HET COLLEGE
MOTIVERING
Het lokaal bestuur Grobbendonk ontving op 20 augustus 2024 de vraag van betrokkene tot het plaatsen van signalisatie voor het uitvoeren van grondwerken voor het realiseren van een nettransitie in de Koekoekstraat en Kapelstraat van 20 tot en met 27 november 2024.
Op 5 november 2024 verwierp het college deze aanvraag in afwachting van een volledig overzicht van alle geplande werken.
Op 4 maart 2025 ontving het lokaal bestuur de planning voor de nettransities uit te voeren in Grobbendonk de eerstvolgende 3 jaar.
Koekoekstraat en Kapelstraat staan gepland van 14 tot en met 18 april. Omwille van mogelijke externe factoren zoals weersomstandigheden of grondwaterproblemen zal een bufferperiode van 5 werkdagen gehanteerd worden. Deze werken worden bijgevolg vergund van 14 tot en met 25 april 2025.
De werken worden opgesplitst in 6 fases:
- voor fase 1: Koekoekstraat nr 1 tot en met 9: geen hinder op de rijbaan
- voor fase 2: hoek Kapelstraat/Koekoekstraat: beurtelings verkeer via bebording
- voor fase 3: Kapelstraat nr 6 tot en met 16A: geen hinder op de rijbaan
- fase 4: Kapelstraat nr 2 tot en met 6: beurtelings verkeer via bebording
- fase 5.1: Kapelstraat nr 1 tot en met 3: beurtelings verkeer via bebording
- fase 5.2: hoek Kapelstraat/Pulse pad: beurtlings verkeer via bebording
- fase 6: hoek Pulse Pad/Nijverheidsstraat: beurtelings verkeer via bebording
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009.
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968.
Er mag niet geraakt worden aan het wegdek. Er zijn 3 dwarsingen voorzien: in Kapelstraat, op kruispunt Kapelstraat/Koekoekstraat en in de Koekoekstraat. Dit moet allemaal met onderboring.
Ook de oprit in ingewassen kasseibestrating moet via onderboring.
Synergie gelanceerd zonder gevolg.
Meestal hanteren we een buffer van 3 werkdagen voor en na de werken. Eerder starten is hier geen optie gezien de WAK-route op 12 en 13 april.
BESLUIT
Artikel 1: Van 14 tot en met 25 april 2025 zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Koekoekstraat en Kapelstraat, zijnde:
Artikel 2: Tijdens fase 1 en 3 van de werken zal er geen hinder zijn op de rijbaan. De werken worden uitgevoerd in de berm.
Artikel 3: Tijdens fase 2, 4, en 5.1 van de werken zal in de Koekoekstraat en Kapelstraat ter hoogte van de werfzone beurtelings verkeer ingericht worden met:
Artikel 4: Tijdens fase 5.2 van de werken op de hoek van de Kapelstraat en de Pulse pad zal beurtelings verkeer ingericht worden:
Artikel 5: Tijdens fase 6 van de werken op de hoek van de Pulse pad en de Nijverheidsstraat zal beurtelings verkeer ingericht worden:
Artikel 6: Voor alle fases wordt een snelheidsbeperking van 30 km per uur ingevoerd worden met C43-borden.
Artikel 7: Aan het begin en het einde van de werfzone komt een afzethek met dagslapers met D1c-bord en D1d-bord, respectievelijk verplicht links en rechts aanhouden.
Artikel 8: De werfzone wordt zijdelings afgebakend met sergeanten voorzien van dagslapers.
Artikel 9: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf.
Artikel 10: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.
Artikel 11: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema met referentie 5000057489, opgesteld door betrokkene.
Artikel 12: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.
Artikel 13: Er mag niet geraakt worden aan het wegdek. De 3 dwarsingen en de oprit in ingewassen kasseibestrating moeten via onderboring uitgevoerd worden.
Artikel 14: Betrokkene bezorgt de bewoners van de Koekoekstraat en Kapelstraat uiterlijk op 10 april een brief met de nodige info aangaande de werken, de planning en de ermee gepaard gaande verkeershinder.
Artikel 15: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Artikel 16: De werken zullen aangekondigd worden via de meest geschikte kanalen.
Artikel 17: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout.
Artikel 18: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Team Uitvoering & Onderhoud
Wijkpost politie
Brandweer zone Kempen
Noodplanningsambtenaar
Kapitein brandweer
Team Informatie & Communicatie
Team Secretariaat