DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Op 12 juli 2022 diende de gemeente Grobbendonk een omgevingsaanvraag in voor het uitvoeren van wegenis- en rioleringswerken in de Acacialaan, Bremlaan, Heibloemlaan, Rozenlaan, Sparrenlaan (deel), Spechtdreef en de Wielewaalstraat. De omgevingsaanvraag heeft het omgevingsloketnummer 2022057594.
De volgende stedenbouwkundige handelingen worden aangevraagd:
- Het rooien van enkele bomen voor een vlotte en veilige doorgang.
- De bestaande straten worden heringericht, met aanleg van verhardingen en bermen.
- Er worden nieuwe rioleringen voorzien.
- Er worden grachten aangelegd voor de opvang en buffering van het regenwater.
- Er worden aanhorigheden (opritten, paaltjes, …) geplaatst.
Eerder werden gelijkaardige werken uitgevoerd in de omliggende straten en in de N13.
Voor een weergave en beschrijving van de bestaande toestand en de geplande werkzaamheden wordt naar de verantwoordingsnota in het aanvraagdossier verwezen.
Het aanvraagdossier omvat drie rooilijnplannen voor elk van de gemeentewegen binnen het projectgebied.
Het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, in het bijzonder artikel 12, §2 dat voorziet dat de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen kan worden in een vergunningaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen.
“§2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.”
Het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 31, §1 dat voorziet dat de gemeenteraad beslist over de wijziging van een gemeenteweg en zich uitspreekt over de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de eventuele opname in het openbaar domein.
Artikel 31, §1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg. De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47:
“Als een beslissing van de gemeenteraad vereist is over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek.
Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
De gemeenteraad is bevoegd op grond van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet als zijnde een uitdrukkelijk aan de gemeenteraad voorbehouden bevoegdheid in de zin van artikel 41, 9° van het Decreet Lokaal Bestuur.
Procedurele voorgaanden
De omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2022057594 werd ingediend op 12 juli 2022.
Hieraan werden drie rooilijnplannen gevoegd, met name ‘Heibloemlaan’, ‘Acacialaan – Bremlaan – Rozenlaan – Wielewaalstraat’ en ‘Spechtdreef - Sparrenlaan’, opgemaakt door landmeter-expert Kris Mertens van ingenieursbureau Antea Group, overeenkomstig artikel 16 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Het openbaar onderzoek werd georganiseerd in de periode van 16 augustus 2022 – 14 september 2022. Tijdens dit openbaar onderzoek werd één bezwaarschrift ontvangen. Naar aanleiding van dit bezwaar werd door de aanvrager een beperkt gewijzigde projectinhoud ingediend via het omgevingsloket op 10 oktober 2022.
Er werd advies bekomen van Fluvius System Operator dd. 30 augustus 2022, van Inter dd. 6 september 2022, van Agentschap Wegen en Verkeer dd. 27 september 2022 en van Brandweerzone Kempen dd. 27 september 2022. Alle adviezen waren gunstig (al dan niet onder voorwaarden).
Argumentatie – zaak der wegen
Overeenkomstig artikel 31, §1 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning spreekt de gemeenteraad zich uit over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeentewegen, hetgeen de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeentewegen omvat, alsook een eventuele opname in het openbaar domein.
Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in de artikelen 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
“Artikel 3
Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.”
“Artikel 4
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.”
De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de omgevingsvergunning opneemt.
Overeenkomstig artikel 12, §2 van het decreet houdende de gemeentewegen kan de wijziging van een gemeenteweg met toepassing van artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen. Dit op voorwaarde dat een rooilijnplan aan het aanvraagdossier wordt toegevoegd dat voldoet aan de vereisten zoals gesteld voor gemeentelijke rooilijnplannen.
De aanvrager maakt gebruik van deze geïntegreerde vergunningsprocedure om naast de stedenbouwkundige handelingen zoals hierboven opgesomd, ook wijzigingen aan de in het projectgebied gelegen wegen aan te vragen.
Elk van deze wegen kwalificeert als een gemeenteweg in de zin van het decreet houdende de gemeentewegen en dit ongeacht de thans nog diffusie eigendomstoestand.
Het aanvraagdossier bevat hiertoe drie afzonderlijke rooilijnplannen die voldoen aan artikel 16, §2 van het decreet houdende de gemeentewegen en de actuele en toekomstige rooilijn omvat met een kadastrale tabel der getroffen percelen met weergave van de kadastrale gegevens van de getroffen percelen alsook hun eigenaars.
Tevens passen de voorgenomen beperkte wijzigingen in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden, welke overeenkomstig het gewestplan in woonparkgebied gelegen zijn. Geen van de betrokken wegen werd bestemmingsmatig verankerd in een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Zodoende voldoen de rooilijnplannen aan de vereisten van het decreet houdende de gemeentewegen en is de voorwaarde om de geïntegreerde procedure te hanteren vervuld.
Algemeen belang (artikel 4, 1°)
Het vaststellen van een gemeentelijk rooilijnplan zal ervoor zorgen dat duidelijk afgebakende grenzen tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen worden vastgesteld.
De Heibloemlaan beschikte reeds over een formeel vastgesteld rooilijnplan (KB 8 juni 1972), waarbij voorzien werd in een rooilijnbreedte van 12 meter. Echter werd nooit deze volledige breedte gerealiseerd, doch werd slechts een bedding tot 8 meter breed benut.
De overige wegen (Acacialaan, Bremlaan, Rozenlaan, Wielewaalstraat, Spechtdreef en Sparrenlaan) beschikken niet over formeel vastgestelde rooilijnen, zodat overeenkomstig artikel 2, 9° van het decreet houdende de gemeentewegen de huidige grens tussen de openbare weg en de aangelande eigendommen daar de formele rooilijn uitmaakt. Op basis hiervan bestaat heden een rooilijnbreedte van 8 meter.
De voorziene werkzaamheden zullen allen plaatsvinden binnen de reeds bestaande feitelijke rooilijnen, zodat wat de ligging en breedte betreft, onderhavige rooilijnplannen een bestendiging hiervan formaliseren.
Enkel voor de Heibloemlaan wordt een gewijzigde rooilijnbreedte vastgesteld, namelijk een versmalling van 12 meter (op basis van het KB van 8 juni 1972) naar 8 meter. Voor de kwalificatie als ontsluitingsweg in deze woonwijk is zulke rooilijnbreedte immers niet vereist, reden waarom deze in het verleden ook nooit over de volledige breedte gerealiseerd werd, en een rooilijnbreedte van 8 meter (gelijk aan de overige, aansluitende wegenissen) volstaat.
Het algemeen belang bestaat in de eerste plaats aldus uit het blijvend voorzien en vrijwaren van openbare wegenissen, met name de Heibloemlaan, Acacialaan, Bremlaan, Rozenlaan, Wielewaalstraat, Spechtdreef en Sparrenlaan. Deze wegen ontsluiten voornamelijk de woningen met de Sperwerlaan of de Lierse Steenweg (N13).
Eén en ander kadert binnen de decretale doelstelling van het vrijwaren en verbeteren van (bestaande) gemeentewegen in artikel 3 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Daarnaast dienen voorliggende rooilijnplannen het algemeen belang door te voorzien in de vrijwaring en verbetering van de veiligheid op openbare wegen en plaatsen, en wordt derhalve de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau beoogd (artikel 3, 1° van het decreet houdende de gemeentewegen). Het algemeen belang is gediend met de vaststelling van een rooilijnplan waarin op verordenende wijze de grenzen van deze gemeentewegen worden bepaald. Dit met bevestiging van de openbare bestemming van deze grondstrook over de exact vastgestelde, volledige rooilijnbreedte, waarbinnen de noodzakelijke (uitrustings-)werken met het oog op een vernieuwd wegdek met kantstroken, afwatering van het wegdek, wegversmallingen en uitwijkzones kunnen worden gerealiseerd.
Deze werken beogen bovendien een aangename leefomgeving, met een verbeterde ontsluiting van deze woonwijk. Doorheen de projectzone wordt een nieuwe, versmalde asfaltbaan met groene bermen aangelegd om een uniform wegaanleg op te bouwen met meer ruimte voor groenzones. Om de bewoners toegang te verlenen tot hun percelen en een uniformer wegbeeld op te bouwen worden opritten van gelijke lengtes voorzien. Enkele percelen hebben ook een achteringang voor fietsers of voetgangers. Deze ingangen krijgen een betonnen bruggetje om de bermen te kunnen oversteken.
Voormelde werkzaamheden ontspruiten in essentie uit het voornemen afvalwater maximaal te zuiveren, waardoor de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel – vooralsnog niet aanwezig ter plaatste – in het vooruitzicht werd gesteld. Hierop kunnen de aangelande eigenaars hun vuilwaterafvoer aansluiten. Ook wordt de aanleg van bijkomende grachten mogelijk gemaakt, waarop aangelande bewoners hun regenwaterafvoer kunnen aansluiten. Ook deze werken, zoals wettelijk verplicht, zijn uitermate van algemeen belang.
Ten slotte zal één en ander resulteren in aangepaste en vernieuwde nutsvoorzieningen.
Voorliggende rooilijnplannen strekken er aldus toe om deze belangrijke lokale toegangswegen te bestendigen, opwaarderen en functionaliseren, en dienen zo het belang van de inwoners van Grobbendonk (en in het bijzonder van de inwoners met woning gelegen aan deze straten) en gebruikers van deze wegen, en dus het algemeen belang.
Uitzonderingskarakter wijziging (artikel 4, 2°)
Enkel het rooilijnplan met betrekking tot de Heibloemlaan voorziet in een wijziging van de bestaande rooilijnen, die formeel vastgesteld werden in het KB van 8 juni 1972 over een rooilijnbreedte van 12 meter.
Thans wordt de rooilijnbreedte voorzien op 8 meter.
Deze versmalling van de formeel vastgestelde rooilijnbreedte wordt gemotiveerd vanuit de vaststelling dat op heden nooit een rooilijnbreedte van 12 meter gerealiseerd werd, hetgeen blijk geeft van het feit dat slechts een rooilijnbreedte van 8 meter noodzakelijk wordt geacht voor het gebruik van de Heibloemlaan als openbare weg. De bestaande hekwerken en hagen die als omheiningen voor de aangelande percelen dienen, werden steeds ingeplant rekening houdende met een rooilijnbreedte van 8 meter. Onderhavige vaststelling op 8 meter rooilijnbreedte is dan ook slechts de bestendiging van de bestaande toestand.
Daarenboven worden de werkzaamheden beoogd plaats te vinden binnen deze 8 meter (zonder aantasting van de private omheiningen van aangelande percelen), zodat evenmin een ruimere rooilijnbreedte naar de toekomst toe noodzakelijk geacht wordt.
Concluderend dient dan ook gesteld dat de gemeente geconfronteerd werd met de uitzonderlijke situatie waarin de ruime rooilijnbreedte in een vastgesteld rooilijnplan reeds van bij aanvang, meer bepaald vóór de realisatie ervan over een breedte van 12 meter, verlaten werd ten gunste van een smallere bedding op 8 meter. Waarbij de gemeente thans conformeert aan de bestaande toestand, zonder derhalve afbreuk te doen aan de principes van het decreet houdende de gemeentewegen.
Verkeersveiligheid (artikel 4, 3°)
Er werd reeds aangehaald dat de voorziene werkzaamheden de verhoging van de verkeersveiligheid beogen in het algemeen belang. De vaststelling van onderhavige rooilijnplannen maakt het mogelijk de noodzakelijke (uitrustings-)werken uit te voeren, waarbij de gemeente formeel als wegbeheerder instaat voor de noodzakelijke onderhouds- en verbeteringswerken.
Concreet wordt een versmalling van de asfaltbaan op de wegen doorgevoerd, en worden bijkomende wegversmallingen voorzien, alsook anti-parkeerpalen die de wegen op sommige plaatsen zullen opbreken.
Dit ter visuele bevestiging van de zone 30 die wordt ingesteld en om sluipverkeer tegen te gaan.
Gevaarlijke hoeken worden vermeden door te voorzien in vrije (groen-)zones zonder (hoge) beplantingen die de zichtbaarheid verhogen.
Bovendien zullen de bestaande grachten worden vernieuwd, en wordt voorzien in bijkomende grachten. Deze zullen ervoor zorgen dat het water van de rijbaan kan worden afgevoerd, gebufferd en kan infiltreren, hetgeen verhindert dat overtollig water op de rijbaan blijft liggen in het licht van de verkeersveiligheid.
Ontsluiting aangrenzende percelen (artikel 4, 3°)
Onderhavige rooilijnplannen zorgen ervoor dat er duidelijk afgebakende grenzen tussen de openbare weg en de aangelande percelen worden vastgesteld.
In dat opzicht wordt ook de ontsluiting van de aangrenzende percelen langs een voldoende uitgeruste gemeenteweg gevrijwaard.
In het bijzonder worden door de bestendiging van de bestaande toestand de bestaande toegangen en opritten naar de aangelande woningen gevrijwaard en opgewaardeerd.
Gemeentegrensoverschrijdend perspectief (artikel 4, 4°)
Het projectgebied, waarin de gemeentewegen gesitueerd zijn, grenst in het westen aan de aanpalende gemeente Nijlen.
Enkel de Sparrenlaan sluit rechtstreeks aan op de gemeentegrens, doch niet met het gedeelte opgenomen in het thans vast te stellen rooilijnplan (dat zich oostelijk tot aan de aansluiting met de Spechtdreef bevindt). Het rooilijnplan sluit derhalve niet rechtstreeks aan op een naburige gemeente.
Er worden geen nadelige effecten verwacht door de vast te stellen rooilijnplannen, nu deze slechts de bestaande toestand bestendigen en derhalve geen invloed zullen hebben op de verkeersstromen (al dan niet van of naar de gemeente Nijlen).
Actuele functie – toekomstige generaties (artikel 4, 5°)
Voorliggende rooilijnplannen verzekeren het behoud van de Wielewaalstraat, de Spechtdreef, de Rozenlaan, de Acacialaan, de Bremlaan, de Heibloemlaan en de Sparrenlaan (deel), als lokale ontsluitingswegen voor de bestaande groene woonwijk.
Hierdoor komen de behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten voor toekomstige generaties niet in het gedrang, in tegendeel, deze wegen ondergaan een belangrijke opwaardering in het licht van de milieuvriendelijkheid, verkeersveiligheid en leefbaarheid voor eenieder, in het bijzonder de weggebruikers.
De thans vast te stellen rooilijnplannen beogen een bestendiging van de bestaande toestand, in die zin dat de gemeentewegen reeds bestaan over de vooropgestelde breedte van 8 meter en dienstdoen als openbare weg.
De grondstroken vervat in de wegbedding van de betreffende wegen zijn hetzij reeds eigendom van de gemeente, hetzij private eigendom. In het laatste geval werd doorheen de vergunningverlening in het verleden vaak een kosteloze overdracht van de wegbedding voorzien, welke evenwel niet steeds geformaliseerd werd via een akte. Ook kan deze eigendomstoestand doorheen de jaren intussen gewijzigd zijn, gezien de gemeente de voorbije jaren instond voor de aanleg en het onderhoud van de verhardingen en het plaatsen van openbare verlichting.
De aanvrager stelt vanuit deze omstandigheden voor om met kosteloze grondafstanden te werken, ter regularisatie van deze eigendomstoestand. Aan eigenaars die dit niet wensen zal een erfdienstbaarheid of toelating voor de werken gevraagd worden.
Gezien het gaat om reeds bestaande wegen en dus geen nieuwe wegen betreft, schrijft het decreet houdende de gemeentewegen geen verwervingsplicht voor. In deze omstandigheden is het verantwoord dat geen volledige opname in het openbaar domein wordt voorzien door de aanvrager, zoals dit wel verplichtend geldt voor nieuwe wegen.
Openbaar onderzoek
Er werd een openbaar onderzoek georganiseerd omtrent de aanvraag. Doorheen dit openbaar onderzoek werd één bezwaarschrift ontvangen.
Overeenkomstig artikel 47 van het Omgevingsvergunningsbesluit komt het aan de gemeenteraad toe kennis te nemen van de bezwaren die ingediend werden tijdens het openbaar onderzoek, waarbij de gemeenteraad (louter en voor zover) de bezwaren behandelt die betrekking hebben op de aspecten van de gemeentewegen. Deze bevoegdheid moet onderscheiden worden van deze in hoofde van de vergunningverlenende overheid, in die zin dat de gemeenteraad zich niet kan uitspreken over de vergunningsaanvraag en -aspecten zelf.
Navolgend wordt het enige bezwaarschrift behandeld.
Inhoud bezwaarschrift
De bezwaarindieners stellen uitdrukkelijk geen bezwaar te hebben tegen de rioleringswerken, doch wensen de bestaande toestand van de omheining van hun perceel en de oprit ter hoogte van de hoek van de Bremlaan met de Acacialaan te behouden.
Zij menen dat de voorziene weg ingericht kan worden zonder hinder van de bestaande omheining, en motiveren dit behoud vanuit de redenering dat langs de kant van de weg waar hun woning gelegen is geen fietspad of dergelijke voorzien wordt, maar enkel een groenzone, volgens hen ingegeven door de wens een vrij zicht te bewaren op de hoek.
Gesteld wordt dat de grondstrook getroffen door de rooilijn evenwel voorzien is van bomen waarvoor geen kapvergunning aangevraagd werd, zodat aangenomen wordt dat deze behouden blijven en derhalve niet voorzien moeten worden van klinkerverharding rondom de stam.
Tevens stelt men ter hoogte van de hoek geen hoge beplantingen te hebben staan (die het zicht zouden verhinderen), en is er volgens bezwaarindieners een goed zicht op het kruispunt. Er werd recent bovendien een zone 30 ingesteld, en de straat is doodlopend.
De voorziene weginrichting zou minstens de velling van drie bomen noodzaken, en er zouden twee nieuwe hoekpalen voorzien moeten worden om de omheining opnieuw op te stellen.
Ten slotte wenst men het groen karakter van het woonpark te behouden.
Behandeling bezwaarschrift
Het bezwaarschrift werd tijdig ontvangen en wordt gegrond bevonden. Na beperkte aanpassing van het rooilijnplan ‘Acacialaan – Bremlaan – Rozenlaan – Wielewaalstraat’ en het ontwerpplan voor dit gedeelte kan de omheining, de hoekpalen en oprit behouden blijven. De voorziene groenstrook ter vrijwaring van een vrij uitzicht over het kruispunt is in de feiten reeds aanwezig.
Gezien deze wijziging tegemoet komt aan een bezwaar dat tijdens het openbaar onderzoek werd ingediend en geen afbreuk doet aan de rechten van derden noch enige afbreuk doet aan de goede ruimtelijke ordening, kan deze worden aanvaard.
Adviezen
Er werden vier adviezen ontvangen:
- Advies Fluvius System Operator dd. 30 augustus 2022: gunstig
- Advies Inter dd. 6 september 2022: gunstig
- Advies Agentschap Wegen en Verkeer dd. 27 september 2022:
- Advies Brandweerzone Kempen dd. 27 september 2022: voorwaardelijk gunstig
Geen van de ontvangen adviezen heeft betrekking op (de beoordelingsbevoegdheid van de gemeenteraad omtrent) de zaak der wegen.
BESLUIT
Goedgekeurd met 16 stemmen voor (8 GIB, 4 N-VA, 3 Vooruit en 1 CD&V) en 1 onthouding (De Lokale Lijst).
Artikel 1: De gemeenteraad neemt kennis van het tijdens het openbaar onderzoek ontvangen bezwaar en besluit dit bezwaar voor wat de zaak van de wegen betreft ontvankelijk en gegrond te verklaren.
Artikel 2: De gemeenteraad keurt het rooilijnplan ‘Heibloemlaan’ en de ligging, breedte en uitrusting van de Heibloemlaan goed.
Artikel 3: De gemeenteraad keurt het rooilijnplan ‘Acacialaan – Bremlaan – Rozenlaan – Wielewaalstraat’ en de ligging, breedte en uitrusting van deze gemeentewegen goed.
Artikel 4: De gemeenteraad keurt het rooilijnplan ‘Spechtdreef – Sparrenlaan’ en de ligging, breedte en uitrusting van deze gemeentewegen goed.