Terug
Gepubliceerd op 26/06/2023

Besluit  Gemeenteraad

di 20/06/2023 - 19:30

Lastvoorwaarden en gunningswijze - leveren warme maaltijden aan alle scholen van Grobbendonk - goedkeuring

Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Koen De Vries, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Philip Ardies, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden

DE GEMEENTERAAD

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

De gemeente wil ervoor zorgen dat elk kind in elke school op het grondgebied dezelfde kansen krijgt en elke dag kan rekenen op een voedzaam en gezond (warm) middagmaal of soep.

De gemeente Grobbendonk wil dit initiatief ondersteunen en in het bijzonder gezinnen die recht hebben op een kansentarief stimuleren hier gebruik van te maken door een tussenkomst te bieden in de kosten voor het (warm) eten op schooldagen.

Juridisch kader

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

Bestuursdecreet van 7 december 2018.

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies en latere wijzigingen.

Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van 140.000,00 euro niet), en meer bepaald artikel 2, 6° en 7°b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders).

Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en latere wijzigingen.

Koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

Bijkomende motivering

In het kader van de opdracht “Levering warme maaltijden aan alle scholen van Grobbendonk” werd een bestek met nr. FIM-KIA-2023-176 opgesteld door de ontwerper.

De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op 100.826,44 euro excl. btw of 121.999,99 euro incl. btw voor alle scholen samen. Het deel voor gemeente Grobbendonk wordt geraamd op 50.216,60 euro incl. btw. 

Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Gemeente Grobbendonk treedt op als aankoopcentrale voor VLW OZCS Zuid-Kempen Mariaschool, Basisschool Klavertje 3 en BS De Wijngaard bij de gunning van de opdracht.

Financiële gevolgen/visum

Meerjarenplan 2020-2025.

BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

AP000025 We organiseren een sterk gemeentelijk onderwijs.

AC000082 We voorzien middelen voor de refterwerking voor beide gemeentescholen.

MJP0002523.

De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2023, 2024 en 2025 op kredietcode 6140000/SA/0800/00 (actie/raming AC000082/MJP002523).

Er dient alleen krediet te worden voorzien voor KLIM-OP Grobbendonk en KLIM-OP Bouwel omdat de facturatie van de andere scholen rechtstreeks zal gebeuren naar de scholen zelf. Deze kredietcontrole wordt gedaan op basis van een raming voor KLIM-OP Grobbendonk en Bouwel.

Voor het jaar 2023 (sept-okt-nov-dec): 10.043,32 euro

Voor het jaar 2024 (jan-feb-mrt-apr-mei-sept-okt-nov-dec): 25.108,30 euro

Voor het jaar 2025 (jan-feb-mrt-apr-mei-jun): 15.064,98 euro

BESLUIT

Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

 

Artikel 1: Het bestek met nr. FIM-KIA-2023-176 en de raming voor de opdracht “Levering warme maaltijden aan alle scholen van Grobbendonk”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 100.826,44 euro excl. btw of 121.999,99 euro incl. btw voor alle scholen samen. Voor gemeente Grobbendonk bedraagt de raming 53.016,60 euro inclusief btw daar de facturatie voor de andere scholen rechtstreeks naar de betrokken scholen gaat.

Artikel 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.

Artikel 3: In toepassing van artikel 2, 6°a en 7°b van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten, zal gemeente Grobbendonk optreden als aankoopcentrale in die zin dat ze overheidsopdrachten of raamovereenkomsten met betrekking tot werken, leveringen of diensten plaatst die bestemd zijn voor aanbestedende overheden of aanbestedende entiteiten, meer bepaald : VLW OZCS Zuid-Kempen Mariaschool, Basisschool Klavertje 3 en BS De Wijngaard.

Artikel 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan op exploitatie van 2023, 2024 en 2025, op budgettcode 6140000/SA/0800/00 (actie/raming AC000082/MJP002523).

Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Financieel Management

Team Mens & Welzijn

KLIM-OP scholen

VZW OZCS Zuid-Kempen Mariaschool

Basisschool Klavertje 3

Basisschool De Wijngaard