Terug
Gepubliceerd op 16/09/2025

Besluitenlijst  College van burgemeester en schepenen

ma 08/09/2025 - 13:30 Collegezaal
  • A-punt

    • Team Secretariaat

      • Fluvius OV - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Fluvius OV van 26 november 2025 als volgt:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2026 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget 2026.
        2. Statutaire benoemingen.
        3. Statutaire mededelingen.

        Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze digitale buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Fluvius OV (vennootschapssecretariaat@fluvius.be)

        Alle vertegenwoordigers

      • Extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen, stichtingen, vennootschappen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden - aanstellingen - kennisname

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Kennisname van het overzicht van de aanstellingen in de samenwerkingsverbanden, verenigingen en vennootschappen, zoals opgenomen in de bijlage bij dit besluit.

    • Team Ruimte en Vergunningen

      • Omgevingsvergunning OMV_2025082559 - Bovenpad 27 (binnengebied Jos De Schutterstraat en Vlierberg) - tracé en lastvoorwaarden - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Nadat Marianne Verhaert, burgemeester ingevolgde art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de agenda van de gemeenteraad met het volgende voorstel:

        Artikel 1: De ligging, breedte en uitrusting van de gemeenteweg door het project, zoals aangegeven op het bijgevoegde rooilijnplan, worden goedgekeurd en opgenomen in het gemeentelijk wegennet, mits:

        • De fundering van de verharding geschikt is voor zwaar verkeer (≥ 20 ton).
        • Bij de aanleg van het openbaar domein de locatie van de paaltjes met de verkavelaar wordt afgestemd, zodat niet-gemotoriseerd verkeer veilig kan passeren.

        Artikel 2: De gemeenteraad aanvaardt de aangeboden gratis grondafstand van voormelde loten aan de gemeente Grobbendonk.

        Het betreffen:

        • Lot A, 1927 m²

        • Lot B, 102 m²

        Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit. 

        Artikel 3: De aanleg van de inrichting op loten A en B is volledig ten laste van de ontwikkelaar.

        Artikel 4: De voorwaarden uit het advies van Fluvius R005305 – 5000105210 van 22 juli 2025 dienen te worden gerespecteerd. 

        Artikel 5: Lasten

        Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden voor de aangegeven stroken (loten A en B), vrij en onbelast en zonder kosten voor de gemeente, gratis af te staan aan de gemeente. De stroken grond die worden afgestaan zullen worden opgenomen in het openbaar domein.

        Artikel 6: Waarborg

        De wegenis- en rioleringswerken voor het gedeelte dat wordt overgedragen om opgenomen te worden in het openbaar domein, werden door aanvrager geraamd op 440 618.04 euro. De te storten waarborg wordt derhalve begroot op 440 618.04 euro (incl. BTW).

    • Staf van de AD

      • Verkoop 5 bouwloten Schoolstraat - ontwerpakte - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt te verwijzen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: De verkoop van 5 loten bouwgrond gelegen te Grobbendonk Schoolstraat, overeenkomstig de ontwerpakte van Notadux Notarissen in bijlage, goed te keuren. 

        Artikel 2: De voorzitter en de algemeen directeur zullen de verkoopakte namens de gemeente Grobbendonk ondertekenen.

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Notadux Notarissen, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk.

      • Beleidsevaluatie - opvolging semester 1 2025 - kennisname

        Ter kennis genomen

        Dit agendapunt te verwijzen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Kennisname van volgende beleidsrapporten in het kader van de opvolgingsrapportering semester 1 van 2025:

        - Beleidsevaluatie prioritaire acties;

        - Beleidsopvolging overheidsopdrachten;

        - Beleidsopvolging klimaatacties;

        - J1 Doelstellingenrekening;

        - ODAA Overzicht doelstellingen, actieplannen en acties (zonder evaluatie);

        - T1 Ontvangsten en uitgaven naar functionele aard;

        - T2 Ontvangsten en uitgaven naar economische aard;

        - T3 Investeringsproject.

  • B-punt

    • Team Secretariaat

      • Agenda gemeenteraad

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad voor de eerste maal bijeen te roepen op 18 september 2025 om 19u30 met volgende punten op de agenda:

        1. Secretariaat: Gemeenteraad 26 juni 2025 - notulen - goedkeuring
        2. Secretariaat: Fluvius OV - buitengewone algemene vergadering - agenda - goedkeuring
        3. Secretariaat: Extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen, stichtingen, vennootschappen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden - overzicht - kennisname
        4. Secretariaat: Extern verzelfstandigde agentschappen, verenigingen, stichtingen, vennootschappen en intergemeentelijke samenwerkingsverbanden - aanstellingen - kennisname
        5. Secretariaat: Regiodecreet - rapportage - kennisname
        6. Secretariaat: Neteland - jaarrekening 2024 - goedkeuring
        7. Secretariaat: Antwoord gouverneur - klacht tegen Grobbendonk i.v.m. niet tijdig bezorgen van informatie aan gemeenteraadsleden - afwijzing - kennisname
        8. Secretariaat: Antwoord gouverneur - klacht over GR-besluit van 22 mei 2025 inzake 'verkoop site Schoolstraat 8C - aanvaarding bod voor de 5 bouwgronden in zijn geheel - goedkeuring' - geen toezichtmaatregel - kennisname
        9. Secretariaat: Antwoord gouverneur - klacht over GR-besluit van 26 juni 2025 inzake ‘Verkoop/aankoopbelofte bouwgrond - Schoolstraat – goedkeuring’ – geen toezichtmaatregel - kennisname
        10. Secretariaat: Antwoord gouverneur - klacht over mogelijke ongeldige samenstelling gemeenteraad en college van burgemeester en schepenen - geen toezichtmaatregel - kennisname
        11. Ruimte en Vergunningen: Omgevingsvergunning OMV_2025071625 - Eikenlei - Bovenpad - tracé- en lastvoorwaarden - goedkeuring
        12. Ruimte en Vergunningen: Omgevingsvergunning OMV_2025082559 - Bovenpad 27 (binnengebied Jos De Schutterstraat en Vlierberg) - tracé en lastvoorwaarden - goedkeuring
        13. Staf van de AD: Verkoop 5 bouwloten Schoolstraat - ontwerpakte - goedkeuring
        14. Staf van de AD: Beleidsevaluatie - opvolging semester 1 2025 - kennisname
        15. Secretariaat: Sociale woningen in Grobbendonk - bijkomend agendapunt namens de Vooruit-fractie - bespreking
        16. Secretariaat: Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling
  • C-punt

    • Team Informatie en Communicatie

      • Communicatieacties - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.

  • D-punt

    • Team Secretariaat

      • CBS 1 september 2025 - notulen - goedkeuring

        Goedgekeurd

        De notulen van het college van 1 september 2025 worden goedgekeurd.

  • Geen soort gekozen

    • Team Secretariaat

      • Neteland en regiowerking - terugkoppeling - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.

        Artikel 2: Bespreking van de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.

      • Overzicht evenementen Flowlab - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het overzicht van de evenementen in Flowlab.

      • Klacht via ABB - klacht overschrijden betalingstermijn facturen - antwoord - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van het gemotiveerd antwoord m.b.t. de klacht inzake het niet overschrijden van de betalingstermijn van facturen.

      • Politiecodex Neteland versie 2026 - herziening - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van het voorstel tot herziening van de politiecodex Neteland.

        Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen beslist om dit voorstel tot herziening van de politiecodex Neteland ter advies voor te leggen aan alle adviesraden. 

        Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen vraagt aan de adviesraden om hun advies schriftelijk uit te brengen voor zondag 26 oktober 2025.

      • Pidpa - raad van bestuur - verslag - kennisname

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van het verslag van de raad van bestuur van 27 juni 2025 van Pidpa.

      • Fluvius OV - raad van bestuur - verslag - kennisname

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van het verslag van de raad van bestuur van 14 mei 2025 van Fluvius OV.

      • Briefwisseling - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de briefwisseling.

    • Team Ruimte en Vergunningen

      • Omgevingsvergunning OMV_2024168435 - Heibloemlaan 24 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 3 september 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan de heer Johan Diels en de heer Stef Schoenmaekers, contactadres Parklaan 11 Grobbendonk voor het opdelen van een perceel in twee loten, met als adres Heibloemlaan 24, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nrs. 53E3 en 53F3. De omgevingsaanvraag heeft omgevingsloketnummer OMV_2024168435.

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: aanvraag voor een nieuwe verkaveling.

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden en lasten:

        - De algemene bouwverordening, goedgekeurd door bestendige deputatie op 8 februari 2018, is eveneens van toepassing;

        - De hierbij gevoegde verkavelingsvoorschriften ten strengste na te leven;

        - De percelen zullen moeten voldoen aan de gewestelijke hemelwaterverordening;

        - De voorwaarden, lasten en opmerkingen uit volgende adviezen moeten strikt worden nageleefd:

                          Het Agentschap voor Natuur en Bos - Antwerpen dd. 15 juli 2025 - (kenmerk 25-209324).

                          Fluvius dd. 11 juni 2025 - (kenmerk 5000101898_AM) .

                          Pidpa Drinkwater dd. 4 juni 2025 - (kenmerk 206151).

        - De op te richten woning binnen de verkaveling dient voorzien te worden van een septische put;

        - De vergunning wordt verleend op grond van artikel 90bis, §5, derde lid, van het Bosdecreet en onder de voorwaarden zoals opgenomen in het compensatieformulier met kenmerk: 25-209324.

        • De te ontbossen oppervlakte bedraagt 2000 m². Deze oppervlakte valt niet meer onder het toepassingsgebied van het Bosdecreet.

        • De bosbehoudsbijdrage van 16 800 euro dient binnen de 4 maanden, vanaf de datum waarop gebruik mag gemaakt worden van deze vergunning, gestort te worden. Het overschrijvingsformulier voor het vereffenen van de bosbehoudsbijdrage zal rechtstreeks door het Agentschap worden overgemaakt aan de aanvrager van zodra de vergunning van kracht wordt.

        -   het niet-bebouwbare gedeelte dient aangelegd te worden met hoogstammig groen of de aanwezige bomen kunnen hiervoor bewaard blijven.  Het groen moet aangebracht worden langs alle zijden van het perceel, min de nodige toegangen. Slechts 10% van de perceelsoppervlakte mag ingenomen worden voor het aanleggen van grasperken, speelruimten, tennisvelden en dergelijke.

        - Vervreemding van een kavel kan slechts nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is opgemaakt. Deze akte kan slechts worden opgemaakt na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat alle in de verkavelingsvergunning opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of dat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort in handen van de gemeenteontvanger of in zijn voordeel op onherroepelijke wijze door een bankinstelling is verleend. De verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van iedere kavel moet aan het college worden medegedeeld door middel van uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn. Met verkoop worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts één kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt.

        De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten, zoals eigendomsgrenzen, vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

        Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

      • Omgevingsvergunning OMV_2024083720 - Herentalse steenweg 6-8 (McDonald's) - advies

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen van de gemeente Grobbendonk heeft op basis van het advies van de gemeentelijke omgevingsambtenaar, de ingediende adviezen van diverse instanties en de resultaten van het openbaar onderzoek beslist om de omgevingsvergunningsaanvraag van LKM Advies BV en McDonald’s Restaurants Belgium NV te weigeren.

        De aanvraag betreft onder meer de bouw van een fastfoodrestaurant met drive-thru, het aanleggen van een parking met 45 plaatsen, het plaatsen van 17 publiciteitsinrichtingen en het ontbossen van 1.204 m² bos op een perceel gelegen aan de Herentalse Steenweg 6 en 8 te Bouwel.

        Artikel 2: De aanvraag is in strijd met artikel 5 van de gemeentelijke algemene bouwverordening van Grobbendonk. Deze bepaling vereist dat nieuwe constructies qua schaal, typologie en functie in harmonie zijn met de bestaande omgeving. De geplande McDonald’s-vestiging introduceert een grootschalige, monofunctionele horecafunctie in een zone die momenteel wordt gekenmerkt door verspreide eengezinswoningen, kleinschalige handelszaken en open groene ruimte. De architectuur, de omvang van de verharding en de aanwezigheid van 17 publiciteitsinrichtingen veroorzaken een visuele disharmonie en verstoren het landelijke karakter van de N13.

        De schaal en intensiteit van het project overschrijden de draagkracht van de omgeving, wat in strijd is met het vereiste van harmonieuze inpassing zoals bepaald in artikel 5 van de bouwverordening.

        Artikel 3: De aanvraag faalt op meerdere vlakken de toets van de goede ruimtelijke ordening zoals bedoeld in artikel 4.3.1 en 1.1.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. De inplanting van een fastfoodrestaurant met drive-thru langs een interlokale weg zoals de N13 is ruimtelijk onwenselijk. Het project draagt bij aan de verdere commerciële verlinting van deze verkeersas, wat haaks staat op het gemeentelijk beleid dat inzet op kernversterking en het behoud van open ruimte.

        De schaal van het project, de intensieve parkeerbehoefte en de visuele impact van de publiciteitsinrichtingen zijn niet in overeenstemming met het bestaande semi-landelijke karakter van de omgeving. Bovendien tast het project de overgangsbuffer aan tussen het woongebied en het achterliggende beschermde cultuurhistorische landschap van het kasteeldomein Bouwelhof.

        Artikel 4: De mobiliteitsimpact van het project is onaanvaardbaar en vormt een doorslaggevende weigeringsgrond. De N13 en het kruispunt Lindekens kampen reeds met structurele filevorming en doorstromingsproblemen, zoals bevestigd door de gemeentelijke dienst mobiliteit, de intercommunale IOK en het Agentschap Wegen en Verkeer. De komst van een McDonald’s met drive-thru zou naar schatting 1.200 extra verplaatsingen per dag genereren, met pieken tot 309 personenauto-equivalent op vrijdagavond. Dit leidt tot bijkomende verkeersdruk, verhoogde wachttijden en een verhoogd risico op ongevallen.

        De verkeersveiligheid van zachte weggebruikers komt in het gedrang door bijkomende conflictsituaties ter hoogte van de in- en uitritten, die gelegen zijn langs een functionele fietsroute. De aanvraag is bovendien strijdig met de doelstellingen van het Regionaal Mobiliteitsplan Vervoerregio Kempen en het Vlaams Regeerakkoord, die inzetten op modal shift en het terugdringen van het autogebruik.

        Artikel 5: Het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB) heeft een voorlopig ongunstig advies uitgebracht op basis van artikel 16 van het Natuurdecreet en de artikelen 10 en 14 van het Soortenbesluit. De aanvraag voorziet in de ontbossing van 1.204 m² bos, dat deel uitmaakt van een groter boscomplex. Deze ingreep heeft een negatieve impact op het bosecotoop en de lokale biodiversiteit.

        De cumulatieve milieubelasting door verkeer, verharding en lichtvervuiling is onvoldoende onderzocht. De gemeente is als vergunningverlenende overheid gehouden om vermijdbare schade aan de natuur te voorkomen, en kan op basis van het huidige dossier deze garantie niet bieden.

        Artikel 6: Gelet op de strijdigheid met de gemeentelijke bouwverordening, de criteria van goede ruimtelijke ordening, de onaanvaardbare mobiliteitsimpact en de strijdigheid met het Natuurdecreet, besluit het college van burgemeester en schepenen van Grobbendonk om een ongunstig advies te verlenen aan de deputatie van de provincie Antwerpen.

      • Stedenbouwkundig attest 20252 - Van Craeyenhemstraat - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Nadat Marianne Verhaert, burgemeester ingevolgde art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

        Het perceel komt in aanmerking voor het bouwen van een eengezinswoning in open bebouwing conform bijgevoegd plan, met als voorwaarden:

        - Bij een eventueel te organiseren openbaar onderzoek zal er rekening gehouden worden met gegronde bezwaarschriften.

        - Er zijn maximum 2 bouwlagen toegelaten. Bij schuin dak mag de kroonlijsthoogte maximum 4,50 m en nokhoogte maximum 9 m zijn of bij plat dak de hoogte maximum 7 meter.

        - Een carport/garage op de zijdelingse perceelsgrens kan slechts toegelaten worden indien er met de aanpalende kan gekoppeld worden en onder volgende voorwaarde dat door de aanvrager en door de eigenaar van het aanpalende perceel, op de zijgrens waarvan de autogarage/carport zal worden opgericht, ondertekende verklaring wordt voorgelegd waaruit blijkt :

        - dat hij kennis heeft van het bouwplan van de aanvrager;

        - dat het hem bekend is dat aan hem of zijn rechtverkrijgende, de verplichting zal worden opgelegd tot plaatsing op dezelfde bouwlijn van een autobergplaats/carport of afsluitingsmuur met poort uitgevoerd in een harmoniërend gevelmateriaal.

        - De nodige adviezen worden opgevraagd tijdens de procedure van de aanvraag tot omgevingsvergunning. De aanvrager dient te voldoen aan de voorwaarden opgenomen in deze adviezen en ramingen.

        - De algemene bouwverordening, goedgekeurd door bestendige deputatie op 8 februari 2018, is van toepassing en de aanvraag tot een omgevingsvergunning voor het bouwen van een eengezinswoning in open bebouwing dient hieraan te voldoen.

        - Het Besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 houdende vaststelling van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater dient nageleefd te worden. 

      • Inname openbaar domein - Sport Vlaanderen - plaatsen herasdoek "Maand van de sportclub" - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring te verlenen voor de plaatsing van een herasdoek ter promotie van de maand van de sportclub op volgende locaties:

        • Van 08/09 t.e.m. 18/09 langs de Bevrijdingsstraat vanuit Grobbendonk richting Bouwel rechts van de rijbaan, vlak voor je aan de ingang van het Militair domein komt.
        • Van 19/09 t.e.m. 1/10 in Bouwel aan de kerk links van het houten frame "Grobbendonk". Het kan daar aan bevestigd worden wat het omvallen tegengaat.

        Artikel 2: Het doek zal gehangen worden door team Uitvoering & Onderhoud van het lokaal bestuur Grobbendonk.

        Artikel 3: Uiterlijk 2 oktober 2025 zal het herasdoek worden verwijderd .

        Artikel 4: De promotie mag geen hinder vormen noch voor voetgangers noch voor fietsers.

        Artikel 5: Het openbaar domein dient na afloop in oorspronkelijke staat hersteld te worden.

        Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Team Uitvoering & Onderhoud
        Team Informatie & Communicatie
        Betrokkene

      • Kapvergunning - 202539 - Groenstraat 20 - toelating

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Afleveren van een kapvergunning voor 4 dennen op het perceel Groenstraat 20, kadastraal gekend als 1/B/290B2. 

        Artikel 2: De aanvrager neemt alle nodige voorzorgsmaatregelen opdat de te behouden bomen niet beschadigd worden tijdens het uitvoeren van de werken.

        Artikel 3: De werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, moeten uitgevoerd worden binnen drie maanden en staan onder toezicht van een door het college van burgemeester en schepenen gemachtigd ambtenaar. 

        Artikel 4: De vergunninghouder geeft het college van burgemeester en schepenen per brief of mail kennis van het begin van werken of handelingen waarvoor vergunning is verleend, ten minste 8 dagen voor de aanvang van de werken. 

        Artikel 5: Deze vergunning brengt geen ontheffing mee van de verplichtingen tot het aanvragen van vergunningen die door andere wetten of verordeningen zijn voorgeschreven. 

        Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de aanvrager.

      • Tijdelijk verkeersreglement - Pulse steenweg 30-32 - huisaansluiting riolering - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Tussen 17 en 24 september 2025 zullen gedurende 2 à 3 werkdagen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Pulse steenweg ter hoogte van huisnummers 30 en 32 zijnde: 

        - ter hoogte van de werfzone zal beurtelings verkeer ingevoerd worden.

        Artikel 2: Deze maatregel wordt gesignaleerd met de borden B19 (gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) en B21 (voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen).

        Artikel 3: Bijkomend zal een inhaalverbod en een snelheidsbeperking van 30km/uur ingevoerd worden respectievelijk met de borden C35 en C43.

        Artikel 4: De werfzone wordt voor- en achteraan afgeschermd met afzethekken voorzien van dagslapers en D1c (verplicht links aanhouden) en D1d (verplicht rechts aanhouden).

        Artikel 5: De werfzone wordt zijdelings afgeschermd met sergeanten voorzien van dagslapers.

        Artikel 6: Waar fietsers het fietspad moeten op- en afrijden moeten stalmatten gelegd worden.

        Artikel 7: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.

        Artikel 8: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

        Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

        Artikel 10: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

        Artikel 11: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

        Artikel 12: De werken zullen aangekondigd worden via de meest geschikte gemeentelijke communicatiekanalen.

        Artikel 13: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

        Artikel 14: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

        Betrokkene

      • Tijdelijk verkeersreglement - Lierse steenweg 60 - overwelving baangracht - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Tussen 27 en 29 oktober 2025 zullen gedurende één werkdag aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Lierse steenweg ter hoogte van huisnummer 60, zijnde: 

        Artikel 2: Ter hoogte van de werfzone wordt beurtelings verkeer ingericht met verkeerslichten. Deze maatregel wordt gesignaleerd met:

        - verkeerslichten op 5 à 10m voor de werfzone 
        - borden B19 (gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) en B21 (voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) voor het geval de lichten niet mochten werken
        - verkeerslichten worden aangekondigd met A33 borden.

        Artikel 3: Ter hoogte van de werfzone wordt de snelheid beperkt tot 50 km/uur met C43-borden op 150m voor de werfzone. Deze snelheidsbeperking wordt vooraf aangekondigd met C43-borden met onderbord "200m".

        Artikel 4: Er wordt een inhaalverbod ingevoerd van 250m tot 250m na de werfzone met C35-borden.

        Artikel 5: De werfput wordt zijdelings afgebakend met sergeanten voorzien van dagslapers. Voor- en achteraan de werfput staat een afzethek met dagslapers en D1c (verplicht links aanhouden) en D1d bord (verplicht rechts aanhouden).

        Artikel 6: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

        Artikel 7: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf. Bijkomend wordt een A31-bord gezet met onderbord "400m".

        Artikel 8: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

        Artikel 9: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

        Artikel 10: Er mag enkel gewerkt worden tussen 09.00 uur en 15.30 uur.

        Artikel 11: Er mag niet geraakt worden aan het wegdek en het fietspad.

        Artikel 12: De stabiliteit van het fietspad dient gegarandeerd te blijven.

        Artikel 13: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

        Artikel 14: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

        Artikel 15: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

        Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Noodplanningsambtenaar 

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

      • Proximus - Astridplein 17-19-21-23 - telecommunicatiewerken - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Proximus de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan 14BOU0 - 600356+1 onder de volgende voorwaarden:

        • Minimum 21 werkdagen voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur via https://www.grobbendonk.be/signalisatievergunning.
        • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
        • Er mag niet aan het wegdek geraakt worden.
        • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Proximus bij de rioolbeheerder krijgen.
        • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
        • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
        • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Proximus die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
        • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
        • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

        Artikel 2: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

        Artikel 3: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Proximus

      • Pidpa - Herenthoutse steenweg 1 - aanpassing drinkwaternet - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Pidpa de toelating te verlenen tot het uitvoeren van de werken volgens voorgelegd plan D-28-382 onder de volgende voorwaarden:

        • Minimum 21 werkdagen voor de aanvang van de werken meldt u de begin- en einddatum alsook naam en adres van de aannemer en dient een signalisatievergunning aangevraagd te worden bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur via https://www.grobbendonk.be/signalisatievergunning.
        • Als er straten gedwarst worden, dient dit te gebeuren met mechanische onderboringen zonder verkeershinder te veroorzaken.
        • Er mag niet aan het wegdek geraakt worden.
        • De aannemer moet voor de aanvang van de graafwerken de ligging van de wachtleidingen op de rioleringen op de werf aanduiden. De juiste ligging kan Pidpa bij de rioolbeheerder krijgen.
        • De aannemer moet minimum 8 dagen voor aanvang van de werken via brief de bewoners van de straat (straten) verwittigen van de uit te voeren werken.
        • De sleuf mag slechts gedempt worden t.p.v. de wachtleidingen op de rioleringen nadat een afgevaardigde van het lokaal bestuur hiervoor zijn schriftelijke toelating gaf.
        • Als er schade is aan de wachtleidingen op de riolering, die later wordt vastgesteld, is het Pidpa die dit moet laten herstellen binnen de tien dagen na de ingebrekestelling.
        • De aannemer moet er voor zorgen dat het wortelgestel van de bomen niet beschadigd wordt en daar waar nodig werken met onderboring. De levensvatbaarheid van de bomen mag niet negatief beïnvloed worden door de werken.
        • De aannemer dient zich, indien nodig, voor tijdelijke waterbevoorrading te wenden tot Pidpa. Onder geen beding mogen standpijpen van Pidpa of andere watermaatschappijen gebruikt worden zonder voorafgaande aanvraag aan de betrokken maatschappij.

        Artikel 2: De werken moeten uitgevoerd worden in synergie met Fluvius.

        Artikel 3: Na de werken dient bij het team Ruimte & Vergunningen van het lokaal bestuur Grobbendonk een controle van de toestand van de site aangevraagd te worden.

        Artikel 4: Het retributiereglement op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 22 november 2022, is van toepassing op deze werken.

        Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Pidpa

      • Wegenis- en rioleringswerken Heibloemlaan - Wielewaalstraat - Rozenlaan - Acacialaan - Bremlaan - Spechtdreef - vorderingsstaat 11 (1/07/25 - 31/07/25) - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 11 (1/7/25 -031/7/25) van nv Adams, Hoekeinde 52 te 2330 Merksplas voor de opdracht “Wegenis- en rioleringswerken in Heibloemlaan, Wielewaalstraat, Rozenlaan, Acacialaan, Bremlaan en Spechtdreef - aandeel Grobbendonk” voor een bedrag van 2.075,17 euro excl. btw of 2.510,96 euro incl. 21% btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van 305.872,61 euro excl. btw of 370.105,85 euro incl. 21% btw.

        Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2240007/OM/0200 (actie/raming AC000525/MJP001018).

        Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan het team Financieel Management.

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Financieel Management

        Team Ruimte & Vergunningen

        Fluvius

        Adams NV

      • Lokale woontoets – project Wijnrankplein fase 3 (Beukenlaan) - LeefGoed - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen staat achter de realisatie van voorliggend project waarmee het resterend contingent van het bindend sociaal objectief op 17 sociale huurwoningen komt.

        Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen is van oordeel dat het project past binnen het lokaal woonbeleid, zoals vastgelegd in de visie sociaal wonen dat door het college van burgemeester en schepenen/de gemeenteraad werd goedgekeurd op 14 september 2025.

        Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen kan akkoord gaan om de wooninfrastructuur op te nemen/ te realiseren in het gemeentelijk openbaar domein, zoals opgenomen in de overeenkomst.

        Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen staat positief ten aanzien van de realisatie van voorliggend project.

      • Samenwerkingsovereenkomst Stichting Kempens Landschap - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst tussen de Stichting Kempens Landschap en het lokaal bestuur Grobbendonk.

        Artikel 2: Invullen en ondertekenen van de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst.

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Financieel Management

        Team Ruimte en Vergunningen

        Stichting Kempens Landschap

      • Antwoord op verzoekschrift Tulpstraat - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen van Grobbendonk keurt het antwoord op het verzoekschrift goed.

        Artikel 2: Het antwoord op het verzoekschrift wordt via een aangetekende zending bezorgd aan de betrokkene.

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte en Vergunningen. 

    • Team Vrije tijd

      • Vergunnen Carnavalstoet Mariaschool-Wijngaard - 13 februari 2026 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Carnavalstoet Mariaschool-Wijngaard dat aanvangt 13 februari 2026 09.00 uur en eindigt op 13 februari 2026 12.00 te Melkerijstraat - Astridplein - Schransstraat

        Artikel 2: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket. 
        Artikel 3: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:
        • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
        • Kinderen worden steeds op veilige afstand gehouden van (rijdende) voertuigen.
        • De organisator zorgt voor voldoende begeleiders van de stoet. Deze zijn duidelijk herkenbaar (fluorescerend hesje) en komen voor de start van de stoet samen om instructies te krijgen van de politie
        Artikel 4: De organisator op te dragen de richtlijnen van politie strikt te volgen, namelijk:
        De organisator moet politiebegeleiding van een carnavalsstoet rechtstreeks bij de politie aanvragen via pz.neteland.evenementen@police.belgium.eu

        Artikel 5: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

        Artikel 6: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen
        Team Vrije tijd
        Wijkpost politie
        Noodplanningsambtenaar
        Team Informatie & Communicatie
        Team Secretariaat
        Betrokkene

      • Vergunnen The Tramplers live @Den herberg - 14 september 2025 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van The Tramplers live @den herberg dat aanvangt 14 september 2025 15.30 uur en eindigt om 18.00 uur op het kasteelplein van Den Herberg.

        Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

        Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 14 september 2025 van 15.30 uur tot 17.00 uur. tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt. (dB(c) weging geldt enkel voor evenementen die buiten plaatsvinden)

        Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

        • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
        • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
        • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;
        Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

        Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:

        • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
        • De organisator respecteert de opgelegde maximale capaciteit van het terrein en/of de binnenlocatie. Hij neemt acties om op elk moment inzicht te hebben op het aantal aanwezigen.
        • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren.
        • De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.
        • De organisator voorziet voldoende parkeerplaatsen. Alle wagens moeten op reglementaire wijze geparkeerd worden.
        • De organisator ziet erop toe dat de toegangswegen voor hulpdiensten vrij blijven van fietsen, wagens of andere obstakels.
        Artikel 7: De organisator op te dragen de richtlijnen van politie strikt te volgen, namelijk:
        • De organisator houdt zich aan de richtlijnen in de politiecodex.
        • De organisator neemt acties om op elk moment overlast te vermijden.
        • De organisator schikt zich naar alle wettelijke vereisten.
        • De organisator onderhoudt gerichte communicatielijnen met de politie en verleent medewerking bij eventuele incidenten.

        Artikel 8: De organisator op te dragen de richtlijnen van erfgoed strikt te volgen namelijk: 

        • De uitbater roept actief op om met de fiets of te voet te komen en te parkeren aan Troon/Vaartkom.
        • Centrum richting Kasteelhoeve bereikbaar via Ruige Ridderpad.
        • De site wordt schoon gehouden.
        • De muziek speelt strikt binnen de openingsuren van het café. De site is stil na de openingsuren.
        • Boxen, of versterkte muziek worden gericht naar Hofeinde toe, en niet naar het natuurgebied erachter.
        • Een geluidsmeter tijdens het event is verplicht.

        Artikel 9: De organisator op te dragen de richtlijnen van team Ruimte en Vergunningen strikt op te volgen namelijk:

        • De bermstroken ter hoogte van de dreefbomen (Watermolenweg, toegangsdreef naar kasteelhoeve) zijn vrij te houden van verkeer.
        • Verkeer: Aan de Kasteelhoeve mag niet geparkeerd worden. Indien nodig kan met de wagen tot aan het binnenplein gereden worden en moet gewerkt worden met laden en lossen/in- en uitstappen. Elke wagen blijft onder de 3,5 ton.
        • Enkel voor mindervaliden kan een parking voorzien worden.
        • Wagens kunnen zich parkeren op parking Troon of Vaartkom - zie plan “parkeren in Grobbendonk centrum”. Van daaruit zijn volgende mobiliteitsoplossingen: ○ Mensen kort afzetten aan de Kasteelhoeve. Er is voldoende parking aan Troon, Vaartkom en eventueel gemeentehuis. ○ Hoppy deelfietsen ○ Busverbinding (om het halfuur een bus - in de richting van Grobbendonk-dorp om 22.41 uur laatste bus) ○ Wandeling van 1,5km tot Kasteelhoeve
        • Aan de woning van de molenaar mag niet geparkeerd worden. Enkel in de schuine verbindingsweg tussen Hofeinde en de watermolen kan geparkeerd worden (tot aan de start van het parkeerverbod).
        • In Korentenbossen mag niet geparkeerd worden.
        • In Hofeinde mag niet geparkeerd worden in de bermen.

        Artikel 10: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

        Artikel 11: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Vrije tijd

        Wijkpost politie

        Noodplanningsambtenaar 

        Betrokkene

      • Vergunnen evenement: Eisterlee Kermis - 26 september 2025 - 29 september 2025 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Eisterlee Kermis dat aanvangt 26 september 2025 16.00 uur en eindigt op 29 september 2025 23.45 uur.

        Artikel 2: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning te volgen

        • De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Team Financieel Management

        Team Secretariaat

      • Vergunnen evenement: Toeren om te Loeren duurzaamheid - 28 september 2025 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Toeren om te Loeren duurzaamheid dat aanvangt 28 september 2025 10.00 uur en eindigt op 28 september 2025 17.00 uur.

        Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

        Artikel 3: Toestemming te geven voor de gevraagde personeelsinzet op zondag 28 september 2025 van Team Vrije tijd, Team Ruimte en Vergunningen en Team Uitvoering en Onderhoud. 

        Artikel 4: Op zondag 28 september 2025 van 09.00 uur tot 18.00 uur zal een parkeerverbod ingericht worden in:

        • Troon, komende van de rotonde, aan de linkerkant, parkeervakken net voor het drinkwaterfonteintje en aan de rechterkant, parkeervakken net voor de glasbollen
        • Vaartstraat (kant onpare huisnummers), Groenstraat (ter hoogte van Antoon Van Dyckstraat 6), Antoon Van Dyckstraat (kant pare huisnummers), Gaspar Schetzstraat (kant pare huisnummers), Kasteelstraat (kant pare huisnummers) en De Vriesstraat (kant pare huisnummers en overkant ter hoogte van Schransstraat 40) 
        • Schransstraat, vanaf De Vriesstraat tot Hofeinde aan beide zijden van de straat
        • Hofeinde, vanaf de Schransstraat tot aan Kremersgat aan beide zijden van de straat
        • Hofeinde, vanaf Kremersgat tot aan het middeneiland (kant Vorselaar) aan de kant van de pare huisnummers
        • volledige driehoek Watermolenweg
        • Korentenbossen aan beide zijden van de straat

        Artikel 5: Het parkeerverbod zal gesignaleerd worden met E3-borden (stilstaan en parkeren verboden) en onderborden GXa en GXb (begin en einde van de reglementering)

        Artikel 6: De knips in de Gaspar Schetzstraat moeten verwijderd worden.

        Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Team Financieel Management

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

        Wijkpost politie

        Noodplanningsambtenaar

    • Staf van de AD

      • Dagelijks personeelsbeheer - omschrijving - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het begrip 'dagelijks personeelsbeheer' met ingang van 9 april 2019 conform artikel 170 decreet lokaal bestuur en onder de voorwaarden en binnen de modaliteiten zoals bepaald door de rechtspositieregeling als volgt invulling en toepassing te geven:

        a)    Individueel personeelsbeheer: verloven, afwezigheden, e.d. (niet-limitatieve opsomming)

        • Aanvragen jaarlijks verlof
        • Beoordeling voorrangsregels bij gelijktijdige aanvragen binnen een dienst
        • Aanvragen compensatieverlof
        • Bepalen van het aantal vakantiedagen (bijv. bij indiensttreding)
        • Aanvragen omstandigheidsverloven
        • Aanvragen thematische verloven en zorgkrediet
        • Tijdelijke loopbaanmaatregelen
          • Aanvragen onbetaald verlof als recht
          • Aanvragen onbetaald verlof als gunstmaatregel (vergezeld van gunstig advies leidinggevende)
        • Vaststellen van een ongewettigde afwezigheid, na schriftelijke ingebrekestelling
        • Ziekteverlof
          • Organisatie van de ziektecontrole, uitgeoefend door het geneeskundig controleorgaan dat is aangeduid door het bestuur en de beslissing over de niet-erkenning van een afwezigheid als ziekteverlof
          • Bepalen van het jaarlijks ziektekrediet
          • Beslissing tot deeltijdse werkhervatting na ziekte of ongeval van gemeen recht
        • Beslissing verlof voor verminderde prestaties wegens arbeidsongeval of na de consolidatie
        • Moederschapsverlof
          • Kennisname vermoedelijke bevallingsdatum na voorleggen medisch attest
          • Vaststellen periode prenatale en postnatale rust en eventuele verlenging postnatale rust
        • Profylactisch verlof
          • Nagaan of de werkpost een risicopost is en opdracht tot geneeskundig onderzoek
          • Vaststellen periode van profylactisch verlof
        • Adoptie- en pleegzorgverlof Opvangverlof, pleegzorgverlof en pleegouderverlof
        • Vakbondsverlof
        • Politiek verlof
        • Verlenen van dienstvrijstellingen
          • Vrijwilliger van een brandweerkorps
          • Actieve vrijwilliger Rode Kruis
          • Voorzitter, bijzitter of secretaris bij verkiezingen
          • Afstaan van beenmerg, organen of weefsels
          • Bloed-, plasma- bloedplaatjesgift
          • Borstvoedingspauze
          • Controle, onderzoek of medische behandeling tijdens de werkuren
          • Geneeskundig onderzoek bij de arbeidsgeneesheer
          • Het werk verlaten wegens ziekte
          • Bijwonen van een begrafenisplechtigheid
          • Bijwonen van een vakbondsoverleg
          • Dienstvrijstelling in uitvoering van het vormingsrecht en vormingsplicht
          • Toestaan van een uitzonderlijke dienstvrijstelling

        b)    Individueel personeelsbeheer: salaris e.d. (niet-limitatief)

        • Vaststelling individueel jaarsalaris van het personeelslid en doorschuiving in de functionele loopbaan
        • Individuele weddevaststelling m.b.t. overname anciënniteiten vanuit diensten bij een overheid, relevante beroepservaring in de privé-sector of als zelfstandige, binnen de grenzen inzake meerekenbaarheid van anciënniteiten zoals opgenomen in de rechtspositieregeling
        • Individuele weddevaststelling m.b.t. overname anciënniteiten van diensten die het personeelslid in het onderwijs gepresteerd heeft
        • Vaststelling van de toelage voor het waarnemen van een hogere functie (statutair personeelslid) en van het salaris verbonden aan een hogere functie (contractueel personeelslid)
        • Vaststelling van de toelage voor opdrachthouderschap en van het salaris verbonden aan die naast hogere graad
        • Goedkeuring van aanvragen van personeelsleden voor toelage en vergoedingen
        • Vaststelling aantal km woon-werk tot toekenning fietsvergoeding

        c)     Individueel personeelsbeheer: vorming (niet-limitatief)

        • Aanwijzen van een vormingsverantwoordelijke
        • Organisatie en concrete invulling van de vormingsplicht en het vormingsrecht op basis van vastgestelde vormingsbehoeften (op advies van de leidinggevende)
        • Verlenen van voorrang indien meerdere personeelsleden in aanmerking komen voor dezelfde vorming
        • Vrijstelling van deelname aan opgelegde vorming bij ernstige redenen
        • Goedkeuring van de wijze van verplaatsing (vervoermiddel dat functioneel en financieel het meest verantwoord is)
        • Toekenning van dienstvrijstelling tot het bijwonen van vormingsactiviteiten
        • Toekenning van dienstvrijstelling ter voorbereiding van het afleggen van examens voor vormingsactiviteiten of voor het behalen van een attest indien de aanwervings-of bevorderingsvoorwaarden voor een bepaalde functie dit vereisen (max. 10 dagen per jaar)
        • Goedkeuring van gemaakte kosten
        • Beslissing bij gemotiveerde verzoek over het al dan niet in aanmerking nemen van de duurtijd en de verplaatsingstijd als diensttijd bij tweede herkansing van eenzelfde vormingsactiviteit

        d)    Individueel personeelsbeheer: prestaties e.d. (niet-limitatief)

        • Bepalen van de standplaats van een personeelslid
        • Inzet van een personeelslid op een andere standplaats, binnen de bestaande arbeidsovereenkomst
        • Opleggen aan een personeelslid van tijdelijk andere arbeid
        • Opmaken van dienstroosters (individuele werkschema’s)
        • Vaststellen van een arbeidstijdregeling
        • Vaststellen van een tijdelijke arbeidstijdregeling in afwijking van de standaard arbeidstijdregeling met het oog op de continuïteit van de dienstverlening
        • Opvolgen van prestaties (registratiesysteem)
        • Vrijstellen van tijdsregistratie van een personeelslid
        • Verzoek tot het presteren van overuren
        • Vaststellen permanentieopdrachten en aanwijzen van de personeelsleden die zich buiten de gewone arbeidstijdregeling beschikbaar moeten houden
        • Oproep tot onvoorzien en dringend werk
        • Uitlenen van personeel aan een gebruiker (zonder overdracht werkgeversgezag)

        e)    Individueel personeelsbeheer: evaluatie van het personeelslid en de organisatie ervan (met uitzondering van de decretale graden), zoals:

        • Interne organisatie van de evaluatiecyclus binnen de in de rechtspositieregeling bepaalde termijnen
        • Aanwijzen van de evaluatoren
        • Bepalen van de opleiding van de evaluatoren
        • Waken over eenduidige toepassingen van het evaluatiestelsel
        • Nemen van passende maatregelen met het oog op het verbeteren van de wijze waarop het personeelslid functioneert
        • Beslissen over het positief of negatief gevolg van de evaluatie (met uitzondering van de beroepsongeschikheid)
        • Formuleren van een gemotiveerd voorstel tot ontslag op basis van een negatief evaluatieverslag van de tussentijdse evaluatie
        • Doorgeven aan de beroepsinstantie van een beroep tegen de evaluatie met een ongunstig evaluatieresultaat, ingediend door een personeelslid
        • Beslissen over de bevestiging of de aanpassing van de evaluatie en van het evaluatieresultaat na gemotiveerd advies van de beroepsinstantie

        f)     Collectief personeelsbeheer (niet-limitatief)

        • Vaststelling jaarlijkse feestdagenregeling en data sluitingsdagen binnen de algemene krijtlijnen vastgelegd in de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement
        • Opstellen van dienstnota’s
        • Opstellen van aanvraagformulieren voor allerlei aanvragen (zoals vorming, vergoedingen,…)
        • Interne communicatie over personeelsaangelegenheden
        • Toestaan van een uitzondering op de algemene regeling inzake dienstverzekering

        g)    Deontologie

        • Bewaken van de naleving van de deontologische code voor personeelsleden
        • Kennisnemen van de melding van vastgestelde onregelmatigheden tijdens het uitoefenen van de functie van een personeelslid

        h)    Onthaal nieuwe medewerkers

        • Organisatie van het onthaalprogramma
        • Aanduiden van een coach om de nieuwe personeelsleden in te leiden
        • Toezien op de concrete afspraken die een leidinggevend personeelslid maakt met het statutaire personeelslid op proef/contractuele personeelslid tijdens de inwerkperiode voor het integreren in de organisatie en actief inwerken in de functie

        i)     Andere

        • Controle op de naleving van de rechtspositieregeling en het arbeidsreglement
        • Vaststelling en aanpassing van de functie- en competentieprofielen, met uitzondering van de functie- en competentieprofielen van algemeen directeur, adjunct-algemeen directeur en financieel directeur
        • Bepalen van de termijn van indiening van de kandidaturen bij bevordering, interne en externe personeelsmobiliteit, rekening houdend met de minimale termijn vastgesteld in de rechtspositieregeling
        • Formuleren van een gemotiveerd voorstel over het ambtshalve herplaatsen
        • Formuleren van een gemotiveerd voorstel over het waarnemen van een hogere functie
        • Opdrachthouderschap
          • Oproep tot kandidaatstelling met uiterste datum voor indienen kandidaturen
          • Toewijzen van de opdracht op basis van een vergelijking van de kandidaten
        • Tucht
          • Voert het tuchtonderzoek
          • Stelt het tuchtverslag op
          • Stelt het tuchtdossier samen
        • Verstrekken van verklaringen en ondertekenen van attesten en documenten in verband met het personeelsbeheer zoals bv. sociale documenten, tewerkstellingsattesten, vakantieattesten, ...
        • Toestemming dienstreizen en beslissing over het meest verantwoorde vervoermiddel
        • Onkostenvergoedingen
          • Vaststellen van de termijn voor het indienen van de bewijsstukken
          • Goedkeuring van de ingediende bewijsstukken

        Artikel 2: De algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen over de uitoefening van zijn bevoegdheden inzake dagelijks personeelsbeheer.

        Artikel 3: De algemeen directeur wordt belast met de uitvoering van deze beslissing, rekening houdend met de huidige en toekomstige bepalingen waarvoor het decreet lokaal bestuur of de besluiten inzake de rechtspositieregeling voor het personeel van de lokale besturen een andere bevoegdheid voorziet.

        Artikel 4: Afschrift van deze beslissing over te maken aan de leidinggevende personeelsleden.

      • Concessie en samenwerkingsovereenkomst Den Herberg - verlenging - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van het evaluatieverslag van 14 augustus 2025.

        Artikel 2: Op basis van de bevindingen van het evaluatieverslag vermeld in artikel 1, na deliberatie, over te gaan tot verlenging van de concessie (en bijhorende samenwerkingsovereenkomst) met duurtijd van één jaar (start 1 oktober 2025 - 30 september 2026) en opdracht te geven tot het formaliseren van deze verlenging.

      • Afsprakennota - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de afsprakennota, zoals opgenomen in bijlage, in casu: de missie en visie, duurzame werkingsprincipes, overlegstructuur, delegaties, opvolging en bijsturing.

        Artikel 2: Akkoord dat de afsprakennota jaarlijks in het begin van het jaar samen met het CBS, het MAT en de teamleiders wordt geëvalueerd.

        Artikel 3: Goedkeuring van het communicatievoorstel om de afsprakennota via de interne communicatiekanalen te delen.

    • Team Financieel Management

      • Stopzetting procedure "aanstellen ontwerper begraafplaatsen Grobbendonk, inclusief toezicht op uitvoering - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: De procedure “Aanstellen ontwerper begraafplaatsen Grobbendonk, inclusief toezicht op uitvoering” wordt per direct stopgezet.
        Artikel 2: De gunningsbeslissing van het college van 25 juli 2022, waarbij de opdracht werd toegewezen aan Witteveen + Bos Belgium n.v., wordt ingetrokken.
        Artikel 3: De betrokken ondernemer wordt officieel op de hoogte gebracht van deze stopzetting.

      • Vrijgave borgstelling voorlopige oplevering op basis van PV - aanleg touwhangbrug over Kleine Nete - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname voorlopige oplevering van de opdracht "Aanleg touwhangbrug over Kleine Nete".
        Artikel 2: Goedkeuring vaststellen einde waarborgperiode op 10 februari 2026.
        Artikel 2: De borgtocht, gesteld bij de Deposito- en Consignatiekas wordt voor 50% vrijgegeven ten gunste van Heylen bvba, Schrans 23, 2440 Geel.
        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
        Team Financieel management
        Team Ruimte & Vergunningen
        Heylen bvba, Schrans 23 te Geel

      • Bestellijsten van 8 september 2025 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 8 september augustus 2025.

        Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 8 september augustus 2025.

      • Opbrengsten van 2025010645 tot en met 2025011066 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2025010645 tot en met 2025011066.

      • Kosten van 29 augustus 2025 tot en met 4 september 2025 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 29 augustus 2025 tot en met 4 september 2025.

      • Repliek - aanleg fietspaden Industrieweg - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van de briefwisseling in bijlage.

        Artikel 2: Goedkeuring van de repliek van de gemeente Grobbendonk naar de opdrachtnemer zodat deze na ondertekening kan verstuurd worden.

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Financieel management

        Team Ruimte & Vergunningen

        Betrokken opdrachtnemer

      • Toetreding tot groepsaankoop via de aankoopcentrale van IOK - raamovereenkomst voor het onderhoud en aankoop van brandblusmiddelen - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring toetreding tot de groepsaankoop gevoerd via de aankoopcentrale van IOK met als titel "Groepsaankoop raamovereenkomst voor het onderhoud en nazicht van brandblusmiddelen".

        Artikel 2: De toetreding zal vanaf heden aanvangen.

        Artikel 3: De overeenkomst zal eindigen 31 augustus 2028.

        Artikel 4: De uitvoering van de opdracht zal gebeuren zoals beschreven in het bestek (Ref.: 2023/12) opgemaakt door IOK.

        Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Financieel management
        Team HRM
        IOK
        SomatiFIE