HET COLLEGE
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk ontving op 2 juni 2025 de vraag van betrokkene tot het plaatsen van signalisatie voor het uitvoeren van grondmechanische proeven in de Kerkeveldstraat, ter hoogte van de aftakking Nijverheidsstraat naar huisnummers 54, 58, 60 en 62. De eerder aangevraagde proeven in de Nijverheidsstraat konden niet uitgevoerd worden wegens onvoldoende plaats voor het sonderingsvoertuig. De werken zullen uitgevoerd worden tussen 3 en 14 juli 2025. Er dient beurtelings verkeer ingericht te worden.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Het fietspad mag niet ingenomen worden.
Er mag enkel gewerkt worden tussen 09.00 uur en 16.00 uur.
Het sonderingsvoertuig moet opgesteld worden zo ver mogelijk verwijderd van de rotonde om voldoende zichtbaarheid te garanderen.
BESLUIT
Artikel 1: Tussen 3 en 14 juli 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Kerkeveldstraat, zijnde:
Artikel 2: Ter hoogte van de uit te voeren proeven zal beurtelings verkeer ingericht worden met de borden B19 (gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) en B21 (voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen).
Artikel 3: Bijkomend zal een inhaalverbod ingevoerd worden met C35-borden.
Artikel 4: De werfzone wordt zijdelings afgebakend met verkeerskegels om de 5m.
Artikel 5: Aan het begin van de werfzone zal een D1c-bord gezet worden - verplicht links aanhouden.
Artikel 6: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.
Artikel 7: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.
Artikel 8: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 9: Er mag enkel gewerkt worden buiten de spitsuren, zijnde van 09.00 uur tot 16.00 uur.
Artikel 10: Het fietspad mag niet ingenomen worden.
Artikel 11: Het sonderingsvoertuig moet opgesteld worden zo ver mogelijk verwijderd van de rotonde om voldoende zichtbaarheid te garanderen.
Artikel 12: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 13: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.
Artikel 14: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 15: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat