Terug
Gepubliceerd op 29/01/2024

Besluit  Gemeenteraad

di 23/01/2024 - 19:30

Mobiliteitsstudie Middenkempen - stuurgroep 24 november 2023 - verslag - kennisname

Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Brent Wouters, derde schepen
Philip Ardies, raadslid

DE GEMEENTERAAD

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

De provincie Antwerpen heeft samen met de steden Geel en Herentals en de gemeenten Grobbendonk, Kasterlee, Lille, Olen, Ranst, Vorselaar en Zandhoven een bovenlokale mobiliteitsvisie uitgewerkt voor de Middenkempen. De Middenkempen is in deze studie afgebakend door de E34 in het noordwesten, de N19-N19g in het oosten en de E313 in het zuidwesten. Ook de bovenlokale mobiliteitsactoren zijn betrokken in het studieproces: de Vlaamse overheid (Afdeling Beleid Mobiliteit, het Agentschap Wegen en Verkeer, De Lijn, De Vlaamse Waterweg en departement Omgeving), Infrabel en NMBS. 

De gezamenlijke visie en het actieplan worden vertaald naar concrete acties op het terrein. De provincie Antwerpen neemt hierbij een coördinerende rol op zich.

De partners richtten een stuurgroep op om de samenwerking op te volgen. Deze stuurgroep ging door op 16 oktober 2019. In bijlage gaat het verslag, de presentatie en de projectfiches. 

Volgende opmerkingen werden via mail en tijdens deze stuurgroep meegegeven:

 

Financiën

  • Wat zal de kostenverdeling zijn (signalisatie, communicatie, ANPR)?
  • De budgetten voor het volgende boekingsjaar zijn reeds vastgelegd (vastlegging ten laatste op 1/11/2023): hoe wordt daarmee omgegaan?
  • Wordt de planning door de provincie mee gestuurd zodat dit consistent kan gebeuren tussen de grensgemeenten? Antwoord provincie: In Middenkempen zitten we met 3 noord-zuidverbindingen. Het is belangrijk dat we deze 3 assen samen aanpakken op eenzelfde moment. Dus planning is een belangrijke tussenstap. De gemeente kan ook eerst een verkeersonderzoek doen alvorens te investeren in ANPR. Hiervoor kan men beroep doen op de provinciale raamovereenkomst.

Communicatie

  • Wie neemt hiervoor het initiatief? Is dit steeds de provincie als trekker? Antwoord provincie: De provincie zal hier trekker zijn.
  • Is er al een communicatieplan voorhanden? Antwoord provincie: Dit wordt opgemaakt, maar pas als er engagement is vanuit de betrokken gemeenten van Middenkempen. De provincie zal een bestek voor communicatie in de markt zetten.
  • Hoe worden handelaars, bedrijven en ondernemers geïnformeerd? Bereikbaarheidsfiches en infomomenten zijn opgenomen als communicatiemiddel in het presentatievoorstel.
  • Wordt er nog communicatie voorzien? Wordt er via VOKA en Unizo mee gecommuniceerd?
  • Wordt er een stakeholderlijst opgemaakt van het grondgebied van de gemeente (inclusief Bouwel)?
  • Wat is de communicatie naar de weggebruikers?
  • Komt er een communicatietoolkit voor gemeenten?
  • Hoe worden buitenlandse chauffeurs geïnformeerd? (excl. signalisatie) Wij zien namelijk dat vooral zij zondigen tegen ons huidige tonnageverbod.
  • Wordt de aanpassing van de GPS-systemen/ Waze mee opgenomen in de communicatie?
 

Lokaal bestemmingsverkeer

  • Hoe wordt ervoor gezorgd dat lokaal zwaar vervoer en landbouwverkeer tussen Bouwel en Grobbendonk mogelijk blijft? En tussen Bouwel en Pulle? Dit zonder te moeten omrijden via N13 en de lokale KMO-route Herentalsebaan of de N13 en N14? Antwoord provincie: Er kan worden gewerkt met een onderbord ‘uitgezonderd landbouwverkeer’. Op die wijze is landbouwverkeer steeds toegestaan.
  • Ons voorstel: whitelist opmaken en dit iedere 6 maanden evalueren in samenspraak met de provincie (1) of de zone tonnagebeperking breder trekken tot de N14 als grenspunt. Zo zorgen we ervoor dat lokaal bestemmingsverkeer tussen de dorpskernen mogelijk blijft (2). Antwoord provincie: Advies om de zones zo klein mogelijk te houden in functie van handhaving (1 politiezone en 1 parket). De zone Zandhoven behoort tot een andere politiezone en parket en vermoeilijkt de handhaving en sanctionering. Dus de provincie verkiest om te werken met een whitelist. Het idee van de gemeente om al een oplijsting te maken van lokale handelaars met zwaar vervoer in Bouwel, Pulle en Pulderbos wordt gevolgd.
  • Met Neteland bekijken of we naar eenzelfde tonnagebeperking kunnen gaan.
Financiële gevolgen/visum

Meerjarenplan 2020-2025.

BD000002 We onderhouden en maken netwerken klaar voor de toekomst en dragen zo bij tot een veilige, vlotte en duurzame leefomgeving.

AP000011 We zetten in op alternatieve, slimme en vlotte verkeersstromen.

AC000315 We werken samen met partners aan de uitvoering van het actieplan mobiliteitsstudie Middenkempen.

BESLUIT

Artikel 1: Kennisname van het verslag van de stuurgroep Mobiliteitsstudie Middenkempen van 24 november 2023.  

Artikel 2: Volgende bezorgdheden en opmerkingen werden door het lokaal bestuur meegegeven:

Financiën
  • Wat zal de kostenverdeling zijn (signalisatie, communicatie, ANPR)?
  • De budgetten voor het volgende boekingsjaar zijn reeds vastgelegd (vastlegging ten laatste op 1/11/2023): hoe wordt daarmee omgegaan?
  • Wordt de planning door de provincie mee gestuurd zodat dit consistent kan gebeuren tussen de grensgemeenten? Antwoord provincie: In Middenkempen zitten we met 3 noord-zuidverbindingen. Het is belangrijk dat we deze 3 assen samen aanpakken op eenzelfde moment. Dus planning is een belangrijke tussenstap. De gemeente kan ook eerst een verkeersonderzoek doen alvorens te investeren in ANPR. Hiervoor kan men beroep doen op de provinciale raamovereenkomst.

Communicatie
  • Wie neemt hiervoor het initiatief? Is dit steeds de provincie als trekker? Antwoord provincie: De provincie zal hier trekker zijn.
  • Is er al een communicatieplan voorhanden? Antwoord provincie: Dit wordt opgemaakt, maar pas als er engagement is vanuit de betrokken gemeenten van Middenkempen. De provincie zal een bestek voor communicatie in de markt zetten.
  • Hoe worden handelaars, bedrijven en ondernemers geïnformeerd? Bereikbaarheidsfiches en infomomenten zijn opgenomen als communicatiemiddel in het presentatievoorstel.
  • Wordt er nog communicatie voorzien? Wordt er via VOKA en Unizo mee gecommuniceerd?
  • Wordt er een stakeholderlijst opgemaakt van het grondgebied van de gemeente (inclusief Bouwel)?
  • Wat is de communicatie naar de weggebruikers?
  • Komt er een communicatietoolkit voor gemeenten?
  • Hoe worden buitenlandse chauffeurs geïnformeerd? (excl. signalisatie) Wij zien namelijk dat vooral zij zondigen tegen ons huidige tonnageverbod.
  • Wordt de aanpassing van de GPS-systemen/ Waze mee opgenomen in de communicatie?
 

Lokaal bestemmingsverkeer

  • Hoe wordt ervoor gezorgd dat lokaal zwaar vervoer en landbouwverkeer tussen Bouwel en Grobbendonk mogelijk blijft? En tussen Bouwel en Pulle? Dit zonder te moeten omrijden via N13 en de lokale KMO-route Herentalsebaan of de N13 en N14? Antwoord provincie: Er kan worden gewerkt met een onderbord ‘uitgezonderd landbouwverkeer’. Op die wijze is landbouwverkeer steeds toegestaan.
  • Ons voorstel: whitelist opmaken en dit iedere 6 maanden evalueren in samenspraak met de provincie (1) of de zone tonnagebeperking breder trekken tot de N14 als grenspunt. Zo zorgen we ervoor dat lokaal bestemmingsverkeer tussen de dorpskernen mogelijk blijft (2). Antwoord provincie: Advies om de zones zo klein mogelijk te houden in functie van handhaving (1 politiezone en 1 parket). De zone Zandhoven behoort tot een andere politiezone en parket en vermoeilijkt de handhaving en sanctionering. Dus de provincie verkiest om te werken met een whitelist. Het idee van de gemeente om al een oplijsting te maken van lokale handelaars met zwaar vervoer in Bouwel, Pulle en Pulderbos wordt gevolgd.
  • Met Neteland bekijken of we naar eenzelfde tonnagebeperking kunnen gaan.