Terug
Gepubliceerd op 29/08/2023

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 07/08/2023 - 09:00

Aanvullend verkeersreglement - Schransstraat e.o. - zone 30 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, schepenen
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Eric Van Meensel, Martine Taelman, schepenen

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

De Schransstraat is een drukke straat met gemengd verkeer in het centrum van Grobbendonk. Om de veiligheid voor de fietsers te garanderen wil het lokaal bestuur een snelheidsbeperking invoeren in de Schransstraat. De mobiliteitscel gaf positief advies om de omliggende straten in de wijk 't Schrans en de Melkerijstraat bij op te nemen in de zone. 

Juridisch kader

Besluit van de gemeenteraad van 10 november 2009, houdende delegatie van de gemeenteraad naar het college van de bevoegdheid voor het opstellen van de gemeentelijke aanvullende reglementen over het wegverkeer.

Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens.

Wet betreffende de politie over het wegverkeer en gelet op de wet van 20 juli 2005 dewelke de verschillende artikels betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd op 16 maart 1968, wijzigt en opheft.

Ministerieel besluit van 9 april 2021 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

Algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.

Ministerieel rondschrijven betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing van de verkeerstekens.

Bepalingen van het decreet lokaal bestuur, de uitvoeringsbesluiten en de ministeriële omzendbrieven ter zake.

Bijkomende motivering

Opmerkingen van De Lijn:
- De verkeersborden bij de oversteekplaatsen voor fietsers en de E3-borden (parkeerverbod) - quasi op boordsteen is niet ok - zorgen dat de palen niet te dicht bij de weg staan.
- Voldoende ruimte voorzien tussen de parkeervakken voor het kruisen van de bussen.

BESLUIT

Artikel 1: Er zal een vaste zone 30 ingericht worden:
- op het Astridplein tussen de Boudewijnstraat en de Schransstraat
- op het Astridplein tussen de Schransstraat en nummer 54
- in de Schransstraat tussen het Astridplein en nummer 42
- in de Melkerijstraat
- in de De Vriesstraat
- in de Kasteelstraat
- in de Gaspar Schetzstraat
- in de Tulpstraat
- in de Brede Gang
- in de Groenstraat
- in de Salviastraat
- in de Antoon Van Dyckstraat
- in de Vaartstraat.

Artikel 2: Deze maatregel zal gesignaleerd worden met de borden F4a (begin zone 30) en F4b (einde zone 30) aan de poorten ter hoogte van Astridplein/Boudewijnstraat, Astridplein 54, Schransstraat 42 en Vaartstraat/Troon.

Artikel 3: In de Schransstraat zal het verkeersplateau ter hoogte van de De Vriesstraat uitgebreid worden in oostelijke richting

- Aan de fietsoversteek op het plateau zal een B1 bord (voorrang verlenen) gezet worden en haaietanden geschilderd om de fietsers uit de voorrang te halen.

-  De fietsoversteekplaats op het plateau zal gesignaleerd worden met de borden F50. 

- Op 150m van de oversteek een A25-bord geplaatst worden

- aan zuidelijke zijde wordt het fietspad aangeduid via een D7-bord 

- de nieuwe fietsoversteek in de Schransstraat zal gemarkeerd worden via wegmarkering (blokmarkering voor de fietsoversteek)) en benadrukt via een fietssugestiestrook over een lengte van 20m om de overgang naar gemengd verkeer te benadrukken. Bijkomend zal voor de oversteekplaats rugdekking voorzien worden.

Artikel 4: Aan de bestaande fietsoversteekplaats aan de Boudewijnstraat/Astridplein zal:

-  een fietssuggestiestrook over een lengte van 10m aangebracht worden om de overgang naar gemengd verkeer te beklemtonen. Bijkomend zal net vóór de oversteekplaats rugdekking voorzien worden met visueel en sonisch effect door materiaalkeuze.

 - een B1 bord (voorrang verlenen) gezet worden en haaietanden geschilderd om de fietsers uit de voorrang te halen.

Artikel 5: In de Schransstraat zal de markering van de aslijn verwijderd worden in functie van snelheidsremming. Het parkeren zal gereglementeerd worden via bebording (borden E3 en Xa). De asverschuiving gecrëeerd door de parkeervakken kan benadukt worden via bloembakken of bomen vóór de parkeervakken.

Artikel 6: Ter hoogte van Astridplein/Schransstraat en Schransstraat/Melkerijstraat zal in beide rijrichtingen een C43-logo (30) op de rijbaan gemarkeerd worden.

Artikel 7: Dit aanvullend verkeersreglement zal in de gemeente Grobbendonk bekend gemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur, via publicatie op www.grobbendonk.be.

Artikel 8: Dit aanvullend verkeersreglement wordt gemeld via het digitaal loket van het Agentschap Binnenlands Bestuur, overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Kapitein brandweer

Noodplanningsambtenaar  

Team Informatie & Communicatie

Team Secretariaat