Terug
Gepubliceerd op 19/12/2022

Besluitenlijst  College van burgemeester en schepenen

ma 12/12/2022 - 14:00 Vlierenberg
  • A-punt

    • Team Secretariaat

      • Ontslag gemeenteraadslid Maarten Wouters - kennisname

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Kennisname van het ontslag van Maarten Wouters als gemeenteraadslid.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team HRM & Secretariaat

      • Werkingsbudgetten gemeenteraad - kennisname

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Kennisname van de uitgaven per raadslid als volgt:

        • Burgemeester Marianne Verhaert:
          • Tweedaagse opleiding Marianne Verhaert - Organisation of the Future: € 675
          • Annulatiekosten voor inspiratiedag Netwerk Duurzame Mobiliteit: € 25
        • Schepen Brent Wouters:
          • Basisopleiding Aan de slag met het decreet BOA: € 100
          • Congres verslavingsbeleid Kempen Welzijnszorg Kempen: € 30
          • Bataljong -  Inspiratietraject voor schepenen: € 90

        Artikel 2: Kennisname van de uitgaven verdeeld per fractie als volgt:

        • GIB: € 920
    • Team Financieel Management

      • Overheidsopdrachten - nominatieve delegatie - aanpassing meerjarenplan 2020-2025 2023 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad als volgt:

        Artikel 1: Volgende overheidsopdrachten worden nominatief aangeduid waarvoor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd:

        EXPLOITATIE

        Actie Omschrijving actie MJP-raming Omschrijving
        AC000069 We voorzien in de nodige externe ondersteuning voor het team Ruimte & Vergunningen. MJP001031 Externe ondersteuning team ruimte en vergunningen
        AC000070 We voorzien de nodige vergoedingen en kosten aan derden. MJP000122 Juridische bijstand gemeente
        AC000165 We voorzien werkingsmiddelen voor het team Informatie en Communicatie. MJP002093 Frankeerkosten
        AC000236 We zetten via sociale tewerkstelling in op duurzaam groenonderhoud. MJP000323 Mina-werkers
        AC000258 We baten het recyclagepark op een duurzame manier uit. MJP000321 Verwerking van het op het recyclagepark ingezamelde afval.
        AC000327 Diverse acties waaronder meerjarenplanramingen voorzien zijn voor gas met algemene rekening 6111000 MJP000XXX Levering van gas
        AC000471 We zorgen voor algemeen onderhoud van onze wegen en voorzien signalisatie. MJP001049 O.a. wegmarkeringen
        AC000471 We zorgen voor algemeen onderhoud van onze wegen en voorzien signalisatie. MJP000613 Controle en onderhoud hydranten
        AC000475 We zorgen voor een goed beheer van ons rollend materieel. MJP000611 Brandstof voertuigen
        AC000XXX Diverse acties waaronder meerjarenplanramingen voorzien zijn voor elektriciteit met algemene rekening 6110000 MJP000XXX Levering van elektriciteit

        INVESTERINGEN

        Actie Omschrijving actie MJP-raming Omschrijving
        AC000213 We onderzoeken de mogelijkheden van energetische renovaties van onze publieke gebouwen.  MJP002473 We verduurzamen het gemeentehuis.
        AC000213 We onderzoeken de mogelijkheden van energetische renovaties van onze publieke gebouwen.  MJP002477 We verduurzamen Sporthal de Molen.
        AC000213 We onderzoeken de mogelijkheden van energetische renovaties van onze publieke gebouwen.   MJP002472 We verduurzamen de bibliotheek.
        AC000213 We onderzoeken de mogelijkheden van energetische renovaties van onze publieke gebouwen.   MJP002476 We verduurzamen de Sint-Lambertus kerk.
        AC000213 We onderzoeken de mogelijkheden van energetische renovaties van onze publieke gebouwen.   MJP002475 We verduurzamen Klim-op Grobbendonk.
        AC000213 We onderzoeken de mogelijkheden van energetische renovaties van onze publieke gebouwen.   MJP002478 We verduurzamen de Volle Vaart.
        AC000213 We onderzoeken de mogelijkheden van energetische renovaties van onze publieke gebouwen.   MJP002474 We verduurzamen de gemeentelijke loods.
        AC000214 We investeren in een nieuw onthaal van het gemeentehuis dat is aangepast aan de dienstverlening van een moderne gemeente.  MJP000348 Gemeentehuis - renovatie
         AC000221 We optimaliseren de infrastructuur van de site Klim-Op Grobbendonk.  MJP001268 School Grobbendonk - werken gebouw
         AC000227 We waarderen de dorpskernen op.  MJP002116 We voorzien vast meubilair in de tuin van de pastorie voor o.a. plechtigheden
         AC000243 We ontwikkelen een visie m.b.t. de ruimtelijke planning en inrichting van het grondgebied. MJP002111 We maken een beleidsplan ruimte op
        AC000292 We investeren in de aanleg van een fietspad aan de Industrieweg. MJP000307 Inrichtingswerken knoop Albertkanaalstraat, fietspad Industrieweg , doorsteken fietspad richting jaagpad , ...(fietsostrade) – werken
         AC000292 We investeren in de aanleg van een fietspad aan de Industrieweg.  MJP002088 Onteigeningen fietsostrade (fietspad aan de Industrieweg)
        AC000589 We optimaliseren, vergroenen en ontharden Bovenpad Essenweg tot Oudstrijdersstraat. MJP002112 Optimaliseren, vergroenen en ontharden Bovenpad Essenweg tot Oudstrijdersstraat (erelonen en werken).
        AC000300 We verbeteren het fietspad Stationlei inclusief rioleringswerken MJP000310 Fietspad Stationlei inclusief rioleringswerken Kleine Beek
        AC000590 We optimaliseren, vergroenen en ontharden Langenheuvel. MJP002114 Optimaliseren, vergroenen en ontharden Langenheuvel - erelonen en werken.
        AC000227 We waarderen de dorpskernen op. MJP002101 Park De Volle Vaart
        AC000525 We investeren in de heraanleg (met onder meer rioleringswerken) van de Heibloemlaan en de omliggende straten. MJP001018 Heibloemlaan (verschillende straten) en erelonen 60 000 (inclusief eventuele kosten onteigeningen, onderhandelingen IOK ...)
        AC000563 We zorgen voor een structureel onderhoud van de asfaltwegen en de betonwegen in diverse straten. MJP001848 Werken asfaltwegen en betonwegen
         AC000302 We investeren in een op- en afrittencomplex E313/N13/Industrieweg.  MJP001197 Onteigeningen afrittencomplex 
         AC000317 We leggen een knuppelpad aan de Kleine Nete aan.  MJP000304 Het Ruige Ridderpad (een knuppelpad dat het centrum met de omgeving van de kasteelhoeve verbindt met speelelementen, wandelpad, brug)
        AC000318 We verleiden, motiveren en prikkelen onze inwoners en ondernemers om duurzame vervoersmiddelen te gebruiken. MJP002104 Inrichting Hoppinpunt aan station Bouwel (afspraak vervoersregio)
         AC000561 We kopen een bestelwagen aan.  MJP001846 We kopen een bestelwagen aan.
         AC000562 We kopen een vrachtwagen met kraan en containeroptrek aan.  MJP001847 We kopen een vrachtwagen met kraan en containeroptrek aan.
        AC000594 We leggen natte natuur aan in Grobbendonk: aanleg en herwaardering van poelen Kleine Beek. MJP002156 We leggen natte natuur aan in Grobbendonk: aanleg en herwaardering van poelen Kleine Beek (inclusief aanplantingen)
        AC000607 We investeren in de aankoop en ontwikkeling van de Netestraat. MJP002482

        We kopen de Netestraat aan.

        Artikel 2: De beslissingen om een beroep te doen op de aankoopcentrale van de IOK, ongeachte de geraamde waarde ervan, worden gedelegeerd aan het college van burgemeester en schepenen voor het jaar 2023.

        Artikel 3: Over zowel de delegaties naar het CBS als de toetredingsbeslissingen bij de groepsaankopen IOK die door het CBS zullen genomen worden, zal gerapporteerd worden aan de raadsleden in de opvolgingsrapportering over het eerste semester en in de jaarrekening.

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Leden van het managementteam

        IOK 

        Team Financieel Management

      • Retributie - retributie op het gebruik van een afvalcontainer, een energiezuil en een sanistation aan de parking aan de Vaartkom - wijziging - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring te geven aan volgende wijziging in het retributiereglement:

        Artikel 2: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

        Energiezuil: De retributie voor het gebruik van elektriciteit van 1,00 euro per KWh naar 2,00 euro per KWh te verhogen, waarbij de KWh gedurende een tijdspanne van 24 uur beschikbaar is.

        Artikel 2: Deze aanpassing wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Financieel Management

        Team Ruimte & Vergunningen

  • B-punt

    • Team Secretariaat

      • Agenda gemeenteraad

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad voor de eerste maal bijeen te roepen op 20 december 2022 om 19u30 met volgende punten op de agenda:

        1. Team Secretariaat: Gemeenteraad 22 november 2022 - notulen - goedkeuring
        2. Team Secretariaat: Ontslag gemeenteraadslid Maarten Wouters - kennisname
        3. Team Secretariaat: Werkingsbudgetten gemeenteraad - kennisname
        4. Team Financieel Management: Overheidsopdrachten - nominatieve delegatie - aanpassing meerjarenplan 2020-2025 2023 – goedkeuring
        5. Team Financieel Management: Retributie - retributie op het gebruik van een afvalcontainer, een energiezuil en een sanistation aan de parking aan de Vaartkom - wijziging - goedkeuring
        6. Team Vrije tijd: Wijziging dienstreglement bibliotheek Grobbendonk en bijgevolg retributiereglement openbare bibliotheek - goedkeuring
        7. Secretariaat: Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling
  • C-punt

    • Team Informatie en Communicatie

      • Communicatieacties - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.

  • D-punt

    • Team Secretariaat

      • CBS 5 december 2022 - notulen - goedkeuring

        Goedgekeurd

        De notulen van het college van 5 december 2022 worden goedgekeurd mits aanpassing van agendapunt 21:

        Goedkeuring van de gevraagde afwijking op de verplichte wekelijkse rustdag door Lidl Belgium Gmbh & Co kg op zondag 17 december 2023, zondag 24 december 2022 2023 en zondag 31 december 2022 2023 voor hun filiaal gelegen Leopoldstraat 34.

  • Geen soort gekozen

    • Team Secretariaat

      • Neteland - terugkoppeling - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.

      • Varia - kennisname

        Verworpen

        Artikel 1: Kennisname van de variapunten.

      • Briefwisseling - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de briefwisseling.

      • Besluiten algemeen directeur - notulen - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de bijgevoegde besluiten algemeen directeur.

      • Fluvius OV - raad van bestuur - verslag - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van het verslag van de raad van bestuur van 12 oktober 2022 van Fluvius OV.

    • Team Ruimte en Vergunningen

      • Weg- en rioleringswerken Nierijk, Oude Steenweg, Nijlse baan, Bistenberg en Bloktstraat - vorderingsstaat 9 (01/09/2022 - 30/09/2022) - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 9  (01/09/2022 - 30/09/2022) van V & V - INFRA BVBA, Industriepark 20, Industriezone Webbekom 1048 te 3290 Diest voor de opdracht “We investeren in de heraanleg van de Nijlsebaan. studie Nierrijk - Nijlsebaan” voor een bedrag van 7.222,88 euro inclusief BTW.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Team Ruimte & Vergunningen
        Team Financieel Management
        Infrabo
        V&V Infra NV

      • Omgevingsvergunning OMV_2022143974 - Wielewaalstraat 1 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Rita De Loose voor het vellen van hoogstammige bomen, met als adres Wielewaalstraat 1, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nr. 52G7.

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het vellen van 12 grove dennen.

         

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
        • Het niet bebouwde gedeelte van het perceel moet aangelegd worden met hoogstammig groen, het bestaande moet bewaard worden. Het groen moet aangebracht worden langs alle zijden van het perceel, min de nodige toegangen. Slechts 10% van de perceelsoppervlakte mag ingenomen worden voor het aanleggen van grasparken, speelruimten, tennisvelden, en dergelijke.
        • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

         

        Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

      • Omgevingsvergunning OMV_2022150738 - Hazelaardreef 6 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Jozef Verheijen voor het vellen van twee Amerikaanse eiken, met als adres Hazelaardreef 6, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nr. 54Z7.

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het vellen van twee Amerikaanse eiken.

         

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
        • Het niet bebouwde gedeelte van het perceel moet aangelegd worden met hoogstammig groen, het bestaande moet bewaard worden. Het groen moet aangebracht worden langs alle zijden van het perceel, min de nodige toegangen. Slechts 10% van de perceelsoppervlakte mag ingenomen worden voor het aanleggen van grasparken, speelruimten, tennisvelden, en dergelijke.
        • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

        Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

      • Omgevingsvergunning OMV_2022153861 - Astridplein 28 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Planet Interior namens BATOPIN NV voor het plaatsen van gevelpubliciteit, met als adres Astridplein 28, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 333L.

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het plaatsen van zaakgebonden publiciteit.

         

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        - Enkel de losse letters of logo’s mogen intern verlicht worden (klemtoonverlichting).

        - Wanneer de handelszaak verdwijnt, dient onmiddellijk ook alle zaakgebonden publiciteit verwijderd te worden.

        - De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.

        - De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

        - Streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken.

      • Omgevingsvergunning OMV_2022108199 - Bouwelven 9 - advies

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Principieel gunstig advies te geven aan de aanvraag met dossiernummer OMV_2022108199, ingediend door Nico Janssens namens Auria Solutions Belgium BVBA betreffende het slopen van een luifel, het verwijderen en het aanleggen van verharding, het bouwen van een bedrijfsgebouw met luifel en los- en laadzone en het wijzigen van ingedeelde inrichtingen met één schuimvormingsmachine, één shredder, één granulator, opslag gassen, één koelinstallatie en één compressor. gelegen Bouwelven 9.  Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie E nrs. 158A en 161B.

        Er kan wel worden opgemerkt dat langs het linksaanpalende perceel bij bedrijf Soprema een verbinding is voorzien naar de toekomstige fiets-o-strade langs de spoorweg en de E313. Een verdere verbinding langs de E313 richting Herentals achteraan perceel zou een meerwaarde kunnen geven voor fietsers om ook die bedrijven op een veilige manier te laten aansluiten op de fiets-o-strade. Het lijkt aangewezen om deze piste samen met de stad Herentals te onderzoeken. Het zou kunnen aangewezen zijn om de nodige ruimte hiervoor te vrijwaren en de nodige grondafstand op te leggen om op termijn ook deze fietsverbinding mogelijk te maken.

         

        Artikel 2: De volgende voorwaarden op te leggen:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
        • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
        • Op de hemelwaterput dient een operationele pompinstallatie aangesloten te worden, die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maakt, voor de ingebruikname van het gebouw.
        • et is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.
        • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
        • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45 – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

         

        Artikel 3: Niemand af te vaardigen naar de hoorzitting van de Provinciale omgevingsvergunningscommissie.

      • Omgevingsvergunning OMV_2022074921 - Lierse steenweg 139+ - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Nadat Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Paul Verhaert namens STUDIEBUREAU VERHAERT & CO. De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het verkavelen van een perceel in twee loten voor open bebouwing en het slopen van bestaande constructies.

        De gemeenteraad heeft in zitting van 22 november 2022 beslist om de aangeboden gratis grondafstand (lot 4) ter hoogte van de achterliggende Paaleik aan de gemeente Grobbendonk te aanvaarden.

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

         

        -       Op het huidige terrein zijn grote niveauverschillen waar te nemen. Deze verschillen dienen ongewijzigd blijven op de zones voor hoofdgebouwen na waar een beperkte egalisatie kan worden aanvaard in functie van het latere architecturaal ontwerp. Het terrein zal voor het overige noch opgehoogd noch afgegraven mogen worden om het bestaande reliëf in stand te houden.

        -       Het verkavelingsplan met hierop aangeduid de zone die als bos behouden blijft (4159 m²), maakt deel uit van de verkavelingsvergunning.

        -       De aanleg en aansluiting van de nodige nutsvoorzieningen vallen financieel volledig ten laste van de aanvrager.

        -       Volgende adviezen dienen strikt nageleefd te worden:

        -       Pidpa d.d. 26 juli 2022

        -       Fluvius d.d. 26 augustus 2022

        -       Telenet d.d. 28 juli 2022

        -       Agentschap Wegen en Verkeer d.d. 29 juli 2022

        -       Agentschap voor Natuur en Bos d.d. 24 augustus 2022:

        -       De hierbij gevoegde verkavelingsvoorschriften ten strengste na te leven.

        -       Vóór het verlijden van de notariële akte dienen volgende documenten bij de technische dienst van het gemeentebestuur van Grobbendonk binnen gebracht te worden voor de gratis grondafstand:

        -     Uittreksel kadasterplan en legger

        -     Opmetingsplan

        -     Belofte gratis grondafstand

        -     Vóór de verkoop van de loten moet de ontwerpakte “gratis grondafstand” goedgekeurd zijn door de gemeenteraad.

        -       De algemene bouwverordening, goedgekeurd door bestendige deputatie op 8 februari 2018, is eveneens van toepassing. In het bijzonder wordt de aandacht gevestigd op artikel 13 inzake de groenbescherming bij de uitvoering van werken:

        -       Bij het uitvoeren van werken dienen alle mogelijke voorzorgen genomen te worden om de opgaande beplanting te beschermen, om deze in goede gezondheid te houden en om schade te voorkomen.

        -       Op bouwwerven moet de ruimte tot 2 meter van de stam van de te behouden, hoogstammige bomen vrij blijven van bouwwerfverkeer, stapeling of storting van bouwmaterialen, bouwafval, vuurhaarden, bouwbarakken, schaftwagens, e.d. Deze ruimte moet worden omheind of omkast. De boomwortels moeten afdoende beschermd worden door ze te bedekken met een schokdempend materiaal. Het vastspijkeren van latten e.d. aan bomen is verboden.

        - De maatregelen in de archeologienota met referentienummer ID: 22652   https://id.erfgoed.net/archeologie/archeologienotas/22652 kennisgenomen door Onroerend Erfgoed op 15 juni 2022 moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma geformuleerd in die archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.

        -       Vervreemding van een kavel kan slechts nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is opgemaakt. Deze akte kan slechts worden opgemaakt na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat alle in de verkavelingsvergunning opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of dat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort in handen van de financieel directeur of in zijn voordeel op onherroepelijke wijze door een bankinstelling is verleend. De verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van iedere kavel moet aan het college worden medegedeeld door middel van uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn. Met verkoop worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts één kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt.

        -       De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

         

        Opmerking:

        -       Alle van nature in het wild levende vogelsoorten en vleermuizen zijn beschermd in het Vlaamse Gewest op basis van het Soortenbesluit van 15 mei 2009. De bescherming heeft onder meer betrekking op de nesten van de vogels en de rustplaatsen van de vleermuizen (artikel 14 van het Soortenbesluit). Bij het uitvoeren van werken in de periode van 1 maart tot 1 juli moet men er zich – vóór men overgaat tot de uitvoering van de werken – van vergewissen dat geen nesten van beschermde vogelsoorten beschadigd, weggenomen of vernield worden. Bij het werken aan (oude) constructies of het kappen van bomen dient men na te gaan vóór de werken beginnen of er vleermuizen aanwezig zijn. Als nesten of rustplaatsen in het gedrang komen dient de aanvrager contact op te nemen met het Agentschap voor Natuur en Bos via het algemeen e-mailadres van AVES.

      • Melding omgevingsvergunning OMV_2022158828 - Herenthoutse steenweg 65 - aktename

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen neemt akte van de melding ingediend door mevrouw Charlotte Heijermans voor het plaatsen van een ondergrondse propaangastank van 2400 liter, met als adres Herenthoutse steenweg 65, 2288 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 2 sectie B nr. 364G met inrichtingsnummer 20221128-0085.

        Zodat de inrichting voortaan omvat

        17.1.2.2.1° - Aktename

        Ondergrondse propaangastank met een gezamenlijk waterinhoudsvermogen van 2400 liter klasse 3 (Nieuw)

         

        De meldingsakte wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

        Algemene voorwaarden:

        • Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften

        • Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging

        • Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging

        • Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging

        • Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder

        • Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht

         

        Sectorale voorwaarden:

        * Hoofdstuk 5.17 – Opslag van gevaarlijke producten

         

        Bijzondere milieuvoorwaarden:

        • Het keuringsattest van de tank en attest van ingebruikname dient overgemaakt te worden aan de vergunningverlenende overheid.

         

        De meldingsakte is afhankelijk van de strike naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem.  Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.

        Deze meldingsakte stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

      • Tijdelijk verkeersreglement - Vierselse baan - nutswerken Canalco - bekrachtiging van de beslissing van de burgemeester van 7 december 2022

        Goedgekeurd

        De beslissing van de burgemeester van 7 december 2022 wordt bekrachtigd als volgt:

        Artikel 1: Van 12 december 2022 tot en met 21 december 2022 gelden er aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Vierselse baan, zijnde:
        - ter hoogte van de werfzone wordt er beurtelings verkeer ingericht via verkeerslichten.

        Artikel 2: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema met referentie P22-02806 versie 01, opgesteld door betrokkene.

        Artikel 3: De vereiste signalisatievergunning wordt afgeleverd aan betrokkene.

        Artikel 4: Betrokkene bezorgt de omwonende een brief met de nodige info aangaande de werken en de ermee gepaard gaande hinder. 

        Artikel 5: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

        Artikel 6: De werken worden via de digitale infoborden, website en facebook bekendgemaakt.

        Artikel 7: Afschriften van dit reglement worden overgemaakt aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

        Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

    • Team Vrije tijd

      • Fietsgids 'Fietsen in en om Antwerpse Kempen' - toerisme - maart 2023 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Toestemming te geven voor deelname aan de fietsgids genaamd 'Fietsen in en om Antwerpse Kempen 2023' en hiervoor de kosten te dragen.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Toerisme

        Team Financieel Management

      • Après Exams & Travak XXL - AE events VZW - 22 & 23 juni 2023 - principiële goedkeuring

        Goedgekeurd mits aanpassing

        Artikel 1: Toestemming te geven aan Après Events om gratis het terrein het grasveld achter de parking van het gemeentehuis te gebruiken voor Après Exams en Travak op 22 & 23 juni 2023.

        Artikel 2: Toestemming geven aan Après Events om het evenement te laten doorgaan op 22 en 23 juni 2023 tot 01.00 uur.

        Artikel 3: Toestemming te geven aan team Uitvoering & Onderhoud om de hondenweide te verplaatsen naar de afgesproken locatie omgeving harmonielokaal voor 1 mei 2023.

        Artikel 4: De opdracht te geven aan de organisator om de parking achter het gemeentehuis zo langs als mogelijk toegankelijk te houden.

        Artikel 5: De opdracht te geven aan de organisator om voor 1 juni de toegankelijkheid van de parking aan de externe en interne betrokkenen te communiceren.

        Artikel 6: De organisator moet het terrein in oorspronkelijke staat vrijgeven, eventuele materialen en kosten zullen doorgerekend worden.

        Artikel 7: De organisator wordt verantwoordelijk gesteld om een brug te voorzien over de beek ter hoogte van het jeugdhuis die voldoet aan de voorwaarden besproken met de noodplanningsambtenaar.

        Artikel 8: De organisator de opdracht te geven 60 dagen voor het evenement een officiële evenementenaanvraag in te dienen via de voorziene digitale kanalen.

        Artikel 9: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Organisator

      • Eindejaarsdrink - Team Vrije tijd - 18 december 2022 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Toestemming te geven aan team Vrije tijd om de eindejaarsdrink te organiseren op 18 december 2022 van 14.00 uur tot 22.00 uur.

        Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

        Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

        Artikel 4: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 18 december 2022, tot maximaal 95dB(A)L tot maximum 22.00 uur.

        Artikel 5: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 18 december 2022 tot maximum 22.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 5 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 110 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt.

        Artikel 6: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

        • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;

        • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;

        • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard; 

        Artikel 7: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en sterke dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren.
        Artikel 8: Van zaterdag 17 december 2022 tem zondag 18 december 2022 gelden er aangepaste verkeersmaatregelen betreffende het parkeren op het Astridplein, zijnde:

        - vanaf zaterdag 17 december 2022 - 17.00 uur tot en met zondag 18 december 2022 – 24.00 uur wordt er een parkeerverbod ingericht tussen Astridplein 38 en 54 (noordkant Astridplein)
        - op zondag 18 december 2022 van 08.00 uur tot en met 24.00 uur geldt er een parkeerverbod op alle parkeerplaatsen rond het Astridplein.

        Artikel 9: Van zaterdag 17 december 2022 - 17.00 uur wordt de noordkant van het Astridplein verkeersvrij gemaakt.

        Artikel 10: Van zondag 18 december 2022 - 08.00 uur tot en met 24.00 uur wordt de toegang tot het Astridplein in beide richtingen voor iedere bestuurder verboden en dit vanaf de kruispunten Schransstraat – Melkerijstraat, Bergstraat – Quinten Matsyslaan en Boudewijnstraat – Vaartkom – Troon.

        Artikel 11: Voorgaand artikel geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

        Artikel 12: De te volgen omleidingen worden aangeduid volgens het bijgevoegde plan.

        Artikel 13: De knip in de wijk 't Schrans dient voor deze gelegenheid verwijderd te worden en daags nadien teruggeplaatst te worden.

        Artikel 14: Tijdens de omleiding wordt zone 30 ingesteld in woonwijk 't schrans.

        Artikel 15: Deze maatregelen worden gesignaleerd volgens bijgevoegde plannen.
        Artikel 16: Dit politiereglement wordt in de gemeente bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
        Artikel 17: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Team Financieel management

        Team Informatie & Communicatie

        Team HRM & Secretariaat

        Noodplanning

        Wijkpost politie Grobbendonk

        De griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout

        Brandweer zone Kempen

        Organisator

      • Vakantiekampen - Play & Sport - krokus-, paas- en zomervakantie 2023 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Toestemming geven aan Vrije tijd om tijdens de krokus-, paas- en zomervakantie de voorop gestelde kampen te organiseren met Play & Sport.

        Artikel 2: De organisator opdracht geven om een verzekering voor het evenement af te sluiten.

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Informatie & Communicatie

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Organisator

      • Vergunnen evenement: Chocomelkstandje scouts - 31 december 2022 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Er wordt toestemming gegeven voor de organisatie van Chocomelkstandje scouts dat aanvangt 31 december 2022 om 08.00 uur en eindigt op 31 december 2022 om 13.00 uur.

        Artikel 2: Er wordt een parkeerverbod ingesteld voor 5 parkeerplaatsen t.h.v. de bibliotheek van 31 december 2022 08.00 uur tot en met 13.00 uur.

        Artikel 3: De organisator dient de verkeersborden na afloop opzij te plaatsen. 

        Artikel 3: De organisator sluit zelf een evenementenverzekering af.

        Artikel 4: De beslissing wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Organisator

        Noodplanning

      • Concert harmonie 2023 - Koninklijke Harmonie De Broedermin - 18 maart 2023 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Toestemming te geven voor de organisatie van Concert harmonie 2023 dat aanvangt 18 maart 2023 19.00 uur en eindigt op 19 maart 2023 01.00 uur.

        Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de adviezen en richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

        Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

        Artikel 4: De organisatie toestemming te verlenen voor het schenken van alcohol op voorwaarde dat zij zich houden aan de wetgeving inzake geen alcoholische dranken te serveren aan -16-jarigen en geen sterke dranken aan -18 jarigen. De organisatie dient hier actief op te controleren. 

        Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan: 

        Noodplanning

        Organisator

    • Team Financieel Management

      • Bezwaar belasting op leegstaande gebouwen en woningen 2021 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het bezwaar tegen de belasting op leegstaande gebouwen en woningen met artikel 209200000434 voor 1.500,00 euro ontvankelijk te verklaren en goed te keuren.

        Artikel 2: Tegen deze beslissing kan beroep worden aangetekend bij de Rechtbank van Eerste Aanleg Antwerpen, afdeling Antwerpen te 2000 Antwerpen, Bolivarplaats 20 binnen een termijn van drie maanden vanaf de kennisgeving van deze beslissing. 

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Financieel directeur

        Bezwaarindiener

      • Toetreding raamcontract Vlaamse overheid (Facilitair Bedrijf) - maaltijdcheques - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring te verlenen om in te stappen in de raamovereenkomst van de Vlaamse overheid voor het verdelen, beheren en innen van elektronische maaltijdcheques met als Bestek nr. 2019/HFB/OP/59092.

        Artikel 2: De opdracht voor het aanmaken, leveren en beheren van de maaltijdcheques voor de gemeente van Grobbendonk, door Edenred, Hermann Debrouxlaan 54 te 1160 Brussel, neemt een aanvang op 1 januari 2023 en loopt tot 31 december 2026.

      • Raamovereenkomst verzekeringen - gunning - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan het verslag van nazicht van de offertes, opgesteld door team Financieel management in samenspraak met het verzekeringskantoor Van Dessel Insurance Brokers, Misstraat 112 te 2590 Berlaar.

        Artikel 2: De offertes voor perceel 1 (aansprakelijkheidsverzekering) van de twee inschrijvers zijnde AXA Belgium NV, Troonplein 1 te 1000 Brussel en Ethias NV, Rue des Croisiers 24 te 4000 luik worden als volledig en regelmatig beschouwd.

        Artikel 3: De offerte voor perceel 2 (zaakverzekering) en 3 (motorrijtuigenverzekering) van de inschrijver Ethias NV, Rue des Croisiers 24 te 4000 luik wordt als volledig en regelmatig beschouwd.

        Artikel 4: De inschrijvers voor perceel 1 (aansprakelijkheidsverzekering) zijnde AXA Belgium NV, Troonplein 1 te 1000 Brussel en Ethias NV, Rue des Croisiers 24 te 4000 luik voldoen aan de kwalitatieve selectie  en worden geselecteerd.

        Artikel 5: De inschrijver voor perceel 2 (zaakverzekering) en 3 (motorrijtuigenverzekering) zijnde Ethias NV, Rue des Croisiers 24 te 4000 luik voldoet aan de kwalitatieve selectie en wordt geselecteerd.

        Artikel 6: Persceel 1 (aansprakelijkheidsverzekering) van de overheidsopdracht verzekeringen voor het lokaal bestuur Grobbendonk en de welzijnsvereniging De Wijngaard wordt gegund aan de firma AXA Belgium NV, Troonplein 1 te 1000 Brussel tegen het nagerende bedrag van 11.319 euro op jaarbasis (incl. taksen).

        Artikel 7: Perceel 2 (zaakverzekering) van de overheidsopdracht verzekeringen voor het lokaal bestuur Grobbendonk en de welzijnsvereniging De Wijngaard wordt gegund aan de firma Ethias NV, Rue des Croisiers 24 te 4000 luik tegen het nagerende bedrag van 37.046,81 euro op jaarbasis (incl. taksen).

        Artikel 8: Perceel 3 (motorrijtuigenverzekering) van de overheidsopdracht verzekeringen voor het lokaal bestuur Grobbendonk en de welzijnsvereniging De Wijngaard wordt gegund aan de firma Ethias NV, Rue des Croisiers 24 te 4000 luik tegen het nagerende bedrag van 23.036,13 euro op jaarbasis (incl. taksen).

        Artikel 9: De contractuele verbintenis voor het lokaal bestuur van Grobbendonk en de welzijnsvereniging De Wijngaard voor de 3 percelen vast te stellen op 2 jaar. De looptijd vangt aan op 1 januari 2023 en eindigt op 31 december 2024 (zie delegatiebesluit van VB en RvB wzv De Wijngaard van 10 okt 2022). 

        Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        De welzijnsvereniging De Wijngaard

      • Bestellijsten van 12 december 2022 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 12 december  2022.

        Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investeringen van 12 december 2022.

      • Opbrengsten van 2022012327 tot en met 2022012444 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2022012327 tot en met 2022012444.

      • Kosten van 2 december 2022 tot en met 8 december 2022 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 2 december 2022 tot en met 8 december 2022.