Terug
Gepubliceerd op 15/10/2021

Besluit  Gemeenteraad

di 12/10/2021 - 19:30

IOK - statutenwijziging - goedkeuring

Aanwezig: Greet Van de Peer, voorzitter
Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Gert Fransen, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Philip Ardies, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Peggy Goormans, raadslid

DE GEMEENTERAAD

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij IOK.

Een ontwerp van statutenwijziging en een nota waarin de krachtlijnen van deze statutenwijziging worden toegelicht in functie van de besluitvorming op de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 werden ons overgemaakt via mail op 17 september 2021.

Een ontwerp van statutenwijziging moet uiterlijk 90 dagen voor de algemene vergadering die deze statutenwijziging moet beoordelen, aan alle deelnemers worden voorgelegd. De definitieve agenda van deze buitengewone algemene vergadering wordt vastgesteld op de raad van bestuur van 15 oktober 2021.

Het concrete voorstel van statutenwijziging wordt in bijlage weergegeven.

Juridisch kader

Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

De statuten van IOK.

Bijkomende motivering

Een artikelsgewijze toelichting bij de voorgestelde statutenwijziging:

  • Wijziging artikel 2 - Rechtsvorm

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 van het Decreet over het Lokaal Bestuur (DLB).

Het huidige ondernemingsrecht in het Wetboek van vennootschappen en verenigingen maakt niet langer gebruik van de begrippen ‘handelsdaden’ en ‘handelaar’ tussen handels- en burgerlijke vennootschappen. Het Wetboek van koophandel maakte voordien dat onderscheid dat bepalend was voor de bevoegdheid van de rechtbank, het toepasselijk bewijsrecht en het toepassingsgebied van de faillissementswet. Deze verwijzing werd destijds (1922) in de wet opgenomen om aan te duiden dat intercommunales winstbejag niet als doel konden hebben en is sindsdien hernomen in latere wetten en decreten. Er bestaat ondertussen duidelijkheid over het statuut van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden als publiekrechtelijke organen met een sui generis statuut, vooral vanuit fiscaalrechtelijk perspectief.

De verwijzing naar de coöperatieve vennootschap is logisch aangezien deze rechtsvorm aansluit bij de vroegere rechtsvorm van de CVBA, die niet langer bestaat.

Ook de verwijzing naar het nieuwe Wetboek van vennootschappen en vereniging is nieuw.

 

  • Wijziging artikel 3 – Maatschappelijk doel

Zoals gebruikelijk wordt het maatschappelijk doel geactualiseerd als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening op vraag van de deelnemers.

Concreet wordt de kostendelende dienstverlening door IOK van de gezamenlijke invulling van de verplichtingen en bevoegdheden in de handhaving milieu, uitgebreid met de kostendelende invulling van de gemeentelijke verplichtingen en bevoegdheden in de handhaving ruimtelijke ordening.

 

  • Wijziging artikel 6 – Hoedanigheid van de deelnemers

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB.

Er wordt een mogelijkheid toegevoegd voor een Benelux Groepering voor Territoriale Samenwerking (BGTS) om toe te treden tot een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid.

Op die manier kan IOK ook Nederlandse gemeenten bedienen waarmee Vlaamse gemeenten structureel samenwerken.

Bij IOK is dit een theoretische mogelijkheid zonder actuele concrete invulling

 

  • Wijziging artikel 7 – Maatschappelijk kapitaal en toereikend eigen vermogen

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 451 DLB.

In artikel 451 DLB wordt de bepaling van artikel 6:4 Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingeschreven die bepaalt dat de vereniging moet beschikken over een eigen vermogen dat, mede gelet op andere financieringsbronnen, toereikend is in het licht van de bedrijvigheid.

 

  • Wijziging artikel 14 – Aanvraag tot toetreding

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 396 DLB.

Ook hier wordt de mogelijkheid van een aanvraag door een BGTS toegevoegd.

 

  • Wijziging artikel 16 – Uittreding

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 422 DLB.

Gelet op de vooropgestelde evolutie van de herindeling van het bestuurlijk landschap door de vorming van regio’s moet het voor een gemeente mogelijk zijn om in overeenstemming met deze herindelingen uit te treden uit een dienstverlenende vereniging, op voorwaarde dat de deelgenoten daar met een drievierdemeerderheid mee instemmen en er een eventuele schadevergoeding betaald wordt aan de vereniging en de andere deelnemers.

Ook wordt bepaald dat een nieuwe gemeente (na fusie) kan beslissen dat in het geval dezelfde activiteit van gemeentelijk belang aan verschillende dienstverlenende verenigingen is toevertrouwd, om die activiteit, voor haar gehele grondgebied, toe te vertrouwen aan één daarvan, op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en de andere deelnemers.

De nieuwe gemeente kan er ook voor opteren om de betrokken activiteit voor het gehele grondgebied van de nieuwe gemeente geheel of gedeeltelijk in eigen beheer te nemen op voorwaarde dat een gewone meerderheid van de andere deelnemende gemeenten daarmee instemt en een eventuele schadevergoeding wordt betaald aan de vereniging en aan de andere deelnemers.

 

  • Wijziging artikel 27 – Organisatie vergadering

Een verder evoluerende digitalisering kan bijdragen aan een efficiënter besluitvormings- en beleidsproces.

Om die reden wordt in de statuten de mogelijkheid ingeschreven om digitaal of hybride te vergaderen door de raad van bestuur.

Een fysieke vergadering blijft de gebruikelijke vergaderwijze. Wel wordt expliciet bepaald dat wanneer de goede werking van de vereniging dit vereist, digitaal of hybride kan vergaderd worden.

Ook een eenparige schriftelijke besluitvorming is mogelijk, in uitzonderlijke omstandigheden wanneer de dringende noodzakelijkheid en het belang van de vereniging dat vereisen.

De werkingsmodaliteiten waaronder de digitale mogelijkheden om onder meer identificatie en (geheime) stemmingen te organiseren worden verder omschreven in het huishoudelijk reglement dat door beslissing van de raad van bestuur kan worden opgemaakt en gewijzigd.

 

  • Wijziging artikel 47 – Winstbesteding

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 397 DLB.

Ook hier wordt naar analogie met de wijziging in artikel 2 de verwijzing naar handelskarakter geschrapt.

 

  • Wijziging artikel 48 – Verlies

Deze wijziging is het gevolg van de wijziging van artikel 456 DLB.

De zogenaamde alarmbelprocedure wordt zoals gewijzigd in het Wetboek, ingeschreven in de statuten.

Het neemt de bepaling van artikel 6:119 Wetboek van vennootschappen en verenigingen over. Dit houdt in dat de raad van bestuur in de toekomst ook de ontbinding van de vereniging kan voorstellen Ontwerp statutenwijziging IOK (bestuursorganen) 3 als het netto actief negatief dreigt worden of geworden is. Vanzelfsprekend wordt een strikt besluitvormingsproces voorzien dat inhoudt dat de algemene vergadering hierover beslist onder de voorwaarden bepaald voor de statutenwijziging.

Als het saneringsplan niet of in onvoldoende mate wordt aanvaard kan door de toezichthoudende overheid dwangtoezicht worden toegepast.

BESLUIT

Goedgekeurd met 14 stemmen voor (8 GIB, 4 N-VA en 2 CD&V) en 6 onthoudingen (4 Vooruit, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

 

Artikel 1: Goedkeuring van de voorgestelde statutenwijziging van IOK zoals opgenomen in het desbetreffend ontwerp.

Artikel 2: Opdracht te geven aan zijn vertegenwoordiger deze wijzigingen op de algemene vergadering die erover zal beslissen, goed te keuren.

Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

IOK

Alle vertegenwoordigers

Financieel directeur