Terug
Gepubliceerd op 27/11/2023

Notulen  Gemeenteraad

di 24/10/2023 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid
    • Toevoegen agendapunt bij hoogdringendheid - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Volgend agendapunt wensen we per hoogdringendheid aan de agenda van de gemeenteraad van 24 oktober 2023 toevoegen:

      - Team Secretariaat: Gemeentelijke Holding NV in vereffening - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Juridisch kader

      Artikel 23 van het decreet lokaal bestuur.

      Artikel 97 van de nieuwe gemeentewet.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Goedkeuring om volgend agendapunt toe te voegen aan de agenda van de gemeenteraad van 24 oktober 2023:

      - Team Secretariaat: Gemeentelijke Holding NV in vereffening - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring

    • Gemeenteraad 19 september 2023 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 19 stemmen voor (9 GIB, 4 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang, Eric Van Meensel en Greet Van de Peer) en 1 onthouding (Gino Van der Elst)

       

      De notulen van de gemeenteraad van 19 september 2023 worden goedgekeurd.

    • Projectvereniging Neteland - verlenging duurtijd - statutenwijziging - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Tussen de gemeenten van politiezone Neteland (Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Olen en Vorselaar) is sinds het ontstaan van de zone een goede verstandhouding gegroeid. Binnen die verstandhouding werd voor een aantal specifieke zaken samengewerkt. Gaandeweg is de behoefte ontstaan om op het vlak van vrije tijd en gemeenschappelijke veiligheidsthema’s intensiever en georganiseerd samen te werken. Hiervoor werd op 8 december 2017 projectvereniging Neteland opgericht.

      De gemeenten werken ondertussen ook samen rond integrale veiligheid, omgeving, strategie en organisatie en welzijn en zorg. De statuten werden hieraan al aangepast in 2021. De activiteiten binnen de projectvereniging zijn de laatste jaren sterk toegenomen op al deze domeinen. Er kwamen sinds 2021 heel wat mensen in dienst.

      De projectvereniging heeft een bepaalde duur en loopt af op 1 januari 2024.

      Juridisch kader

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd tot op heden.

      Bijkomende motivering

      Na de oprichting van het samenwerkingsverband Neteland is de samenwerking heel snel gegroeid. De raadsleden konden daar kennis van nemen in de mandatarisavonden die jaarlijks worden georganiseerd, via de maandelijkse elektronische nieuwsbrief van Neteland. De gemeenten van Neteland werken behalve rond vrije tijd, ook samen rond integrale veiligheid, omgeving, strategie en organisatie en welzijn en zorg.
      Gezien de continue groei van Neteland, is IDEA op vraag van de mandatarissen gestart met een onderzoek naar de toekomst van Neteland wat betreft organisatie en structuur. Het onderzoek startte in het najaar van 2022 en werd afgerond eind juni 2023.

      Onafhankelijk van welke beslissingen worden genomen inzake de toekomst van Neteland, is het nodig om de duur van de projectvereniging te verlengen. De projectvereniging werd opgericht op 8 december 2017 opgericht voor de periode van 1 januari 2018 tot 1 januari 2024.

      Daarnaast brengt de continue groei met zich mee dat er steeds meer overheidsopdrachten worden gevoerd binnen de projectvereniging. Er is in de statuten tot op heden niets voorzien wat betreft overheidsopdrachten, wat betekent dat de raad van bestuur van de projectvereniging hiervoor bevoegd is.

      De vergaderfrequentie van de raad van bestuur is beperkt, waardoor de procedure van de overheidsopdrachten trager verloopt dan soms nodig. Dat komt een vlotte werking voor de medewerkers en hun projecten (die vaak gekoppeld zijn aan kortlopende subsidies) niet altijd ten goede. Parallel met de delegatie van bevoegdheden aan een college van burgemeester en schepenen, stellen we, afgelijnd, een soortgelijke procedure voor binnen de projectvereniging. Door de bevoegdheid rond overheidsopdrachten te delegeren aan het dagelijks bestuur, is het mogelijk om de procedure van de overheidsopdrachten sneller en efficiënter te laten verlopen. De raad van bestuur bekrachtigt nadien de beslissingen van het dagelijks bestuur én de raad van bestuur blijft ook volledig bevoegd voor de effectieve gunning van de opdracht.

      De bevoegdheid van het dagelijks bestuur beperkt zich bovendien alleen tot opdrachten die vallen binnen de opgemaakte begroting.

      De gemeenteraad van elke deelnemende gemeente is bevoegd om de statuten van de projectvereniging aan te passen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 18 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, Carine Geyselings, Ivan Verbeeck en Johan Struyfs) en 2 onthoudingen (1 Vlaams Belang en Natalie Moens).

       

      Artikel 1: De gemeenteraad beslist om de duurtijd van de projectvereniging Neteland te verlengen voor zes jaar tot uiterlijk 1 januari 2030.

      Artikel 2: De gemeenteraad beslist om de statuten van de projectvereniging 'Neteland' aan te passen en keurt hiervoor volgend ontwerp van statuten goed:

      Statuten projectvereniging 'Neteland'.

      Hoofdstuk 1: Naam, zetel, doelstellingen en duur
      Artikel 1 – Naam van de projectvereniging
      De projectvereniging is opgericht onder de naam 'Neteland'.

      Artikel 2 – Zetel van de projectvereniging
      De zetel van de vereniging is gevestigd in het administratieve centrum van de stad Herentals, Augustijnenlaan 30, 2200 Herentals.

      Artikel 3 – Deelnemers aan de projectvereniging
      De leden van de projectvereniging zijn de gemeenten Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Olen en Vorselaar.

      Artikel 4 – Doel van de projectvereniging
      De projectvereniging wil in de deelnemende gemeenten een samenwerking uitbouwen rond vrije tijd (bibliotheek, cultuur, sport …), integrale veiligheid, omgeving, welzijn en zorg en strategie en organisatie.

      Artikel 5 – Duur van de projectvereniging

      § 1. De projectvereniging werd op 8 december 2017 opgericht voor de periode van 1 januari 2018 tot 1 januari 2024. Tijdens die periode is geen uittreding mogelijk.

      § 2. De projectvereniging kan opeenvolgende keren voor het verstrijken van de termijn opnieuw verlengd worden voor een periode van maximum 6 jaar indien de deelnemende gemeenten geen andere beslissing daartoe nemen.

      Hoofdstuk 2: Bestuur van de vereniging

      Artikel 6 – Bestuur van de vereniging

      § 1. De projectvereniging wordt geleid door een raad van bestuur die is samengesteld uit vertegenwoordigers van vijf deelnemende gemeenten, zoals bepaald in artikel 7 van onderhavige statuten. De deelnemende gemeenten duiden elk een bestuurder aan. De deelnemende gemeenten duiden voor elke bestuurder een vaste plaatsvervanger aan.

      § 2. De raad van bestuur kan enkel beslissen over zaken die kaderen binnen het doel van de vereniging. De raad van bestuur kan personeel aannemen en is verantwoordelijk voor het personeelsbeleid.

      § 3. De projectvereniging beschikt over een dagelijks bestuur.

      Artikel 7 – Samenstelling raad van bestuur

      § 1. De raad van bestuur bestaat uit stemgerechtigde leden en uit leden met raadgevende stem.

      § 2. Elke deelnemende gemeente duidt één stemgerechtigde bestuurder en één vaste plaatsvervanger aan. Deze bestuurder is een gemeenteraadslid of een lid van het college van burgemeester en schepenen. Elke stemgerechtigde bestuurder beschikt over één stem

      § 3. Elke deelnemende gemeente duidt één afgevaardigde aan als lid met raadgevende stem. Deze afgevaardigde is verkozen op een lijst waarvan geen enkele verkozene deel uitmaakt van het college van burgemeester en schepenen.

      § 4. Er bestaat een onverenigbaarheid tussen het mandaat van bestuurder van de projectvereniging en verschillende ambten, functies en mandaten zoals bepaald in artikel 48 en 51 van het decreet van 6 juli 2001.

      § 5. De bestuurders worden benoemd voor de duur van de projectvereniging, maar zijn van rechtswege ontslagnemend bij het verlies van hun mandaat bij de gemeente of bij de algehele vernieuwing van de gemeenteraden. Het mandaat van bestuurder kan ook worden beëindigd wanneer de gemeente die hij vertegenwoordigt, zijn mandaat intrekt en een vervanger aanduidt.

      § 6. De bestuurders duiden een voorzitter in hun midden aan.

      Artikel 8 – Werkingsmodaliteiten

      De raad van bestuur maakt een huishoudelijk reglement op waarin de werkingsmodaliteiten van de raad van bestuur worden vastgelegd. Dat huishoudelijk reglement kan worden gewijzigd via een gewone meerderheid van stemmen.

      Artikel 9 – Vergaderingen raad van bestuur

      De raad van bestuur vergadert ten minste twee keer per jaar. De uitnodigingen worden minstens 8 dagen vooraf verstuurd, vergezeld van een agenda. Om rechtsgeldig te beslissen, moet de helft van de stemgerechtigde leden aanwezig zijn. Beslissingen worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen.

      Artikel 10 – Presentiegeld

      De leden van de raad van bestuur ontvangen geen presentiegeld.

      Artikel 11 – Ondersteuning raad van bestuur

      De raad van bestuur kan via het huishoudelijk reglement een dagelijks bestuur, stuurgroepen, werkgroepen of adviesgroepen oprichten om de vergaderingen van de raad van bestuur voor te bereiden. De raad van bestuur kan opdrachten uitbesteden aan derden.

      Artikel 12 – Verslaggeving aan de gemeenteraden

      § 1. De vergaderingen van de raad van bestuur zijn niet openbaar. De notulen van de vergaderingen en de bijhorende documenten worden ter inzage gelegd van de gemeenteraadsleden op het secretariaat van alle aangesloten gemeenten.

      § 2. De raad van bestuur legt de jaarrekeningen, samen met het activiteitenverslag en het verslag van de accountant jaarlijks ter kennisgeving voor aan de gemeenteraden.

      Artikel 13 – Samenstelling en werking dagelijks bestuur

      § 1. Het dagelijks bestuur bestaat uit een voorzitter, ondervoorzitter, coördinator en financieel coördinator.

      § 2. Het dagelijks bestuur is bevoegd voor exploitatie-uitgaven tot 10.000 euro en voor investeringsuitgaven tot 2.500 euro op voorwaarde dat deze uitgaven dermate dringend zijn dat de werking van de projectvereniging ernstig bemoeilijkt zou worden, als op de goedkeuring moet gewacht worden van de raad van bestuur en op voorwaarde dat de uitgaven binnen het goedgekeurde budget vallen. Het dagelijks bestuur is verantwoordelijk voor de aanstelling, de weddevaststelling, het ontslag en de tuchtbevoegdheid voor het eigen personeel.

      § 3. Het dagelijks bestuur is bevoegd om te beslissen over het voorwerp van de opdracht en voor het bepalen en voeren van de plaatsingsprocedure van de overheidsopdracht in het kader van exploitatie-uitgaven waarvan het geraamde bedrag kleiner is dan 30.000 euro op voorwaarde dat deze uitgaven dermate dringend zijn dat de werking van de projectvereniging ernstig bemoeilijkt zou worden, als op de goedkeuring moet gewacht worden van de raad van bestuur en op voorwaarde dat de uitgaven binnen het goedgekeurde budget vallen. De gunning van overheidsopdrachten blijft een bevoegdheid van de raad van bestuur.

      § 4. De bevoegdheden van het dagelijks bestuur omvatten zowel de besluitvorming, als het aangaan van verbintenissen en het vertegenwoordigen van de projectvereniging naar buiten toe voor deze bevoegdheden.

      § 5. Alle beslissingen en verbintenissen van het dagelijks bestuur moeten bekrachtigd worden op de eerstvolgende raad van bestuur.

      Hoofdstuk 3: Financieel beheer

      Artikel 14 – Begroting en rekeningen

      § 1. De boekhouding wordt gevoerd volgens de wetgeving op de boekhouding van de ondernemingen en met naleving van de richtlijnen over de boekhoudkundige verrichtingen.

      § 2. De raad van bestuur stelt de rekening van het afgelopen jaar vast uiterlijk op 31 maart na het verstreken boekjaar. De raad van bestuur legt de jaarrekening samen met het verslag van de accountant en het activiteitenverslag ter kennisgeving voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. De raad van bestuur keurt de begroting goed uiterlijk op 31 december van het jaar dat het werkingsjaar voorafgaat.

      Artikel 15 – Financiering

      De deelnemende gemeenten financieren de werking van de projectvereniging via een jaarlijkse dotatie die de gemeenteraden jaarlijks vastleggen. Het bedrag van de dotatie wordt bepaald conform de noden en de te verwachten kosten van de projectvereniging. De projectvereniging financiert zijn werking zo veel mogelijk via subsidies toegekend door derde instanties.

      Artikel 16 - Financiële controle

      De raad van bestuur stelt een accountant aan, die de controle op de financiële toestand uitvoert en hierover jaarlijks rapporteert.

      Hoofdstuk 4: Wijziging statuten, toetreding, ontbinding

      Artikel 17 - Wijziging van de statuten, toetreding

      De wijzigingen van de statuten en de toetreding van nieuwe leden moeten worden goedgekeurd met twee derde (2/3) van de stemmen van de deelnemende gemeenten, op basis van een gemeenteraadsbeslissing.

      Artikel 18 - Ontbinding van de vereniging

      De vereniging wordt bij het verlopen van de duurtijd en bij gebrek aan tijdige verlenging ontbonden. De raad van bestuur stelt hiervoor een vereffenaar aan.

      Artikel 19 - Bestemming van de activa

      In geval van ontbinding van de vereniging worden de activa, na aanzuivering van de eventuele passiva, overgedragen aan de deelnemende gemeenten in verhouding tot de betaalde financiële bijdragen.

      Bij de ontbinding van de vereniging zullen de eventueel in gebruik gegeven goederen worden teruggegeven aan de rechthebbenden van deze goederen.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Informatie & Communicatie

    • Leefgoed - statuten - ontslagen en benoemingen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Teneinde te conformeren aan de wettelijke bepalingen van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en de Omzendbrief van 24 april 2020 OMG/W 2020/3 betreffende de impact van het Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen op de sociale huisvestingsmaatschappijen, en de nieuwe bestuursstructuur te kunnen implementeren, diende onder meer de Geelse Huisvesting haar statuten aan te passen. In dat verband werd de naam van Geelse Huisvesting gewijzigd naar “BV LeefGoed".

      De statuten van Geelse Huisvesting, voortaan BV LeefGoed, inzake de fusie (met CVBA Zonnige Kempen, NV De Woonbrug en CVBA Kleine Landeigendom Zuiderkempen) door overneming, wijziging van de naam en aanneming van een nieuwe versie van de statuten ontslagen en benoemingen, opgenomen in het Belgisch Staatsblad op 10 augustus 2023, liggen ter goedkeuring voor.

      Juridisch kader

      Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB).

      Decreten over het Vlaams woonbeleid van 17 juli 2020 (Vlaamse Codex Wonen van 2021).

      De Vlaamse Codex Wonen van 2021.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 16 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en Johan Struyfs) en 4 onthoudingen (1 Vlaams Belang, Carine Geyselings, Natalie Moens en Ivan Verbeeck).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de statuten van BV LeefGoed inzake o.a. de ontslagen en benoemingen.

    • Kempens Woonkrediet - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Kempens Woonkrediet. De gemeente werd per schrijven van 11 september 2023 uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Kempens Woonkrediet die plaats zal vinden op 24 oktober 2023 om 15 uur in De Oude Eik, Leiseinde 3 te 2300 Turnhout.

       

      De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Kempens Woonkrediet van 24 oktober 2023 bevat volgende agendapunten:

      1) Beslissing om de statuten van de vennootschap aan te passen aan de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen inzake de naamloze vennootschap
      2) Aanneming van voiledig nieuwe statuten die in overeenstemming zijn met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen
      3) Volmacht aan de notaris voor de coordinatie van de statuten

       

      De gemeenteraad van 25 april 2019 stelde de heer Eric Van Meensel voor als volmachtdrager voor de algemene vergaderingen van Kempens Woonkrediet gedurende de ganse legislatuur.

      De gemeenteraad van 12 september 2019 stelde mevrouw Fatima De Smedt voor als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Kempens Woonkrediet gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 8 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Kempens Woonkrediet van 24 oktober 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Kempens Woonkrediet

      Alle vertegenwoordigers

    • Poolstok - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Poolstok. De gemeente werd per schrijven van 21 september 2023 uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Poolstok die plaats zal vinden op 25 oktober 2023 om 19 uur in zaal Arendt in Het Predikheren (Goswin de Stassartstraat 88 te 2800 Mechelen).

       

      De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Poolstok van 25 oktober 2023 bevat volgende agendapunten:

      1. Samenstelling van het bureau van de vergadering

      2. Samenstelling van de vergadering - aanwezigheidslijst

      3. Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap wordt gegeven, opgesteld in toepassing van artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.

      4. Wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap en vervanging van artikel 4 van de statuten.

      5. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.

      6. Wijziging van de statuten op diverse punten teneinde de leesbaarheid te verhogen, een algehele inhoudelijke update door te voeren onder andere voor wat betreft de
      bepalingen inzake (i) de naam, (ii) aandelen, (iii) aandeelhouders (toetredingsvoorwaarden, uittreding en uitsluiting), (iv) de bevoegdheid en werking van het bestuursorgaan en (v) de algemene vergadering (datum van de gewone algemene vergadering en stemmingsprocedure), en teneinde de statuten in overeenstemming te
      brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en bijgevolg voorstel tot aanname van een volledig nieuwe tekst van
      statuten. De ontwerptekst van statuten (inclusief voorgestelde wijzigingen) werd als bijlage bij de oproeping gevoegd.

      7. Volmacht voor de coördinatie van statuten.

      8. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.

      9. Volmacht voor de formaliteiten.

       

      De gemeenteraad van 12 september 2019 stelde mevrouw Fatima De Smedt voor als volmachtdrager voor de buitengewone algemene vergadering van Poolstok gedurende de ganse legislatuur.

      De gemeenteraad van 21 maart 2019 stelde mevrouw Peggy Goormans voor als plaatsvervanger voor de buitengewone algemene vergadering van Poolstok gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Bijkomende motivering

      De buitengewone algemene vergadering vindt plaats met het oog op het doorvoeren van een statutenwijziging. De statutenwijziging stond initieel gepland op de bijzondere algemene vergadering dd. 26 mei 2023. Aan het begin van de vergadering moest vastgesteld worden dat er niet voldoende vennoten aanwezig waren om rechtsgeldig te beraadslagen over de wijzigingen. Artikel 35 van de huidige statuten bepaalt namelijk het volgende: "De algemene vergadering kan slechts beraadslagen over statutenwijzigingen wanneer het doel van de voorgestelde wijzigingen speciaal in de oproeping werd vermeld en wanneer minstens de helft van de vennoten aanwezig of vertegenwoordigd is, en wanneer zij die aan de vergadering deelnemen ten minste de helft van het maatschappelijk kapitaal vertegenwoordigen."

      Datzelfde artikel bepaalt eveneens het volgende: "Indien aan deze voorwaarde niet is voldaan, is een nieuwe bijeenroeping vereist en zal de nieuwe algemene vergadering geldig beraadslagen ongeacht het aantal vertegenwoordigde aandelen." De Raad van Bestuur van Poolstok beroept zich op dit artikel voor een nieuwe bijeenroeping van haar vennoten.

      De buitengewone algemene vergadering van 25 oktober 2023 zal bijgevolg zonder het vooraf vereiste aanwezigheidsquorum plaatsvinden.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA en Johan Struyfs) en 7 onthoudingen (2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang, Carine Geyselings, Natalie Moens en Ivan Verbeeck).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Poolstok van 25 oktober 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Poolstok

      Alle vertegenwoordigers

    • vzw Kikoen - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij vzw Kikoen. De gemeente werd per schrijven van 2 oktober 2023 uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van vzw Kikoen die digitaal plaats zal vinden op 12 oktober 2023 om 20u.

       

      De agenda van de algemene vergadering van vzw Kikoen van 12 oktober 2023 bevat volgende agendapunten:

      1. Verslag AV 19/6/23 – bijlage
      1. Budgetherziening 23 & budget 24 – bijlage
        • Bespreking
        • Goedkeuring
      1. Varia

      De gemeenteraad van 25 april 2019 stelde de heer Brent Wouters voor als volmachtdrager voor de algemene vergadering van vzw Kikoen gedurende de ganse legislatuur.

      De gemeenteraad van 25 april 2019 stelde mevrouw Peggy Goormans voor als plaatsvervanger voor de algemene vergadering van vzw Kikoen gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedkeuring met 16 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA en 4 Vooruit) en 4 onthoudingen (2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van vzw Kikoen van 12 oktober 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      vzw Kikoen

      Alle vertegenwoordigers

    • Iveka - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Iveka. De gemeente werd per schrijven van 2 oktober 2023 uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iveka die plaats zal vinden op 12 december 2023 om 18 uur in Den Eyck, Houtum 39 te 2460 Kasterlee.

       

      De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Iveka van 12 december 2023 bevat volgende agendapunten:

      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
      2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
      3. Aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
      4. Statutaire benoemingen.
      5. Statutaire mededelingen.
      6. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie om de beslissingen genomen in de agendapunten 3, 4 en desgevallend 5 bij authentieke akte te doen vaststellen.

       

      De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde de heer Gino Van der Elst voor als volmachtdrager en de heer Eric Van Meensel voor als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Iveka gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA en Johan Struyfs) en 7 onthoudingen (2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang, Carine Geyselings, Natalie Moens en Ivan Verbeeck).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Iveka van 12 december 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Iveka (vennootschapssecretariaat@fluvius.be)

      Alle vertegenwoordigers

    • Fluvius OV - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Fluvius OV. De gemeente werd per schrijven van 3 oktober 2023 uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV die plaats zal vinden op 6 december 2023 om 18.30 uur op digitale wijze.

       

      De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV van 6 december 2023 bevat volgende agendapunten:

      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget voor 2024.
      2. Statutaire benoemingen.
      3. Statutaire mededelingen.

       

      De gemeenteraad van 28 april 2020 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager voor de algemene vergaderingen van Fluvius OV gedurende de ganse legislatuur.

      De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde de heer Ulrik Anthonis voor als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Fluvius OV gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 8 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV van 6 december 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Fluvius OV

      Alle vertegenwoordigers

    • Fluvius Antwerpen - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Fluvius Antwerpen. De gemeente werd per schrijven van 3 oktober 2023 uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen die plaats zal vinden op 13 december 2023 om 18 uur in het Lindner Hotel, Lange Kievitstraat 125 te 2018 Antwerpen.

       

      De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 13 december 2023 bevat volgende agendapunten:

      1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
      2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
      3. Aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
      4. Statutaire benoemingen.
      5. Statutaire mededelingen.

       

      De gemeenteraad van 28 april 2020 stelde de heer Guy Echelpoels voor als volmachtdrager voor de algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen gedurende de ganse legislatuur.

      De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde de heer Ulrik Anthonis voor als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Fluvius Antwerpen gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 8 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius Antwerpen van 13 december 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Fluvius Antwerpen (vennootschapssecretariaat@fluvius.be)

      Alle vertegenwoordigers

    • TMVS - buitengewone algemene vergadering - agenda en statutenwijziging - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij TMVS. De gemeente werd per schrijven van 3 oktober 2023 uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van TMVS die plaats zal vinden op 12 december 2023 om 14.30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9050 Gent en met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

       

      De agenda van de buitengewone algemene vergadering van TMVS van 12 december 2023 bevat volgende agendapunten:

      1. Wijziging van vermogen
      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
      3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
      4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
      5. Statutaire benoemingen
      6. Statutenwijziging
        • Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking
        • Nieuwe tekst van de statuten
      7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 1 11 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
      8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
      9. Volmachten
      10. Varia

       

      De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde mevrouw Peggy Goormans voor als volmachtdrager en de heer Gino Van der Elst als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van TMVS gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      De statuten van TMVS dv.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (9 GIB en 3 N-VA) en 8 onthoudingen (4 Vooruit, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van TMVS van 12 december 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      TMVS (20231_21_2BAVTMVS@farvs.be)

      Alle vertegenwoordigers

    • Omgevingsvergunning OMV_2023031783 - Schoolstraat 8 c - tracé en lastvoorwaarden verkaveling - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op 29 juni 2023 diende Koen Wouters architecten, uit naam van het gemeentebestuur van Grobbendonk, een omgevingsvergunning in voor het verkavelen van een perceel naar 5 loten voor gekoppelde ééngezinswoningen en drie aaneengesloten ééngezinswoningen, met als adres Schoolstraat 8 c te 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie D nr. 203 s3. De aanvraag tot omgevingsvergunning heeft omgevingsloketnummer OMV_2023031783. 

      Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 28 juli 2023. 

      Juridisch kader

      Artikel 162 van de grondwet.

      Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in bijzonder de artikelen 2, 40, 41 en 56, inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen.

      Decreet van 28 april 1993 houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten.

      Artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:

      Artikel 3: Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

      Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:

      1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;

      2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

      Artikel 4: Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:

      1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

      2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

      3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

      4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

      5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

      Artikel 8 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:

      “Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.”

      Artikel 11, §1 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:

      “§ 1. De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.”

      Artikel 12, §2 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:

      “§ 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.”

      Artikel 69 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:

      “De vereenvoudigde vergunningsprocedure is niet van toepassing voor projecten waarvoor met toepassing van artikel 31 een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.”

      Artikel 31 van het decreet op de omgevingsvergunning van 25 april 2014 (ingevolge art. 70 van het decreet houdende de gemeentewegen) bepaalt:

      “§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. 

      De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. (…) De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.”

      Artikel 32 van het decreet op de omgevingsvergunning van 25 april 2014 bepaalt:

      “§ 6. Een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31. Als de gemeenteraad de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing niet heeft goedgekeurd, dan wordt de omgevingsvergunning geweigerd.”

      Artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning bepaalt:

      “Als een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.

      Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”

      Artikel 47. Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:

      “De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;

      De gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere.“

      Bijkomende motivering

      Wetgevend planningskader

      • Toetsing aan de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften en toetsing aan de goede ruimtelijke ordening.

      De aanvraag situeert zich in het vastgestelde gewestplan Herentals - Mol: origineel gewestplan volgens KB van 28 juli 1978 met bestemming woongebied. De locatie is niet gelegen binnen een goedgekeurd ruimtelijk uitvoeringsplan. 

      De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

      De voorliggende aanvraag beoogt het verkavelen van gronden voor woningbouw en is daardoor principieel in overeenstemming met de bestemmingsvoorschriften van het gebied. De aanvraag tot omgevingsvergunning omvat de verbreding van een bestaande gemeentelijke verkeersweg en de realisatie van een nieuwe gemeenteweg. De gemeenteraad dient een besluit te nemen over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein, alvorens het college van burgemeester en schepenen over de verkavelingsaanvraag kan beslissen.

      • Openbaar onderzoek

      Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen van 4 augustus 2023 tot en met 2 september 2023. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

      • Adviezen

      - Fluvius gaf op 24 augustus 2023 een gunstig advies met voorwaarden;

      - Pidpa drinkwater gaf op 31 juli 2023 een gunstig advies met voorwaarden;

      - Wyre gaf op 7 augustus 2023 gunstig advies. 

       Er werden geen interne adviezen gevraagd.

       

      Beoordeling van de geplande gemeenteweg

      De aanvraag voorziet een grondoverdracht met een oppervlakte van 274,78 m², zoals vastgesteld op het rooilijnplan dat in het dossier werd opgenomen. De grondafstand heeft betrekking op een oppervlakte die tot het openbaar domein zal ingelijfd worden voor de realisatie van de huidige rooilijn, vastgesteld op 28 maart 1960 en ter realisatie van een nieuwe trage wegverbinding. 

      Tussen lot twee en drie wordt een doorsteek met een breedte van 2 m voorzien, dienstig als kruiwagenpad. Dit pad maakt een ontsluiting voor niet gemotoriseerd verkeer mogelijk van de tuinen van de loten 2 t.e.m.5. De trage wegverbinding wordt uitgevoerd in waterdoorlatende verharding. De locatie van de weg hypothekeert geen toekomstige ontwikkelingen en bezit de opportuniteit tot de realisatie van een toekomstige trage wegverbinding richting de Herentalse steenweg. 

      De afmetingen en uitrusting van de ontsluiting zijn afgestemd op de gebruikersnoden voor voetgangers en fietsers. Bijgevolg kan besloten worden dat de ligging, breedte, en de uitrusting van de weg; en de over te dragen delen binnen de rooilijn naar het openbaar domein, voldoen om als gemeenteweg te worden vastgesteld. 

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 17 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang, Carine Geyselings, Natalie Moens en Ivan Verbeeck) en 3 onthoudingen (2 CD&V en Johan Struyfs).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van het tracé van de wegen zoals aangegeven op het bijgevoegde plan. Het betreft een strook van 274,78 m². Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.

      Artikel 2: Het tracé moet worden voorzien van de noodzakelijke uitrusting.

      Artikel 3: Alle werken tot uitrusting van het aan te leggen tracé en de reservering van de grond voor de eventuele groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.

      Artikel 4: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast en zonder kosten voor de gemeente, gratis af te staan aan de gemeente. De strook grond die wordt afgestaan zal worden opgenomen in het openbaar domein.

    • Omgevingsvergunning OMV_2023105642 - Steenbergstraat 6 - tracé en lastvoorwaarden - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, Philip Ardies, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op 11 augustus 2023 diende Raphael Nijsen, Architect namens Geert Wouters en Ingrid Kerckhofs de omgevingsvergunning in voor het bouwen van een eengezinswoning met een geïntegreerde zorgwoning, met als adres Steenbergstraat 6 te 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 203 s3. De aanvraag tot omgevingsvergunning heeft omgevingsloketnummer OMV_2023105642. De aanvraag bevat volgende stedenbouwkundige handelingen: het bouwen van een eengezinswoning met geïntegreerde zorgwoning.

      Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 31 augustus 2023.

      Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag tot omgevingsvergunning onderzocht, rekening houdend met alle terzake geldende wettelijke bepalingen.

      Juridisch kader

      Artikel 162 van de grondwet.

      Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, in bijzonder de artikelen 2, 40, 41 en 56, inzake de bevoegdheden van de gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen.

      Decreet van 28 april 1993 houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten.

      Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.

       § 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.

      De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.

      Artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.

      Artikel 3: Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.

      Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:

      1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;

      2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.

      Artikel 4:

      Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:

      1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;

      2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;

      3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;

      4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;

      5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.

       

      Wetgevend planningskader

      Toetsing aan de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften of verkavelingsvoorschriften en toetsing aan de goede ruimtelijke ordening.

      De aanvraag situeert zich in het vastgestelde gewestplan Herentals - Mol: origineel gewestplan volgens KB van 28 juli 1978 met bestemming woongebied.

      De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.

      De aanvraag tot omgevingsvergunning omvat de tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentelijke verkeerswegen.

      De gemeenteraad dient een besluit te nemen over ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein, alvorens het college van burgemeester en schepenen over de verkavelingsaanvraag kan beslissen.

      Bijkomende motivering

      Openbaar onderzoek

      Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen van 8 september 2023 tot 7 oktober 2023.

      Er werden geen bezwaarschriften ingediend.

       

      Adviezen

      WYRE gaf op 1 september gunstig advies.

      PIDPA Drinkwater gaf op 1 september voorwaardelijk gunstig advies.

      Proximus gaf geen advies. Ze hebben nog tot 20 oktober om een advies te geven.

      IOED Kempens Karakter gaf op 5 september voorwaardelijk gunstig advies.

      Er werden geen interne adviezen gevraagd.

       

      Watertoets

      Het ontwerp voldoet aan de vereisten van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratie-voorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.

      Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (B.S. 18 juli 2003) werd het ontwerp onderworpen aan de watertoets. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een overstromingsgebied, zodat in alle redelijkheid geoordeeld kan worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt in de plaatselijke waterhuishouding, noch dat dit mag verwacht worden ten aanzien van het eigendom in aanvraag. 

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Goedkeuring van het tracé van de wegen zoals aangegeven op het bijgevoegde plan. Het betreft lot A van 27 m².

      Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.

      Artikel 2: De wegen moeten worden voorzien van de noodzakelijke uitrusting.

      Alle nutsvoorzieningen dienen te worden uitgevoerd volgens de ramingen van de betrokken maatschappijen en zodanig dat ieder perceel afzonderlijk (uitgezonderd van openbare verlichting) kan worden aangesloten.

      Artikel 3: Alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van de grond voor de eventuele groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.

      Artikel 4: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast en zonder kosten voor de gemeente, de aangegeven strook gratis af te staan aan de gemeente. De strook grond die wordt afgestaan zal worden opgenomen in het openbaar domein.

      Artikel 5: Alle constructies dienen te worden verwijderd die niet behoren tot de zone voor nutsvoorzieningen.

    • Hemelwater- en droogteplan Grobbendonk - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      De klimaatsverandering wordt steeds meer zichtbaar. De laatste jaren worden we geconfronteerd met een gewijzigd neerslagpatroon dat zich uit in langdurige periode van regen in de winter en langere droogteperioden in de zomer. Daarnaast neemt ook de buienintensiteit toe. Korte, intense neerslagbuien worden afgewisseld met langere drogere periodes. Bewijzen van deze gewijzigde tendensen hebben zich de laatste jaren reeds geuit onder de vorm van overstromingen die zich voordeden in 2016 en 2019 en de droge voorjaren van 2017, de droge zomer van 2018 en het droge voorjaar van 2019.

      Om aan deze extremen het hoofd te bieden, moet de gemeente zich naar de toekomst wapenen. Een hemelwater- en droogteplan kan oplossingen aanrijken om met deze problematiek op lokaal niveau te kunnen omgaan; en gelijktijdig te kunnen bijdragen aan de beleidsintenties van de hogere overheden op gebied van integraal waterbeheer, droogtemaatregelen en klimaatdoelstellingen.

      Binnen een hemelwater- en droogteplan wordt een integrale ruimtelijke visie uitgewerkt om de economische, maatschappelijke, en ecologische gevolgen van overstroming en droogte te beperken en het grondgebied robuust te maken voor de gevolgen van de klimaatsverandering. Omdat de ruimte schaars en eindig is, moet in de toekomst zorgvuldig omgesprongen worden met het aansnijden van de vrije ruimte. Het hemelwater- en droogteplan beantwoordt de vraag hoe vandaag en in de toekomst het water afkomstig van bestaande en geplande wegenis, woningen en (on)verharde oppervlakken vertraagd afgevoerd, (her)gebruikt, geïnfiltreerd en geborgen kan worden. Met andere woorden, waar er ruimte voor water gecreëerd moet worden met oog op een duurzaam, leefbare gemeente voor de volgende generaties.

      Fluvius maakte in samenwerking met de gemeentelijke administratie het hemelwater- en droogteplan op. De opmaak ging gepaard met een intens proces van analyse, afstemming en samenwerking met de verschillende stakeholders die bij het waterbeleid betrokken zijn (Vlaamse Milieumaatschappij, Dienst waterbeleid provincie Antwerpen, de Vlaamse Waterweg, Aquafin, Natuurpunt, adviesraden...). De stakeholders werden betrokken onder de vorm van een stuur- en kerngroep, een werkgroep en adviesraden.

      Het intensieve werk resulteert in een beleidsplan dat als leidraad kan ingezet worden bij alle toekomstige ruimtelijke ingrepen om een integrale ruimtelijke visie uit te werken. Het is dan ook van belang dat de gemeente handelt naar deze beleidsvisie en deze uitrolt in haar dagelijkse werking. Dit impliceert niet dat de gemeente steeds de daadwerkelijke uitvoerder is. Ook voor andere overheden, private ontwikkelaars en particulieren vormt het hemelwater- en droogteplan een beleidsdocument waarmee rekening moet gehouden worden in het ontwerp en de uitvoering van hun projecten. Het plan zal ook een doordruk zijn naar het vergunningenbeleid.

      Het hemelwater- en droogteplan is een evolutief document: het watersysteem en de ruimtelijke invulling van het grondgebied veranderen dagelijks. Door gewijzigde inzichten kan het dan ook herzien of uitgebreid worden. Het vormt geen juridisch instrument maar een beleidsdocument voor de aanpak van de waterhouding- en droogteproblematiek.

      Het plan is opgebouwd uit drie delen:

      • Inventarisatiefase

      Dit onderdeel geeft een overzicht van de huidige toestand van de gemeente op verschillende gebieden. Het gaat niet enkel over gegevens die rechtstreeks betrekking hebben op het hemelwatersysteem, zoals de waterlopen en de afwatering, maar ook gegevens die relevant zullen zijn voor het ontwikkelen van een visie rond duurzaam waterbeheer. Ook de juridische en planologische context werden niet over het hoofd gezien. Het schept immers het kader waarbinnen het hemelwater- en droogteplan moet worden uitgewerkt en toegepast.

      • Toekomstvisie

      In dit onderdeel wordt specifiek ingegaan op de principes die de basis vormen voor het hemelwater- en droogteplan voor Grobbendonk. Er wordt besproken hoe de gemeente de basisprincipes van het integraal waterbeleid wil toepassen op haar grondgebied. Er wordt gezocht naar specifieke oplossingen voor knelpunten en naar een optimale regenwaterafvoer. Een grote focus in deze fase ligt op het overleg tussen de verschillende stakeholders om tot een duurzaam waterbeheer te komen.

      • Actiepuntenlijst

      De maatregelen zoals voorgesteld in de visievormingsfase worden verder verfijnd en geprioriteerd. De mate waarin een oplossing bijdraagt tot het verhogen van de veerkracht of de realisatie van een groenblauw netwerk vormt een belangrijk criterium bij de afweging of prioritering van verschillende oplossingen. Ook de mate van het engagement van de gemeente speelt mee bij de prioritering. Het is belangrijk dat de voorgestelde actielijst en prioritering haalbaar is en kan gerealiseerd worden.

      Adviezen

      Het hemelwater- en droogteplan werd aan de Gecoro en de milieuraad voorgelegd. Beiden adviesraden hebben zich op 13 maart 2023 over de inhoud gunstig uitgesproken.

      Bijkomende motivering

      De Blue Deal stelt dat een gemeente na 31 december 2024 enkel nog toegang heeft tot watergerelateerde subsidies als zij beschikt over een voldoende ambitieus hemelwater- en droogteplan. Met voorliggend plan wapent de gemeente zich tegen de klimaatverandering en pakt het de knelpunten in de waterhuishouding op een geïntegreerde manier aan. De gemeente kan door de goedkeuring in aanmerking komen voor het subsidiëren van watergerelateerde projecten in uitvoering van het droogte- en hemelwaterplan. 

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 16 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA en 4 Vooruit) en 4 onthoudingen (2 CD&V, 1 De Lokale Lijst en 1 Vlaams Belang).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van het hemelwater- en droogteplan, zoals opgenomen in bijlage.

    • Concessie kasteelhoeve - kader en leidraad - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In 2017 gaf de gemeente Grobbendonk, samen met Kempens Landschap, een tijdelijke invulling aan de Kasteelhoeve om leegstand tegen te gaan. Sinds 2017 zijn er echter een aantal belangrijke stappen genomen:

      Gewijzigde eigenaarssituatie

      De gemeente is sinds 2022 eigenaar van de Kasteelhoeve in plaats van erfpachter.

      Beheersplan

      De afgelopen 4 jaar werkte de gemeente samen met haar partners Natuurpunt, VLM, en onder begeleiding van het agentschap Onroerend Erfgoed en het agentschap Natuur en Bos een beheersplan voor de Kasteelhoeve uit. Dat beheersplan heeft belangrijke inzichten en afspraken rond de Kasteelhoeve naar voren gebracht, waaronder:

      - Een waarde stelling van het aanwezige erfgoed

      - Een kader voor herbestemming

      - Een heldere lijst van toegelaten en mogelijke herstellingen en onderhoud

      De gemeente kiest er nu voor om een concessie open te stellen met een concessieovereenkomst aangepast aan deze nieuwe inzichten. Dit verzekert het goede onderhoud van de site. Goed onderhoud dat aangetoond kan worden, kan leiden tot een extra 10% subsidiëring van het agentschap Onroerend Erfgoed bij een komende renovatie. 

      De concessie is een tijdelijke invulling, die afgesloten wordt voor 1 jaar en telkens verlengd kan worden met 1 jaar tot aan de renovatie van de Kasteelhoeve. 

      Gelet op de principes van goed bestuur, stellen we deze concessie publiek open aan de hand van de concessie leidraad en met een aantal bijlagen.

      Juridisch kader

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Kennisname van de toelichting m.b.t. de Kasteelhoeve op de gemeenteraad.

      Artikel 2: Goedkeuring van de openstelling van de concessie van de Kasteelhoeve.

      Artikel 3: De gemeenteraad keurt de concessie leidraad en verbetersleutel goed en belast het college van burgemeester en schepenen met de verdere uitwerking en uitvoering van de procedure.

      Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

    • Op- en afrittencomplex E313 + fietspad Industrieweg - beloftes van verkoop voor openbaar nut - innames 3, 4, 13 en 14 - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In het kader van de opdracht “Ontsluiting van de Industrieweg op het op- en afrittencomplex E313 - studieopdracht” werd op 23 april 2020 een bestek met nr. FIN/2020/017 opgesteld door team Financieel Management.

      De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 71.000,00 excl. btw of € 85.910,00 incl. 21% btw.

      Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 4 mei 2020 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de plaatsingsprocedure van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

      Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 4 mei 2020 om de plaatsingsprocedure te starten.

      Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 29 juni 2020 de opdracht “Ontsluiting van de Industrieweg op het op- en afrittencomplex E313 -studieopdracht” te gunnen volgens bestek FIN/2020/017 aan Arcadis Belgium nv tegen het inschrijvingsbedrag van € 131.219,66 incl. 21% btw.

      In het kader van de opdracht “AANSTELLEN VAN EEN ONTWERPER EN VEILIGHEIDSCOÖRDINATOR VOOR HET OPMAKEN VAN DE STUDIE VOOR DE AANLEG VAN FIETSPADEN LANGS DE INDUSTRIEWEG” werd een bestek met nr. TD/15/03 opgesteld door de technische dienst.

      De raming excl. btw overschrijdt de limiet voor het gebruik van de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking van € 85.000,00 niet.

      Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 15 september 2015 goedkeuring aan de lastvoorwaarden, de raming en de gunningswijze van deze opdracht, met name de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

      Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 24 augustus 2015 om de gunningsprocedure te starten.

      Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 9 mei 2016 deze opdracht te gunnen aan de economisch meest voordelige (rekening houdend met de gunningscriteria) bieder, zijnde ARCADIS Belgium nv, Posthofbrug 12 te 2600 Berchem.

      In beide dossiers dienen er onteigeningen te gebeuren. Lokale besturen kunnen beroep doen op de Vlaamse Belastingdienst, Afdeling Vastgoed om de bedragen van de onteigeningen te schatten, de onderhandelingen te voeren met de eigenaars van de te onteigenen percelen en het verlijden van de aktes. Afdeling Vastgoed is onderbemand en wordt overbevraagd, zodat ze enkel nog gewestelijke dossiers behandelen en lokale dossiers in de wachtrij komen.

      Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 13 december 2021 houdende goedkeuring van het aanstellen van IOK als onderhandelaar om de Vlaamse belastingdienst, Afdeling Vastgoedtransacties bij te staan in het realiseren van de grondverwervingen voor beide dossiers.

      Bijgevoegde beloftes van verkoop voor openbaar nut: 

      - voor innames 13 en 14: betrokkenen 1, voor een bedrag van € 28.700,00;
      - voor innames 3 en 4: betrokkenen 2, voor een bedrag van € 175.000,00.

      Juridisch kader

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

      Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

      Decreet van 26 maart 2004 betreffende openbaarheid van bestuur.

      Financiële gevolgen/visum

      BD000002 We dragen bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving. 2020-2025.

      AP000008 We investeren in de (her)aanleg en onderhoud van fiets- en voetpaden. 2020-2025.

      AP000009 We garanderen, samen met onze partners, sterke en betrouwbare netwerken. 2020-2025.

      AC000292 We investeren in de aanleg van een fietspad aan de Industrieweg.

      AC000302 We investeren in een op- en afrittencomplex E313/N13/Industrieweg.

      MJP001197.

      MJP002088.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Volgende beloftes van verkoop voor openbaar nut worden goedgekeurd:

      • voor innames 13 en 14: betrokkene 1, voor een bedrag van € 28.700,00;
      • voor innames 3 en 4: betrokkenen 2, voor een bedrag van € 175.000,00.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Ruimte & Vergunningen

      Vlaamse belastingsdienst, Afdeling Vastgoedtransacties, Kievitplein 20 te 2018 Antwerpen

    • Vaststellen lastvoorwaarden verzekering arbeidsongevallen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In het kader van de opdracht “Verzekering arbeidsongevallen” werden de gunningswijze en de selectieleidraad goedgekeurd door de gemeenteraad van 19 september 2023. Op 3 oktober 2023 besliste het college van burgemeester en schepenen om de eerste (selectie van de kandidaten) van de procedure te starten. In de tweede fase zullen de geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd om een offerte in te dienen op basis van een bestek, waarin zowel de verdere stappen met betrekking tot de procedure, als het voorwerp van en de voorwaarden voor de uitvoering van de opdracht worden beschreven.

      Juridisch kader

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

      Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

      Bestuursdecreet van 7 december 2018.

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

      Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en latere wijzigingen.

      Wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 38, § 1, 1° a) (onbeschikbaarheid van onmiddellijke oplossingen) en meer bepaald artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.

      Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.

      Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en latere wijzigingen.

      Wet van 4 april 2014 betreffende de verzekeringen.

      Gemeenteraadsbesluit van 19 september 2023 betreffende  de overheidsopdracht verzekering arbeidsongevallen.

      Besluit van college van burgemeester en schepenen van 3 oktober 2023 betreffende de opstart van de procedure.

      Bijkomende motivering

      De procedure bestaat uit twee afzonderlijke fasen.

      Fase 1: Selectiefase

      Onderhavige leidraad heeft als enig doel te kunnen overgaan tot selectie van kandidaten voor de opdracht.

      Via deze selectieleidraad wenst de gemeente Grobbendonk aan de kandidaten reeds voldoende informatie over de opdracht mee te geven zodat zij kunnen inschatten of zij zich voor deze opdracht willen inschrijven en, meer concreet, of zij zich in de eerste fase van deze opdracht kandidaat willen stellen.

      Deze selectieleidraad is louter indicatief en kan de aanbestedende overheid niet verbinden.

      Het bestek dat aan de geselecteerde kandidaten zal bezorgd worden, zal de definitieve bepalingen over deze opdracht bevatten.

      Deze eerste fase omvat dus de selectie van de kandidaten: de toelaatbaarheid, de betrouwbaarheid en de bekwaamheid van de kandidaten wordt onderzocht op grond van in de bekendmaking en in de selectieleidraad vermelde criteria.

      De aanbestedende overheid neemt een beslissing inzake selectie / niet-selectie.

      De niet-geselecteerde kandidaten worden in kennis gesteld van hun niet-selectie.

      Deze selectieleidraad heeft enkel betrekking op deze eerste fase.

      Fase 2: Gunningsfase

      In de tweede fase zullen de geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd om een offerte in te dienen op basis van een bestek, waarin zowel de verdere stappen met betrekking tot de procedure, als het voorwerp van en de voorwaarden voor de uitvoering van de opdracht zullen worden beschreven.

      Het bestek zal aan de geselecteerde kandidaten worden bezorgd na de selectiebeslissing.

      De geselecteerde kandidaten zijn verplicht een offerte in te dienen.

      Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.

      Het betreft een gezamenlijke opdracht waarbij de gemeente Grobbendonk optreedt in naam van de welzijnsvereniging De Wijngaard en het OCMW van Grobbendonk bij de gunning van de opdracht.

      Deze opdracht is een raamovereenkomst zoals bedoeld in art 2, 35° van de Wet Overheidsopdrachten.

       

      De selectieleidraad werd gepubliceerd op het federale e-Procurement platform op 25 september 2023. Inschrijvers hebben tijd tot en met 30 oktober 2023 om zich kandidaat te stellen. In de tweede fase zullen de geselecteerde kandidaten worden uitgenodigd om een offerte in te dienen op basis van een bestek. Dit bestek wordt nu ter goedkeuring voorgelegd.

      Financiële gevolgen/visum

      Meerjarenplan 2020 - 2025.

      BD000004 We gaan voor een financieel gezonde gemeente.

      AP000036 We werken samen met andere partners en leveren hiertoe werkingsbijdragen.

      AC000038 We verzekeren onze personeelsleden voor burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen.

      De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan van 2024 en 2025, op budgetcode 6120300/IO/0112 (actie/raming AC000038/MJP000993).

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: De lastvoorwaarden zoals opgenomen in fase II van het bestek “Verzekering arbeidsongevallen”, opgesteld door team Financieel Management, hierna als bijlage worden goedgekeurd. De raming bedraagt € 450.000,00 incl. BTW (0% BTW).

    • Princiepsbesluit met OCMW tot oprichting antennepunt Bouwel - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In het meerjarenplan 2020-2025 van het lokaal bestuur vormt het antennepunt lokaal dienstencentrum in Bouwel één van de belangrijkste (prioritaire) projecten waarop wordt ingezet. Met het oog op de verwezenlijking werd door het OCMW een aanvraagdossier subsidie 'VIPA' voorbereid bij het departement Zorg.  

      Eén van de voorwaarden voor het bekomen van een investeringssubsidie betreft evenwel het bewijs dat de aanvrager, in casu het OCMW, overeenkomstig artikel 12 van het decreet inzake de infrastructuur voor persoonsgebonden aangelegenheden, beschikt of zal beschikken over een genotsrecht. Vermits het perceel waarop de nieuwbouw zal worden opgericht in eigendom van de gemeente is - en gemeente en OCMW conform de huidige stand van reglementering nog steeds twee onderscheiden rechtspersonen betreffen - dient de gemeente een alvast principiële toestemming te verlenen aan het OCMW met betrekking tot de oprichting van het gebouw. 

      Naderhand zal het geformuleerde principiële genotsrecht (erfpacht) verder worden uitgewerkt onder de vorm van een notariële akte tussen beide besturen. 

      Juridisch kader

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

      Decreet inzake de infrastructuur voor persoonsgebonden aangelegenheden van 23 februari 1994 en latere wijzigingen. 

      Financiële gevolgen/visum

      BD000003: We engageren ons als sociale gemeente.

      AP000013: We zetten in op buurtgerichte zorg.

      AC000180: Opmaak dossier antennepunt LDC Bouwel.

      MJP00140: 390.212,48€ (2024) + 273.148,73€ (2025).

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de percelen ten kadaster gekend als 'Het Kerkblok afdeling 2 sectie B nummer 27 B' enerzijds en 'Kasteeldreef afdeling 2 sectie B nummer 27 C' anderzijds, in erfpacht te geven voor minimaal 25 jaar aan het OCMW, Boudewijnstraat 4 te 2280 Grobbendonk teneinde oprichting van het antennepunt Bouwel.

      Artikel 2: Opdracht te geven tot het uitwerken van een voorstel van erfpachtovereenkomst in samenspraak met het OCMW en het ontwerp ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor te leggen.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Ruimte & Vergunningen

      Team Financieel Management 

      Dienstencentrumleider, Lokaal dienstencentrum

    • Gemeentelijke Holding NV in vereffening - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij Gemeentelijke Holding NV in vereffening. De gemeente werd per schrijven van 9 oktober 2023 uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV in vereffening die plaats zal vinden op 13 november 2023 om 14.00 uur in Bluepoint Brussels Business Centre, A. Reyerslaan 80 te 1030 Brussel.

       

      De agenda van de buitengewone algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV in vereffening van 13 november 2023 bevat volgende agendapunten:

      1. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze in overeenstemming te brengen met het Wetboek van vennootschappen en verenlglngen.

      2. Volmacht voor de codrdinatle van de statuten.

      3. Volmacht aan de vereffenaars tot uitvoering van de genomen beslissingen.

      4. Volmacht voor de formaliteiten.

       

      De gemeenteraad van 27 april 2021 stelde de heer Bart Wagemans voor als volmachtdrager voor de algemene vergaderingen van Gemeentelijke Holding NV in vereffening gedurende de ganse legislatuur.

      De gemeenteraad van 12 september 2019 stelde mevrouw Fatima De Smedt voor als plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Gemeentelijke Holding NV in vereffening gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA en Johan Struyfs) en 7 onthoudingen (2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, 1 Vlaams Belang, Carine Geyselings, Natalie Moens en Ivan Verbeeck).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Gemeentelijke Holding NV in vereffening van 13 november 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Gemeentelijke Holding NV in vereffening

      Alle vertegenwoordigers

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philip Ardies, raadslid

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

      BESLUIT:

      GIB: Geen vragen

      N-VA: Geen vragen

      Vooruit:

      • Papiercontainers - gebruik en toekomstvisie
      • Floris Primsstraat - snelheid en geluidshinder kasseistrook 
      • Wijk Rerum Novarumstraat - sluikstort en onderhoud plein
      • Leefgoed - communicatie bewoners
      • Bladermanden - keuze plaatsing o.b.v. plan

      CD&V: 

      • GR/ RMW - data raden 2024

      Vlaams Belang:

      • Aziatische hoornaar - stand van zaken acties
      • Restafvalzakken - kwaliteit PMD-zakken 
      • Speelplein UFO - gesloten omwille van vandalisme
      • Hondenlosloopweide - gebruik en afval
      • Trajectcontroles - eigen beheer of externe firma

      De Lokale Lijst: 

      • Langenheuvel - terugkoppeling infoavond en vervolg

Namens Gemeenteraad,

Daan Ceulemans
algemeen directeur

Peggy Goormans
voorzitter