DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Op 28 september 2023 diende de heer Dirk Landuyt de omgevingsvergunningsaanvraag in voor het verkavelen van een perceel grond in 4 loten voor halfopen bebouwing en 3 loten voor open bebouwing met wegenis, slopen magazijnen, aanleg wegen en riolering met als adres Waterlaatstraat zn. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie A nrs. 442E en 442M. De aanvraag heeft omgevingsloketnummer OMV_2023127273.
De gemeentelijke omgevingsambtenaar heeft bijkomende stukken opgevraagd op 27 oktober 2023 en hiervoor een termijn voorzien van 30 dagen. Deze bijkomende stukken werden op 24 november 2023 ontvangen.
Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 18 december 2023.
Op 12 maart 2024 heeft de aanvrager een aangepaste projectinhoudsversie opgeladen (PIV3) met het aanvullen van ontbrekende gegevens (peilbuismetingen Rimeco).
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag onderzocht, rekening houdende met de ter zake geldende wettelijke bepalingen, in het bijzonder met de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en de uitvoeringsbesluiten.
Artikel 3. van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.”
Artikel 4. van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
(2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd)
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
(4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;))
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”
Artikel 6. van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“...§ 1. De gemeenten nemen bij beslissingen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentelijke wegen de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4, in acht. Ze kunnen die doelstellingen en principes binnen het decretale kader verfijnen, concretiseren en aanvullen in een gemeentelijk beleidskader. Dat gemeentelijk beleidskader omvat een visie en operationele beleidskeuzes voor de gewenste ruimtelijke structuur van het gemeentelijk wegennet. Het omvat minstens ook een afwegingskader voor wijzigingen aan het netwerk van gemeentewegen. De Vlaamse Regering kan nadere regels bepalen over de inhoud van een beleidskader....”
Artikel 8 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“Niemand kan een gemeenteweg aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad.”
Artikel 11, §1 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“§ 1. De gemeenten leggen de ligging en de breedte van de gemeentewegen op hun grondgebied vast in gemeentelijke rooilijnplannen, ongeacht de eigenaar van de grond.”
Artikel 12, §2 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“§ 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.”
Artikel 69 van het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 bepaalt:
“De vereenvoudigde vergunningsprocedure is niet van toepassing voor projecten waarvoor met toepassing van artikel 31 een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.”
Artikel 31 van het decreet op de omgevingsvergunning van 25 april 2014 (ingevolge art. 70 van het decreet houdende de gemeentewegen) bepaalt:
“§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
…
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. (…) De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.”
Artikel 32 van het decreet op de omgevingsvergunning van 25 april 2014 bepaalt:
“§ 6. Een vergunning voor aanvragen met aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg kan pas verleend worden na goedkeuring over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg door de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31. Als de gemeenteraad de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing niet heeft goedgekeurd, dan wordt de omgevingsvergunning geweigerd.”
Artikel 47 van het besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning bepaalt:
“Als een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
…”
Het Decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
“De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
…
De gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere.“
Regelgeving: bevoegdheid
Artikel 41, 9° van het decreet lokaal bestuur: de gemeenteraad is bevoegd voor beslissingen die een wet, een decreet of een uitvoeringsbesluit uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehoudt.
Wetgevend planningskader
Toetsing aan de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften of verkavelingsvoorschriften en toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag situeert zich in het vastgestelde gewestplan Herentals - Mol: origineel gewestplan volgens KB van 28 juli 1978 met bestemming woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
Het eigendom is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg of ruimtelijke uitvoeringsplan.
De aanvraag tot omgevingsvergunning omvat een tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentelijke verkeerswegen en een belofte van gratis grondafstand aan de gemeente Grobbendonk.
De gemeenteraad dient een besluit te nemen over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein, alvorens het college van burgemeester en schepenen over de verkavelingsaanvraag kan beslissen.
Overeenkomstig artikel 3 en 4 van het gemeentewegendecreet is het doel de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak. Wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet moeten minstens ten dienste staan van het algemeen belang.
Overeenkomstig artikel 6 van hetzelfde decreet dienen de gemeenten bij het nemen van beslissingen over de aanleg van gemeentelijke wegen de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4, in acht te nemen.
De structuur van de voorliggende wegenis heeft niet het algemeen belang tot doel (in strijd met voormeld artikel 4) omdat het deel uitmaakt van een groter woongebied. Er wordt geen rekening gehouden met het achtergelegen woongebied dat door de ligging van de wegenis niet meer aanvaardbaar kan worden ontsloten. Het betreft een ad hoc oplossing die enkel ten dienste staat van voorliggend project, zonder rekening te houden met de karakteristieken van het volledige gebied.
Adviezen
. .. 3.1 Eindconclusie van het brandpreventieverslag Gunstig brandpreventieverslag mits naleving van volgende voorwaarden: - Voldaan aan de opmerkingen van art. 2.2
... 2.2.1 Doodlopende wegen met twee rijstroken
Twee brandweerwagens moeten elkaar kunnen passeren bij het manoeuvreren. Aanbevolen breedte: 7,3 m (minimum 6,7 m).
2.2.2 Doodlopende wegen met slechts één rijstrook
Twee brandweerwagens kunnen elkaar bijgevolg niet passeren bij het manoeuvreren. Aanbevolen breedte: 3,5 m (minimum 3,25 m) maar een alternatieve nadering is noodzakelijk (bv. via wandelweg of fietspad die tijdelijk als brandweg wordt ingezet).
Opmerking: indien het keerpunt op het einde van de straat zo kan voorzien worden dat een vrachtwagen daar kan draaien en keren (binnenstraal 11m – buitenstraal 15m) kan de weg aanzien worden als een “doodlopende weg met slechts één rijstrook”. Zo niet dient de weg voldoende breed te zijn conform 2.2.1 (verharde berm met asbelasting 13ton mag worden meegeteld) ...
De aanvraag voldoet niet aan de opmerking, de weg is slechts 4,45 m breed. Dit vereist een planwijziging. Het is niet aan vergunningverlener om een planwijziging te suggereren zodat de aanvraag voldoet aan voormelde opmerkingen. Het komt de vergunningverlenende overheid niet toe om voorwaarden op te leggen die een planwijziging inhouden. Dit initiatief dient van de aanvrager te komen (RvS, nr.250.629 van 20 mei 2021).
Dit advies wordt bijgetreden.
Dit advies wordt bijgetreden.
Dit advies wordt bijgetreden.
Dit advies wordt bijgetreden.
... Conclusie
Het Agentschap voor Natuur en Bos stelt vast dat de vergunningsaanvraag in strijd is met de onderstaande bepalingen (direct werkende normen cfr. Vlaamse Codex):
Artikel 14 en 16 Decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu van 21.10.1997
Artikel 10 en artikel 14 Besluit van de Vlaamse Regering met betrekking tot soortenbescherming en soortenbeheer van 15.05.2009
Het Agentschap voor Natuur en Bos verleent een ongunstig advies. Gelet op artikel 4.3.3 VCRO kan de vergunningverlenende overheid de vergunning niet toekennen. ...
Het Agentschap geeft negatief advies wegens strijdigheid met artikel 14 en 16 Decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu van 21 oktober 1997 en artikel 10 en artikel 14 Besluit van de Vlaamse Regering met betrekking tot soortenbescherming en soortenbeheer van 15 mei 2009. Overeenkomstig artikel 4.3.3. VCRO dient, indien uit de verplicht in te winnen adviezen blijkt dat het aangevraagde strijdig is met direct werkende normen binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening, de vergunning te worden geweigerd.
Er dient wel op gewezen dat het advies van Natuur & Bos melding maakt van het feit dat de aanvraag deels zou gelegen zijn in het woonuitbreidingsgebied Warme Handstraat. Dit is niet correct, de aanvraag is volledig gelegen in woongebied. De opmerkingen hieromtrent worden niet bijgetreden. Voor het overige wordt dit advies gevolgd.
... Het advies i.v.m. riolering voor de nieuwe weg zal nog worden overgemaakt aan het landmeterkantoor en gemeentebestuur....
“ … Ongunstig, aangezien het schadelijk effect niet kan worden voorkomen of beperkt door het opleggen van voorwaarden, waardoor de aanvraag niet verenigbaar is met het watersysteem en art. 1.2.2 van het decreet integraal waterbeleid. …”
“…. Gunstig, aangezien de aanvraag verenigbaar is met de huidige wetgeving en de doelstellingen en beginselen van het Decreet Integraal Waterbeleid.
Onderhavig advies werd opgemaakt op basis van V3 op het omgevingsloket. …”
We hebben geen bezwaar tegen de werken, er wordt rekening gehouden met onze infrastructuur. Er is een erfdienstbaarheidszone van Aquafin aanwezig binnen de projectzone van de geplande werken.
Advies tot aansluiting moet aangevraagd worden via de rioolbeheerder.
In bijlage kan u het grondinnameplan (zie inname 6) terugvinden met daarop de erfdienstbaarheidszone ten gunste van Aquafin, samen met het document met de voorwaarden die van toepassing zijn binnen de erfdienstbaarheidszone en de typetekeningen van de inspectieputten.
Bovendien zijn zowel binnen als buiten hoger bepaalde zones alle uitgravingen of ontgrondingen, welke de stabiliteit van de grond of de ondergrond waarin de rioolwaterzuiveringsinfrastructuur zich bevindt in het gedrang kunnen brengen, verboden.
Ook ligt er een erfdienstbaarheid van toe- en doorgang op zulke wijze dat Aquafin, zijn aannemer en hun personeelsleden of agenten altijd de installatie zullen kunnen bereiken voor het toezicht, onderhoud, en de eventuele herstelling incluis vervanging ervan.
Indien het maaiveldniveau gewijzigd wordt, moeten de deksels van de inspectieputten op kosten van de aanvrager verhoogd/verlaagd worden. Voor deze werken verwijzen wij integraal naar het standaardbestek 250 voor de wegenbouw en bijkomende bestekbepalingen uit ?Aanvullingen van Aquafin aan het standaardbestek 250? dat strikt gevolgd moet worden. Voor deze bijkomende bestekbepalingen verwijzen wij naar de typetekeningen in bijlage.
Dit advies wordt bijgetreden.
.... De verkavelingsaanvraag wordt ongunstig geadviseerd:
- Het project hypothekeert een ruimtelijk kwalitatieve aansnijding van het woongebied;
- Het openbaar domein voorziet geen kwalitatief groenontwerp;
- Het ontwerp van het openbaar domein kan geen veilige noodinterventies en verkeersafwikkeling waarborgen. ....
Dit advies wordt bijgetreden.
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen van 22 december 2023 tot 20 januari 2024.
Er werd één bezwaarschrift ingediend.
Het decreet betreffende de omgevingsvergunning herneemt de welbekende regeling van de tussenkomst van de gemeenteraad over de zaak van de wegen. Voor alle duidelijkheid wordt ook hier herhaald:
“De gemeenteraad spreekt zich enkel uit over de zaak van de wegen, niet over de vergunningsaanvraag;
…
De gemeenteraad bespreekt enkel de bezwaren die handelen over de zaak van de wegen, niet de andere.“
Behandeling van de bezwaren:
Het bezwaarschrift baseert zich op de bouwmeesterscan en meent dat de aanvraag hiermee niet in overeenstemming is. Dit document vormt evenwel geen beoordelingsgrond noch voor omgevingsvergunningsaanvragen noch voor bijhorende wegeniswerken. Overeenkomstig de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening artikel 1.1.3 wordt de ruimtelijke ordening van het Vlaamse Gewest, de provincies en de gemeenten vastgelegd in ruimtelijke structuurplannen of ruimtelijke beleidsplannen, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verordeningen. Een bouwmeesterscan maakt hier geen deel vanuit.
Het bezwaarschrift maakt onvoldoende concreet wat de grieven zijn tegen voormelde verkavelingsaanvraag.
Watertoets
Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (B.S. 18 juli 2003) werd het ontwerp onderworpen aan de watertoets.
Aanvraag is ingediend op 28 september 2023 maar volledig verklaard op 18 december 2023. De aanvraag dient derhalve nog te voldoen aan de vorige hemelwaterverordening die geldig was tot 1 oktober 2023 en niet aan de huidige van hemelwaterverordening.
Volgende regelgeving is van toepassing:
HOOFDSTUK 5 Collectieve infiltratie en buffering bij verkavelingen
Artikel 12.
Een verkavelingsvergunning waarbij nieuwe wegen worden aangelegd als vermeld in artikel 3, 4° kan alleen verleend worden als voorzien is in de plaatsing van collectieve voorzieningen voor infiltratie of buffering die voldoen aan de bepalingen van artikel 10 en 11.
Voor de berekening van de dimensionering van de infiltratie- of buffervoorziening wordt uitgegaan van de oppervlakte van de aan te sluiten wegverharding vermeerderd met 80 vierkante meter per kavel binnen de verkaveling.
Besluit van de Vlaamse Regering houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater
Dit volgt uit:
Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
Art. 21. Dit besluit is niet van toepassing op vergunningsaanvragen en meldingen die voor de datum van de inwerkingtreding van dit besluit worden ingediend.
Het huidige besluit is in werking getreden op 2 oktober 2023. De aanvraag werd ingediend op 28 september 2023 zoals hierboven aangegeven.
Uit het advies van de provinciale dienst integraal waterbeleid blijkt dat de aanvraag in de huidige vorm niet verenigbaar is met de doelstellingen van het Decreet Integraal Waterbeleid (art. 1.2.2.). Er dient besloten de worden dat de aanvraag de watertoets niet doorstaat.
VCRO
Artikel 4.3.1.
§ 1. Een vergunning wordt geweigerd :
1° als het aangevraagde onverenigbaar is met:
(…)
4° in de gevallen waarin overeenkomstig artikel 1.3.1.1, van het decreet betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 geen vergunning kan worden afgeleverd;
Decreet integraal waterbeleid
Artikel 1.3.1.1.
§1. De overheid die moet beslissen over een vergunning, plan of programma als vermeld in §5, draagt er zorg voor, door het weigeren van de vergunning of door goedkeuring te weigeren aan het plan of programma dan wel door het opleggen van gepaste voorwaarden of aanpassingen aan het plan of programma, dat geen schadelijk effect ontstaat of zoveel mogelijk wordt beperkt en, indien dit niet mogelijk is, dat het schadelijk effect wordt hersteld of, in de gevallen van de vermindering van de infiltratie van hemelwater of de vermindering van ruimte voor het watersysteem, gecompenseerd.
(…)
BESLUIT
Goedgekeurd met 16 stemmen voor (8 GIB, 2 N-VA, 2 CD&V, 1 Vlaams Belang, Carine Geyselings, Natalie Moens en Ivan Verbeeck) en 1 onthouding (Johan Struyfs).
Artikel 1: Het tracé van de weg zoals aangegeven op het bijgevoegde plan wordt niet aanvaard.
- Het tracé heeft niet het algemeen belang voor ogen, en is enkel gericht op de ontwikkeling van het eigen perceel, waarbij de ontsluitingsmogelijkheden van het achterliggende woongebied worden geblokkeerd. Het project hypothekeert derhalve een ruimtelijk kwalitatieve aansnijding van het woongebied.
- Het openbaar domein voorziet geen kwalitatief groenontwerp.
- Het ontwerp van het openbaar domein kan geen veilige noodinterventies en verkeersafwikkeling waarborgen. De aanvraag is niet in overeenstemming met de breedtevereisten voor wegenis van de Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel).
- Het Agentschap Natuur en Bos heeft negatief advies uitgebracht wegens strijdigheid met artikel 14 en 16 decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu van 21 oktober 1997 en artikel 10 en artikel 14 Besluit van de Vlaamse Regering met betrekking tot soortenbescherming en soortenbeheer van 15 mei 2009. De aanvraag is derhalve strijdig met direct werkende normen. Dit heeft een invloed op de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, waarover de gemeenteraad overeenkomstig artikel 31 omgevingsdecreet zich dient uit te spreken.