Terug
Gepubliceerd op 15/10/2021

Besluit  Gemeenteraad

di 12/10/2021 - 19:30

Project Bike2School - gemeentelijk reglement - goedkeuring

Aanwezig: Greet Van de Peer, voorzitter
Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Lut Cateau, Fatima De Smedt, Gert Fransen, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Els Beullens, Peggy Goormans, raadsleden

DE GEMEENTERAAD

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

12 oktober 2020: Het college van burgemeester en schepenen beslist om als copromotor deel te nemen aan het project Bike2school gedurende de periode september 2021 tot en met juni 2025 onder voorbehoud van de toezegging van de beoogde Europese cofinanciering.

9 juli 2020: De Managementsautoriteit van EFRO Vlaanderen – GTI Kempen keurt het project Bike2School goed.

14 december 2020: Het college van burgemeester en schepenen beslist om cofinanciering voor het Bike2School project aan te vragen via de Vlaamse subsidie veilige schoolomgeving.

2 februari 2021: Vlaams minister voor mobiliteit Lydia Peeters kent de subsidie toe aan de gemeente.

23 december 2020: Cipal dv gunt de opdracht ‘raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloud platform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving’ aan de maatschap Smartville.

23 februari 2021: De gemeenteraad beslist om toe te treden tot de aankoopcentrale Cipal dv aangaande 'Raamovereenkomst voor de verwerving en exploitatie van een multifunctioneel cloudplatform voor de ondersteuning van duurzaam beleid door positieve incentivering, effectieve ontrading en correcte handhaving' (Bestek CSMRTIOH20).

8 maart 2021: De gemeente gaat over tot sluiting van de opdracht met Smartville.

In het project Bike2School kunnen kinderen uit het lager onderwijs digitale punten verdienen door met de fiets naar school te komen. Deze kunnen vervolgens verzilverd worden op de lokale kermis, bij lokale handelaren of andere partners.

De gemeente gebruikt, door sluiting van de opdracht met Smartville, het buck-e systeem van Fairville als hard- en softwaresysteem voor het project. De gemeente koopt een lezer aan bij Smartville die op de deelnemende scholen geplaatst worden. De gemeente koopt daarnaast tags en betaalkaarten aan bij Smartville voor alle deelnemende leerlingen. De gemeente koopt licenties aan voor gebruik van de software voor eigen gebruik, gebruik door de scholen, leerlingen en deelnemende handelaars.

Omdat verschillende partijen deelnemen aan dit project en gebruik maken van materialen aangekocht door de gemeente, wenst de gemeente een reglement op te stellen om alle afspraken bij de start van het project helder te formuleren.

Start van het project is voorzien op 17 september 2021. Het voorlopige einde van het project is voorzien op 30 juni 2025. Een verlenging van het project is steeds mogelijk.

Juridisch kader

7 december 2018: Bestuursdecreet.

22 december 2017 en latere wijzigingen: Decreet lokaal bestuur.

29 juli 1991 en latere wijzigingen: Wet uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.

BESLUIT

Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

 

Artikel 1: Goedkeuring van het gemeentelijk reglement Bike2School als volgt:

Artikel 1: De beleidsdeskundige mobiliteit en duurzaamheid wordt voor de gemeente aangeduid als SPOC (single person of contact) voor Bike2School. Zowel IOK, Fairville, scholen als lokale handelaars dienen contact op te nemen met deze persoon met vragen over Bike2School. (Ouders van) deelnemende leerlingen kunnen terecht bij de school of de helpdesk van buck-e met vragen.

Artikel 2: De gemeente laat lezer(s) plaatsen op de deelnemende scholen zodat leerlingen die op een duurzame manier naar school komen gescand kunnen worden. De lezer(s) worden aangekocht door de gemeente. Ook al worden ze op de eigendom van de deelnemende school geplaatst, blijven de lezers eigendom van de gemeente.
De gemeente voegt de lezers toe aan de verzekeringspolis nr. 26808127. Er wordt een afstand van verhaal opgenomen ten voordele van de scholen.
De deelnemende scholen verlenen de gemeente en (onderaannemers van) Fairville toegang tot de school om werken of onderhoud uit te voeren aan de lezer. Het uitvoeren van het onderhoud zal steeds tijdig aangekondigd worden.

Artikel 3: De gemeente koopt een tag en betaalkaart aan voor elke deelnemende leerling. (Ouders van) leerlingen kunnen een tag en betaalkaart aanvragen via de school. Elke leerling krijgt één tag en één betaalkaart gratis van de gemeente. Bij verlies van een tag, kan een leerling via de school een nieuwe tag aanvragen; er wordt dan 6 euro aangerekend via de schoolfactuur. Bij verlies van een betaalkaart, kan een leerling via de school een nieuwe betaalkaart aanvragen; er wordt dan 4 euro aangerekend via de schoolfactuur. Scholen storten jaarlijks de inkomsten voor vervanging van tags en/of betaalkaarten door aan de gemeente op rekeningnummer BE42 3200 6474 5954.

Artikel 4: Leerlingen worden dagelijks (in de ochtend) gescand als ze met hun tag langs de scanzone passeren. De scanzone zal door de gemeente duidelijk gemarkeerd worden op de speelplaats. Leerlingen mogen zich laten scannen als ze die ochtend op een duurzame manier naar school komen. Onder “duurzaam naar school komen” wordt in het kader van dit project uitsluitend verstaan:
– het hele traject van thuis tot de schoolpoort te voet afleggen;
– het hele traject van thuis tot de schoolpoort met de fiets afleggen;
– het hele traject van thuis tot de schoolpoort met de step afleggen;
– het hele traject van thuis tot de schoolpoort met het openbaar vervoer afleggen;
– het hele traject van thuis tot de schoolpoort met de schoolbus afleggen;
– of een combinatie van bovenstaande vervoersmiddelen.

Volgende verplaatsingen vallen bijgevolg niet onder “duurzaam naar school komen” in het kader van dit project:
– het hele traject van thuis tot de schoolpoort met de auto afleggen (al dan niet carpoolend);
– een deel van het traject van thuis tot de schoolpoort met de auto afleggen.
In deze gevallen mogen de leerlingen zich in de ochtend niet laten scannen.

Artikel 5: Elke scan van de tag van de leerling levert één punt op. De punten worden omgezet in de virtuele munt “buck”. 1 buck heeft een waarde van 0,1 euro. Leerlingen kunnen deze bucks aan de hand van de bijhorende betaalkaart besteden bij deelnemende partners. De lijst van deelnemende partners kunnen leerlingen terugvinden via de buck-e app alsook via de website www.grobbendonk.be.
De gemeente legt de omzetting van punten naar bucks als volgt vast:
– standaard krijgt een leerling 1 buck per 2 punten. Een leerling moet dus 2 dagen duurzaam naar school komen om 1 buck te verdienen;
– in afwijking daarvan, krijgt een leerling tijdens de hierna vermelde campagneweken 1 buck per 1 punt. Een leerling moet dus 1 dag duurzaam naar school komen om 1 buck te verdienen in de volgende periodes :
– van 17 tot en met 24 september 2021: startcampagne en week van de mobiliteit;
– van 10 tot en met 14 januari 2022: campagne gelinkt met helm op fluo top;
– van 21 tot en met 25 maart 2022: lentecampagne;
– van 9 tot en met 13 mei 2022: wedstrijdcampagne.

Artikel 6: Deelnemende leerlingen kunnen hun gespaarde bucks besteden bij deelnemende partners aan de hand van de betaalkaart. Partners die interesse hebben om deel te nemen aan het project, dienen zich aan te melden bij de onder artikel 1 vernoemde contactpersoon van de gemeente. De gemeente kan de partner vervolgens toevoegen aan het systeem.
De deelnemende partner kan na uitnodiging de applicatie om betaalkaarten te scannen, downloaden op een tablet of smartphone. Maandelijks zullen de gespendeerde bucks via het systeem aan de deelnemende partner uitbetaald worden.
Deelnemende partners zijn in de mogelijkheid om het project extra te ondersteunen door middel van sponsoring die volgende vorm aanneemt:
De deelnemende partner kan ervoor kiezen om maar een deel van het bedrag dat de deelnemende leerling verschuldigd is, aan te rekenen. Een item kost bv. 1 euro of 10 bucks. De partner kan de leerling een voordeel/korting toekennen door bv. maar 5 bucks aan te rekenen. Op die manier kan de leerling meer besteden met de gespaarde bucks.
Partners die interesse hebben om het project extra te ondersteunen op bovenstaande wijze van sponsoring, nemen contact op met de onder artikel 1 vernoemde contactpersoon van de gemeente. De gemeente zal deze partners in haar communicatie over het project extra in de kijker zetten.

Artikel 7: Door deelname aan het project zal de betrokken partner gebonden zijn aan de bepalingen van onderhavig reglement.
De gemeente brengt alle bij Bike2School betrokken partijen op de hoogte van dit reglement via een communicatiemiddel dat het meest geschikt is voor de betrokken partij.