie of maatschappelijke/uitbatingszetel hebben in de gemeente Grobbendonk.

    2. De subsidie wordt enkel verleend wanneer de wijziging van huisnummer en/of straatnaam het gevolg is van een beslissing van het lokaal bestuur, en niet op aanvraag van de betrokkene zelf.

    Artikel 7: SUBSIDIEBEDRAG

    De subsidie bedraagt 75,00 euro voor natuurlijke personen en 300,00 euro voor rechtspersonen die voldoen aan de voorwaarden van dit subsidiereglement.

    Artikel 8: PROCEDURE

    De uitbetaling gebeurt aan de hand van het besluit van het college van burgemeester en schepenen omtrent het toekennen van een nieuwe straatnaam en/of een nieuw huisnummer.

    Artikel 9: CONTROLE

    Niet van toepassing.

    Artikel 10: SANCTIES

    Niet van toepassing.

B-punt

Team Secretariaat

  • Agenda gemeenteraad

    De gemeenteraad voor de eerste maal bijeen te roepen op 27 november 2025 om 19u30 met volgende punten op de agenda:

    1. Secretariaat: Gemeenteraad 23 oktober 2025 - notulen - goedkeuring
    2. Secretariaat: Ontslag gemeenteraadslid Patrick De Beuckelaer - kennisname
    3. Secretariaat: Gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn - data 2026 - kennisname
    4. Secretariaat: Antwoord gouverneur - klacht overschrijden betalingstermijn facturen - geen toezichtmaatregel - kennisname
    5. Secretariaat: Erfgoed en cultuur Zuiderkempen - IOED Zuiderkempen Oost - meerjarenplan - goedkeuring
    6. Secretariaat: Politiecodex versie 2026 - herziening - goedkeuring
    7. Secretariaat: Beheerscomité GAS - overeenkomst Interlokale Vereniging - aanpassing - goedkeuring
    8. Secretariaat: C-Smart - algemene vergadering - agenda - goedkeuring
    9. Secretariaat: Creat Services - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring
    10. Secretariaat: Pidpa - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring
    11. Secretariaat: Pontes - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring
    12. Secretariaat: IOK Afvalbeheer - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring
    13. Secretariaat: IOK - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring
    14. Financieel Management: Afsluiten overeenkomst Kruispuntbank Sociale Zekerheid - goedkeuring
    15. Financieel Management: Subsidie - subsidiereglement huisnummer- of straatnaamwijziging - goedkeuring
    16. Ruimte & Vergunningen: Voorlopige vaststelling RUP Verblijfsrecreatie - goedkeuring
    17. Ruimte & Vergunningen: Gratis grondafstand Schransstraat 56, kadastraal bekend sectie B 280 S + vestigen erfdienstbaarheid - ontwerpakte - goedkeuring
    18. Staf van de AD: Toetredingsovereenkomst voor opstart digitale aangifte via eLys-platform - goedkeuring
    19. Secretariaat: Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

Team Ruimte en Vergunningen

  • Artikel 1: Kennisname van de beslissing van de deputatie van de provincie Antwerpen van 30 oktober 2025.

    Artikel 2: Tegen deze beslissing kan beroep worden ingesteld bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen binnen een termijn van 45 dagen.

  • Artikel 1: Voorwaardelijk gunstig advies te geven met dossiernummer OMV_2025086421, ingediend door diende Acap NV betreffende het veranderen van een asfaltcentrale door toevoeging, wijziging en uitbreiding gelegen Uitbreidingsstraat 1.

    Artikel 2: Volgende voorwaarde voor te stellen:

    • Na het uitvoeren van de voorgestelde geluidsmaatregelen conform het saneringsplan, dient er opnieuw een geluidsmeting uitgevoerd te worden om de effecten te bekijken.

    Artikel 3: Niemand af te vaardigen naar de hoorzitting van de Provinciale Omgevingsvergunningscommissie.

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen trekt de beslissing van 27 oktober 2025 in.

    Artikel 2: Goedkeuring om een attest af te leveren conform VCRO artikel 4.2.16 voor omgevingsvergunning 202414 en OMV_2024133212 verleend door het college van burgemeester en schepenen aan Notaris Stéphane D’Hollander namens SOS VILLAGE D'ENFANTS BELGIQUE - SOS KINDERDORP BELGIE VZW. 

    Artikel 3: De maatregelen in de archeologienota moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma geformuleerd in die archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Betrokkene 

  • Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 1 (1/10/25 - 31/10/25) van RENOVATIE & ONDERHOUDSWERKEN NV, Acaciastraat 18b te 2440 Geel voor de opdracht “Totaal renovatie woning Leopoldstraat 45 / A” voor een bedrag van € 13.986,77 excl. btw of € 14.825,98 incl. btw.

    Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2200007/AF/0050 (actie/raming AC000339/MJP000352).

    Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan de financiële dienst.

    Artikel 4: Afschrift wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Financieel Management

    Renovatie & onderhoudswerken NV

  • Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 12 (01/08/25 - 31/08/25) van nv Adams, Hoekeinde 52 te 2330 Merksplas voor de opdracht “Wegenis- en rioleringswerken in Heibloemlaan, Wielewaalstraat, Rozenlaan, Acacialaan, Bremlaan en Spechtdreef - aandeel Grobbendonk” voor een bedrag van € 107.062,57 excl. btw of € 129.545,71 incl. 21% btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van € 412.935,18 excl. btw of € 499.651,56 incl. 21% btw.

    Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2240007/OM/0200 (actie/raming AC000525/MJP001018).

    Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan de financiële dienst.

    Artikel 4: Afschrift wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team Ruimte & Vergunningen

    Fluvius

    Adams NV

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen beslist om principieel akkoord te gaan met de uitrol van semipublieke snellaadinfrastructuur door private ontwikkelaars op strategisch gelegen private terreinen met een (semi)publiek karakter en beoordeelt dit op basis van het voorgesteld afwegingskader van de zonale mobiliteitsraad.

    Artikel 2: Er wordt rekening gehouden met de inpassing in het wegennet en de ruimtelijke context.

  • Artikel 1: Van 24 november tot en met 28 november 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Watermolenweg: ter hoogte van de werfzone wordt de straat volledig afgesloten voor alle verkeer.

    Artikel 2: De werfzone wordt aan beide zijden afgesloten met een werfhek met sergeanten en werkende dagslapers en een C3-verkeersbord 'Verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder'.

    Artikel 3: Op volgende locaties wordt een werfhek geplaatst met F45-verkeersbord 'Doodlopende weg': aan kruising Troon x Watermolenweg, aan kruising Hofeinde x Watermolenweg (2X). Deze werfhekken moeten zo gezet worden dat verkeer nog doorkan (helft van de straat).

    Artikel 4: Een oranje bord met tekst 'Watermolenweg onderbroken - fietsers via Schransstraat' wordt geplaatst op volgende locaties: aan kruising Troon x Vaartstraat en net voor molenaar.

    Artikel 5: Fietsers volgen een omleiding via Hofeinde, Schransstraat, De Vriesstraat, Kasteelstraat, Gaspar Schetzstraat, Antoon van Dyckstraat, Vaartstraat, Troon. Dit wordt aangeduid met F41-omleidingsborden in beide richtingen.

    Artikel 6: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.

    Artikel 7: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

    Artikel 8: Alle afzethekken en sergeanten moeten voorzien zijn van werkende dagslapers.

    Artikel 9: Het werfverkeer rijdt te allen tijde aan via de zijde Troon. Langs de andere zijde is geen optie wegens draagkracht erfgoedkundig beschermde brug.

    Artikel 10: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene en door de gemeente.

    Artikel 11: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

    Artikel 12: Betrokkene plant een fysiek bezoek aan de molenaar en levert een brief met de nodige info aangaande de werken (planning en werfzone) en de ermee gepaard gaande hinder.

    Artikel 13: Dit reglement zal bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 14: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.

    Artikel 15: De werken worden aangekondigd via de meest aangewezen gemeentelijke communicatiekanalen.

    Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Secretariaat

    Team Informatie & Communicatie

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: De gevraagde cadeaucheques ter beschikking te stellen en dit voor een bedrag van € 125,00.
    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Financieel Management
    Betrokkene

  • Artikel 1: De gevraagde ondersteuning van 250 euro voor de medailles van Duivenbond Bouwel en Duivenbond Grobbendonk te voorzien via het voorziene budget.

    Artikel 2: Team Vrije tijd en team Financieel Management de opdracht te geven tot het uitwerken van een reglement voor toekomstige ondersteuningen.

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Sinterklaas Thema avond dat aanvangt 6 december 2025 20.00 uur uur en eindigt op 7 december 2025 03.00 uur te JH Lido.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische (sterke) dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement dat aanvangt 6 december 2025 20.00 uur uur en eindigt op 7 december 2025 03.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB.

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;

    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 6: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Vrije tijd

    Noodplanningsambtenaar

    Team Secretariaat

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Apres Exams Winter Edition dat aanvangt 19 december 2025 21.00 uur en eindigt op 20 december 2025 03.00 uur te Volle Vaart - Grote Zaal.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op dat aanvangt 19 december 2025 21.00 uur uur en eindigt op 20 december 2025 03.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB.

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;

    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:

    • De organisator respecteert de opgelegde maximale capaciteit van het terrein en/of de binnenlocatie. Hij neemt acties om op elk moment inzicht te hebben op het aantal aanwezigen.
    • De organisator voorziet een medische hulppost met voldoende EHBO-materiaal en gekwalificeerde hulpverlener(s).
    • De organisator bezorgt ten laatste 14 dagen voor de start van het evenement het ingevulde formulier 'Aanvraag toestemming van de burgemeester voor het uitvoeren van bewakingsactiviteiten door effectieve leden van de vereniging of personen die een effectieve en aanwijsbare band hebben met de vereniging’ zodat de politie dit kan evalueren.
    • De politie legt in haar voorwaarden de inzet van minimaal 3 personen professionele security op, welke wordt aangevuld met minimaal 2 personen vrijwillige security. De personen die worden ingezet als vrijwillige security dienen te voldoen aan volgende richtlijnen:
      • Deze vrijwilligers hebben de nodige maturiteit om problemen in de kiem te smoren
      • Deze vrijwilligers blijven nuchter tijdens het evenement.
      • Deze vrijwilligers hebben geen andere taak dan toezicht houden tijdens het evenement.
      • Deze vrijwilligers zijn vestimentair te onderscheiden van de bezoekers en andere medewerkers. Bv. door een fluovestje
      • Deze vrijwilligers zijn het directe aanspreekpunt voor de hulpdiensten en professionele security bij eventuele calamiteiten.

    Artikel 7: De organisator op te dragen de richtlijnen van politie strikt te volgen, namelijk:

    • De organisator voorziet een inzet van professionele security via een private firma.
    • De organisator voorziet een inzet van vrijwillige security. Voor een voorafgaandelijke screening bezorgt de organisator ten laatste 14 dagen voor start van het evenement het ingevulde formulier 'Toestemming vrijwilligers veiligheidsdienst’ zodat de politie dit kan evalueren.
    • Deze vrijwilligers hebben de nodige maturiteit om problemen in de kiem te smoren
    • Deze vrijwilligers blijven nuchter tijdens het evenement.
    • Deze vrijwilligers hebben geen andere taak dan toezicht houden tijdens het evenement.
    • Deze vrijwilligers zijn vestimentair te onderscheiden van de bezoekers en andere medewerkers. Bv. door een fluovestje
    • Deze vrijwilligers zijn het directe aanspreekpunt voor de hulpdiensten en professionele security bij eventuele calamiteiten.

    Er dient een minimale inzet van 3 personen professionele security te worden voorzien.

    Er dient een minimale inzet van 2 personen vrijwillige security te worden voorzien.

    Artikel 8: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Vrije tijd

    Noodplanningsambtenaar

    Team Secretariaat

    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Kerstboomverbranding 2026 dat aanvangt 3 januari 2026 19.00 uur uur en eindigt op 4 januari 2026 03.00 uur te Rimboe Grobbendonk.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op dat aanvangt 3 januari 2026 19.00 uur uur en eindigt op 4 januari 2026 03.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt. (dB(c) weging geldt enkel voor evenementen die buiten plaatsvinden)

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;

    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:

    • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
    • De organisator vult een veiligheidsfiche in en bezorgt dit minstens 30 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
    • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.
    • De organisator voorziet een EHBO-koffer, de aanwezigheid van een medewerker met EBHO-kennis is vereist.
    • Een kerstboomverbranding in een bosrijke omgeving houdt serieuze risico’s in. Er wordt aan de organisatie gevraagd om ruim voldoende veiligheidsmaatregelen te voorzien en deze ook zeker aan te duiden op het aan te leveren grondplan. De organisator moet het exacte tijdstip van aansteken melden aan de brandweer (014 28 79 79). Dit gebeurt bij voorkeur een uur op voorhand, zodat de brandweer voorbereid is op eventuele loze alarmen van voorbijgangers. De brandweer adviseert op dat moment ook over de weersomstandigheden en kan beslissen om het maken van vuur te verbieden. De organisator zorgt voor de aanstelling van enkele verantwoordelijken voor het vuur. Deze personen blijven nuchter en kijken toe op de veiligheidsmaatregelen betreffende de verbranding.

    Artikel 7: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Vrije tijd

    Noodplanningsambtenaar 

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Betrokkene

  • Artikel 1: Kennisname van de nota over controles speelterreinen Neteland, zoals opgenomen in bijlage.

    Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen geeft de opdracht aan team Vrije tijd om de procedure verder te doorlopen met de andere geïnteresseerde besturen. 

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team Ruimte & vergunningen

Team Mens

  • Artikel 1: Toe te staan dat de urnen van de ouders van betrokkene na hun overlijden worden bijgezet in het graf van hun zoon, gelegen op het kerkhof Bouwel kerk. 

    Artikel 2: Het betrokken graf zal vanaf het moment van bijzetting niet langer beschouwd worden als een kindergraf.

    Artikel 3: De gratis concessie van 25 jaar die geldt voor kindergraven komt hierdoor te vervallen. Voor het graf wordt een concessie voor volwassenen voorzien, geldig voor 10 of 20 jaar, aan de tarieven van respectievelijk €100 of €200 per persoon, zoals voorzien in artikel 2.2 van het reglement.

    Artikel 4: De concessie zal worden afgesloten op het moment dat één van de ouders komt te overlijden en de urne wordt bijgeplaatst. Op dat moment wordt tevens vastgelegd voor hoeveel personen de concessie geldt, met een maximum van drie (het kind en de twee ouders).

    Artikel 5: De aanvragers worden van deze beslissing schriftelijk op de hoogte gebracht.

Team HRM

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt de deelname aan het gezamenlijke traject naar een ééngemaakte rechtspositieregeling (RPR) voor de besturen van Grobbendonk, Herenthout, Olen en Vorselaar, zoals toegelicht in het dossier, goed.

    Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen gaat akkoord dat, conform de afspraken tussen de vier gemeenten, Olen aan Poolstok vraagt om, in naam van Olen en de drie andere lokale besturen, de opdracht te gunnen en te sluiten op basis van de behoeften van de deelnemers en naar aanleiding van de overeenkomst die er is met Poolstok.

    Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen engageert zich tot een financiële tussenkomst van één vierde van de totale projectkost, zijnde op basis van het offertebedrag, € 15.196,09 incl. btw.

    Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen mandateert de algemeen directeur voor de opstart en verdere opvolging van het traject en de afstemming met de andere deelnemende besturen binnen de gekozen projectorganisatie.

Team Informatie en Communicatie

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt deelname goed van het lokaal bestuur goed aan de opdracht 'maturiteitsmeting digitale vaardigheden' georganiseerd door IOK en gegund aan Thomas More. De maturiteitsmeting gebeurt bij alle medewerkers van het lokaal bestuur uitgezonderd het onderwijzend personeel en het personeel van Welzijnsvereniging De Wijngaard.

    Artikel 2: De vermoedelijke maximum kostprijs bedraagt 2.800 euro inclusief btw en wordt aangerekend op het budget van het subsidieproject 'e-inclusie' van Neteland.

Team Financieel Management


Publicaties