Terug
Gepubliceerd op 05/08/2022

Besluit  College van burgemeester en schepenen

ma 27/06/2022 - 13:30

Parochiefeesten Bouwel - VZW Het Zevende Gebod - 16, 17 en 18 september 2022 - goedkeuring

Aanwezig: Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Brent Wouters, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Philippe Broechoven, algemeen directeur waarnemend
Verontschuldigd: Daan Ceulemans, algemeen directeur

HET COLLEGE

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

1. Evenement

(toelating)

Op 14 april 2022 kreeg team Vrije tijd de aanvraag van VZW Het Zevende Gebod om Parochiefeesten Bouwel  te mogen organiseren op 16, 17 en 18 september 2022. 

Er wordt geen geluidsafwijking aangevraagd. 

Er worden alcoholische dranken geschonken maar geen sterke dranken

2. Tijdelijk verkeersreglement

Er worden volgende verkeersmaatregelen gevraagd: 

op vrijdag 16 september: afsluiten en parkeerverbod: Dorp vanaf kruispunt Ter Duinen tot kruispunt met Nieuwbaan van 18.30 uur tot 23.30 uur.

- op zondag 18 september van 06.00 uur tot 19.00 uur afsluiten en parkeerverbod De Wip, Berdenweg, Dorp (van Liersesteenweg tot Nieuwbaan), Nieuwbaan (van Dorp tot Kastanjelaan), Kastanjelaan, Kerkepad en Ter Duinen (Dorp tot Kastanjelaan).

Bosschaert De Bouwellaan kan via Ter Duinen ontsluiten.

- Bijkomend parkeerverbod in de Kasteeldreef op zondag.

- De organisator vraagt uitdrukkelijk om het parkeerverbod voor zondag reeds te plaatsen op 16 september.

3. Vergunningen

(milieu, drank, geluid, …)

De organisator dient rekening te houden met het Vlaams Reglement betreffende de Milieuvergunning en Afvalpreventie. Vanaf 1 januari 2020 is het gebruik van wegwerpbekers of -verpakkingen voor dranken verboden op evenementen. Enkel als de eventorganisator ze voor meer dan 90 % inzamelt en laat recycleren, zijn ze nog toegestaan. Vanaf 1 januari 2022 wordt deze grens opgetrokken naar 95 %.

4. Logistieke ondersteuning

5. Verzekeringen

De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.

6. Personeelsinzet

Juridisch kader

1. Tijdelijk verkeersreglement

Algemeen reglement en de wetten op de politie van het wegverkeer.

Wet van 12 december 2006 – wet tot wijziging van de nieuwe gemeentewet, waardoor het college bevoegd is voor de tijdelijke verkeersreglementen.

Gemeentelijk aanvullend verkeersreglement, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 16 februari 1999 en goedgekeurd door de staatssecretaris voor veiligheid bij ministerieel besluit van 27 april 1999 en haar latere goedgekeurde aanvullingen.

Ministerieel besluit van 9 april 2021, waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeersborden worden bepaald.

Provinciale omzendbrief van 8 september 1970 aangaande tijdelijke verkeersverordeningen waarbij de voertuigen van de hulpdiensten, zoals zieken-, brandweer- en politievoertuigen, alsmede de voertuigen van dringend opgeroepen geneesheren steeds doorgang dienen te hebben bij een verkeersverbod voor alle voertuigen in straten of gedeelten van straten.

2. Vergunningen

Politiecodex zone Neteland – versie met alle wijzigingen tot en met 6 juli 2020.

Vlarema wijziging 7, goedgekeurd door de Vlaamse Regering op 22 maart 2019. 

Adviezen

Noodplanning:

Vanuit noodplanning kan een gunstig advies worden verleend, onder volgende voorwaarden:

- de organisator moet zich houden aan het politiereglement houdende maatregelen tot het voorkomen en bestrijden van brand in publiek toegankelijke lokalen en tijdens publiek toegankelijke evenementen;

- de organisator moet zich houden aan de richtlijnen brandveiligheid vermeld in de veiligheidsfiche voor eetkraampjes en foodtrucks. In elk eetkraampje of foodtruck moet een veiligheidsregister aanwezig zijn.

Bijkomende motivering

In De Wip mag wel een parkeerverbod ingericht worden. De straat en kruispunt met Ter Duinen moeten open blijven.

BESLUIT

Artikel 1: Toestemming te geven aan VZW Het Zevende Gebod om Parochiefeesten Bouwel  te mogen organiseren op 16, 17 en 18 september 2022.

Artikel 2: De organisator de opdracht te geven de richtlijnen vanuit noodplanning na te leven.

Artikel 3: De verantwoordelijkheid en lasten voor het afsluiten van een evenementenverzekering liggen bij de organisator zelf.
Artikel 4: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken (en sterke dranken) en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en (geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar). De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes).
Artikel 5: Op vrijdagavond 16 september 2022 van 18.30u tot 23.30u zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de straat Dorp, zijnde:

- in deze straat zal een parkeerverbod ingericht worden en de straat zal afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer tussen de kruispunten met Ter Duinen en Nieuwbaan.

Artikel 6: Op zondag 18 september 2022 van 06.00u tot 19.00u zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Nieuwbaan, Kastanjelaan, Kerkepad, Ter Duinen, Dorp, Berdenweg en De Wip, zijnde:

- in deze straten zal een parkeerverbod ingericht worden en de straten zullen afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer
- in De Wip wordt enkel een parkeerverbod ingericht, de straat blijft toegankelijk voor het verkeer.

Artikel 7: Artikel 5 en 6 gelden niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

Artikel 8: Op zondag 18 september 2022 van 06.00u tot 19.00u zal een parkeerverbod ingericht worden in de Kasteeldreef.

Artikel 9: De vereiste signalisatie zal geplaatst worden volgens het bijgevoegde plan.

Artikel 10: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

Team Ruimte & Vergunningen

Team Uitvoering & Onderhoud

Team Vrije tijd

Team Financieel management

Team Informatie & Communicatie

Team HRM & Secretariaat

Wijkpost politie

Brandweer zone Kempen

Kapitein brandweer

Noodplanning

Organisator