Terug
Gepubliceerd op 29/01/2024

Notulen  Gemeenteraad

di 19/12/2023 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Koen De Vries, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, Elina Liesenborghs, raadsleden
    • Gemeenteraad 21 november 2023 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de gemeenteraad van 21 november 2023 worden goedgekeurd.

    • ERSV Provincie Antwerpen - buitengewone algemene vergadering - agenda en statutenwijziging - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk is aangesloten bij ERSV Provincie Antwerpen. De gemeente werd per schrijven van 6 december 2023 uitgenodigd om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van ERSV Provincie Antwerpen die plaats zal vinden op 22 december 2023 om 11 uur op digitale wijze.

       

      De agenda van de buitengewone algemene vergadering van ERSV Provincie Antwerpen van 22 december 2023 bevat volgende agendapunten:

      1. Overzicht mandaten

      2. Stand van zaken UBO register

      3. Verslag buitengewone algemene vergadering 27 juni 2023: zie bijlage AV_ERSV_20230627.pdf

      4. Aanpassing statuten: zie pdf bijlagen voor oude en nieuwe versie

      • Voornamelijk aanpassingen, o.a. terminologie, i.f.v. nieuwe wetboek vennootschappen en verenigingen
      • Alle verwijzingen naar SERR en RESOC (o.a. uit doel VZW) zijn verwijderd
      • Volledig overzicht wijzigingen: zie bijlage overzicht_wijzigingen_statuten.pdf

      5. Varia

      De gemeenteraad van 28 februari 2019 stelde de heer Brent Wouters voor als volmachtdrager voor de algemene vergadering van ERSV Provincie Antwerpen gedurende de ganse legislatuur.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 11 stemmen voor (8 GIB en 3 N-VA) en 4 onthoudingen (2 CD&V en 2 Vooruit).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van ERSV Provincie Antwerpen van 22 december 2023.

      Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze buitengewone algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      ERSV Provincie Antwerpen

      Alle vertegenwoordigers

    • Weg- en rioleringswerken 'Sanering Kleine Beek' en aanleg fietspaden Stationlei - aankoop strook 11m² - ontwerpakte Stationlei 1 - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Aquafin, Fluvius en gemeente Grobbendonk plannen een wegen- en rioleringsproject samen uit te voeren. Aquafin voert in het kader van het investeringsprogramma 2020 de werken uit voor een RWA-as in de Stationlei via Lokaal pact.

      Daaraan gekoppeld wenst Fluvius in te staan voor de optimale afkoppeling van het hemelwater van de woningen die uitgerust dienen te worden met een pompunit. De gemeente Grobbendonk wenst de uitvoering van de wegeniswerken voor haar rekening te nemen ter verbetering en verfraaiing van de wegenis over het hele projectgebied en nieuwe fietspaden aan te leggen.

      Alle partijen zijn van oordeel dat zowel de uitvoering van de studieopdracht (addendum) als van de wegen- en rioleringswerken in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd en te behandelen als een occasionele gezamenlijke opdracht.

      Aquafin stelt voor om in deze opdracht op te treden als aanbestedende overheid in de zin van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 op de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten.

      De rooilijn van Stationlei ter hoogte van de vest werd bepaald door het besluit van de deputatie van 21 januari 1949 en het MB van 14 december 1949 op ca. 12 m (niet bemaat, grafisch afgeschaald).

      Het is onduidelijk in hoeverre deze innames van destijds werden gerealiseerd. Deze 12 m wordt gemeten vanaf de waterzijde van de kopmuur van de vest. Deze kopmuur werd immers aangelegd door de gemeente binnen het openbaar domein.

      In samenspraak met de subsidiërende overheid werd de minimale fietspadbreedte lokaal aangepast van 2m naar 1m72 om dit binnen deze rooilijn te laten passen. Het fietspad nog verder versmallen zou de subsidies in gedrang brengen.

      Om de geplande breedte te realiseren zonder te raken aan de kopmuur moet er een inname gebeuren van ca. 40 cm naar de oostzijde over een uiterst beperkte oppervlakte van ca. 11m.

      Ontwerpakte opgemaakt door Notadux Notarissen, Wijngaard 40 te 2280 Grobbendonk.

      Juridisch kader

      Burgerlijk Wetboek: artikel 1582 t.e.m. 1685.

      Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

      Het decreet van 26 maart 2004 betreffende de openbaarheid van bestuur.

      De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzigingen.

      Financiële gevolgen/visum

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000002 We dragen bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving. 2020 - 2025.

      AP000008 We investeren in de (her)aanleg en het onderhoud van fiets- en voetpaden. 2020 - 2025.

      AC000300 We verbeteren het fietspad Stationlei inclusief rioleringswerken.

      MJP000310.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Nadat mevrouw Marianne Verhaert, burgemeester, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

       

      Artikel 1: De volgende ontwerpakte, opgemaakt door notarisvennootschap Notadux te Grobbendonk dienende voor de onteigening Stationlei 1 - betrokkene voor de verkoop van een perceel grond, gelegen ter plaatse “Stationlei”, volgens titel onder grotere oppervlakte kadastraal bekend, sectie B, deel van nummers 72/D, 73/A, 74/D en 70/H, thans kadastraal bekend, sectie B, deel van nummer 74_E_P0000, met een oppervlakte volgens meting van elf komma veertig vierkante meter (11,40 m²), zoals dit goed staat afgebeeld op het plan opgemaakt door landmeter Koen Jonckheere, handelend voor BV Studiebureau Jonckheere te 8200 Brugge, Torhoutse Steenweg 378C op 15 september 2023.

      Met gereserveerde perceelsidentificatie: 74_F_P0000.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Ruimte & Vergunningen

      Notadux, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk

    • Uitleenreglement voor het ontlenen van de gemeentelijke podiumwagen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk wil een bruisende en sociale gemeente zijn.

      Daarom biedt zij aan organisatoren de mogelijkheid om de gemeentelijke podiumwagen te ontlenen volgens de voorwaarden en afspraken die hierna worden vastgelegd in een uitleenreglement en in het reglement retributie - ontlenen van de gemeentelijke podiumwagen. 

      Financiële gevolgen/visum

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

      AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers.

      AC000423 We werken een visie uit rond uitleenmaterialen.

      MJP002614

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met 13 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA en 2 CD&V) en 3 onthoudingen (Vooruit).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van het uitleenreglement gemeentelijke podiumwagen, zoals opgenomen in bijlage.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Uitvoering & Onderhoud

    • Nieuw toewijsmodel sociale huur - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zullen nieuwe toewijzingsregels rond sociale huur in werking treden. De Vlaamse overheid schetste in de regelgeving een breed kader waarmee de toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag kunnen gaan om tot een concrete invulling van het toewijsmodel te komen. 

      De inwerkingtreding van de nieuwe regelgeving was initieel voorzien voor 1 januari 2023 maar werd later uitgesteld naar 1 oktober 2023. De inwerkintreding wordt echter opnieuw uitgesteld naar 1 januari 2024. Er dient hiermee rekening te worden gehouden bij het bepalen van de datum van inwerkingtreding van de lokale toewijzingsregels.

      De regelgeving voorziet een nieuw toewijsmodel dat gebaseerd is op 4 pijlers, met name: de standaardtoewijzingen op basis van lokale binding en chronologie (pijler 1), de versnelde toewijzingen voor kandidaat-huurders met een bijzondere nood of die zich in precaire omstandigheden bevinden (pijler 2), toewijzingen aan specifieke doelgroepen (pijler 3) en toewijzingen naar aanleiding van interne mutaties (pijler 4).

      In de Kempen werd in het verleden reeds een regionaal protocolakkoord afgesloten rond de huidige versnelde toewijzingen (huidig art. 6.25, §2, Besluit Vlaamse Codex Wonen 2021). Voortbouwend op deze samenwerking werd in de Kempen een regionale werkgroep opgericht van welzijns- en huisvestingsactoren. In een intensief traject werd binnen deze werkgroep een voorstel uitgewerkt rond pijler 2 (versnelde toewijzingen), pijler 3 (specifieke doelgroepen) en een voorstel tot gerichte begeleiding om duurzaam wonen te realiseren. Het finale voorstel werd besproken met de schepenen wonen en welzijn d.d. 12 mei 2023 en werd eveneens overgemaakt aan de woonmaatschappijen.

      De woonmaatschappij neemt het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De woonmaatschappij kan beslissen om haar werkingsgebied op te delen in deelgebieden, waarbij ze telkens een eigen toewijzingsraad opricht. Alle gemeenten van het deelwerkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met relevante huisvestings- en welzijnsactoren uit het deelwerkingsgebied van de woonmaatschappij. De woonmaatschappij zit de toewijzingsraad voor. Woonmaatschappij LeefGoed heeft ervoor geopteerd om haar werkingsgebied op te delen in 2 deelwerkingsgebieden (zones), met name zone Neteland en zone Zuiderkempen en heeft haar toewijzingsraden (wooncomités) voor de zones officieel geïnstalleerd d.d. 18 oktober 2023. 

      Het wooncomité van zone Neteland heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader en het regionaal uitgewerkte voorstel een ontwerp van toewijzingsreglement opgemaakt. Hierbij is lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3).

      Daarnaast schrijft de regelgeving ook voor dat de woonmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt van de beslissingen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2). De gemeenteraad kan echter enkel het ontwerp van toewijzingsreglement amenderen voor wat betreft de strengere woonbinding en de specifieke doelgroepen.

      De woonmaatschappij integreert de goedgekeurde toewijzingsreglementen in het definitieve toewijzingsreglement. De woonmaatschappij bezorgt vervolgens het toewijzingsreglement en bijhorend doelgroepenplan aan de minister opdat hij zijn vernietigingstoezicht kan uitoefenen. 

      Argumentatie

      Lokale binding onder standaardtoewijzingsregels (pijler 1)

      Het wooncomité van zone Neteland heeft ervoor geopteerd om in haar ontwerp van toewijzingsreglement geen criterium van strengere lokale woonbinding op te nemen. Dit wordt gemotiveerd vanuit het gegeven dat het nieuwe criterium van langdurige woonbinding met de gemeente reeds een verstrenging is ten aanzien van het vorige criterium van lokale binding. De toewijzingsraad wenst geen bijkomend criterium te voorzien dat het criterium van de standaard langdurige woonbinding voorafgaat. De gemeente kan hier finaal over beslissen. 

      Daarnaast wenst het wooncomité bij consensus dat na de langdurige woonbinding met de gemeente in het ontwerp van toewijzingsreglement rekening wordt gehouden met het criterium van de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurder met de zone Neteland. Finaal dient er consensus te zijn tussen de gemeenten van de zone Neteland. 

      Versnelde toewijzingen en interne mutaties (pijler 2 en 4)

      Binnen het wooncomité werd besloten om het uitgewerkt voorstel van de regionale werkgroep voor wat betreft de invulling van pijler 2 over te nemen. Dit wordt verder opgenomen in het intern huurreglement en het huishoudelijk reglement. De krijtlijnen rond pijler 2 worden louter ter kennisgeving meegegeven. 

      Specifieke doelgroepen (pijler 3)

      De Vlaamse regelgeving legt een contingent van 20 % van het jaarlijks aantal toewijzingen op voor de versnelde toewijzingen (pijler 2). Simulaties wijzen uit dat hierdoor in de toekomst wellicht minder kwetsbare kandidaat-huurders toegewezen zullen kunnen worden. Om toch voldoende toegang te voorzien voor kwetsbare doelgroepen binnen dit nieuwe toewijzingssysteem worden binnen pijler 3 een aantal bijkomende kwetsbare doelgroepen opgenomen. Het gaat meer bepaald om personen in Housing First, doorstromers en gezinnen in kansarmoede. Aan deze toewijzingen is standaard een begeleidingsovereenkomst gekoppeld waarbij de begeleiding wordt opgenomen door een welzijnspartner. 

      Daarnaast heeft elke gemeente ook de bestaande doelgroepen, zoals opgenomen in de huidige lokale toewijzingsreglementen, kritisch geëvalueerd en werden deze waar nodig bijgestuurd naar omschrijving en/of naar voorbehouden aantallen. Verder werd ook overwogen of andere doelgroepen meegenomen moesten worden naar de toekomst. Deze bijsturingen werden door het wooncomité verder meegenomen in het ontwerp van toewijzingsreglement. 

      Evaluatie

      Vermits dit een totaal nieuw toewijsmodel betreft, engageert het wooncomité zich om dit nieuwe model kort op te volgen en op gezette tijdstippen te evalueren en waar nodig bij te sturen.

      Juridisch kader

      Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald artikels 6.12 t.e.m. 6.14 (toewijzing).

      Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, in het bijzonder de toekomstige artikels 6.22 (toewijzingsreglement); 6.23 (standaardtoewijzingsregels); 6.24 t.e.m. 6.26 (versnelde toewijzingen); art. 6.27 (specifieke doelgroepen) in te voegen door artikel 33 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft de sociale huur.

      Besluit van de Vlaamse Regering van 10 november 2022 tot uitvoering van het decreet van 3 juni 2022 houdende diverse maatregelen inzake de herstructurering van het beleidsveld Wonen en tot wijziging van verschillende besluiten over wonen, in het bijzonder artikel 131, waarmee de inwerkingtreding van voormeld artikel 33 werd uitgesteld naar 1 oktober 2023. 

      Besluit van de Vlaamse Regering van 31 augustus 2023 tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering, wat betreft de sociale huur, in het bijzonder artikel 2, waarmee de inwerkingtreding van voormeld artikel 33 werd uitgesteld naar 1 januari 2024. 

      Het besluit tot installatie van het wooncomité van zone Neteland/Zuiderkempen van woonmaatschappij LeefGoed, zoals goedgekeurd door het bestuursorgaan van woonmaatschappij LeefGoed, d.d.18 oktober 2023. 

      Financiële gevolgen/visum

      Het nieuwe toewijsmodel van de woonmaatschappij heeft geen financiële impact.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Kennisname van het toewijzingsreglement in bijlage.

      Artikel 2: Akkoord om geen criterium van strengere lokale woonbinding in het toewijzingsreglement te voorzien. 

      Artikel 3: Goedkeuring van het voorstel van de toewijzingsraad om met consensus te beslissen dat – na het criterium van de langdurige woonbinding met de gemeente – in het toewijzingsreglement rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurder met de zone Neteland.

      Artikel 4: Goedkeuring om voor de toewijzing van sociale huurwoningen op haar grondgebied aan specifieke doelgroepen volgende wijzigingen op te nemen in het toewijzingsreglement:

      • personen in Housing First

      • doorstromers

      • gezinnen in kansarmoede

      Artikel 5: Kennisname van de genomen beslissingen door de woonmaatschappij met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2). 

    • Werkingsbudgetten gemeenteraad - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Conform het huishoudelijke reglement van de gemeenteraad (art. 37§ 5.) wordt een overzicht van de uitgaven van de politieke organen, verdeeld per raadslid, geagendeerd.

      Dit overzicht houdt rekening met de uitgaven die gedaan werden van 7 december 2022 tot 6 december 2023.

      Juridisch kader

      Huishoudelijk reglement van de gemeenteraad zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 26 mei 2020:

      Art. 37. - § 1. - Conform de dienstverlening, zoals bepaald in dit reglement, hebben de gemeenteraadsleden op het gemeentehuis toegang tot telefoon, fax en internetaansluiting via hun persoonlijke laptop en/of tablet en kunnen ze kopieën bekomen van gemeentelijke bestuursdocumenten. In een daartoe voorbehouden lokaal kunnen de diverse gemeenteraadsfracties alle nodige informatie inkijken. Indien een raadslid niet over een persoonlijke laptop of tablet beschikt en op het gemeentehuis toch gebruik wil maken van internet, wordt door de algemeen directeur in overleg met het betrokken raadslid naar een oplossing gezocht.

      § 2. - Verplaatsingskosten van gemeenteraadsleden, die de gemeente vertegenwoordigen in intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, worden door het gemeentebestuur terugbetaald na een verklaring op erewoord en, voor zover als mogelijk, eventuele voorlegging van bewijsstukken, op basis van de wettelijk vastgestelde tarieven voor de ambtenaren van de Vlaamse Gemeenschap.
      Indien het raadslid voor de betreffende vergadering presentiegelden ontvangt of op een andere wijze zijn verplaatsingskosten betaald krijgt, geldt deze regeling niet.

      § 3. – Voor de leden van het college van burgemeester en schepenen geldt een specifieke regeling inzake representiekosten die apart wordt uitgewerkt, waardoor de bepalingen van artikel 37 § 2 en § 5 niet van toepassing zijn op de leden van het college van burgemeester en schepenen.

      § 4. – De gemeente sluit een verzekering af om de burgerlijke aansprakelijkheid, met inbegrip van de rechtsbijstand, te dekken die bij de normale uitoefening van hun mandaat persoonlijk ten laste komt van de gemeenteraadsleden. De gemeente sluit daarnaast ook een verzekering af voor ongevallen die de gemeenteraadsleden overkomen in het kader van de normale uitoefening van hun ambt.

      § 5. - Ter ondersteuning van de gemeenteraadsfracties wordt jaarlijks aan elke fractie, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, een werkingsbudget ten laste van de gemeentebegroting ter beschikking gesteld als volgt bepaald: 350 euro per gemeenteraadslid van de fractie. De fractie kan dit budget enkel gebruiken voor de ondersteuning van de eigen werking (incl. kosten van studiedagen of vormingscursussen). De middelen mogen niet gebruikt worden voor partijwerking, verkiezingen of ter compensatie van presentiegeld, wedde, enz.

      Op het einde van het werkjaar licht de fractie aan de gemeenteraad in een nota met bewijsstukken toe hoe ze de ontvangen middelen gebruikte. Jaarlijks wordt een overzicht gemaakt van de aanwending van alle middelen voor de ondersteuning van de fracties. Dat overzicht is openbaar.

      Wanneer een fractie financiële middelen aanwendde voor andere doeleinden dan de ondersteuning van de eigen werking, kan het gemeentebestuur deze middelen terugvorderen.

      Financiële gevolgen/visum

      AC000060 -- We ondersteunen de politieke organen en voorzien middelen voor de politieke werking.

      MJP002042 - Opleiding mandatarissen.

      BESLUIT:

      Artikel 1: Kennisname van de uitgaven "Opleiding mandatarissen" in 2023 als volgt:

      • GIB: € 0
      • N-VA: € 0
      • CD&V: € 0
      • Vooruit: € 0
      • De Lokale Lijst: € 0
      • Vlaams Belang: € 0
    • Lokale Politie Neteland - gemeentelijke dotatie 2024 - vaststelling

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op 22 november 2023 ontving de gemeente Grobbendonk een mail van Lokale Politie Neteland met een tabel van de gemeentelijke dotaties. De dotaties voor 2024 stijgen voor de volledige politiezone met 100.000,00 euro ten opzichte van 2023. Voor de gemeente Grobbendonk betekent dit een stijging van 15,41% van 100.000,00 euro. 

      Juridisch kader

      De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst en latere wijzigingen: artikels 38-41 en 71.

      Bijkomende motivering

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000004 We gaan voor een financieel gezonde gemeente.

      AP000036 We werken samen met andere partners en leveren hiertoe werkingsbijdragen.

      AC000024 We leveren een bijdrage aan Lokale Politiezone Neteland.

      MJP001158 IO/0400/6490000.

      Financiële gevolgen/visum

      Voor 2024 bedraagt de dotatie 1.237.178,00 euro.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Vaststelling van een gemeentelijke dotatie van 1.237.178,00 euro aan Lokale Politie Neteland voor 2024.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

    • Subsidiereglement voor originele of vernieuwende culturele, gemeenschapsvormende en sportieve evenementen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Met dit subsidiereglement wil de gemeente Grobbendonk financiële ondersteuning verlenen om originele of vernieuwende culturele, gemeenschapsvormende of sportieve evenementen op haar grondgebied die het imago van de gemeente versterken en dit binnen de perken van het meerjarenplan en het jaarlijks goedgekeurd budget. 

      De gemeente Grobbendonk wenst in te zetten op een vrijetijdsaanbod dat openstaat voor iedereen. Met dit reglement willen we daarom organisatoren belonen die oog hebben voor duurzaamheid, toegankelijkheid, diversiteit, mobiliteit en kindvriendelijkheid. We erkennen het maatschappelijk belang van verenigingen en particulieren die samenkomen, samenwerken en initiatief nemen.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Bijkomende motivering

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

      AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers.

      AC000415 We ondersteunen dorpsfeesten en kermissen.

      MJP002657.

      Financiële gevolgen/visum

      6490000/SA/0719

      15.000,00 euro

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Goedkeuring van volgend subsidiereglement:

      Artikel 1: Doel en voorwaarde

      Met dit subsidiereglement wil de gemeente Grobbendonk financiële ondersteuning verlenen aan originele of vernieuwende culturele, gemeenschapsvormende of sportieve evenementen op haar grondgebied die het imago van de gemeente versterken en dit binnen de perken van het meerjarenplan en het goedgekeurde krediet.

      De gemeente Grobbendonk wenst in te zetten op een vrijetijdsaanbod dat openstaat voor iedereen. Met dit reglement willen we daarom organisatoren belonen die oog hebben voor duurzaamheid, toegankelijkheid, diversiteit, mobiliteit en kindvriendelijkheid. We erkennen het maatschappelijk belang van verenigingen en particulieren die samenkomen, samenwerken en initiatief nemen.

      Artikel 2: Definities

      Evenement: Een evenement is een publiek toegankelijke activiteit, dat beperkt is in de tijd. De activiteit is erop gericht om een publiek uit te nodigen. Dat publiek overstijgt de eigen buurt.

      Gemeentelijke troeven: Unieke en onderscheidende kenmerken van onze gemeente die potentiële klanten kunnen aanspreken.

      Buitengewone sportmanifestaties: Uitzonderlijke sportevenementen met een belangrijke mediabelangstelling, die het imago van de gemeente Grobbendonk versterken.

      Integraal toegankelijk: Toegankelijkheid voor iedereen waaronder bijvoorbeeld minder mobiele mensen, rolstoelgebruikers, … zodat iedereen zich zelfstandig, veilig en comfortabel kan bewegen.

      Artikel 3: Doelgroep en toepassingsgebied

      Het evenement wordt georganiseerd door een van de volgende actoren: 

        • een Grobbendonkse vrijetijdsvereniging
        • een particulier initiatief waarbij de roots in Grobbendonk liggen

       Deze evenementen komen niet in aanmerking:

        • betogingen, optochten, kermissen, rommelmarkten, circussen, optredens van straatmuzikanten, reclame- en promotiecampagnes, filmopnames, ambulante handel
        • evenementen die georganiseerd worden door overheidsdiensten, politieke partijen, vakbonden, mutualiteiten, beroepsverenigingen
        • evenementen die een louter commercieel doel nastreven
        • straat- en/of buurtfeesten
        • een evenement dat al geheel of gedeeltelijk op een andere manier financieel ondersteund wordt door gemeente Grobbendonk.

      Artikel 4: Voorwaarden

        • het evenement moet passen binnen de missie en visie van de gemeente Grobbendonk.
        • het evenement of minstens een deel ervan moet plaatsvinden in Grobbendonk.
        • het evenement is publiek, gratis en integraal toegankelijk voor het publiek.
        • de geldende VLAREMA wetgeving omtrent cateringmateriaal wordt gevolgd.
        • de aanvrager (of zijn vertegenwoordiger) is rechtsbekwaam.
        • elke aanvrager mag in het kader van dit subsidiereglement slechts 1 aanvraag per evenement per jaar indienen.
        • het evenement heeft een voldoende breed sociaal aspect en/of culturele inhoud en overstijgt een louter sportieve, culturele of sociale bijeenkomst.
        • het evenement is toegankelijk voor een extern publiek en is erop gericht een publiek ruimer dan de eigen buurt aan te trekken.
        • op het evenement kunnen dranken en etenswaren worden verkocht, maar dat mag niet het enige doel zijn van het evenement.
        • de begroting (uitgaven en inkomsten) van het evenement is naar behoren ingevuld en is realistisch.
        • in de begroting is aangegeven welke andere financiële middelen ter beschikking zijn.
        • het evenement moet door de aanvrager zelf worden georganiseerd.
        • de organisator dient tevens een aanvraag in om zijn evenement te laten vergunnen en zorgt voor de nodige toelatingen, vergunningen en verzekeringen.
        • de financiële steun van gemeente Grobbendonk moet vermeld worden op alle communicatiekanalen door het plaatsen van het Grobbendonks logo of de vermelding ‘met steun van gemeente Grobbendonk’. De gemeente heeft ook steeds de mogelijkheid om promotie te maken voor gemeentelijke activiteiten tijdens het evenement, voor zover dit toepasselijk is.
        • het evenement wordt ruim bekendgemaakt met het doel een zo groot mogelijk publiek te bereiken (binnen de beoogde doelgroep(en)).
        • de voorwaarden en adviezen die worden opgelegd in de toelating die wordt afgeleverd door het gemeentebestuur, moeten worden nageleefd. De organisator houdt rekening met veiligheidsvoorschriften van noodplanning, politie, brandweer, … en heeft desgevallend aandacht voor EHBO.
        • het evenement dient plaats te vinden tussen 1 maart van het jaar van indienen van de subsidieaanvraag en 1 maart van het jaar na het indienen van de subsidie aanvraag.
        • het evenement is een UiTPAS-activiteit waarvoor er punten kunnen worden verzameld. De organisator voorziet ook een aantrekkelijk omruilvoordeel. Om beide mogelijk te maken dient de organisator UiTPAS-partner te worden, team Vrije tijd biedt hierbij ondersteuning.

      Artikel 5: Subsidiebedrag

        • Jaarlijks worden max. 3 evenementen via deze subsidie gesubsidieerd.
        • Er kan jaarlijks 3 x 5.000,00 euro worden toegekend, waarvan 80% als geldbedrag en 20% als Grobbendonkse cadeaucheques.
        • Per aanvraag kan max. 5.000 euro worden toegekend. De subsidie kan nooit hoger zijn dan de som van de uitgaven vermeld in de begroting van het evenement.
        • De subsidie kan niet aangewend worden voor investeringskosten (aankoop van materialen zoals meubilair, toestellen, machines, elektronische apparatuur, …)  of reguliere personeelskosten.

      Artikel 6: Procedure

      Aanvraagprocedure

      De aanvraag dient uiterlijk te worden ingediend op de laatste zondag van januari van het jaar N, voorafgaand aan de eerstvolgende periode van 12 maanden die begint te lopen vanaf de maand mei van het jaar N tot en met de maand april van het jaar N+1 waarbij het evenement binnen deze periode van 12 maanden zal plaatsvinden. 

        • De aanvraag omvat minstens: een duidelijke omschrijving van het evenement, een timing en fasering van het evenement en een begroting (raming inkomsten en uitgaven).
        • De subsidie wordt digitaal/schriftelijk aangevraagd via het daarvoor voorziene aanvraagformulier en bezorgd aan team Vrije tijd.
        • Om voor subsidiëring in aanmerking te komen, moet het aanvraagformulier volledig worden ingevuld.

      Beoordelingsprocedure - criteria

      De indiener moet in zijn aanvraag motiveren hoe hij op volgende criteria scoort, maar moet niet voldoen aan alle criteria.

      • Organisatorische criteria
        • Er worden inspanningen gedaan om specifieke doelgroepen (vb. kinderen en jongeren) actief te betrekken bij de organisatie.
        • Er is een samenwerking met Grobbendonkse verenigingen.
        • Er is een samenwerking met Grobbendonkse handelaars. Het evenement heeft een meerwaarde voor lokale handel en/of horeca.
        • De organisatie beschikt over een mobiliteitsplan dat bepaalt hoe het gebruik van het openbaar vervoer wordt gestimuleerd, het gebruik van de fiets wordt gestimuleerd en welke parkings voor voertuigen worden voorzien.
        • De organisatie past de principes van duurzaamheid toe: het evenement wordt ecologisch verantwoord georganiseerd.
        • Er is aandacht voor de toegankelijkheid van het evenement: er wordt rekening gehouden met personen met een beperking.
      • Programmatorische criteria:
        • Het evenement bereikt een divers publiek. Het publiek heeft een diversiteit aan kenmerken op vlak van leeftijd, gender, etnische-culturele afkomst, seksuele geaardheid en genderidentiteit, lichamelijke, psychische en verstandelijke mogelijkheden, socio-economische status,…
        • Er worden inspanningen gedaan om specifieke doelgroepen te bereiken: jongeren, senioren, …
        • Het evenement promoot één of meerdere gemeentelijke troeven van Grobbendonk. Gemeente Grobbendonk werkt graag samen met organisatoren die met hun evenement bijdragen aan de missie en visie van Grobbendonk. Publieksevenementen bieden een ideaal platform om de positionering van ons dorp te ondersteunen. Daarom zet Grobbendonk in op initiatieven die de kernwaarden van Grobbendonk versterken:
          • Grobbendonk ademt natuur en cultuur en heeft een groots verleden.
          • Via een ruim vrijetijdsaanbod voor inwoners, maar ook voor toeristen, geven we Grobbendonk een plaats in het lokale en regionale cultuurlandschap.
          • Grobbendonk brengt haar inwoners samen en zet nog meer in op onderlinge verbondenheid en solidariteit.
          • Schaal van het programma: het programma is inhoudelijk sterk
          • Belevingswaarde: aantrekkelijke aankleding van de locatie, betrokkenheid bezoekers, kwaliteit catering en randactiviteiten, …
          • Het evenement zorgt voor versterking van bestaande gemeentelijke evenementen.
      • Schaalgrootte:
        • Het aantal dagen dat het evenement plaatsvindt.
        • Het ambitieniveau van het evenement: de beoogde opkomst en publieksbereik.
        • Het evenement heeft een gemeentelijke, promotionele meerwaarde.

       De beoordeling van de aanvragen gebeurt door een comité, samengesteld uit:

        • Burgemeester of zijn/ haar afgevaardigde;
        • Bevoegde schepen Vrije tijd;
        • Clusterverantwoordelijke Samenleving of zijn/ haar afgevaardigde;
        • Noodplanningscoördinator;
        • Onafhankelijk lid. 

      De gemotiveerde beoordeling wordt door het comité voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen. Het college van burgemeester en schepenen neemt daarna een beslissing over de subsidieaanvragen en vermeldt daarin het subsidiebedrag, onder voorbehoud van de realisatie van het evenement en onder voorbehoud van staving door bewijsstukken. Indien het evenement door overmacht geannuleerd wordt, kan de organisator via bewijzen de kosten die reeds gemaakt werden voor het evenement, terugbetaald krijgen. Deze zijn gelimiteerd tot het subsidiebedrag waar ze recht op zouden hebben.

      Bij een gelijke score van meerdere aanvragen wordt rekening gehouden met het tijdstip van indiening. Het vroeger ingediende krijgt voorrang. 

      Beslissingstermijn en uitbetaling

      Het college van burgemeester en schepenen neemt een beslissing over de aanvraag uiterlijk 15 maart van het jaar van indienen van de subsidieaanvraag. Na goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen wordt 100% van het toegekende subsidiebedrag uitgekeerd (geldbedrag + Grobbendonkse cadeaucheques).

      Artikel 7: Controle

      Het evaluatieverslag en de financiële afrekening moeten ten laatste 2 maanden na afloop van het evenement aan team Vrije tijd worden bezorgd. De financiële afrekening omvat een overzicht van alle inkomsten en uitgaven van het evenement (inclusief sponsoring of andere subsidiekanalen). Eventueel kunnen bijkomende bewijsstukken (o.a. kopie facturen) worden opgevraagd. Elke aanvrager moet zich onderwerpen aan eventuele controles of vragen om toelichting.

      Artikel 8: Sancties

      Indien uit onderzoek blijkt dat een aanvrager onjuiste gegevens heeft verstrekt, kan dit leiden tot geheel of gedeeltelijk verlies van de toegekende subsidies of, in voorkomend geval, een geheel of gedeeltelijke terugbetaling van de uitbetaalde subsidie. Het college van burgemeester en schepenen beslist hierover, na evaluatie van het evaluatieverslag en het financiële eindverslag.

      Artikel 9: Inwerkingtreding en looptijd

      Dit reglement is van toepassing vanaf 1 januari 2024 en loopt tot 31 december 2025.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team HRM & Secretariaat

      Team Vrije tijd

    • Retributie - ontlenen van de gemeentelijke podiumwagen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het is aangewezen om een vergoeding te vragen voor bepaalde roerende goederen die onder voorwaarden bij de gemeente Grobbendonk kunnen ontleend worden.

      De podiumwagen zal door werklieden van de gemeente Grobbendonk naar de bestemming vervoerd worden en ze zullen hem ook monteren en demonteren.

      De financiële toestand van de gemeente vergt de invoering van retributies.

      Juridisch kader

      De grondwet en meer bepaald artikel 173.

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit.

      De huishoudelijke reglementen.

      Bijkomende motivering

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

      AP000023 We bieden ondersteuning aan verenigingen en vrijwilligers

      AC000423 We werken een visie uit rond uitleenmaterialen.

      MJP002614.

      Financiële gevolgen/visum

      Raming: 500,00 euro per jaar.

      7000000/SA/0710.

      BESLUIT:

      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP EEN RETRIBUTIE WORDT GEHEVEN

      Met ingang van 1 januari 2024 en eindigend op 31 december 2025 wordt ten behoeve van de gemeente een retributie geheven op het ter gebruik stellen van de podiumwagen.

      Artikel 2: DE RETRIBUTIE IS VERSCHULDIGD DOOR

      De aanvrager.

      Artikel 3: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

        Aanvrager Tarief
      Podiumwagen De organisator van een openbaar evenement op het grondgebied van Grobbendonk 400,00 euro voor plaatsing, afbouw en 2 dagen gebruik. Per extra begonnen dag dat de podiumwagen ter plaatse blijft op vraag van de ontlener wordt 150,00 euro extra aangerekend. 
      Voor privé-evenementen op het grondgebied van Grobbendonk 2.500,00 euro voor plaatsing, afbouw en 2 dagen gebruik. Per extra begonnen dag dat de podiumwagen ter plaatse blijft op vraag van de ontlener wordt 750,00 euro extra aangerekend.
      De organisator van een openbaar evenement op grondgebied Neteland. 800,00 euro voor plaatsing, afbouw en 2 dagen gebruik. Per extra begonnen dag dat de podiumwagen ter plaatse blijft op vraag van de ontlener wordt 250,00 euro extra aangerekend.

      Artikel 4: VRIJSTELLINGEN

      OCMW Grobbendonk en Welzijnsvereniging De Wijngaard zijn vrijgesteld van de retributie.

      Een door een Grobbendonkse adviesraad erkende vereniging voor de organisatie van een gratis openbaar evenement wordt ook vrijgesteld van retributie.

      Artikel 5: WIJZE VAN INNING

      De retributie is betaalbaar na toezending van een factuur.

      Artikel 6: BEKENDMAKING

      Dit reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig artikels 286, 287 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

      Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Vrije tijd

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Koen De Vries, raadsleden
      Daan Ceulemans, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Ulrik Anthonis, Lut Cateau, Ivan Verbeeck, Philip Ardies, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE GEMEENTERAAD

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.

      BESLUIT:

      N-VA: Geen vragen

      GIB: Geen vragen

      Vooruit:

      • Fietssluis Bergstraat/ Bovenpad - plan van aanpak herstelling
      • Klim-Op Grobbendonk - staat en herstelling infrastructuur
      • Omleiding t.h.v. Lindekens - corrigerende maatregelen 
      • Werken t.h.v. Wijngaardschool - verhoogd toezicht
      • Sporthal - toegankelijkheid gebouw door verenigingen 

      CD&V: Geen vragen

Namens Gemeenteraad,

Daan Ceulemans
algemeen directeur

Peggy Goormans
voorzitter