Terug
Gepubliceerd op 29/01/2024

Besluit  Gemeenteraad

di 23/01/2024 - 19:30

Protocol Vlaams Handhavingsplatform - goedkeuring

Aanwezig: Peggy Goormans, voorzitter
Marianne Verhaert, burgemeester
Eric Van Meensel, Johan Verhaegen, Greet Van de Peer, Martine Taelman, schepenen
Ulrik Anthonis, Els Beullens, Lut Cateau, Fatima De Smedt, Carine Geyselings, Natalie Moens, Gino Van der Elst, Ivan Verbeeck, Guy Echelpoels, Bart Wagemans, Johan Struyfs, Elina Liesenborghs, Koen De Vries, raadsleden
Daan Ceulemans, algemeen directeur
Verontschuldigd: Brent Wouters, derde schepen
Philip Ardies, raadslid

DE GEMEENTERAAD

MOTIVERING

Relevante voorgeschiedenis, feiten en context

Het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving, goedgekeurd door het Vlaams Parlement, heeft enerzijds tot doel alle Vlaamse handhaving (onroerend erfgoed, milieu, ruimtelijke ordening …) te stroomlijnen en anderzijds om de Vlaamse handhaving te digitaliseren en informatiedeling toe te laten. Met het oog hierop heeft de Vlaamse Regering het Vlaams Handhavingsplatform geïnitieerd, een eerste concrete uitvoering van het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving. 

Gemeenten worden, als Vlaamse entiteit, door de toepassing van het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving geacht zich aan te sluiten op het Vlaams Handhavingsplatform.

Het Vlaams Handhavingsplatform heeft tot doel om alle informatie rond handhaving gecentraliseerd, uniform, real-time en beveiligd ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties. Dit laat alle betrokken actoren toe om rekening te houden met eerder opgestarte procedures en opgelegde sancties én om efficiënter te handhaven. 

Voor het decreet Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening en het decreet Algemene Bepalingen Milieu wordt de verplichting van kracht op 25 maart 2024.

Omdat er persoonsgegevens gedeeld worden tussen het agentschap en de gemeente, is het afsluiten van een protocol noodzakelijk zodat de gegevensdeling correct en veilig kan gebeuren. Zowel het Agentschap Justitie en Handhaving als de gemeente wisselen de persoonsgegevens uit in de hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijke.

Het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving, goedgekeurd door het Vlaams Parlement, heeft enerzijds tot doel alle Vlaamse handhaving (onroerend Erfgoed, milieu, ruimtelijke ordening …) te stroomlijnen en anderzijds om de Vlaamse handhaving te digitaliseren en informatiedeling toe te laten. Met het oog hierop heeft de Vlaamse regering het Vlaams Handhavingsplatform geïnitieerd, een eerste concrete uitvoering van het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving. 

Gemeenten worden, als Vlaamse entiteit, door de toepassing van het Kaderdecreet Vlaamse Handhaving geacht zich aan te sluiten op het Vlaams Handhavingsplatform.

Juridisch kader

Artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.

Artikel 20 van de wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

Artikel 16 §1, AVG-decreet.

De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009.

Het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.

Artikel 16.1.1 van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.

Artikelen 37 en 38 van het Kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli 2023.

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40.

Adviezen

De consulent informatieveiligheid, Data Protection Officer, analyseerde het protocol en oordeelde dat het protocol voldoet aan alle eisen zoals gesteld in artikel 8 §1 van het e-govdecreet. Het protocol voorziet in een set van degelijke afspraken waarbinnen een veilige en correcte gegevensdeling kan gebeuren. Het protocol kreeg op basis van deze analyse een positief advies. 

In het kader van de transparantieverplichting die de AVG oplegt aan de verwerkingsverantwoordelijken, is het noodzakelijk dat het protocol vermeld wordt op de website van de gemeente zodat burgers geïnformeerd worden.

De verwerking dient ook te worden opgenomen in het register van verwerkingsactiviteiten.

Bijkomende motivering

Het Vlaams Handhavingsplatform heeft tot doel om alle informatie rond handhaving gecentraliseerd, uniform, real-time en beveiligd ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties. 

Het gebruik van het Vlaams Handhavingsplatform brengt een aantal belangrijke voordelen mee:

  • Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie komen real-time in het Vlaams Handhavingsplatform terecht, meteen bij de juiste personen. 
  • Verbalisanten zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie een sanctie oplegt naar aanleiding van hun PV’s en verslagen van vaststelling, en blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt. Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de boetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren. Burgers zullen hun PV bijvoorbeeld kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse overheid. Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket.  
  • Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur.

Dit laat alle betrokken actoren toe om rekening te houden met eerder opgestarte procedures en opgelegde sancties én om efficiënter te handhaven. 

Voor het decreet Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening en het decreet Algemene Bepalingen Milieu wordt de verplichting van kracht op 25 maart 2024.

Omdat er persoonsgegevens gedeeld worden tussen het agentschap en de gemeente, is het afsluiten van een protocol noodzakelijk zodat de gegevensdeling correct en veilig kan gebeuren. Zowel het Agentschap Justitie en Handhaving als de gemeente wisselen de persoonsgegevens uit in de hoedanigheid van verwerkingsverantwoordelijke. 

Aangezien de gemeente Grobbendonk voor handhaving ook beroep doet op IOK dient zij – zolang IOK geen eigen toegang tot het rijksregister heeft - ook het addendum bij het protocol goed te keuren. 

BESLUIT

Goedgekeurd met 17 stemmen voor (8 GIB, 3 N-VA, 2 CD&V, 1 De Lokale Lijst, Carine Geyselings, Natalie Moens en Johan Verbeeck), 1 onthouding (Vlaams Belang) en 1 stem tegen (Ivan Verbeeck).

 

Artikel 1: Goedkeuring van het protocol en bijhorend addendum ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform, zoals opgenomen in bijlagen.

Artikel 2: De voorzitter en algemeen directeur worden gemachtigd om het protocol en bijhorende addendum namens de gemeente Grobbendonk te ondertekenen.

Artikel 3: Het ondertekende protocol en addendum wordt via e-mail bezorgd aan het Agentschap voor Justitie en Handhaving via vhp.support@vlaanderen.be en aan IOK via Juridische.Dienst@iok.be.

Artikel 4: In het kader van de transparantieverplichting die de AVG oplegt aan de verwerkingsverantwoordelijken, zal het protocol en addendum vermeld worden op de website van de gemeente zodat burgers geïnformeerd worden.

Artikel 5: De verwerking dient ook te worden opgenomen in het register van verwerkingsactiviteiten.