Terug
Gepubliceerd op 23/09/2022

Notulen  Raad voor maatschappelijk welzijn

di 21/06/2022 - 21:00 Raadzaal
Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Greet Van de Peer, schepenen
Marianne Verhaert, burgemeester
Ulrik Anthonis, raadsleden
Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden
Philippe Broechoven, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden
    • Raad voor maatschappelijk welzijn 17 mei 2022 - notulen - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden
      Philippe Broechoven, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Gino Van der Elst, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      De notulen van de raad voor maatschappelijk welzijn van 17 mei 2022 worden goedgekeurd.

    • "Contenti" - statuten - fusie 't Gerief & 't Plankske & Ten Diensten - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden
      Philippe Broechoven, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Gino Van der Elst, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      't Gerief en Ten Diensten zijn beide dienstenchequebedrijven binnen de sociale economie. Zij oefenen gelijkaardige activiteiten uit, namelijk bij gezinnen poetsen via het systeem van de dienstencheques. 't Gerief heeft daarbuiten nog een aantal strijkateliers actief. Beide organisaties bewegen zich binnen de Groep Talent. In dit kader is er toenadering tussen beiden gekomen met de wens om op een meer structurele en intensieve manier samen te werken. De Raden van Bestuur vergaderen sinds het najaar 2021 op regelmatige basis samen. Daarnaast keurden de lokale besturen reeds een basistekst tot samenwerking tussen beiden goed. Gezien de twee organisaties intussen ook over eenzelfde directeur beschikken, is een fusie inzake een volgende stap. De werking van de organisaties wordt momenteel op elkaar afgestemd en de fusie werd de afgelopen maanden juridisch voorbereid. In deze fusie worden volgende bedrijven opgenomen in 't Gerief: Ten Diensten CVBA-so, Anpe BVBA en 't Plankske. Anpe BVBA is een patrimoniumvennootschap die reeds in eigendom is van 't Gerief. 't Plankske werd in 2019 door 't Gerief overgenomen en is dus eveneens in volle eigendom van 't Gerief. De fusie zal bijgevolg voormelde bedrijven in 1 bedrijf onder het ondernemingsnummer van 't Gerief groeperen en dit overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur en de Vennootschapswetgeving. Tegelijk met deze fusie leek het wenselijk om de naam te wijzigen in een nieuwe, hippe naam "Contenti".

      Finaal zal de fusie notarieel vastgelegd worden op 29 juni 2022. Hiervoor zullen de voorzitters van de gemeente - OCMW-raad en de algemeen directeurs verwacht worden bij de notaris. Na ondertekening van de fusie zal deze met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2022 in werking treden.

      • 2005: oprichting 't Gerief, dienstenchequebedrijf, door de OCMW's en PWA's van Grobbendonk (enkel OCMW), Herentals, Herenthout, Olen, Vorselaar, Lille en Kasterlee
      • 2005: oprichting van Ten Diensten door de PWA's Meerhout, Laakdal en Geel
      • 16 februari 2005: ondertekening van de statuten Ten Diensten
      • 7 maart 2005: ondertekening van de statuten 't Gerief 
      • 4 maart 2019: kennisname door het vast bureau Grobbendonk van overnamedossier 't Gerief CVBA-so, onder geheimhouding
      • 13 januari 2020: goedkeuring door het vast bureau van de basistekst tot samenwerking tussen 't Gerief - Ten Diensten waarbij aan de vertegenwoordiger van het OCMW in de Raad van Bestuur van 't Gerief mandaat wordt verleend tot het geven van de nodige beslissingen / goedkeuringen, nodig om deze samenwerking verder vorm en de juiste juridische structuur te geven
      • 13 mei 2022: fusiebesluit "Contenti", goedkeuring door de Raden van Bestuur van 't Gerief en Ten Diensten van de statuten van Contenti en de fusie
      • 13 mei 2022: publicatie fusiebesluit 't Gerief - Ten Diensten waarbij het nieuwe dienstenchequebedrijf "Contenti" wordt opgericht
      Juridisch kader

      22 december 2017: Decreet lokaal bestuur, inzonderheid Deel 3, Titel 4, hoofdstuk 5.

      23 maart 2019: Wetboek van vennootschappen en verenigingen.

      De raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd op basis van artikel 77 en 78 van het decreet lokaal bestuur.

      Adviezen

      Volgende persoon wordt door het vast bureau voorgedragen als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering:

      - Fatima De Smedt

      Volgende persoon wordt door het vast bureau voorgedragen als eerste plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering:

      - Peggy Goormans

      Volgende persoon wordt door het vast bureau voorgedragen als tweede plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering:

      - Bart Wagemans

      Volgende persoon wordt door het vast bureau voorgedragen als lid van de raad van bestuur:

      - Eric Van Meensel

      Bijkomende motivering

      Sociale economie is binnen de Kempen een belangrijke speler op de arbeidsmarkt en geeft kansen aan mensen met een grote afstand tot deze arbeidsmarkt. De laatste jaren is de sector van de sociale economie onder druk komen te staan. Het is dan ook belangrijk om naar de toekomst toe de krachten te bundelen om ons sterker te kunnen profileren en te zetten op de arbeidsmarkt. Daarom dat zowel 't Gerief als Ten Diensten mee aan de wieg hebben gestaan van Groep Talent. Gezien de activiteiten van 't Gerief en Ten Diensten hetzelfde zijn, maar ook aanvullend, het werkingsgebied aan elkaar aansluit en zij zich richten naar dezelfde doelgroep zowel op vlak van tewerkstelling als op vlak van klanten, is het een logisch gevolg dat er werd gezocht naar een meer doorgedreven samenwerking - onder welke vorm dan ook - om samen doelstellingen (zoals nieuwe tewerkstelling, dienstverlening aan kwetsbare burgers garanderen, ...) te bereiken en tegelijk overheadkosten te beperken. Gezien er intussen ook een gemeenschappelijke directeur actief is, maakt dit een fusie tussen beide bedrijven voor de hand liggend waardoor er één en dezelfde aansturing kan worden gegeven.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

      Bij geheime stemming waarbij 17 stemmen in de stembus werden teruggevonden met 11 stemmen voor Fatima De Smedt, 3 stemmen voor Ivan Verbeeck, 2 stemmen voor Ulrik Anthonis en 1 ongeldige stem voor vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen.

      Bij geheime stemming waarbij 17 stemmen in de stembus werden teruggevonden met 11 stemmen voor Peggy Goormans, 3 stemmen voor Carine Geyselings, 2 stemmen voor Ulrik Anthonis en 1 stem voor Ivan Verbeeck voor eerste plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen.

      Bij geheime stemming waarbij 17 stemmen in de stembus werden teruggevonden met 11 stemmen voor Bart Wagemans, 3 stemmen voor Natalie Moens, 2 stemmen voor Ulrik Anthonis en 1 stem voor Carine Geyselings voor tweede plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen.

      Bij geheime stemming waarbij 17 stemmen in de stembus werden teruggevonden met 11 stemmen voor Eric Van Meensel, 4 stemmen voor Johan Struyfs en 2 stemmen voor Ulrik Anthonis voor vertegenwoordiger in de raad van bestuur.

       

      Artikel 1: Door de raad voor maatschappelijk welzijn wordt goedkeuring verleend aan de voorliggende fusie tussen 't Gerief en Ten Diensten en dit onder het ondernemingsnummer van 't Gerief en onder de nieuwe naam "Contenti".

      Artikel 2: Zowel de algemeen directeur als de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn worden gemachtigd om over te gaan tot ondertekening van de statuten van de gefusioneerde vennootschap "Contenti".

      Artikel 3: Als vertegenwoordiger voor de algemene vergadering wordt Fatima De Smedt aangeduid.

      Artikel 4: Als eerste plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering wordt Peggy Goormans aangeduid. Als tweede plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de algemene vergadering wordt Bart Wagemans aangeduid.

      Artikel 5: Als vertegenwoordiger binnen de raad van bestuur wordt Eric Van Meensel aangesteld. De vertegenwoordiger van de raad van bestuur maakt automatisch deel uit van de algemene vergadering.

    • Welzijnszorg Kempen - onderworpen aan Deel 3, Titel 4, Hoofdstuk 2 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 - kennisname en mogelijk advies over de jaarrekening 2021

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden
      Philippe Broechoven, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Gino Van der Elst, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Jaarlijks stelt de algemene vergadering van de welzijnsvereniging Welzijnszorg Kempen in de loop van het eerste semester van het boekjaar, dat volgt op het financiële boekjaar waarop de rekening betrekking heeft, de rekening vast.

      Het besluit van de algemene vergadering en een afschrift van de jaarrekening van de Welzijnsvereniging Welzijnszorg Kempen wordt na de vaststelling bezorgd aan de raden voor maatschappelijk welzijn van de deelnemende OCMW’s.

      De raad voor maatschappelijk welzijn kan binnen de 50 dagen na de overzending zijn advies ter kennis brengen van de toezichthoudende overheid.

      Als de raad voor maatschappelijk welzijn geen advies verstuurd heeft aan de toezichthoudende overheid binnen een termijn van vijftig dagen, die ingaat op de dag na de ontvangst van de jaarrekening door het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, wordt hij geacht een gunstig advies te hebben uitgebracht.

      Als de toezichthoudende overheid geen besluit heeft verzonden over de goedkeuring van de jaarrekening binnen een termijn van honderdvijftig dagen, wordt ze geacht de jaarrekening goed te keuren. Die termijn gaat in op de dag nadat de gemeente de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht heeft van de bekendmaking van de jaarrekening van de welzijnsvereniging, met toepassing van artikel 286, § 2, en de welzijnsvereniging de digitale rapportering erover aan de Vlaamse Regering heeft bezorgd.

      Juridisch kader

      Decreet lokaal bestuur dd. 22 december 2017 art. 490
      Besluit van 25 mei 2022 van de algemene vergadering welzijnsvereniging Welzijnszorg Kempen tot vaststelling van de rekening 2021.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: Kennisname van de jaarrekening 2021 van de welzijnsvereniging Welzijnszorg Kempen.

      Artikel 2: De raad voor maatschappelijk welzijn wenst volgend advies uit te brengen over de jaarrekening van Welzijnszorg Kempen:

      Er wordt aandacht gevraagd voor de precaire financiële situatie onder meer door bestaande en nieuwe initiatieven financieel kritisch tegen het licht te houden. 

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Welzijnszorg Kempen

    • Ontwerp notariële akte - erfpachtovereenkomst tussen OCMW Grobbendonk en welzijnsvereniging De Wijngaard - gebouw woonzorgcentrum – goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden
      Philippe Broechoven, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Gino Van der Elst, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Op 14 september 2021 besliste de raad voor maatschappelijk welzijn om over te gaan tot de oprichting van welzijnsvereniging De Wijngaard. Ingevolge die principiële beslissing tot oprichting werden ondertussen heel wat besluiten genomen met het oog op de effectieve operationele start per 1 juli 2022. 

      De notariële oprichtingsakte van welzijnsvereniging De Wijngaard, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 februari 2022, voorzag overeenkomstig art. 10 ('Inbreng') met betrekking tot de onroerende goederen de opmaak van een erfpachtovereenkomst tussen het OCMW Grobbendonk en de welzijnsvereniging: deze laat toe om de onroerende goederen, bijhorende omgeving en toebehoren die gerelateerd zijn aan het woonzorgcentrum De Wijngaard voor een periode van 15 jaar ter beschikking te stellen aan de welzijnsvereniging. 

      Hiertoe werd een ontwerperfpachtovereenkomst door het notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs te Grobbendonk opgemaakt die kan aangetroffen worden in bijlage, alsook de inventaris van meubilair, computermateriaal, machines en rollend materieel zoals huidig aanwezig in en rondom het woonzorgcentrum.

      Juridisch kader

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 februari 2022 houdende Notariële oprichtingsakte ) welzijnsvereniging De Wijngaard - goedkeuring.

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 september 2021 houdende oprichting van en de deelname van de vereniging van publiek recht onderworpen aan deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 van het decreet over het lokaal bestuur, genaamd: Welzijnsvereniging De Wijngaard - kennisname protocol van akkoord van het bijzonder Onderhandelingscomité van "september 2021 - goedkeuring van de motiveringsnota met bijlagen en statuten".

      Bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijk motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzjgingen.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 11 stemmen voor (8 GIB en 3 N-VA) en 6 onthoudingen (4 Vooruit en 2 CD&V).

       

      Artikel 1: Goedkeuring van de erfpachtovereenkomst tussen het OCMW Grobbendonk en welzijnsvereniging De Wijngaard, zoals opgemaakt door het notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs te Grobbendonk.

      Artikel 2: De voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en de algemeen directeur worden gemachtigd om de akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens het OCMW mede te ondertekenen.

    • Samenwerkingsovereenkomst welzijnsvereniging De Wijngaard en OCMW Grobbendonk - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden
      Philippe Broechoven, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Gino Van der Elst, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal dienstencentrum, onderdeel van het OCMW Grobbendonk en Welzijnsvereniging De Wijngaard zijn gehuisvest in de gebouwen in de Schransstraat nummer 51 en 55 te Grobbendonk. Bepaalde ruimtes worden gemeenschappelijk gebruikt, de afspraken hieromtrent werden opgenomen in een samenwerkingsovereenkomst. In bijlage kan men de samenwerkingsovereenkomst met betrekking tot het (wederzijds-) ter beschikking stellen van onroerende goederen terugvinden.

       

      Juridisch kader

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 15 februari 2022 houdende Notariële oprichtingsakte ) welzijnsvereniging De Wijngaard - goedkeuring

      Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 september 2021 houdende oprichting van en de deelname van de vereniging van publiek recht onderworpen aan deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 van het decreet over het lokaal bestuur, genaamd: Welzijnsvereniging De Wijngaard - kennisname protocol van akkoord van het bijzonder

      Onderhandelingscomité van " september 2021 - goedkeuring van de motiveringsnota met bijlagen en statuten.

      Bestuursdecreet van 7 december 2018 en latere wijzigingen.

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijk motiveringsplicht van bestuurshandelingen en latere wijzjgingen.

      Financiële gevolgen/visum

      Er zijn geen financiële gevolgen verbonden aan de samenwerkingsovereenkomst.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 11 stemmen voor (8 GIB en 3 N-VA) en 6 onthoudingen (4 Vooruit en 2 CD&V).

       

      Artikel 1: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de samenwerkingovereenkomst LDC-WV, toegevoegd als bijlage, goed.

    • Organisatiebeheersing - jaarlijkse rapportering - kennisname

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden
      Philippe Broechoven, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Gino Van der Elst, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      In 2020 werd door en voor de gemeente/het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn een kader vastgelegd waarbinnen de organisatiebeheersing wordt georganiseerd. 

      Organisatiebeheersing wordt decretaal in artikel 217 van het decreet lokaal bestuur (hierna DLB) omschreven als volgt: 

      'Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

      1° de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;

      2° wetgeving en procedures naleeft;

      3° over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;

      4° op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;

      5° de activa beschermt en fraude voorkomt.'

      Als richtinggevend kader werd de leidraad van Audit Vlaanderen gekozen: dit model benadert organisatiebeheersing vanuit tien verschillende thema's. 

      Gezien de steeds meer complexere context waarbinnen lokale besturen dienen te opereren, wint organisatiebeheersing aan toenemend belang. 

      De vaststelling van het organisatiebeheersingssysteem is een bevoegdheid van de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. De rapportage dient te gebeuren conform artikel 219 DLB, op jaarlijkse basis en uiterlijk voor 30 juni. De rapportage omvat enerzijds een terugblik op het voorbije werkingsjaar en de verwezenlijkingen, anderzijds wordt op basis van een actieplan de komende periode benaderd.

      Juridisch kader

      Besluiten van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 22 juni 2021 houdende organisatiebeheersing - jaarlijkse rapportering - kennisname. 

      Besluiten van de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van 26 mei 2020 houdende organisatiebeheersing - kader en jaaractieplan 2020 - goedkeuring. 

      Decreet Lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen (art. 217 t.e.m. art. 220).

      Adviezen

      Positief advies van het managementteam van xxx met betrekking tot het verslag van het werkingsjaar 2021.

      Positief advies van het managementteam van xxx met betrekking tot het voorstel van het jaaractieplan 2022.

      Bijkomende motivering

      Teneinde een efficiënte benadering van de organisatiebeheersing na te streven werd ervoor geopteerd om de rapportage en de vooruitblik (actieplan) in één rapporteringsmoment samen te brengen, waardoor de combinatie terug- en vooruitblik naadloos in mekaar overgaan. Vermits de rapportage gebeurt in de raden van juni, wordt er gekozen voor een actieplan dat zowel het tweede semester van 2022 omvat, maar ook het eerste van 2023. De rapportering (evaluatie) hierover zal gebeuren op de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn van juni 2023.

      BESLUIT:


      Artikel 1: Kennisname van de rapportering inzake de organisatiebeheersing.

      Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Leden managementteam

    • Reglement - dorpsrestaurant - goedkeuring

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden
      Philippe Broechoven, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Gino Van der Elst, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal dienstencentrum biedt maaltijden aan in een dorpsrestaurant.

      Juridisch kader

      Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

      Bijkomende motivering

      Meerjarenplan 2020-2025.

      BD000003 We engageren ons als sociale gemeente.

      AP000013 We zetten sterk in op buurtgerichte zorg.

      AC000186 We organiseren en plannen activiteiten vanuit het LDC.

      MJP000623 SA/0951/7002400.

      Financiële gevolgen/visum

      Raming: 25.000,00 euro.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

       

      Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN

      Het reglement aangaande het dorpsrestaurant, goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 14 september 2009, wordt opgeheven vanaf 1 juli 2022.

      Artikel 2: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP HET REGLEMENT WORDT TOEGEPAST

      Met ingang van 1 juli 2022 en eindigend op 31 december 2025 geldt dit reglement met betrekking tot het gebruik van maaltijden in het dorpsrestaurant. 

      Procedure

      • 65-plussers, psychisch en fysiek kwetsbare personen die in Grobbendonk wonen en mantelzorgers die in Grobbendonk wonen of zorg dragen voor een persoon die in Grobbendonk wonen, kunnen een plaats reserveren in het dorpsrestaurant in zaal Forum van het lokaal dienstencentrum, Schransstraat 51 te Grobbendonk. Hiervoor contacteren ze het lokaal dienstencentrum om hun gegevens (naam, adres, telefoonnummer en rijksregisternummer) door te geven.
      • De gebruiker dient minstens 1 werkdag op voorhand een plaats te reserveren. Het annuleren van een maaltijd moet telefonisch gebeuren voor 10u 's morgens, zo niet wordt de maaltijd aangerekend.
      • Het restaurant opent zijn deuren van 11u30 tot 13u en dit van maandag t.e.m. donderdag, uitgezonderd feestdagen. De gebruikers melden zich aan voor 12u en de vrijwilliger/medewerker wijst hen een plaats toe.
      • De maaltijd bestaat uit soep, een hoofdgerecht en een dessert en wordt ter plaatse genuttigd. De menu's voor de volgende dagen en weken kunnen worden meegenomen.
      • De gebruiker volgt de richtlijnen i.v.m. hygiëne die op dat moment van toepassing zijn, zo niet kan de toegang ontzegd worden. De vrijwilliger/medewerker houdt hierop toezicht.
      Artikel 3: DE VERGOEDING IS VERSCHULDIGD DOOR

      De persoon die reserveerde.

      Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

      Maaltijd, inclusief water € 7,00
      Andere dranken, exclusief wijn en zware bieren € 1,20
      Wijn of zware bieren € 2,50

      Artikel 5: WIJZE VAN INNING

      De vergoeding is betaalbaar na toezending van de factuur.

      Artikel 6: BEKENDMAKING

      Dit reglement wordt bekendgemaakt op de website van het lokaal bestuur Grobbendonk.

      Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Team Financieel Management

      Team Zorg & Gezondheid

    • Jaarrekening 2021 - deel OCMW - vaststelling

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden
      Philippe Broechoven, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Tijdens de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2021 werd het aangepaste meerjarenplan vastgesteld in het besluit met als titel "Financiën: Meerjarenplan 2020-2025 2022 lokaal bestuur Grobbendonk – deel OCMW - vaststelling".

      Juridisch kader

      Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017. Artikels 176, 250, 260 en 262.

      Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheercyclus van de lokale en de provinciale besturen en latere wijzigingen. Artikels 17 t.e.m. 28.

      Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen en latere wijzigingen.

      Omzendbrieven van het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.

      Bijkomende motivering

      De gemeenten en OCMW’s hebben een geïntegreerde jaarrekening, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van de jaarrekening vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de jaarrekening van het OCMW dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld goedkeuren, waardoor de jaarrekening definitief is vastgesteld.

       

      De jaarrekening 2021 bevat volgende documenten die als bijlage terug te vinden zijn:

      Beleidsevaluatie

      Financiële nota

      • Doelstellingenrekening (J1)
      • Staat financieel evenwicht (J2)
      • Realisatie kredieten (J3)
      • Balans (J4)
      • Staat van opbrengsten en kosten (J5)

      Toelichting

      • Ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1)
      • Ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2)
      • Investeringsproject (T3)
      • Evolutie van de financiële schulden (T4)
      • Toelichting bij de balans (T5)
      • Financiële risico’s
      • Waarderingsregels
      • Niet in de balans opgenomen rechten en verplichtingen
      • Verklaring materiële verschillen tussen gerealiseerde en geraamde ontvangsten en uitgaven.
      • Kosten, opbrengsten, uitgaven en ontvangsten met buitengewone invloed op het resultaat
      • Overzicht overgedragen kredieten voor investeringen en financiering
      • Verwijzing naar plaats waar documentatie beschikbaar is

      Documentatie

      • Toegestane werkings- en investeringssubsidies
      • Samenstelling beleidsdomeinen
      • Overzicht verbonden entiteiten
      • Personeelsinzet
      • Overzicht jaarlijkse opbrengst per belastingsoort
      • Proef- en saldibalans
      • Overeenstemming tussen algemene en budgettaire boekhouding
      • Verlenen visum
      • Debiteurenbeheer
      • Toestand van de schuld op 31 december 2021 van de banken
      • Activiteitenverslag 2021 team Zorg & Gezondheid

      Transacties tussen gemeente en OCMW


      Beschikbaar budgettair resultaat:

       

      Geconsolideerd

       

       

      Exploitatiesaldo

      3.606.650,00 euro

      Investeringssaldo

      -1.287.624,00 euro

      Financieringssaldo

      -1.084.998,00 euro

       

       

      Budgettair resultaat van het boekjaar

      1.234.028,00 euro

       

       

      Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

      4.887.435,00 euro

       

       

      Gecumuleerd budgettair resultaat

      6.121.464,00 euro

       

       

      Onbeschikbare gelden

      0,00 euro

       

       

      Beschikbaar budgettair resultaat

      6.121.464,00 euro

       

      Staat van opbrengsten en kosten:

      Kosten 

       22.119.433,00 euro

      Opbrengsten

       24.198.711,00 euro

       

       

      Overschot van het boekjaar

       2.079.278,00 euro

       

      Eindbalans:

      Activa

      77.706.969,00 euro

      Vlottende activa

       11.733.083,00 euro

      Vaste activa

       65.973.886,00 euro

       

       

      Passiva

      77.706.969,00 euro

      Schulden

       15.858.718,00 euro

      Nettoactief

       61.848.251,00 euro

      Financiële gevolgen/visum

      Het resultaat van de jaarrekening 2021 wordt meegenomen in de volgende aanpassing van het meerjarenplan.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (8 GIB en 4 N-VA) en 6 onthoudingen (4 Vooruit en 2 CD&V).

       

      Artikel 1: Goedkeuring te geven aan de tussenkomst van de gemeente aan het OCMW op basis van rapport T5 voor een bedrag van 1.472.682,31 euro.

      Artikel 2: Vaststelling te geven aan de jaarrekening 2021 en haar bijlagen van het lokaal bestuur Grobbendonk, deel OCMW, met volgende beschikbaar budgettair resultaat, staat van opbrengsten en kosten en eindbalans:

       

      Beschikbaar budgettair resultaat:

       

      Geconsolideerd

       

       

      Exploitatiesaldo

      3.606.650,00 euro

      Investeringssaldo

      -1.287.624,00 euro

      Financieringssaldo

      -1.084.998,00 euro

       

       

      Budgettair resultaat van het boekjaar

      1.234.028,00 euro

       

       

      Gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar

      4.887.435,00 euro

       

       

      Gecumuleerd budgettair resultaat

      6.121.464,00 euro

       

       

      Onbeschikbare gelden

      0,00 euro

       

       

      Beschikbaar budgettair resultaat

      6.121.464,00 euro

      Staat van opbrengsten en kosten:

      Kosten 

       22.119.433,00 euro

      Opbrengsten

       24.198.711,00 euro

       

       

      Overschot van het boekjaar

       2.079.278,00 euro

       Eindbalans:

      Activa

      77.706.969,00 euro

      Vlottende activa

       11.733.083,00 euro

      Vaste activa

       65.973.886,00 euro

       

       

      Passiva

      77.706.969,00 euro

      Schulden

       15.858.718,00 euro

      Nettoactief

       61.848.251,00 euro

      Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

      Algemeen directeur

      Financieel directeur

    • Aanpassing meerjarenplan 2020-2025 juni 2022 lokaal bestuur Grobbendonk - deel OCMW - vaststelling

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden
      Philippe Broechoven, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Het lokaal bestuur Grobbendonk richt een welzijnsvereniging op. 

      De werking van de welzijnsvereniging vangt aan op 1 juli 2022.

      Tevens worden in deze aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 juni 2022 de kredieten van de lonen en de energie aangepast. 

      Juridisch kader

      Ministrieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeninguittreksels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

      Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

      Verslag van de Vlaamse Regering bij het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en de memorie van toelichting van het decreet.

      Omzendbrief KBBJ / ABB 2020 /3 betreffende de aanpassing van de meerjarenplannen 2020 - 2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.

      Bijkomende motivering

      De gemeenten en de OCMW's hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten eerst hun eigen deel van de aanpassing van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van de aanpassing van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.

      Het lokaal bestuur Grobbendonk geeft een exploitatietoelage, een investeringstoelage en een startkapitaal aan de welzijnsvereniging (WZV).

       

       

      2022

      2023

      2024

      2025

      Exploitatietoelage WZV

      335.000

      580.000

      715.000

      720.000

      Investeringstoelage WZV

      152.115

      100.700

      525.00

      52.500

      Startkapitaal WZV

      150.000

       

       

       

      Financiële gevolgen/visum

      De aanpassing van het meerjarenplan van het lokaal bestuur Grobbendonk is financieel in evenwicht omdat het voldoet aan de volgende voorwaarden:

      - het geraamde beschikbaar budgettair resultaat is elk jaar positief;

      - de geraamde autofinancieringsmarge (AFM) voor 2025 in minstens gelijk aan nul.

      BESLUIT:


      Goedgekeurd met 12 stemmen voor (8 GIB en 4 N-VA) en 6 onthoudingen (4 Vooruit en 2 CD&V).

       

      Artikel 1: Vaststelling van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 juni 2022 van het lokaal bestuur Grobbendonk deel OCMW met het volgende financieel evenwicht: 

      Jaar

      Beschikbaar Budgettair Resultaat

      Autofinancieringsmarge

      2020

      4.831.540

      1.548.537

      2021

      6.121.464

      2.280.496

      2022

      2.227.183

      -1.714879

      2023

      1.620.107

      46.300

      2024

      1.725.020

      -4.810.486

      2025

      1.879.356

      238.055

      Artikel 2: De wijzigingen van de strategische nota, de aangepaste financiële nota, de aangepaste toelichting, de motivering van de wijzigingen en de documentatie zijn de onderdelen van de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 juni 2022 die door de raadsleden van het lokaal bestuur Grobbendonk geraadpleegd kunnen worden.

    • Gemeentelijke aangelegenheden - mededelingen en vraagstelling

      Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
      Greet Van de Peer, schepenen
      Marianne Verhaert, burgemeester
      Ulrik Anthonis, raadsleden
      Martine Taelman, Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, schepenen
      Els Beullens, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Ivan Verbeeck, Maarten Wouters, Guy Echelpoels, Philip Ardies, Johan Struyfs, raadsleden
      Philippe Broechoven, algemeen directeur waarnemend
      Verontschuldigd: Lut Cateau, Gino Van der Elst, Bart Wagemans, Elina Liesenborghs, raadsleden

      DE RAAD VOOR MAATSCHAPPELIJK WELZIJN

      MOTIVERING

      Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

      Vragen en antwoorden over aangelegenheden die niet op de agenda van de raad voor maatschappelijk welzijn staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn.

      BESLUIT:


      Vooruit: Geen vragen

      CD&V: Geen vragen

      GIB: Geen vragen

      N-VA: Geen vragen

Namens Raad voor maatschappelijk welzijn,

Philippe Broechoven
algemeen directeur waarnemend

Peggy Goormans
voorzitter