DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Gelet op de federale fase van het crisisbeheer om de verdere verspreiding van het COVID-19 virus binnen Europa en België te beperken.
Gelet op de introductie van 'social distancing'-maatregelen die door alle supranationale gezondheidsorganisaties worden ondersteund en in alle landen genomen worden.
Gelet op de verantwoordelijkheid van het lokaal bestuur om deze maatregelen en aanbevelingen mee op te volgen en te implementeren.
Gelet op het mogelijke risico voor de openbare gezondheid en gezien de eerstvolgende gemeenteraad/ raad voor maatschappelijk welzijn plaatsvindt op 15 februari 2022.
Gelet op het feit dat de burgemeester het gezien de uitzonderlijke omstandigheden niet mogelijk acht om de algemene voorzorgsmaatregelen te garanderen tijdens een fysieke vergadering.
Gelet op de uitdrukkelijke vraag van de gouverneur om te zorgen voor de continuïteit van de noodzakelijke werking van de overheidsorganen.
Gelet op het belang om aandachtig te zijn voor kwetsbare risicogroepen en zorg te dragen voor elkaar.
Overwegende dat in de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad dit besluit bij hoogdringendheid moet worden bekrachtigd.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
De nieuwe gemeentewet artikel 134, dat stelt dat de burgemeester bevoegd is om politieverordeningen uit te vaardigen onder de verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom zij meende zich niet tot de raad te moeten wenden, in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners.
De nieuwe gemeentewet artikel 135, §2 5° dat stelt dat gemeenten tot taak hebben passende maatregelen te nemen om rampen en plagen zoals brand, epidemieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden.
Het politiereglement goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 oktober 2010 en latere wijzigingen.
Gelet op de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur van 31 oktober 2020 m.b.t. vergaderingen, opleidingen, evenementen en selecties voor personeelsleden van de Vlaamse overheid.
Gelet op het belang dat de leden van de vergadering deontologisch omgaan met een alternatieve vorm van vergaderen, om de beslotenheid van de vergadering te garanderen, en de democratische principes maximaal te respecteren.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Onder voorbehoud van bekrachtiging door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn moet de gemeenteraad van 15 februari 2022 en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 februari 2022 achter gesloten deuren plaatsvinden.
Artikel 2: Gelet op de mogelijkheden binnen het lokaal bestuur, de voorzitter van de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn met hoogdringendheid verzoeken, in overleg met de fracties en raadsleden, de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn van 15 februari 2022 via een zitting op afstand te organiseren voor hoogdringende agendapunten.
Artikel 3: Dit besluit wordt bekendgemaakt bij aanplakking en volgens de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Voorzitter gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn
Fractievoorzitters
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
De notulen van de gemeenteraad van 18 januari 2022 worden goedgekeurd.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Op 22 oktober 2021 diende betrokkene een klacht in bij de gouverneur over 'klacht inzake het retributiereglement gedenkplaten en concessies begraafplaatsen'.
Het college van burgemeester en schepenen formuleerde op 27 december 2021 zijn standpunt over de klacht van betrokkene en het college van burgemeester en schepenen maakte dit standpunt, samen met het volledige dossier ter zaken, over aan de gouverneur.
In haar brief van 13 januari 2022 maakte de gouverneur haar antwoord aan betrokkene over aan het college van burgemeester en schepenen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, deel 2, titel 7, hoofdstuk 2: algemeen bestuurlijk toezicht.
Het college van burgemeester en schepenen dient kennis te nemen van het antwoord van de gouverneur op de klacht van betrokkene over 'klacht inzake het retributiereglement gedenkplaten en concessies begraafplaatsen'.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de brief van de gouverneur van 13 januari 2022 houdende het antwoord van de gouverneur op de klacht van betrokkene over 'klacht inzake het retributiereglement gedenkplaten en concessies begraafplaatsen'.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur acht het controlerecht van een democratisch verkozen raadslid op het gemeentelijk beleid, waartoe ook deelnemers aan intergemeentelijke structuren behoren, bijzonder belangrijk. Het begrip intergemeentelijke structuur dekt een brede lading van rechtspersonen of gebiedsomschrijvingen.
Artikel 56 § 6 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen een volledig en geactualiseerd overzicht bijhoudt van:
Decreet lokaal bestuur, artikel 56 § 6.
Het actuele overzicht werd bewaard op Google Drive en gedeeld met alle raadsleden.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van het overzicht van alle intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarvan de gemeente deel uitmaakt.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Op 22 oktober 2021 diende Steven Echelpoels de omgevingsvergunning in voor het bouwen van een groepswoningbouw (2 woningen) voor halfopen bebouwing, met als adres Bovenpad 23 & 25 te 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 165C. De aanvraag tot omgevingsvergunning heeft omgevingsloketnummer OMV_2021061795. De aanvraag omvat: het bouwen van twee ééngezinswoningen.
Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 6 december 2021.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag tot omgevingsvergunning onderzocht, rekening houdend met alle terzake geldende wettelijke bepalingen.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 117, eerste lid van de Nieuwe Gemeentewet.
Decreet van 28 april 1993 houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Artikel 3: Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4:
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Wetgevend planningskader
Toetsing aan de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften of verkavelingsvoorschriften en toetsing aan de goede ruimtelijke ordening.
De aanvraag situeert zich in het vastgestelde gewestplan Herentals - Mol: origineel gewestplan volgens KB van 28 juli 1978 met bestemming woonuitbreidingsgebied.
De woonuitbreidingsgebieden zijn uitsluitend bestemd voor groeps-woningbouw zolang de bevoegde overheid over de ordening van het gebied niet heeft beslist, en zolang, volgens het geval, ofwel die overheid geen besluit tot vastlegging van de uitgaven voor de voorzieningen heeft genomen, ofwel omtrent deze voorzieningen geen met waarborgen omklede verbintenis is aangegaan door de promoter.
De aanvraag tot omgevingsvergunning omvat de tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentelijke verkeerswegen.De gemeenteraad dient een besluit te nemen over ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein, alvorens het college van burgemeester en schepenen over de verkavelingsaanvraag kan beslissen.
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen van 10 december 2021 tot 8 januari 2022. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Adviezen
Fluvius System Operator gaf op 9 en op 20 december 2021 voorwaardelijk gunstig advies.
Pidpa Drinkwater gaf op 9 december 2021 voorwaardelijk gunstig advies.
Telenet NV gaf op 21 december 2021 gunstig advies.
Proximus gaf op 28 december 2021 gunstig advies.
Watertoets
Het ontwerp voldoet aan de vereisten van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratie-voorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (B.S. 18 juli 2003) werd het ontwerp onderworpen aan de watertoets. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een overstromingsgebied, zodat in alle redelijkheid geoordeeld kan worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt in de plaatselijke waterhuishouding, noch dat dit mag verwacht worden ten aanzien van het eigendom in aanvraag.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Goedkeuring van het tracé van de wegen zoals aangegeven op het bijgevoegde plan. Het betreft lot A voor 391 m².
Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2: De wegen moeten worden voorzien van de noodzakelijke uitrusting.
Alle nutsvoorzieningen dienen te worden uitgevoerd volgens de ramingen van de betrokken maatschappijen en zodanig dat ieder perceel afzonderlijk (uitgezonderd van openbare verlichting) kan worden aangesloten.
Artikel 3: Alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van de grond voor de eventuele groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.
Artikel 4: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast en zonder kosten voor de gemeente, de aangegeven strook van 2.00 m gratis af te staan aan de gemeente. De strook grond die wordt afgestaan zal worden opgenomen in het openbaar domein.
Artikel 5: Alle constructies dienen te worden verwijderd die niet behoren tot de zone voor nutsvoorzieningen.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Op 25 november 2021 diende Wim Peers de omgevingsaanvraag in voor het verkavelen van een perceel voor het creëren van 2 kavels voor open bebouwing, met als adres Heibloemlaan zn, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nr. 53K 3. De omgevingsaanvraag heeft omgevingsloketnummer OMV_2021180926.
Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 20 december 2021.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 40 en 41 van het decreet over het lokaal bestuur.
Decreet van 28 april 1993 houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen
Artikel 3: Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4.
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
De verkavelingsaanvraag omvat de tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentelijke verkeerswegen.
De gemeenteraad dient een besluit over de zaak van de wegen te nemen, alvorens het college van burgemeester en schepenen over de verkavelingsaanvraag kan beslissen.
Toetsing aan de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften en toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag situeert zich in het vastgestelde gewestplan Herentals - Mol: origineel gewestplan volgens KB van 28 juli 1978 met bestemming woonparkgebied.
De woonparken zijn gebieden waarin de gemiddelde woningdichtheid gering is en de groene ruimten een verhoudingsgewijs grote oppervlakte beslaan.
Het eigendom is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg noch binnen de grenzen van een ruimtelijk uitvoeringsplan.
De aanvraag situeert zich niet in een goedgekeurde, niet vervallen verkaveling.
Het eigendom is niet gelegen binnen de grenzen van een goedgekeurd bijzonder plan van aanleg.
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen van 24 december 2021 tot 22 januari 2022.
Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Adviezen
Fluvius gaf op 4 januari 2022 voorwaardelijk gunstig advies.
Pidpa gaf op 22 december 2021 gunstig advies.
Telenet gaf op 28 december 2021 gunstig advies.
Proximus gaf op 28 december 2021 gunstig advies.
Agentschap Natuur en Bos gaf op 10 januari 2022 voorwaardelijk gunstig advies:
De vergunning wordt verleend op grond van artikel 90bis, §5, derde lid, van het Bosdecreet en onder de voorwaarden zoals opgenomen in het hierbij gevoegde compensatieformulier met kenmerk:
21-223878.
• De te ontbossen oppervlakte bedraagt 2.403 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het toepassingsgebied van het Bosdecreet.
• De resterende bosoppervlakte 1.517 m² moet ALS BOS behouden blijven. Bijkomende kappingen in deze zone kunnen maar uitgevoerd worden mits machtiging door het Agentschap voor Natuur en Bos.
Het is evenmin toegelaten in deze zone constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem, de strooisel-, kruid- of boomlaag uit te voeren.
• De ontbossing kan enkel worden uitgevoerd conform het plan toegevoegd als bijlage, waarop ook de als bos te behouden zones zijn aangeduid.
• De bosbehoudsbijdrage van € 8.891.10 dient binnen de 4 maanden, vanaf de datum waarop gebruik mag gemaakt worden van deze vergunning, gestort te worden. Het overschrijvingsformulier voor het vereffenen van de bosbehoudsbijdrage zal rechtstreeks door ons Agentschap worden overgemaakt aan de aanvrager van zodra de vergunning van kracht wordt.
• De op het verkavelingsplan aangeduide openbare/niet-openbare beboste groene ruimtes over een oppervlakte van 1.517 m² worden integraal opgenomen in de verkavelingsvoorschriften. Deze beboste groene ruimtes moeten ALS BOS behouden blijven. Bijkomende kappingen in deze zone kunnen maar uitgevoerd worden mits machtiging door het Agentschap voor Natuur en Bos. Het is evenmin toegelaten in deze zone constructies op te richten of ingrijpende wijzigingen van de bodem,
de strooisel-, kruid- of boomlaag uit te voeren. Bijkomende ontbossing in de op het verkavelingsplan aangeduide groene ruimtes is slechts mogelijk na het wijzigen van de verkavelingsvergunning.
Watertoets
Het ontwerp voldoet aan de vereisten van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratie-voorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (B.S. 18 juli 2003) werd het ontwerp onderworpen aan de watertoets. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een overstromingsgebied, zodat in alle redelijkheid geoordeeld kan worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt in de plaatselijke waterhuishouding, noch dat dit mag verwacht worden ten aanzien van het eigendom in aanvraag.
Advies gemeentelijk omgevingsambtenaar
Het college van burgemeester en schepenen heeft kennis genomen van het advies van de omgevingsambtenaar, uitgebracht op 26 januari 2022.
De omgevingsambtenaar heeft volgende elementen aangewezen om te worden opgenomen in voorliggende beslissing: De aanvraag is principieel in overeenstemming met de voorschriften of voorwaarden van het geldende gewestplan. Vanuit stedenbouwkundig oogpunt kan geen bezwaar gemaakt worden tegen deze verkaveling. De aanvraag is inpasbaar in de omgeving en de goede ruimtelijke ordening wordt niet in het gedrang gebracht.
De aanvraag wordt voorwaardelijk gunstig geëvalueerd.
De gemeentelijk omgevingsambtenaar wijst hierbij specifiek op volgende overwegingen:
Toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
- functionele inpasbaarheid: het voorzien van 2 eengezinswoningen op deze locatie is functioneel inpasbaar.
- mobiliteitsaspect: het betreft een bestaande gemeenteweg die is opgenomen in het openbaar domein. De verwachte verkeersdruk zal hierdoor niet wijzigen.
- schaal: de aanvraag past zich wat betreft schaal in binnen haar onmiddellijke omgeving.
- ruimtegebruik en bouwdichtheid: lot 1 heeft een oppervlakte van 1.965 m², lot 2 heeft een oppervlakte van 1.955 m², wat op deze locatie en onder de voorgestelde vorm een aanvaardbare bouwdichtheid oplevert.
- visueel-vormelijke aspecten: de visuele eenheid binnen de verkaveling kan gegarandeerd worden.
- bodemreliëf: er worden geen significante reliëfwijzigingen voorzien.
- hinderaspecten: het gevraagde zal niet leiden tot buitenmaatse hinder.
Toetsing aan de voorschriften
De aanvraag is in overeenstemming met de voorschriften van het vastgestelde gewestplan.
Beoordeling externe adviezen
De omgevingsambtenaar sluit zich aan bij de ingewonnen adviezen. De voorwaarden zoals gesteld in de verleende adviezen dienen te worden opgelegd als voorwaarden in de vergunning.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Goedkeuring van het tracé van de wegen zoals aangegeven op het bijgevoegde plan.
Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2: De wegen moeten worden voorzien van de noodzakelijke uitrusting.
Alle nutsvoorzieningen dienen te worden uitgevoerd volgens de ramingen van de betrokken maatschappijen en zodanig dat ieder perceel afzonderlijk (uitgezonderd van openbare verlichting) kan worden aangesloten.
Artikel 3: Alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van de grond voor de eventuele groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.
Artikel 4: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast, en zonder kosten voor de gemeente, gratis af te staan aan de gemeente. Zij zullen worden opgenomen in het openbaar domein.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Betrokkenen 1 doen overdracht van een perceel grond, gelegen aan “Bovenpad”, volgens titel onder grotere oppervlakte kadastraal bekend, sectie B, nummer 166/F, thans kadastraal bekend, sectie B, deel van nummer 166/F/P0000, met een oppervlakte volgens meting van vierenzeventig vierkante meter (74m²), zoals dit goed staat afgebeeld als lot A1, op het plan opgemaakt door de heer Paul Verhaert, landmeter-expert, handelend voor de besloten vennootschap SB-V, met zetel te 2288 Bouwel, Dorp 54 op 5 januari 2022;
Betrokkenen 2 doen overdracht van een perceel grond gelegen aan “Bovenpad”, volgens titel onder grotere oppervlakte kadastraal bekend, sectie B, nummer 165, thans kadastraal bekend, sectie B, deel van nummer 165/D/P0000, met een oppervlakte volgens meting van driehonderd zeventien vierkante meter (317m²), zoals dit goed staat afgebeeld als lot A2, op het voormeld plan opgemaakt door de heer Paul Verhaert, voornoemd, op 5 januari 2022.
Ontwerpakte opgemaakt door notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs te Grobbendonk.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Een perceel grond, gelegen aan “Bovenpad”, volgens titel onder grotere oppervlakte kadastraal bekend, sectie B, nummer 166/F, thans kadastraal bekend, sectie B, deel van nummer 166/F/P0000, met een oppervlakte volgens meting van vierenzeventig vierkante meter, op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 2: Een perceel grond, gelegen aan “Bovenpad”, volgens titel onder grotere oppervlakte kadastraal bekend, sectie B, nummer 165, thans kadastraal bekend, sectie B, deel van nummer 165/D/P0000, met een oppervlakte volgens meting van driehonderd zeventien vierkante meter, op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 3: Het terzake ingediende dossier met ontwerpakte wordt goedgekeurd.
Artikel 4: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens de gemeente mede te ondertekenen.
Artikel 5: Alle onkosten verbonden aan deze opdracht zijn ten laste van de afstanddoeners.
Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Betrokkenen doen overdracht van: een perceel grond, gelegen Bovenpad,
- kadastraal bekend volgens recente kadastrale legger sectie B, 138/M/2/P0000, met een oppervlakte volgens meting van zesendertig centiare (36ca).
- kadastraal bekend volgens titel sectie B, deel van nummer 138/X/P0000. Plan zoals afgebeeld als lot 4 op het opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Paul Verhaert te Grobbendonk op vier mei tweeduizend twintig, welk plan gehecht is aan de verkavelingsakte verleden voor notaris Jan Stoel te Merksplas op twaalf januari tweeduizend eenentwintig overgeschreven op het tweede Kantoor Rechtszekerheid te Turnhout op zevenentwintig januari daarna, met formaliteit 77-T-27/01/2021-00950.
Ontwerpakte opgemaakt door notaris Jan Stoel te Merksplas.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Een perceel grond, gelegen aan Bovenpad, kadastraal bekend volgens recente kadastrale legger sectie B, 138/M/2/P0000, met een oppervlakte volgens meting van zesendertig centiare (36ca), kadastraal bekend volgens titel sectie B, deel van nummer 138/X/P0000., op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 2: Het terzake ingediende dossier met ontwerpakte wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens de gemeente mede te ondertekenen.
Artikel 4: Alle onkosten verbonden aan deze opdracht zijn ten laste van de afstanddoeners.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Notaris Jan Stoel, Sint Rochtusstraat 3 te 2330 Merksplas
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De gemeenteraad gaf op 12 december 2019 goedkeuring aan het agendapunt met als titel "Retributie - retributiereglement op het parkeren in een blauwe zone".
De parkeer-zorgkaart wordt ingevoerd zodat zorgverstrekkers eenvoudiger en beter hun taak kunnen vervullen. Deze kaart, uitgereikt door het lokaal bestuur Grobbendonk, biedt aan zorgverleners de mogelijkheid om onbeperkt te parkeren in een blauwe zone. Zij moeten de gewone parkeerschijf niet voorleggen.
Het ontwerp van de gecoördineerde versie van het retributiereglement vindt u in bijlage.
De Grondwet en meer bepaald artikel 173.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg (Wegcode).
Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende de parkeerkaart voor mensen met een handicap.
De wet van 7 februari 2003 houdende verschillende bepalingen over verkeersveiligheid.
Koninklijk besluit van 22 december 2003 tot aanwijzing van de zware overtredingen per graad van de algemene reglementen genomen ter uitvoering van de wet betreffende de politie over het wegverkeer.
Ministerieel besluit van 9 januari 2007 waarin bepaald wordt dat het gemeentebestuur bevoegd is om deze parkeerkaarten uit te reiken, welke personen een parkeerkaart kunnen krijgen, het model van de parkeerkaarten en de regels voor de uitreiking en het gebruik ervan.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens en latere wijzigingen.
Decreet van 9 juli 2010 houdende de invordering van parkeerheffingen door parkeerbedrijven waarbij aan de gemeenten wordt toegestaan parkeergeld op motorvoertuigen te heffen.
Ontwerp meerjarenplan 2020-2025.
BD000001 We investeren in onze publieke ruimte.
AP000002 We investeren in het openbaar domein.
AC000242 We innen de retributie op parkeerovertredingen.
MJP001410 OM/0220/7000000.
Raming: 4.500,00 euro.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 18 stemmen voor (9 GIB, 3 N-VA, 4 Vooruit, De Lokale Lijst en Els Beullens) en 1 onthouding (Maarten Wouters).
Artikel 1: Goedkeuring te geven aan de toevoeging van volgende items aan het retributiereglement:
Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF
De parkeer-zorgkaart wordt gratis afgeleverd. Een retributie van 4,00 euro is verschuldigd voor het bekomen van een duplicaat, ongeacht de reden van de aflevering ervan.
Artikel 5: VRIJSTELLINGEN
Parkeer-zorgkaart
Het parkeren van voertuigen waaraan een parkeer-zorgkaart werd toegekend, waarvan de nummerplaat op deze kaart vermeld is en waarvan de parkeer-zorgkaart op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig ligt, is gratis.
Artikel 2: Deze aanpassing wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Ruimte & Vergunningen
Team Zorg & Gezondheid
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De gemeenteraad gaf op 20 oktober 2020 goedkeuring aan het agendapunt met als titel "Retributie - retributie gedenkplaten en concessies begraafplaatsen - goedkeuring".
In een brief van de gouverneur van 13 januari 2022, houdende het antwoord van de gouverneur op de klacht van een betrokkene over 'klacht inzake het retributiereglement gedenkplaten en concessies begraafplaatsen', bevestigt de gouverneur het voornemen van de gemeente tot het geven van rechtszekerheid aan nabestaanden over de bewaartermijn van het graf van hun dierbare(n) door het invoeren van een duidelijk concessiesysteem. Er wordt een inhoudelijke verduidelijking van het retributiereglement voorgesteld.
In artikel 5, verminderingen en verhogingen, werd foutief naar artikel 1 verwezen. Dit wordt in dit agendapunt eveneens aangepast.
Het ontwerp van de gecoördineerde versie van het retributiereglement vindt u in bijlage.
Gemeenteraadsbeslissing van 20 oktober 2020 betreffende het huishoudelijk reglement lokale begraafplaatsen meer bepaald art. 3.2.
Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Decreet van 16 januari 2004 betreffende de begraafplaatsen en de lijkbezorging en latere wijzigingen meer bepaald art. 6, art. 9 en art 42 § 3.
De Grondwet en meer bepaald artikel 173.
Meerjarenplan 2020-2025.
BD00001 We investeren in onze publieke ruimte.
AP000002 We investeren in het openbaar domein.
AC000464 We voorzien middelen voor de begraafplaatsen.
MJP000663 OM/0990/7010000
Raming: 15.000,00 euro per jaar.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 13 stemmen voor (9 GIB, Greet Van de Peer, Eric Van Meensel en Els Beullens), 4 stemmen tegen (4 Vooruit) en 2 onthoudingen (Gino Van der Elst en Maarten Wouters).
Artikel 1: Goedkeuring te geven aan de verduidelijking van de "Relevante voorgeschiedenis, feiten en context" als volgt:
In het huidige reglement staat "Uit respect en omwille van emotionele redenen worden de concessies van de oud-strijders en deze op de kinderbegraafplaats ambtshalve toegekend." Deze zin wordt vervangen door: "Uit respect en omwille van emotionele redenen worden de concessies van de oud-strijders op het ereperk, begraven onder militaire zerk, en deze op de kinderbegraafplaats ambtshalve toegekend."
Artikel 2: Goedkeuring te geven aan het vervangen van de zin "De bedragen van de concessies (en hernieuwingen van concessies) vermeld in artikel 1 worden verdubbeld voor de niet-inwoners van lokaal bestuur Grobbendonk met uitzondering van:" in "De bedragen van de concessies (en hernieuwingen van concessies) vermeld in artikel 4 worden verdubbeld voor de niet-inwoners van lokaal bestuur Grobbendonk met uitzondering van:"
Artikel 3: Deze aanpassing wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Financieel Management
Team Mens & Welzijn
Team Ruimte & Vergunningen
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Vragen en antwoorden over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
BESLUIT:
CD&V:
Geen vragen
Vooruit:
Lokale Lijst:
GIB:
Geen vragen
N-VA:
Geen vragen
Namens Gemeenteraad,
Daan Ceulemans
algemeen directeur
Peggy Goormans
voorzitter