Terug
Gepubliceerd op 30/04/2025

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

do 20/03/2025 - 21:00 Raadzaal
Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
Marianne Verhaert, burgemeester
Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Els Beullens, Guy Echelpoels, Rigo Smidts, raadsleden
    • Raad voor maatschappelijk welzijn 20 februari 2025 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Guy Echelpoels, Rigo Smidts, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 17 stemmen voor (12 GIB, 3 Vooruit, 1 Vlaams Belang en Emma Van Meensel) en 1 onthouding (Gino Van der Elst).

       

      De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 20 februari 2025 worden goedgekeurd.

    • Interlokale vereniging Middenkempen (ISOM) - aanstellingen - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Guy Echelpoels, Rigo Smidts, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      OCMW Grobbendonk maakt deel uit van de Interlokale vereniging Middenkempen (ISOM). 

      In het geval van gemeenteraadsverkiezingen moet kandidaat-lid voor het beheerscomité worden aangesteld om namens de gemeente geldig te kunnen optreden tijdens de gehele huidige legislatuurperiode.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Adviezen

      Volgende personen worden door het vast bureau voorgedragen voor:

      • het beheerscomité:
        • Martine Taelman als kandidaat-lid;
        • Robbe Pauwels als plaatsvervangend kandidaat-lid.

      BESLUIT:


      Bij geheime stemming waarbij 18 digitale stemmen werden uitgebracht met 12 stemmen voor Martine Taelman, 5 stemmen voor Natalie Moens en 1 stem voor Rigo Smidts voor kandidaat-lid.

      Bij geheime stemming waarbij 18 digitale stemmen werden uitgebracht met 12 stemmen voor Robbe Pauwels, 5 stemmen voor Ronny Gorremans en 1 stem voor Lut Cateau voor plaatsvervangend kandidaat-lid.

       

      Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn duidt volgende personen aan tot het einde van de legislatuur:

      • de raad van bestuur:
        • Martine Taelman als kandidaat-lid;
        • Robbe Pauwels als plaatsvervangend kandidaat-lid.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Alle vertegenwoordigers

      Interlokale vereniging Middenkempen (ISOM)

    • Bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD) - ontslag L.W. - kennisname

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Guy Echelpoels, Rigo Smidts, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 december 2024 werd de heer Ludo Willems verkozen verklaard als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      Op 13 februari 2025 nam hij ontslag als lid van het BCSD.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:


      Artikel 1: Kennisname van het ontslag van de heer Ludo Willems als lid van het BCSD.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team HRM & Secretariaat

      Team Informatie & Communicatie

    • Voordrachtsakte en geloofsbrieven lid bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD) T.V.B. - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Guy Echelpoels, Rigo Smidts, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op 13 februari 2025 nam de heer Ludo Willems ontslag als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD). 

      Op 20 februari 2025 heeft de algemeen directeur een akte van voordracht van één kandidaat-lid BCSD ontvangen. Tine Van Bouwel wordt voorgedragen als kandidaat-lid vanaf voor de resterende duurtijd van de legislatuur.

      De akte van voordracht van één kandidaat-lid BCSD voldoet aan de decretaal voorziene ontvankelijkheidsvereisten.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 17 stemmen voor (12 GIB, 3 Vooruit, 1 Vlaams Belang en Emma Van Meensel) en 1 onthouding (Gino Van der Elst).

       

      Artikel 1: Aktename van de tijdige en ontvankelijke akte van voordracht van één kandidaat-lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

      Artikel 2: Goedkeuring van de geloofsbrieven van Tine Van Bouwel.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team HRM & Secretariaat

      Team Informatie & Communicatie

      Team Welzijn

    • Lid bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD) T.V.B. - proces-verbaal van de eedaflegging - aktename

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Guy Echelpoels, Rigo Smidts, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op 13 februari 2025 nam de heer Ludo Willems ontslag als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD). 

      Op 20 februari 2025 heeft de algemeen directeur een akte van voordracht van één kandidaat-lid BCSD ontvangen. Tine Van Bouwel wordt voorgedragen als kandidaat-lid vanaf voor de resterende duurtijd van de legislatuur.

      De akte van voordracht van één kandidaat-lid BCSD voldoet aan de decretaal voorziene ontvankelijkheidsvereisten.

      Tine Van Bouwel legde op 7 maart 2025 de decretaal voorgeschreven eed af in handen van de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en in aanwezigheid van de algemeen directeur. Op de raad van maatschappelijk welzijn van 20 maart 2025 zal het proces-verbaal van de eedaflegging worden geagendeerd.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:


      Artikel 1: Aktename van het proces-verbaal van de eedaflegging van Tine Van Bouwel als lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD).

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team HRM & Secretariaat

      Team Informatie & Communicatie

      Teamleider Mens & Welzijn

    • Regeling vervanging algemeen directeur-OCMW - kennisname en goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Guy Echelpoels, Rigo Smidts, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Overeenkomstig artikel 166 van het Decreet Lokaal Bestuur regelt de gemeenteraad de vervanging van de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering. De raad voor maatschappelijk welzijn kan de aanstelling van een waarnemend algemeen directeur toevertrouwen aan het vast bureau en aan de functiehouder van het ambt.

      De waarnemend algemeen directeur oefent alle bevoegdheden uit die aan het ambt verbonden zijn.

      Teneinde continuïteit van de interne werking en de besluitvorming van de organen te garanderen, wordt de volgende rangorde vastgesteld voor de functie van waarnemend algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur:

      1. De teamleider Mens & Welzijn, tevens secretaris van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, overeenkomstig het delegatiebesluit van de algemeen directeur;

      2. De leden van het managementteam, behoudens de financieel directeur;

      3. De personeelsleden van gemeente of OCMW die een leidinggevende rol vervullen (teamleiders).

      Juridisch kader

      Artikel 166 van decreet lokaal bestuur houdende vervanging van de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering.

      Besluit van de gemeenteraad van 22 mei 2018 houdende goedkeuring vervanging van de algemeen directeur bij afwezigheid of verhindering.

      Besluit van de gemeenteraad van 27 maart 2018 houdende decreet lokaal bestuur – algemeen directeur – goedkeuring functie- en competentieprofiel.

      Adviezen

      Positief advies van het managementteam van 10 februari 2025.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Kennisname en goedkeuring voor de rangregeling voor waarneming, zoals voorgesteld door de algemeen directeur.

    • Overeenkomst terbeschikkingstelling noodopvang - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Guy Echelpoels, Rigo Smidts, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op 19 april 2022 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn de huidige overeenkomst voor noodopvang goed. Team Welzijn werkte een nieuwe opvangovereenkomst uit. 

      Naar aanleiding van de stijging van de levensduurte door het meermaals overschrijden van de spilindex de afgelopen jaren, wenst team Welzijn de prestatiebijdrage van 17 euro per dag te verhogen en te diversifiëren:

      • voor de noodwoningen tot 1 slaapkamer naar 19 euro per dag (pand Bergstraat 43, gelijkvloers)
      • voor de noodwoningen vanaf 2 slaapkamers of meer, naar 24 euro per dag (pand Bevrijdingsstraat 5 en op termijn Schransstraat 51 & Leopoldstraat 45a)
      Bijkomend blijft het forfaitair bedrag van 5 euro/dag betaald als borg, welke op het einde van de opvang aan de cliënt wordt uitbetaald, behouden. De begunstigde dient deze forfaitaire bijdrage slechts gedurende de eerste 12 maanden van zijn verblijf te betalen.
       
      Het huishoudelijk reglement (rechten & plichten) m.b.t. de bewoning en het onderhoud van deze panden werd mee geïntegreerd in de nieuwe opvangovereenkomst.

      Op basis van bovenstaande werd de terberschikkingstelling aangepast en in bijlage als voorstel toegevoegd.

      Juridisch kader

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 april 2022 betreffende het reglement en overeenkomst voor noodopvang.

      Organieke wet van 8 juli 1976, artikel 58 aangaande dringende hulpverlening aan daklozen.

      Bijkomende motivering

      Naast de aanpassingen m.b.t. de prestatiebijdrage per dag, werd ook het huishoudelijk reglement geïntegreerd in deze opvangovereenkomst. 

      Deze herwerkte versie is bijgevolg een administratieve vereenvoudiging naar één document waar alle afspraken, rechten & plichten met het toepassingsgebied materiële opvang zijn opgenomen.

      De waarborgbijdrage werd beperkt tot de eerste 12 maanden. Na 12 maanden is een realistisch bedrag als borg voldaan.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 15 stemmen voor (12 GIB, 2 N-VA en Patrick De Beuckelaer) en 3 onthoudingen (1 Vlaams Belang, Ronny Gorremans en Natalie Moens).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de verblijfsovereenkomst m.b.t. de terbeschikkingstelling noodwoning.

      Artikel 2: De overeenkomst vermeld in artikel 1, vervangt de overeenkomst zoals goedgekeurd op de raad voor maatschappelijk welzijn op 19 april 2022.

    • Overheidsopdrachten - nominatieve delegatie - aanpassing meerjarenplan 2020-2025 2025 – goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Guy Echelpoels, Rigo Smidts, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het decreet lokaal bestuur hanteert het principe 'volheid van bevoegdheid' van de raad samen met een ruime delegatiemogelijkheid van de raad aan het uitvoerend orgaan. Inzake overheidsopdrachten stelt de raad de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten vast. Het decreet lokaal bestuur biedt de mogelijkheid om te delegeren aan het uitvoerend orgaan voor de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten voor:

      - opdrachten die passen binnen het dagelijks bestuur

      - opdrachten die nominatief worden toevertrouwd aan het uitvoerend orgaan 

      Hierover dienen aparte beslissingen genomen te worden. De raad voor maatschappelijk welzijn van 18 februari 2020 keurde het begrip dagelijks bestuur goed.

      Overheidsopdrachten is een generieke term voor grote opdrachten voor investeringen tot dagdagelijkse occasionele uitgaven voor de werking. De grote opdrachten voor investeringen kunnen goed gepland worden en vragen beleidsmatig belangrijke beslissingen (bijvoorbeeld kwaliteit tegenover prijs). De opdrachten voor dagdagelijkse uitgaven moeten soms snel gebeuren om te kunnen inspelen op opportuniteiten en om de dagdagelijkse werking te kunnen garanderen.

      De overheidsopdrachten die voortvloeien uit de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 2025 werden onderzocht en onderstaande lijst ligt voor om te delegeren aan het vast bureau.

      De overheidsopdrachten die gedelegeerd worden, zullen gerapporteerd worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

       

      Groepsaankopen

      Heel wat organisaties (IOK, Creat, Facilitair bedrijf, Vlaamse overheid, stad Brugge,...) zetten groepsaankopen in de markt waar andere lokale besturen aan kunnen deelnemen.

      Voordeel:

      - je kan snel inspelen op behoeften van je bestuur zonder een procedure te voeren

      - meestal zijn ze voordeliger dan zelf een opdracht in de markt te plaatsen (schaalvoordelen)

      De toetredingen tot de groepsaankopen kunnen gedelegeerd worden aan het vast bureau.

      Over deze toetredingen zal gerapporteerd worden aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

      Toetreden tot een groepsaankoop wil niet zeggen dat je effectief moet afnemen van de groepsaankoop.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Beslissing van de gemeenteraad van 18 februari 2020 betreffende het dagelijks bestuur.

      Bijkomende motivering

      De bespreking van de dossiers, de visie en strategische beleidslijnen komen meermaals per jaar aan bod op de raad voor maatschappelijk welzijn, onder meer tijdens de bespreking van het meerjarenplan, de aanpassing van het meerjarenplan, de opvolgingsrapportering en de jaarrekening. Dit punt betreft enkel de delegatie van de bevoegdheid van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (GIB), 4 stemmen tegen (2 N-VA, Natalie Moens en Ronny Gorremans) en 2 onthoudingen (1 Vlaams Belang en Patrick De Beuckelaer).

       

      Artikel 1: Volgende overheidsopdrachten worden nominatief aangeduid waarvoor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden aan het vast bureau worden toevertrouwd:

      Volgnummer actie Actie omschrijving Volgnummer Omschrijving
      AC000032 We verzekeren ons tegen brand en beschermen de inboedel van het patrimonium. MJP001238 brandverzekering bejaardenwoningen
      AC000033 We verzekeren het rollend materieel en het gebruik van het eigen voertuig. MJP001718 autoverzekering " reclamevoertuig" minder mobielen.
      AC000038 We verzekeren onze personeelsleden voor burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen. diverse MJP nrs Verzekering BA en AO
      AC000070 We voorzien de nodige vergoedingen en kosten aan derden. MJP001458 sociaal secretariaat, juridische ondersteuning, consultancy
      AC000081 We voorzien een bijdrage in de hospitalisatieverzekering voor gepensioneerde personeelsleden. MJP001295 hospitalisatieverzekering gepensioneerd personeel OCMW
      AC000150 We houden onze netwerkinfrastructuur up-to-date. MJP001169 database oracle + Aphrodite + Neptunus + Genius + Ariadne + Themis
      AC000158 We houden de toepassingen voor het team HRM en Secretariaat up-to-date. MJP001161 software Aphrodite, Syntegro,...
      AC000159 We houden de toepassingen voor het team Mens en Welzijn up-to-date. MJP001163 software Neptunus II + budgethulp
      AC000168 We voorzien performante internetverbindingen. MJP001171 ciport, mutltimedia, access points
      AC000186 We organiseren en plannen activiteiten vanuit het LDC. diverse MJP nrs aankopen maaltijden lokaal dienstencentrum, contracten
      AC000457 We onderhouden de site Zorgcampus Schransstraat. diverse MJP nrs elektriciteit, gas…
      AC000564 We kopen een woonhuis aan in het kader van de projectoproep investeren in noodwoningen en renoveren deze woning na aankoop. diverse MJP nrs Investeringen in noodwoningen

      Artikel 2: De toetredingsbeslissingen bij de groepsaankopen, ongeacht de geraamde waarde ervan, worden gedelegeerd aan het vast bureau voor het jaar 2025.

      Artikel 3: Over zowel de delegaties naar het vast bureau als de toetredingsbeslissingen bij de groepsaankopen die door het vast bureau zullen genomen worden, zal gerapporteerd worden aan de raadsleden in de opvolgingsrapportering over het eerste semester en in de jaarrekening.

      Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Leden van het managementteam 

      Team Financieel Management

    • Ontwerp pachtovereenkomst - goedkeuring

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Guy Echelpoels, Rigo Smidts, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Betrokkene 1 pacht de volgende percelen van het OCMW:

      1. Gelegen te 2280 Grobbendonk, nabij Dobbelhoefweg 41, kadastraal gekend als Grobbendonk, afdeling 1, sectie B, nr. 699, met een oppervlakte van 7.435 m² (hierna “Lot A” genoemd);
      2. Gelegen te 2280 Grobbendonk, nabij Del 16, kadastraal gekend als Grobbendonk, afdeling 1, sectie B, nrs. 562 (Lot B), 563 (Lot C), 564 (Lot D) en 565 (Lot E), met een oppervlakte van 24.765 m²;
      3. Gelegen te 2280 Grobbendonk, nabij Kapelletjesweg 20, kadastraal gekend als Grobbendonk, afdeling 1, sectie B, nrs. 847E (Lot F) en 845N (Lot G), met een oppervlakte van 23.918 m².

      Betrokkene 1 heeft zijn landbouwactiviteiten echter overgedragen aan betrokkene 2. Sinds 2023 betaalt betrokkene 2 ook effectief de pachtvergoeding. Aangezien de pachter (betrokkene 1) en de overnemer (betrokkene 2) geen bevoorrechte familieleden zijn, is een schriftelijke toestemming van de verpachter in principe vereist. Dit volgt eveneens uit artikel 4 van de pachtovereenkomsten (m.b.t. perceel met nr. B562 en B699). 

      De verpachter (OCMW) wenst zich niet te verzetten tegen de huidige pachtoverdracht die heeft plaatsgehad, zonder dat de pachter hiervoor toestemming heeft gevraagd aan het OCMW. Het verbod van de pachtoverdracht betreft een dwingende bepaling uit het Vlaamse Pachtdecreet ter bescherming van de verpachter. De verpachter kan (als beschermde partij) echter afzien van deze bescherming en alsnog akkoord gaan met de pachtoverdracht.

      Gezien de rechtszekerheid voor alle partijen in de toekomst, is het raadzaam om de pachtoverdracht schriftelijk vast te leggen.

      Bovendien lijkt het, gezien de inwerkingtreding van het Vlaams Pachtdecreet in 2023 enerzijds en de huidige onrechtmatige situatie anderzijds, een goed moment om de lopende pacht te actualiseren en deze schriftelijk vast te leggen. Dit biedt de verpachter meer zekerheid. Denk bijvoorbeeld aan een mogelijke toekomstige verkoop, waarbij een koper waarschijnlijk een hoger bod zal doen wanneer er zekerheid bestaat over de rechten die aan de grond verbonden zijn, in plaats van bij een mondelinge overeenkomst. Ook bij een mogelijke opzegging biedt schriftelijke vastlegging zekerheid over de pachtperiodes en eventuele nieuwe opzegmogelijkheden. Verder kan het inzicht geven in de hoedanigheid van de pachter (bijvoorbeeld als natuurlijke persoon in plaats van een vennootschap), mogelijke kosten die verbonden zijn aan de pacht (zoals voor waterlopen), de toegelaten wijze van gebruik, enzovoort.

      Het ontwerp van de nieuwe pachtovereenkomst is te vinden in de bijlage.

      Juridisch kader

      Vlaams Pachtdecreet van 13 oktober 2023.  

      Bijkomende motivering

      Momenteel bedraagt deze voor de 7 percelen in totaal 483,18 euro. In de nieuwe overeenkomst wordt voorgesteld om de pachtprijs vast te stellen op 50% van de wettelijk toegestane maximumpachtprijs. Dit wordt berekend als volgt: het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen (KI) vermenigvuldigd met de coëfficiënt voor de regio Antwerpen-Kempen, en vervolgens met 50% (108 * 12,38 * 50% = 668,52 euro).

      Daarnaast wordt de pachtvergoeding automatisch en van rechtswege aangepast aan 50% van de maximaal toegestane pachtprijs, zoals bepaald in artikel 29 van het Vlaams Pachtdecreet. De pachter is verplicht de toegelaten prijs te betalen, zonder dat daarvoor een aanmaning/factuur van het OCMW vereist is.

      Het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen van de percelen is als volgt:

      • Lot A: 17,00 euro
      • Lot B: 25,00 euro
      • Lot C: 9,00 euro
      • Lot D: 0,00 euro
      • Lot E: 7,00 euro
      • Lot F: 25,00 euro
      • Lot G: 25,00 euro

      De pacht zou verleend worden voor een duur van negen jaar en heeft een aanvang genomen op 1 januari 2023. Verder bepaalt art 6 van de pachtovereenkomst dat de partijen gezamenlijk een gedetailleerde plaatsbeschrijving opmaken. De pachter moet de onroerende goederen goed beheren, de bestemming niet wijzigen, en is verantwoordelijk voor huurherstellingen, onderhoud van beken, grachten, wegen, hagen en afsluitingen. De pachter mag de onroerende goederen niet in onderpacht geven of de pacht overdragen zonder schriftelijke toestemming van het OCMW, behalve in gevallen die wettelijk zijn toegestaan.

      Financiële gevolgen/visum

      MJP 2020 - 2025

      BD000005 We realiseren een slank en efficiënt bestuur

      AP000046 We gaan overeenkomsten aan met diverse partners voor het gebruik van onroerend patrimonium

      AC000526 We voeren pachtovereenkomsten uit

      Budgetsleutel:  FIM -- MJP001437  -- pacht OCMW  -- 2025/7030000/AF/0050/

      Het vastgesteld transactiekrediet bedraagt 980 euro

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 16 stemmen voor (12 GIB, 3 Vooruit en Gino Van der Elst) en 2 onthoudingen (1 Vlaams Belang en Emma Van Meensel).

       

      Artikel 1: Het ontwerp van de pachtovereenkomst; hierna als bijlage goed te keuren.

      Artikel 2: De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur worden gemachtigd om de pachtovereenkomst en alle erop betrekking hebbende stukken namens het OCMW mede te ondertekenen.

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Ruimte & Vergunningen

      Team Financieel Management

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Valérie Caers, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Brent Wouters, Paulien Vervoort, Johan Verhaegen, Lorenz Boen, Martine Taelman, schepenen
      Lut Cateau, Ronny Gorremans, Gino Van der Elst, Natalie Moens, Peggy Goormans, Bart Wagemans, Wendy Overbeeke, Robbe Pauwels, Sylvain Weyers, Emma Van Meensel, Patrick De Beuckelaer, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Els Beullens, Guy Echelpoels, Rigo Smidts, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over aangelegenheden die niet op de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      BESLUIT:


      GIB: Geen vragen

      N-VA: Geen vragen

      Vooruit: 

      • Verhuis bejaardenwoningen - timing teruggave waarborg

      Vlaams Belang: Geen vragen

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Daan Ceulemans
algemeen directeur

Valérie Caers
voorzitter