Terug
Gepubliceerd op 02/05/2023

Besluitenlijst  College van burgemeester en schepenen

ma 24/04/2023 - 13:30 Vlierenberg
  • C-punt

    • Team Informatie en Communicatie

      • Communicatieacties - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de voorgestelde communicatieacties.

  • D-punt

    • Team Secretariaat

      • CBS 14 april 2023 - notulen - goedkeuring

        Goedgekeurd

        De notulen van het college van 14 april 2023 worden goedgekeurd.

  • Geen soort gekozen

    • Team Secretariaat

      • Varia - kennisname

        Verworpen

        Artikel 1: Kennisname van de variapunten.

      • Neteland en regiowerking - terugkoppeling - kennisname

        Ter kennis genomen

        Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.

        Artikel 2: Bespreking van de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.

      • MAT 27 maart 2023 - notulen - kennisname

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van de notulen van het MAT van 27 maart 2023.

      • Afwezigheid burgemeester - aanduiding vervanger - kennisname

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Kennisname van de afwezigheid van de burgemeester van woensdag 19 april 2023 vanaf 22u t.e.m. maandag 24 april 2023.

        Artikel 2: Burgemeester Marianne Verhaert duidt volgende schepen aan om haar te vervangen:

        - Johan Verhaegen vanaf woensdag 19 april 2023 om 22u t.e.m. maandag 24 april 2023.

      • Engagement nieuwe LEADER-programmaperiode - deelname Lokale Actie Groep (2023-2028) - afvaardiging - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring om zich te engageren om actief deel te nemen aan de LAG Leader Kempen Zuid. Dit omvat geen financieel engagement, maar wel het engagement om actief en constructief deel te nemen aan de verschillende bijeenkomsten, initiatieven en samenwerkingen die de komende jaren gaan opgezet worden ter uitvoering van de lokale ontwikkelingsstrategie van het LEADER-gebied.

        Artikel 2: Afvaardiging van volgende vertegenwoordiger voor de LAG Leader Kempen Zuid (vertegenwoordigers kunnen zowel bestuurlijk als ambtelijk zijn):

        - Mevrouw Greet Van de Peer als vertegenwoordiger

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Leader Kempen Zuid

      • FINEG - algemene vergadering - agenda - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de gemeenteraad met volgend voorstel:

        Artikel 1: Goedkeuring van de agendapunten van de algemene vergadering van FINEG van dinsdag 9 mei 2023.

        Artikel 2: De volmachtdrager wordt gemandateerd conform dit besluit te handelen en te beslissen op deze algemene vergadering (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden).

        Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        FINEG

        Alle vertegenwoordigers

    • Team Ruimte en Vergunningen

      • Beroep omgevingsvergunning OMV_2022094868 - Antwerp Express Port nv, Industrieweg 30-34-38 - advies

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Deels ongunstig, deels gunstig advies te geven in kader van de bestreden beslissing omtrent OMV_2022094868, ingediend door Raf Michiels namens ANTWERP EXPRESS PORT NV betreffende verzoek tot wijziging voorwaarden gelegen Industrieweg 32, 34 en 36. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nrs. 657K, 657E2, 657W, 657X en 657Z.

        Op 18 mei 2022 werd er een omgevingsvergunning afgeleverd door de Vlaamse overheid voor het plaatsen van een geluidsscherm aan de kanaalzijde. Het akoestische geluidsscherm dient eerst met de nodige absorptiecapaciteit uitgewerkt worden alvorens er sprake kan zijn van een uitbreiding van activiteit buiten de hallen. Het geluidsscherm wordt niet over de hele lengte van de laad- en loszone voorzien, hierdoor is er vermoedelijk een geluidsscherm nodig in een L-opstelling richting het naastgelegen perceel (Grondrecyclage De Kempen) en Eisterlee opdat nachtelijke activiteiten mogelijk geacht worden zodat hinder aanvaardbaar wordt.

        Er dient eerst een akoestisch onderzoek uitgevoerd te worden door een onafhankelijk deskundige, na realisatie van het geluidsscherm, om na te gaan of er voldaan wordt aan de normgeving van Vlarem, ten gevolge van het laden, lossen van containers op eigen terrein, het onderhoud van het terrein en het sorteren, groeperen van containers en dit enkel voor het vrachtverkeer van naburige bedrijven zoals in de aanvraag wordt aangegeven. Deze meting dient te gebeuren bij een realistische activiteit zoals in de toekomst wordt verwacht. Indien uit dit akoestisch onderzoek blijkt dat er voldaan wordt aan de normgeving kan er verzocht worden tot bijstelling van de voorwaarde. Deze vraag tot bijstelling dient vergezeld te worden door het akoestisch onderzoek en een motiveringsnota.

        De activiteiten binnen het gebouw kunnen ook gebeuren tussen 19u ’s avonds tot 7 u ’s morgens, in het weekend en op feestdagen met de nodige flankerende maatregelen om hinder naar de omgeving te vermijden, zoals deuren sluiten,.... Enkel hiervoor kan gunstig advies gegeven worden.

        Er wordt nogmaals op gewezen dat het RUP Beverdonk stelt dat ’uit het ruimtelijk veiligheidsrapport blijkt dat er, bij ingebruikname van het terrein door Sevesobedrijven, een noodontsluiting in de westelijke richting voorzien moet worden, in overleg met de interventiediensten.’ Deze noodontsluiting via ‘Nederviersel’ is uiterst beperkt. Er wordt nogmaals aandrongen dat de hogere overheden werk maken van een waardige noodontsluiting waarbij interventiediensten de site kunnen bereiken via de E313. De gemeente Grobbendonk dringt hier al lang op aan.

        Artikel 2: Niemand af te vaardigen naar de hoorzitting.

      • Metaaldetectie vergunning C.A. - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: De gemeente verleent C.A. de toestemming om in het afgesproken zoekgebied metaaldetectie uit te voeren, mits ondertekening en uitvoering van het contract in bijlage. 

      • Toegang tot IT-toepassing voor de IOED - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft het mandaat aan E.V.D.V. om toegang te hebben tot de IT-toepassingen van het agentschap Onroerend Erfgoed voor de gemeente Grobbendonk. 

      • Uitlenen materiaal kasten aan de gemeente Vorselaar - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen keurt de bruikleen voor de gemeente Vorselaar van 6 vitrinekasten goed. 

        Artikel 2: Vanaf 2025 moet het mogelijk zijn om op elk moment materiaal terug te vragen, mits het respecteren van een bepaalde periode.

      • Plannen project belevingspark Volle Vaart - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: De plannen voor het park Volle Vaart formeel goed te keuren om de omgevingsaanvraag in te dienen. 

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Vrije Tijd

        Team Ruimte & Vergunningen

        POLO

      • Omgevingsvergunning OMV_2023022088 - Netestraat 29 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Guy Willems namens HAPPY HOME MANAGEMENT BVBA voor het slopen van een pand, met als adres Netestraat 29, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie D nr. 12D en 11Y.

        De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het slopen van een pand.

        De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

        Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

        • Alvorens met de slopingswerken te beginnen dient de bouwheer een attest van "wegname nutsleidingen" te bekomen bij de betrokken nutsmaatschappijen.
        • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
        • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
        • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
        • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

        Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

    • Team Vrije tijd

      • Aanvraag straatfeest - 29 mei 2023 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van straatfeest Achterheide dat aanvangt 29 mei 2023 12.00 uur tot 20.00 uur aan de Achterheide in Bouwel.

        Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).

        Artikel 3: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning te volgen.

        Artikel 4: Niet in te gaan op de vraag betreffende een bijkomende vrijwilligersvergoeding.

        Artikel 5: Niet in te gaan op de vraag betreffende een bijkomende financiële tegemoetkoming voor het straatfeest en het zaaigoed.

        Artikel 6: Niet in te gaan op een goedkeuring voor inhuldiging bloemenberm, hiervoor is toelating nodig van de eigenaar en is het college niet bevoegd. 

        Artikel 7: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten. 

        Artikel 8: De organisator op te dragen om aan te tonen dat de subsidie gebruikt wordt voor het dragen van de kosten van het straatfeest Achterheide.

        Artikel 9: Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan 

        Noodplanning

        Team Informatie & Communicatie

        Team Financieel management

        Betrokkenen

      • Rommelmarkt - Eyewink Productions - 30 april 2023 - goedkeuring

        Goedgekeurd mits aanpassing

        Artikel 1: Toestemming te geven aan organisator om Rommelmarkt te organiseren van 30 april 2023 - 10.00 uur tot en met 30 april 2023 - 18.00 uur op het Karrewiel, Troon 9, mits het kunnen voorleggen van een toelating die valt onder de bevoegdheid van het Agentschap Onroerend Erfgoed volgens Artikel 6.2.5. van het Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoedecreet van 12 juli 2013.

        Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

        Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

        Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Vrije tijd

        Noodplanningsambtenaar

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Betrokkene

      • De Kempen Kamikaze - 3 juni 2023 - goedkeuring

        Goedgekeurd mits aanpassing

        Artikel 1: Toestemming te geven voor de organisatie van De Kempen Kamikaze dat aanvangt 03 juni 2023 16.16 uur en eindigt op 04 juni 2023 12.16 uur aan Kasteelhoeve d'Ursel.

        Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen van noodplanning te volgen.

        Artikel 3: Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan

        Team Informatie & Communicatie

        Betrokkene

      • Schoolfeest Klavertje 3 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Klavertje 3 de toestemming te geven voor het organiseren van een schoolfeest op 14 mei 2023 10.00 uur tot 14 mei 2023 19.00 uur.

        Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de adviezen en richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

        Artikel 3: De organisatie te wijzen op de wetgeving inzake geen alcoholische dranken te serveren aan -16- jarigen. De organisatie dient hier actief op te controleren.

        Artikel 4: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

        Artikel 5: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 14 mei 2023 van 10.00 uur tot 14 mei 2023 19.00 uur en tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt.
        Deze afwijking toe te staan op voorwaarde dat:
        • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
        • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
        • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard.

        Artikel 6: De organisatie van een tombola.

        Artikel 7: Op zondag 14 mei 2023 van 08.00 uur tot 22.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de straat Dorp, zijnde:
        - de straat zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer tussen het kruispunt met de Nieuwbaan en het kruispunt met Kerkepad.
        - er zal een parkeerverbod ingericht worden voor de openbare parkeerplaatsen langsheen de straat tussen het kruispunt met de Nieuwbaan en het kruispunt met Kerkepad.

        Artikel 8: Artikel 7 geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

        Artikel 9: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens bijgevoegd plan.

        Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.

        Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

        Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

        Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Team Ruimte & Vergunningen

        Team Uitvoering & Onderhoud

        Team Vrije tijd

        Wijkpost politie

        Brandweer zone Kempen

        Kapitein brandweer

        Team Informatie & Communicatie

        Team Secretariaat

        Klavertje 3

      • Toeren om te loeren - WAK - 6 & 7 mei 2023 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Toestemming te geven voor de organisatie van Toeren om te loeren - WAK op 06 mei 2023 13.00 tot 18.00 uur en op 07 mei 2023 van 10.00 uur tot 18.00 uur.

        Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen van noodplanning te volgen.

        Artikel 3: Toestemming te geven voor de logistieke ondersteuning.

        Artikel 4: Een afschrift te bezorgen van deze beslissing aan:

        Team Informatie & Communicatie

        Noodplanning

      • Zomer mototreffen - MVK Griezels - 2 september 2023 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Toestemming te verlenen voor de organisatie van Zomer mototreffen MVK Griezels op 02 september 2023 08.00 uur tot 03 september 2023 02.00 uur en op 23 september 2023 van 13.00 uur tot 19.00 uur in de Volle Vaart. 

        Artikel 2: De organisator op te dragen het advies van noodplanning te volgen.

        Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 2 september 2023 vanaf 08.00 uur tot 3 september 2023 02.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

        • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
        • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
        • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard

        Artikel 4: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).

        Artikel 5: Een afschrift van deze beslissing te bezorgen aan:

        Noodplanning

        Team Informatie & Communicatie 

        Betrokkene

    • Team Mens

      • Ambtshalve schrapping - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Ambtshalve afvoering van betrokkene van het adres Melkerijstraat 4 bus 001, op datum van deze beslissing.

        Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

        Politiezone Neteland: wijkpost Grobbendonk

        Betrokkene

    • Team Financieel Management

      • Bestellijsten van 24 april 2023 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 24 april 2023.

        Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 24 april 2023.

      • Opbrengsten van 2023001955 tot en met 2023002213 - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2023001955 tot en met 2023002213.

      • Kosten van 14 april 2023 tot en met 20 april 2023 – goedkeuring

        Goedgekeurd

        Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 14 april 2023 tot en met 20 april 2023.