Terug College van burgemeester en schepenen

Mon 18/08/2025 - 12:30 Digitaal

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

Team Ruimte en Vergunningen

  • Artikel 1: Voorwaardelijk gunstig advies te geven met dossiernummer OMV_2024151558, ingediend door diende mevrouw Buck Lore en de heer Koenraad Van Rompay betreffende het bouwen van een woning en bijgebouw en het aanleggen van verhardingen gelegen. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie A nr. 470C.

     

    Artikel 2: De volgende voorwaarden op te leggen:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    • Indien voor het verwezenlijken van de vergunde werken een bronbemaling overeenkomstig VLAREM-rubrieken 53.2.1 a), rubriek 53.2.2.a) of rubriek 53.2.2.2.b) noodzakelijk is, dan zijn de werken pas uitvoerbaar na aktename van de melding voor de bronbemaling.
    • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.
    • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
    • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket;
    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45 – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.
    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
    • Het advies van Pidpa van 17 januari 2025, met ref. 204957 strikt na te leven;
    • De wadi dient voorzien te worden van een noodoverloop die op maaiveldniveau moet worden geplaatst zodat er geen versnelde afvoer is van overstromingswater. Dit dient gerealiseerd te worden d.m.v. een L-vormige noodoverloop op maaiveldniveau;
    • Een eventuele ophoging is enkel toegelaten ter hoogte van de gebouwen zelf en de noodzakelijke toegangen tot de gebouwen. De inname van de overstroombare oppervlakte van het bijgebouw dient gecompenseerd te worden door een afgraving van 18 cm (waterdiepteniveau middelgrote kans) op het perceel. Het vloerpeil van het bijgebouw dient opgetrokken te worden tot een minimum van 14,20 TAW.
    • Bij de plaatsing van een hemelwaterput, ondergrondse (mest)kelder, ondergrondse brandstoftank, verwarmingsketel, moet er op gelet worden dat er geen verontreinigd overstromingswater de put kan binnendringen. De aansluitingen op de riolering moeten worden voorzien van terugslagkleppen om schade ten gevolge van wateroverlast maximaal te voorkomen.

     

    Artikel 3: Niemand af te vaardigen naar de hoorzitting van de Provinciale omgevingsvergunningscommissie.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 14 augustus 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Yve Verbaeten wonende te Bremlaan 4 te 2280 Grobbendonk voor het bouwen van een carport, met als adres Bremlaan 4. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie C nr. 49A4.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een carport.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    • Indien voor het verwezenlijken van de vergunde werken een bronbemaling overeenkomstig VLAREM-rubrieken 53.2.1 a), rubriek 53.2.2.a) of rubriek 53.2.2.2.b) noodzakelijk is, dan zijn de werken pas uitvoerbaar na aktename van de melding voor de bronbemaling.
    • Het is verboden een bronbemaling uit te voeren zonder voorafgaandelijke toelating. Bronbemalingen worden gemeld in het kader van de Vlarem-wetgeving via het omgevingsloket. Het grondwater dat onttrokken wordt, moet zoveel mogelijk terug in de grond worden ingebracht buiten de onttrekkingszone via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Indien dit onmogelijk is, kan het water geloosd worden in de baangracht of een nabijgelegen beek. Debieten hoger dan 10 m³/uur mogen niet geloosd worden in openbare rioleringen tenzij hiervoor toelating wordt gegeven door Aquafin nv. De bouwheer is verantwoordelijk voor de berokkende schade aan o.m. aanpalende constructies ten gevolge van het verlagen van de grondwaterspiegel.
    • Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
    • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
    • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.
    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 14 augustus 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Louis Van Wellen namens MERCURIUS RESIDENTIAL NV met als contactadres Kambalastraat 14 – 2030 Antwerpen voor het een verkaveling voor kmo met wegenis met als adres Leopoldstraat 2,  Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nrs. 147E8 en 198Z.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: verkavelen van kmo met private wegenis.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden en lasten:

    -       De gemeenteraadbeslissing van 26 juni 2025 luidt als volgt:

    Artikel 1: Het tracé van de wegenis zoals aangegeven op het bijgevoegde plan wordt goedgekeurd. Het betreft:

    • Langs de kant van de Vorselaarse baan en aansluiting hoek Nijverheidsstaat: lot 51, 447.02 m²;

    • Langs de Nijverheidsstraat: lot 52, 124.72 m²;

    • Lot 50, 235.30 m² is nodig om een nieuw kruispunt tussen Nijverheidsstraat en aansluiting met Leopoldstraat mogelijk te maken.

    Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.

    Artikel 2: De gemeenteraad aanvaardt de aangeboden gratis grondafstand van voormelde loten aan de gemeente Grobbendonk.

    Artikel 3: De heraanleg van het kruispunt Nijverheidsstraat- Leopoldstraat/Bergstraat op lot 50 is volledig ten laste van de ontwikkelaar. De kmo-zone kan maar in gebruik worden genomen na de heraanleg.

    Artikel 4: In dit project wordt een afvoerstelsel voorzien waarop het vuilwater en hemelwater van verscheidene panden en bedrijfsunits is aangesloten. Overeenkomstig het advies van Fluvius blijft dit afvoerstelsel te allen tijde in privaat beheer. Als de privériolering niet correct en volledig volgens deze wettelijke bepalingen werd uitgevoerd, zelfs als dit niet expliciet door de stedenbouwkundige vergunning werd opgelegd, behoudt Fluvius zich het recht voor om dit perceel niet aan te sluiten op het openbaar rioleringsstelsel.

    Artikel 5: Over het terrein wordt een riolering diameter 400 mm aangevraagd in OMV2024143187 (RWA2 – RWA6), langs deze riolering ligt een erfdienstbaarheid van 5 m breed voor beheer van riolering. Deze erfdienstbaarheid voor riolering en afwatering is ten voordele van Fluvius Antwerpen over een breedte van 5m, zijnde 2,5m langs weerszijden van de as van de leiding diameter 400mm

    Artikel 6: Lasten

    Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden voor de aangegeven stroken (loten 51 en 52), vrij en onbelast en zonder kosten voor de gemeente, gratis af te staan aan de gemeente. De stroken grond die worden afgestaan zullen worden opgenomen in het openbaar domein.

    Artikel 7: Waarborg

    De wegenis- en rioleringswerken voor het gedeelte dat wordt overgedragen om opgenomen te worden in het openbaar domein, werden door aanvrager geraamd op € 53.975,84 euro (incl. BTW). Dit lijkt een onderschatting van de daadwerkelijke kosten. De te storten waarborg wordt derhalve begroot op 60 000 euro (incl. BTW).

    - De hierbij gevoegde en aangepaste verkavelingsvoorschriften ten strengste na te leven;

    - Het kruispunt Nijverheidstraat-Leopoldstraat/Bergstraat (lot 50) moet heraangelegd zijn alvorens de KMO activiteiten kunnen starten.

    - De voorwaarden en opmerkingen uit de adviezen worden opgelegd en nageleefd:

    - Fluvius dd.  13 juni 2025 (kenmerk 5000102561_AM)

    - Dienst Integraal Waterbeleid Provincie Antwerpen dd. 13 mei 2025 (kenmerk WAAD-2025-0881), in het bijzonder:

    - Er moet hergebruik worden voorzien voor de spoeling van alle toiletten, de aansluiting van een wasmachine en voor minstens 1 buitenkraan/dienstkraan (per woonentiteit/bedrijfsunit).

    - Er dient een open infiltratiesysteem (infiltratiekom/gracht/wadi/…) te worden aangelegd: voldoende groot, bij voorkeur zonder noodoverlaat en de bodem van de infiltratievoorziening mag niet lager dan 50 cm onder het maaiveld worden geplaatst.

    - De perceelsranden ter hoogte van het maaiveld moeten waterpasseerbaar worden aangelegd, waterdichte boord(steen)en zijn niet toegestaan.

    - Een eventuele ophoging is enkel toegelaten ter hoogte van de gebouwen zelf; het omliggende terrein mag in geen geval opgehoogd worden.

    - Verhardingen dienen op het huidige maaiveld aangelegd te worden.

    - De grond die vrijkomt bij het uitgraven van de funderingen, de hemelwaterput en de infiltratievoorziening dient te worden afgevoerd.

    - Er moet overstromingsvrij gebouwd worden (vloerpeil op minstens 13,15 m TAW).

    - Het is cruciaal om duurzaam om te gaan met de ruimte en alleen noodzakelijke verharding aan te leggen bij nieuwe projecten. De parkeerplaatsen die voorzien zijn in grasbetontegels dienen te worden uitgevoerd in waterpasserende klinkers. Grasbetontegels zijn minder geschikt om te gebruiken. Veelvuldig fricties en draaibewegingen op de parkeervakken leidt ertoe dat het gras zich niet voldoende kan ontwikkelen wat resulteert in een onestetische aanblik.

    - Indien er noodzakelijke verharding wordt aangelegd, dient deze maximaal waterdoorlatend te zijn en te voldoen aan de doelstelling van de GSV hemelwater om hemelwater maximaal ter plaatse te houden.

    -       Pidpa Drinkwater dd. 14 maart 2025 (kenmerk 205469) .

    -       IOED Land van Nete en Aa dd. 24 april 2025 (kenmerk 2025_057).

    -       Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel) dd.  8 april 2025 (kenmerk BWDP/2023-0174/003/01/GRJVA).

    -       Wyre dd.  19 maart 2025.

    -      De maatregelen, opgenomen in de archeologienota met ID 31519 (aktename 7 december 2024) moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma, geformuleerd in die archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.

    -       De percelen zullen moeten voldoen aan de gewestelijke hemelwaterverordening;

    - Alle gebruikte materialen (funderingen, beton, betonstraatstenen, ...) moeten voldoen aan de eisen van het standaardbestek 250, laatste versie. Bovendien moeten de materialen beschikken over de noodzakelijke keuringen, welke opgelegd zijn in het standaardbestek 250. Voorafgaand bezorgt de verkavelaar aan de dienst Ruimte & Vergunningen de technische fiches van de materialen waaruit de noodzakelijke keuringen (bv. Copro, ...) blijken.

    - Vervreemding van een kavel kan slechts nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is opgemaakt. Deze akte kan slechts worden opgemaakt na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat alle in de verkavelingsvergunning opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of dat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort in handen van de gemeenteontvanger of in zijn voordeel op onherroepelijke wijze door een bankinstelling is verleend.

    - De verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van iedere kavel moet aan het college worden medegedeeld door middel van uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn. Met verkoop worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts één kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt.

    -  de start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket;

    -  streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken;

    -  de verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45 – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

    - De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

    - Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 14 augustus 2025  en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan Louis Van Wellen namens MERCURIUS RESIDENTIAL NV met als contactadres Kambalastraat 14 – 2030 Antwerpen voor het verkavelen van 36 loten met nieuwe wegenis, met als adres Vorselaarse baan en Steenbergstraat. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nrs. 198Z, 199K3 en 211A.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: verkavelen van 36 loten met nieuwe wegenis.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden

    - De gemeenteraadsbeslissing van 26 juni 2025 luidt als volgt:

    Artikel 1: Het tracé van de weg zoals aangegeven op het bijgevoegde plan wordt goedgekeurd mits verbreding van de kasseistrook in de nieuwe weg ter ontsluiting van de kavels 5 tot 27 wordt verbreed van 1 m naar 2 m. Het betreft lot A, voor een oppervlakte van ca. 6367 m². Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.

    Artikel 2: De gemeenteraad aanvaardt de aangeboden gratis grondafstand aan de gemeente Grobbendonk.

    Artikel 3: Overeenkomstig het advies van Fluvius dient de leiding RWA17 – RWA1 vergroot te worden van D400 naar D500mm.

    Artikel 4: Lasten

    Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegenis, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast en zonder kosten voor de gemeente, voor wat betreft de aangegeven strook gratis af te staan aan de gemeente. De strook grond die wordt afgestaan zal worden opgenomen in het openbaar domein.

    Artikel 5: Waarborg

    De wegenis- en rioleringswerken werden door aanvrager geraamd op 1 022 891,15 euro (incl. BTW). De aanleg van kasseien werd hierin geraamd op €21.840,00. Na aftrek van de min-kosten kan aangenomen worden dat de raming met ca. €20.000 dient te worden verhoogd. Gezien de verdubbeling van het aantal kasseien wordt de te storten waarborg derhalve begroot op 1 042 891,15 euro.

    - De hierbij gevoegde en aangepaste verkavelingsvoorschriften ten strengste na te leven;

    - Voor het lot 36 wordt de bouwstrook gespiegeld zoals aangeduid op schets opgenomen in de bijgevoegde aangepaste verkavelingsvoorschriften.

    - De voorwaarden en opmerkingen uit de adviezen moeten strikt worden gevolgd:

    -  Fluvius dd.  13 juni 2025 (kenmerk 5000102555_AM).

    -  Dienst Integraal Waterbeleid Provincie Antwerpen dd. 19 mei 2025 (kenmerk WAAD-2025-0873), in het bijzonder:

    • Er moet hergebruik worden voorzien voor de spoeling van alle toiletten, de aansluiting van een wasmachine en voor minstens 1 buitenkraan/dienstkraan (per woonentiteit/bedrijfsunit).
    • Er dient een open infiltratiesysteem (infiltratiekom/gracht/wadi/…) te worden aangelegd: voldoende groot, bij voorkeur zonder noodoverlaat en de bodem van de infiltratievoorziening mag niet lager dan 50 cm onder het maaiveld worden geplaatst.
    • Het is cruciaal om duurzaam om te gaan met de ruimte en alleen noodzakelijke verharding aan te leggen bij nieuwe projecten.
    • Indien er noodzakelijke verharding wordt aangelegd, dient deze maximaal waterdoorlatend te zijn en te voldoen aan de doelstelling van de GSV hemelwater om hemelwater maximaal ter plaatse te houden.

    -  Pidpa Drinkwater dd. 23 april 2025 (kenmerk 205459)

    -  IOED Land van Nete en Aa dd. 22 april 2025 (kenmerk 2025_053).

    -  Brandweerzone Kempen - Hulpverleningszone 5 (Geel) dd.  15 april 2025 (BWDP/2025-0063/001/01/ZOLSL).

    -  Wyre dd.  13 maart 2025 (kenmerk 25185112).

    - De loten moeten voldoen aan de gewestelijke hemelwaterverordening;

    - De maatregelen, opgenomen in de archeologienota met ID 31517 (aktename 7 december 2024) moeten uitgevoerd worden overeenkomstig het programma, geformuleerd in die archeologienota, inclusief de opgelegde voorwaarden, en het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.

    - Alle gebruikte materialen (funderingen, beton, betonstraatstenen, ...) moeten voldoen aan de eisen van het standaardbestek 250, laatste versie. Bovendien moeten de materialen beschikken over de noodzakelijke keuringen, welke opgelegd zijn in het standaardbestek 250. Voorafgaand bezorgt de verkavelaar aan de dienst Ruimte & Vergunningen de technische fiches van de materialen waaruit de noodzakelijke keuringen (bv. Copro, ...) blijken.

    - Hoogteverschillen tussen de tuin van woning Vorselaarse baan 4 en nieuwe het openbaar domein dient ofwel in een glooiende helling van maximum 45° te worden uitgevoerd, waarbij het niveau van de tuin van woning Vorselaarse baan 4 over minimum 1m wordt aangehouden, ofwel dient een damwand te worden geplaatst overeenkomstig de schets gevoegd aan de bijgevoegde en aangepaste verkavelingsvoorschriften. Om het hoogteverschil voor het deel om de hoek weg te werken, wordt deze dan eventueel gedeeltelijk doorgetrokken richting Vorselaarse baan, met dien verstande dat de wand maar tot op een hoogte van 1 m mag uitsteken boven het nieuwe maaiveld De rest van het eventuele hoogteverschil dient onder helling worden aangelegd. Alle zichtbare delen van de damwand dienen te worden afgewerkt in rood-bruine baksteen in wild verband.

    - Vervreemding van een kavel kan slechts nadat de verkavelingsakte door de instrumenterende ambtenaar is opgemaakt. Deze akte kan slechts worden opgemaakt na overlegging van een attest van het college van burgemeester en schepenen waaruit blijkt dat alle in de verkavelingsvergunning opgelegde voorwaarden en lasten zijn uitgevoerd of dat voor de uitvoering van de lasten een afdoende financiële waarborg is gestort in handen van de gemeenteontvanger of in zijn voordeel op onherroepelijke wijze door een bankinstelling is verleend.

    - De verkoop of de verhuring voor meer dan negen jaar, of de vestiging van een erfpacht of opstalrecht van iedere kavel moet aan het college worden medegedeeld door middel van uittreksels uit de akten, die door de instrumenterende ambtenaar of de ontvanger van de registratie gewaarmerkt zijn. Met verkoop worden de nalatenschapsverdeling en de schenking gelijkgesteld met dien verstande dat slechts één kavel per deelgenoot of begunstigde in aanmerking komt.

    - De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket;

    - Streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken;

    - De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45 – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

    De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 25 (01/06/2025 - 30/06/2025) van BOUWBEDRIJF VANDERSMISSEN NV, Terbermenweg 64 te 3540 Herk-De-Stad voor de opdracht “Bijzonder bestek BS Klim-op Bouwel (kindercampus)” voor een bedrag van 301.939,46 euro excl. btw of 320.055,83 euro incl. 6% btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van 3.779.596,28 euro excl. btw of 4.006.431,79 euro incl. 6% btw.

    Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2210007/SA/0800/02 (actie/raming AC000222/MJP000350).
    Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan het team Financieel Management.
    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Financieel Management
    Team Ruimte & Vergunningen
    Cuypers en Q architecten
    Aannemer Vandersmissen
    Engenius bv - Projectmanager voor Gemeente Grobbendonk

  • De aanvraag tot vrijstelling van leegstandsheffing voor de leegstaande woning gelegen Pulse Steenweg 23 te 2280 Grobbendonk volgens kadaster gelegen afdeling 1 sectie A nr. 467C2, is ontvankelijk en gegrond.

    Het college van burgemeester en schepenen beslist dat de aangevraagde vrijstelling van de leegstandsheffing voor niet-vergunningsplichtige renovatiewerken door betrokkene op 22 juli 2025 kan verleend worden voor één jaar.

    Dit heeft tot gevolg dat er voor bovenvernoemd pand geen leegstandsheffing verschuldigd is voor het aanslagjaar 2025.

  • De aanvraag tot vrijstelling van leegstandsheffing voor de leegstaande woning gelegen Astridplein 6 te 2280 Grobbendonk volgens kadaster gelegen afdeling 1 sectie B nr. 314F, is ontvankelijk en gegrond.

    Het college van burgemeester en schepenen beslist dat de aangevraagde vrijstelling van de leegstandsheffing omwille van vreemde oorzaak in combinatie met het naastgelegen vastgesteld bouwkundig erfgoed door betrokkene op 6 augustus 2025 kan verleend worden voor één jaar.

    Dit heeft tot gevolg dat er voor bovenvernoemd pand geen leegstandsheffing verschuldigd is voor het aanslagjaar 2025.

  • De aanvraag tot vrijstelling van leegstandsheffing voor de leegstaande woning gelegen Herentalse Steenweg 19 te 2280 Grobbendonk volgens kadaster gelegen afdeling 1 sectie D Nr. 246 K 72, is ontvankelijk en gegrond.

    Het college van burgemeester en schepenen beslist dat de aangevraagde vrijstelling van de leegstandsheffing voor de belastingplichtige waarvan de handelingsbekwaamheid beperkt werd ingevolge een gerechtelijke beslissing door betrokkene op 6 augustus 2025 kan verleend worden voor één jaar.

    Dit heeft tot gevolg dat er voor bovenvernoemd pand geen leegstandsheffing verschuldigd is voor het aanslagjaar 2025.

  • Artikel 1: De aanvraag tot vrijstelling van leegstandsheffing door betrokkene d.d. 8 augustus 2025 voor de leegstaande woning gelegen Lierse steenweg 54 te 2280 Grobbendonk volgens kadaster gelegen afdeling 1 sectie C nr. 65N, is ontvankelijk en gegrond.

    Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen beslist dat de aangevraagde vrijstelling van de leegstandsheffing omwille van vreemde oorzaak in combinatie met het naastgelegen vastgesteld bouwkundig erfgoed door betrokkene op 8 augustus 2025 kan verleend worden voor één jaar. Dit heeft tot gevolg dat er voor bovenvernoemd pand geen leegstandsheffing verschuldigd is voor het aanslagjaar 2025.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Betrokkene
    Financieel directeur

  • De aanvraag tot vrijstelling van leegstandsheffing voor de leegstaande woning gelegen Bouwelse Steenweg 6 te 2280 Grobbendonk volgens kadaster gelegen afdeling 1 sectie D Nr. 247/02E, is ontvankelijk en gegrond.

    Het college van burgemeester en schepenen beslist dat de aangevraagde vrijstelling van de leegstandsheffing voor de belastingplichtige waarvan de belastingplichtige die in een erkende ouderenvoorziening verblijft, of voor een langdurig verblijf werd opgenomen in een psychiatrische instelling door betrokkene op 12 augustus 2025 kan verleend worden voor één jaar.

    Dit heeft tot gevolg dat er voor bovenvernoemd pand geen leegstandsheffing verschuldigd is voor het aanslagjaar 2025.

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van buurtfeest Schoolstraat van 6 september 2025 15.30 uur tot 23.30 uur in de tuin van Schoolstraat 33. 

    Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren. 

    Artikel 3: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven namelijk: 

    De organisator garandeert een vlotte doorgang voor de hulpdiensten en zorgt dat alle gebouwen bereikbaar blijven. Enkel obstakels die snel weg te nemen zijn (tafels, stoelen,…) mogen op de rijbaan worden opgesteld wanneer er minder van 4m vrije doorgang is.

    Artikel 4: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te leven zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 5: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

    Artikel 6: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.

    Artikel 7: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Noodplanning 

    Organisator 

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Kinderbal en Quiz Mariaschool dat aanvangt 28 februari 2026 13.00 uur en eindigt op 28 februari 2026 23.45 uur te Mariaschool.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement dat aanvangt 28 februari 2026 13.00 uur en eindigt op 28 februari 2026 23.45 uur tot maximaal 95 dB(A)L.

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;
    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
     
    Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:
    • De organisator respecteert de opgelegde maximale capaciteit van het terrein en/of de binnenlocatie. Hij neemt acties om op elk moment inzicht te hebben op het aantal aanwezigen.
    • De organisator voorziet voldoende afstand tussen de plaatsen waar kinderen kunnen komen en de luidsprekers.

    Artikel 7: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Vrije tijd
    Noodplanningsambtenaar
    Team Secretariaat
    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Zomerfeest Mariaschool dat aanvangt 21 juni 2026 13.00 uur en eindigt op 21 juni 2026 22.00 uur te Mariaschool.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement dat aanvangt 21 juni 2026 13.00 uur en eindigt op 21 juni 2026 22.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt. (dB(c) weging geldt enkel voor evenementen die buiten plaatsvinden)

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;
    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
    Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk: 
    • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
    • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.
    • De organisator voorziet een EHBO-koffer, de aanwezigheid van een medewerker met EBHO-kennis is vereist.
    • De organisator beperkt het geluidsniveau wanneer er kinderen aanwezig zijn op het evenement (max 90dB(A)). Hij voorziet voldoende afstand tussen de plaatsen waar kinderen kunnen komen en de luidsprekers.

    Artikel 7: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Vrije tijd
    Noodplanningsambtenaar
    Team Secretariaat
    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Schoolfeest GBS Klim-Op Grobbendonk dat aanvangt 7 juni 2026 13.00 uur en eindigt op 7 juni 2026 19.00 uur te GBS Klim-Op Grobbendonk.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement dat aanvangt 7 juni 2026 13.00 uur en eindigt op 7 juni 2026 19.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt. (dB(c) weging geldt enkel voor evenementen die buiten plaatsvinden)

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;
    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket. 
    Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:
    • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
    • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.ns de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
    • De organisator voorziet een EHBO-koffer, de aanwezigheid van een medewerker met EBHO-kennis is vereist.
    • De organisator beperkt het geluidsniveau wanneer er kinderen aanwezig zijn op het evenement (max 90dB(A)). Hij voorziet voldoende afstand tussen de plaatsen waar kinderen kunnen komen en de luidsprekers.

    Artikel 7: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Uitvoering & Onderhoud
    Team Vrije tijd
    Noodplanningsambtenaar
    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Schoolfeest 2026 - De Wijngaard dat aanvangt 6 juni 2026 10.00 uur en eindigt op 6 juni 2026 21.00 uur te Basisschool De Wijngaard.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement dat aanvangt 6 juni 2026 10.00 uur en eindigt op 6 juni 2026 21.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt. (dB(c) weging geldt enkel voor evenementen die buiten plaatsvinden)

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;
    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket. 
    Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:
    • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
    • De organisator voorziet een EHBO-koffer, de aanwezigheid van een medewerker met EBHO-kennis is vereist.

    Artikel 7: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Vrije tijd
    Noodplanningsambtenaar
    Betrokkene

Team Mens

  • Ambtshalve schrapping - goedkeuring

    Artikel 1: Ambtshalve afvoering van betrokkenen van het adres Netestraat 1 D000, 2280 Grobbendonk, op datum van deze beslissing.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Politiezone Neteland: wijkpost Grobbendonk

    Betrokkene

Team Financieel Management

Onderwijs

  • Artikel 1: Betrokkene, Kapelstraat 18, 2242 Pulderbos, neemt 12/24 lestijden loopbaanonderbreking medische bijstand in de gemeentelijke basisschool Klim-op Bouwel voor de periode van 1 september 2025 t.e.m. 28 februari 2026.

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Klim-op Bouwel


Publicaties