Terug College van burgemeester en schepenen

Mon 30/06/2025 - 15:30 Digitaal

C-punt

Team Informatie en Communicatie

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

  • Artikel 1: Kennisname van de stand van zaken van de projectvereniging Neteland.

    Artikel 2: Bespreking van de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het overzicht van de evenementen in Flowlab.

  • Artikel 1: Kennisname van het verslag van de vergadering van het beheerscomité van 10 juni 2025 van GiD PBW.

  • Kennisname van de notulen van het MAT van 2 juni 2025.

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen van gemeente Grobbendonk gaat akkoord met de samenwerking met de gemeenten Grobbendonk, Heist-op-den-Berg, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Lier, Nijlen, Olen, Vorselaar en Westerlo, onder de werktitel ‘projectvereniging Zuiderkempen’.

    Artikel 2: Het college van burgemeester en schepenen van gemeente Grobbendonk gaat akkoord om voor die samenwerking de bestaande projectvereniging Kempens Karakter te benutten en die juridische structuur om te vormen tot de projectvereniging Zuiderkempen.

    Artikel 3: Het college van burgemeester en schepenen van gemeente Grobbendonk gaat akkoord om met projectvereniging Zuiderkempen samen te werken rond cultureel erfgoed met de gemeenten Grobbendonk, Heist-op-den-Berg, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Lier, Nijlen, Olen, Vorselaar en Westerlo en om hiervoor met de projectvereniging een afwijking op het regiodecreet aan te vragen voor de cultureel erfgoedcel. Deze afwijkingsvraag wordt bekrachtigd op de gemeenteraad van september.

    Artikel 4: Het college van burgemeester en schepenen van gemeente Grobbendonk gaat akkoord om als groep 0,5 euro per inwoner te voorzien voor de cultureel erfgoedcel van projectvereniging Zuiderkempen.

    Artikel 5: Het college van burgemeester en schepenen van gemeente Grobbendonk gaat akkoord om vanuit projectvereniging Zuiderkempen regioconform samen te werken rond bovenlokale cultuur met de gemeenten Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Olen, Vorselaar en Westerlo.

    Artikel 6: Het college van burgemeester en schepenen van gemeente Grobbendonk gaat akkoord dat de gemeenten die aan de bovenlokale cultuurwerking deelnemen samen 0,68€ per inwoner voorzien voor de bovenlokale cultuurwerking van projectvereniging Zuiderkempen.

    Artikel 7: Het college van burgemeester en schepenen van gemeente Grobbendonk gaat akkoord om vanuit projectvereniging Zuiderkempen regioconform samen te werken rond onroerend erfgoed:

    • voor de IOED Zuiderkempen Oost met de gemeenten Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Herselt, Hulshout, Olen, Vorselaar en Westerlo
    • voor de IOED Zuiderkempen West met de gemeenten Heist-op-den-Berg, Lier en Nijlen.

    Artikel 7: Het college van burgemeester en schepenen van gemeente Grobbendonk gaat akkoord om als groep 1,06 euro per inwoner te voorzien voor de IOED’s van projectvereniging Zuiderkempen.

    Artikel 8: Het college van burgemeester en schepenen van gemeente Grobbendonk geeft aan de huidige coördinatoren van Kempens Karakter, Neteland en de Merode de opdracht om de inhoudelijke en participatieve beleidsplannen op te maken en tijdig voor te leggen aan de gemeenteraden.

Team Ruimte en Vergunningen

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 23 juni 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan mevrouw Anne Van Riet wonende te Dobbelhoefweg 2 te 2280 Grobbendonk voor het bouwen van een zwembad en het uitvoeren van een tijdelijke bronbemaling, met als adres Dobbelhoefweg 2, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 131T. met inrichtingsnummer 20250218-0057.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het bouwen van een zwembad

    Van volgende rubriek wordt akte genomen:

    -       Rubriek 53.2.2°a): het uitvoeren van een tijdelijke bronbemaling met een max. totaal debiet van 3342 m³ gedurende een max. periode van 30 dagen - klasse 3 (nieuw).

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden stedenbouwkundige handelingen:

    • De start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket.
    • De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.
    • Het advies van Fluvius van 25 april 2025 ten strengste na te leven. Voorwaarden:

    De overloop van een buitenzwembad wordt op de hemelwaterafvoer aangesloten of wordt geïnfiltreerd in de tuin (de hoeveelheid chemicaliën is verwaarloosbaar). De spoeling van de filters en alle lozingen van een zwembad moeten op de vuilwaterleiding aansluiten. Bij een volledige lediging van het zwembad naar grachtenstelsel dienen de nodige maatregelen getroffen te worden om aan de geldende milieunormen te voldoen, onder meer: de lozing moet verspreid worden over een aantal dagen. De behandeling met chloor moet 14 dagen op voorhand stilgelegd worden. Het lozen mag pas gebeuren als het chloor volledig uitgewerkt is.

    • Het hemelwater, voortkomende van de niet-waterdoorlatende verhardingen, dient te infiltreren op eigen terrein in de naastliggende graszone en aanplanting.
    • Het is verboden zonder toelating van de burgemeester enig deel van het openbaar domein in te nemen of te belemmeren door er materialen, steigers of om het even welke andere voorwerpen achter te laten. Het is tevens verboden voorwerpen op het openbaar domein te werpen, te plaatsen of achter te laten, die door hun val of andere wijze kunnen schaden.
    • De verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45u – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

     

    Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

    Algemene voorwaarden:

    • Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften

    • Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder

    • Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht

    • Hoofdstuk 4.7 – Beheersing van asbest

    • Hoofdstuk 4.8 – verwijdering van PCB’s en PCT’s

    • Hoofdstuk 4.9 – Energieplanning en energieaudits

    • Hoofdstuk 4.10 – Emissies van broeikasgassen

     

    Sectorale voorwaarden:

    • Hoofdstuk 5.53 – Winning van grondwater

    Bijzondere milieuvoorwaarden:

    • De exploitant dient de start- en einddatum van de bemaling te melden via het omgevingsloket (verstuur een bericht).
    • Lozing op de riolering kan enkel uitgevoerd worden mits toelating van Aquafin nv vanaf een debiet van 10 m³/uur.
    • Er dient een werkende geijkte debietmeter gebruikt te worden waarop steeds het opgepompte debiet kan afgelezen worden. Het type, merk en de serienummer van de debietmeter moet overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.
    • De meterstanden van de bronbemaling dienen dagelijks genoteerd te worden in een logboek dat beschikbaar is op de werf.
    • Bij eventuele overlast dient de exploitant de vergunningverlenende overheid onmiddellijk in kennis te stellen.
    • De bemalingstermijn moet zo kort mogelijk gehouden worden.
    • De lozing van het opgepompte water dient in eerste instantie geloosd te worden in oppervlaktewater (grachten) indien aanwezig of dient gereïnfiltreerd te worden, dit dient opgevolgd te worden door de aanvrager.
    • Er dient geëvalueerd te worden of de kwaliteit van het opgepompte water voldoet aan de Vlarem normen. Bovendien mogen bodemverontreinigingen in geen geval vrijkomen als gevolg van de bemaling.
    • De aandrijving van het pompstation mag niet gebeuren door middel van een verbrandingsmotor.
    • Het opgepompte grondwater dient door middel van een zandvanger behandeld te worden vooraleer het mag worden geloosd op de openbare riolering
    • De lozing van bemalingswater dient rechtstreeks te gebeuren in de infiltratiezone of bij overstort in de openbare riolering (rioolkolk of aansluitpunt). Onrechtstreekse afstroom over de openbare weg is bijgevolg niet toegestaan.
    • De bemaling moet worden stopgezet zodra de ondergrondse constructie geplaatst is en er geen opdrijfrisico voor de constructie meer is.

    De vergunning is afhankelijk van de strike naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Het college van burgemeester en schepenen neemt kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar van 24 juni 2025 en gaat akkoord met de inhoudelijke beoordeling ervan. De motivatie, opgemaakt door de gemeentelijke omgevingsambtenaar, wordt overgenomen.

    Het college van burgemeester en schepenen levert de vergunning af aan AK Grobbendonk BV, gevestigd te Leestsesteenweg 136 te 2800 Mechelen en Carrefour Belgium NV gevestigd te Da Vincilaan 3/3 te 1930 Zaventem voor het regulariseren van bestaande reclamepanelen, het plaatsen van nieuwe reclamepanelen aan de gevel, het schilderen van de gevel en het exploiteren van een supermarkt, met als adres Leopoldstraat 2, 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie B nr. 147E8. met inrichtingsnummer 20241008-0089.

    De volgende stedenbouwkundige handelingen worden vergund: het regulariseren van bestaande reclamepanelen, het plaatsen van nieuwe reclamepanelen aan de gevel, het schilderen van de gevel en het exploiteren van een supermarkt.

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende stedenbouwkundige voorwaarden:

    - de start en beëindiging van de werken dienen verplicht ingegeven te worden in het omgevingsloket;

    - streng verbod gelijk welke bouwmaterialen op de openbare weg te lossen, te laden of te verwerken;

    - de verkeersveiligheid in de schoolomgeving is voor ons topprioriteit. Om deze reden ondertekende Grobbendonk het Charter Werftransport (i.s.m. Bouwunie, Confederatie Bouw en FEMA). Dit charter stelt dat er geen werftransport mag gebeuren in de schoolomgeving tijdens de begin- en einduren van de scholen. (elke schooldag van 8.15u tot 8.45u en van 15.30u tot 16.15u m.u.v. woensdag 11.45u – 12.15u en vrijdag van 14.45 – 16.15u). Gelieve ook eventuele leveranciers en onderaannemers hiervan te verwittigen.

    Van volgende rubrieken wordt akte genomen:

    -       rubriek 16.3.2°a): koelinstallaties en warmtepompen met een gezamenlijk vermogen van 142 kW - klasse 3 (nieuw);

    -       rubriek 45.4.d): een verkooppunt van producten van dierlijke oorsprong - klasse 3 (nieuw);

    -       rubriek 45.4.e)1°: opslag van producten van dierlijke oorsprong - max. 1 ton - klasse 3 (nieuw).

    De aanvraag resulteert in volgende geactualiseerde vergunningssituatie op het vlak van de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

       - rubriek 16.3.2°a): koelinstallaties en warmtepompen met een gezamenlijk vermogen van  142 kW - klasse 3 (nieuw);

          - rubriek 45.4.d): een verkooppunt van producten van dierlijke oorsprong - klasse 3 (nieuw);

             - rubriek 45.4.e)1°: opslag van producten van dierlijke oorsprong - max. 1 ton - klasse 3   (nieuw).

    De vergunning wordt afgegeven onder volgende voorwaarden:

    Voorwaarden voor de exploitatie van de ingedeelde inrichtingen of activiteiten:

    Sectorale voorwaarden:

    • Hoofdstuk 4.1 - algemene voorschriften

    • Hoofdstuk 4.2 – beheersing van oppervlaktewaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.3 – beheersing van bodem- en grondwaterverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.4 – beheersing van luchtverontreiniging

    • Hoofdstuk 4.5 – beheersing van geluidshinder

    • Hoofdstuk 4.6 – beheersing van hinder door licht

    • Hoofdstuk 4.7 – Beheersing van asbest

    • Hoofdstuk 4.8 – verwijdering van PCB’s en PCT’s

    • Hoofdstuk 4.9 – Energieplanning en energieaudits

    • Hoofdstuk 4.10 – Emissies van broeikasgassen

    Bijzondere milieuvoorwaarden:

    • Het attest van goedgekeurde installatie van de warmtepomp dient overgemaakt te worden aan de vergunningverlenende overheid via het omgevingsloket.
    • De exploitant dient de milieuvoorwaarden m.b.t. installatie, onderhoud, reparatie, periodieke (lekdichtheids)controles, buitendienststelling van koelinstallaties en het bijhouden van een logboek, zoals opgenomen in artikel 5.16.3.3. van Vlarem II, strikt na te leven.
    • De exploitant raadpleegt de bevoegde brandweer en bezorgt het brandweerverslag aan de vergunningverlenende overheid binnen de 3 maanden na datum van aflevering van de omgevingsvergunning.

    De vergunning is afhankelijk van de strike naleving van de algemene en sectorale milieuvoorwaarden van titel II van het Vlarem. Bij wijzigingen van Vlarem wordt de exploitant geacht de meest actuele versie van de van toepassing zijnde bepalingen na te leven. De integrale en geconsolideerde tekst van titel II van het Vlarem is raadpleegbaar op de milieunavigator via de link https://navigator.emis.vito.be.

    De vergunning wordt verleend onder voorbehoud van eventuele burgerlijke rechten. Betwistingen omtrent burgerlijke rechten vallen onder de bevoegdheden van de gewone rechtbanken.

    Deze vergunning stelt de aanvrager niet vrij van het aanvragen en verkrijgen van eventuele andere vergunningen of machtigingen, als die nodig zouden zijn.

  • Nadat Marianne Verhaert, burgemeester ingevolgde art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft:

    Artikel 1: Goedkeuring om een attest af te leveren conform VCRO artikel 4.2.16 voor omgevingsvergunning OMV_2024138922 verleend door het college van burgemeester en schepenen op 7 april 2025 aan Studiebureau Verhaert & co met als adres Rode Haagjes 3/001, 2288 Bouwel. 

    Artikel 2 : Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Betrokkene, Rode Haagjes 3/001, 2288 Bouwel

    Studiebureau Verhaert & co, Rode Haagjes 3/001, 2288 Bouwel

  • Artikel 1: Kennisname van het schrijven van Notadux. Het college van burgemeester en schepenen heeft geen bezwaren tegen de voorgestelde verdeling en verkoop. Er moet rekening gehouden worden met de wettelijke bepalingen inzake de verkavelingsvergunningsplicht. Het college merkt wel op dat:

    - indien de stedenbouwkundige handelingen, die men wenst uit te voeren, niet vrijgesteld zijn van omgevingsvergunning dat de nodige vergunningen moeten aangevraagd en bekomen worden

    - dat de afsplitsing niet in aanmerking komt voor mogelijke ontwikkeling voor woningbouw

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Notadux, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk

  • Artikel 1: Kennisname van het schrijven van Notadux. Het college van burgemeester en schepenen heeft geen bezwaren tegen de voorgestelde verdeling en verkoop. Er moet rekening gehouden worden met de wettelijke bepalingen inzake de verkavelingsvergunningsplicht. Het college van burgemeester en schepenen merkt wel op dat:

    - indien de stedenbouwkundige handelingen, die men wenst uit te voeren, niet vrijgesteld zijn van omgevingsvergunning dat de nodige vergunningen moeten aangevraagd en bekomen worden.

    - dat de afsplitsing niet in aanmerking komt voor mogelijke ontwikkeling voor woningbouw

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Notadux, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk

  • Nadat Marianne Verhaert, burgemeester ingevolgde art. 27 DLB, de zitting verlaten heeft.

    Artikel 1: Kennisname van het schrijven van Schaeken & Vanhencxthoven, Geassocieerde Notarissen. Het college van burgemeester en schepenen heeft geen bezwaren tegen de voorgestelde verdeling en het vestigen van een recht van opstal op lot B. Het college van burgemeester en schepenen merkt wel op dat de voorwaarden opgenomen in de omgevingsvergunning OMV_ 2024121859 van 18 november 2024 ten strengste moeten nageleefd worden.  

    Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Schaeken & Vanhencxthoven, Geassocieerde Notarissen, Collegestraat 24 te 2200 Herentals

  • Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 24 (01/05/25-31/05/25) van BOUWBEDRIJF VANDERSMISSEN NV, Terbermenweg 64 te 3540 Herk-De-Stad voor de opdracht “Bijzonder bestek BS Klim-op Bouwel (kindercampus)” voor een bedrag van € 563.025,94 excl. btw of € 596.807,50 incl. 6% btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van € 3.477.656,82 excl. btw of € 3.686.375,96 incl. 6% btw.
    Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2210007/SA/0800/02 (actie/raming AC000222/MJP000350).
    Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan het team Financieel Management.
    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Financieel Management
    Team Ruimte & Vergunningen
    Cuypers en Q architecten
    Aannemer Vandersmissen
    Engenius bv - Projectmanager voor Gemeente Grobbendonk

  • Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 9 (1/5/25 - 31/5/25) van Deckx A.O. NV, Goormansdijk 15 te 2480 Dessel voor de opdracht “Aanleg fietspaden langs de Industrieweg” voor een bedrag van € 315.615,60 excl. btw of € 381.894,88 incl. btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van € 948.904,65 excl. btw of € 1.148.174,64 incl. btw.

    Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2240007/OM/0200 (actie/raming AC000292/MJP000307).

    Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan het team Financieel Management.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Ruimte & Vergunningen
    Team Financieel Management
    Arcadis
    Deckx N.V.

  • Artikel 1: Goedkeuring wordt verleend aan vorderingsstaat 9 (1/05/25 - 31/05/25) van nv Adams, Hoekeinde 52 te 2330 Merksplas voor de opdracht “Wegenis- en rioleringswerken in Heibloemlaan, Wielewaalstraat, Rozenlaan, Acacialaan, Bremlaan en Spechtdreef - aandeel Grobbendonk” voor een bedrag van € 41.252,78 excl. btw of € 49.915,86 incl. 21% btw, waardoor de werken een bedrag bereiken van € 167.562,68 excl. btw of € 202.750,83 incl. 21% btw.

    Artikel 2: De betaling zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2240007/OM/0200 (actie/raming AC000525/MJP001018).

    Artikel 3: De factuur en de vorderingsstaat worden voor betaling overgemaakt aan het team Financieel Management.

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management
    Team Ruimte & Vergunningen
    Fluvius
    Adams NV

  • Artikel 1: Van 25 november 2024 tot 30 september 2025 zullen de Wielewaalstraat, Acacialaan, Bremlaan en Rozenlaan (fase 3), Spechtdreef en Sparrenlaan (fase 2) en Heibloemlaan (fase 1), inclusief de kruispunten met de Sperwerlaan afgesloten worden voor het gemotoriseerd verkeer.
    Vooraankondigingsborden staan op brug Sperwerlaan, Albertkanaalstraat (komende van Bevrijdingsstraat), Industrieweg (komende van N13) met als tekst 'Sperwerlaan onderbroken - 16/09 tot eind september 2025 - fietsers en voetgangers doorgang'.

    Artikel 2: Deze maatregel zal gesignaleerd worden met:

    - een afzethek met F45b-bord (doodlopende weg excl. fietsers en voetgangers) of F45-bord (doodlopende weg), C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en onderbord "uitgezonderd bewoners" of onderbord "uitgezonderd plaatselijk verkeer":

    • aan het kruispunt Sperwerlaan/Wielewaalstraat (uitgezonderd bewoners)
    • aan het kruispunt Heidelaan/Rozenlaan (uitgezonderd bewoners)
    • aan het kruispunt N13/ Heidelaan (uitgezonderd plaatselijk verkeer)

    - C31-borden (verboden links en rechts af te slaan) met onderbord "uitgezonderd bewoners" aan het kruispunt Heidelaan/Wielewaalstraat en Rozenlaan.

    Artikel 3: Het verkeer kan omrijden via de Nachtegalendreef, Heidelaan, Hazelaardreef en/of Grensstraat.
    Artikel 4: Fietsers en voetgangers kunnen steeds door via de Sperwerlaan met de fiets aan de hand. Oranje bebording zal dit aangeven. Hiervoor wordt ook een corridor voorzien met sergeanten en dagslapers. Hiervoor wordt steenslag voorzien, bij drassig weer worden rubberen matten voorzien.

    Artikel 5: Buurtbewoners zijn geïnformeerd via een infomoment op 5 september 2024 en briefwisseling van de aannemer. De aannemer houdt buurtbewoners op de hoogte via digitale kanalen. De gemeente communiceert via de website, Hoplr en Facebook. Ook gemeente Nijlen zal op de hoogte worden gebracht.

    Artikel 6: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het bijgevoegde plan, opgesteld door betrokkene.

    Artikel 7: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Vrije tijd

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanning Neteland

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat
    Betrokkene

  • Artikel 1: Tussen 9 en 11 juli 2025 zullen gedurende één werkdag aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Herentalse steenweg ter hoogte van huisnummer 53C en 53D, zijnde: 

    Artikel 2: Ter hoogte van de werfzone wordt beurtelings verkeer ingericht met verkeerslichten. Deze maatregel wordt gesignaleerd met:

    - verkeerslichten op 5 à 10m voor de werfzone 
    - borden B19 (gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) en B21 (voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) voor het geval de lichten niet mochten werken
    - verkeerslichten worden aangekondigd met A33 borden.

    Artikel 3: Ter hoogte van de werfzone wordt de snelheid beperkt tot 50 km/uur met C43-borden op 150m voor de werfzone. Deze snelheidsbeperking wordt vooraf aangekondigd met C43-borden met onderbord "200m".

    Artikel 4: Er wordt een inhaalverbod ingevoerd van 250m tot 250m na de werfzone met C35-borden.

    Artikel 5: De werfput wordt zijdelings afgebakend met sergeanten voorzien van dagslapers. Voor- en achteraan de werfput staat een afzethek met dagslapers en D1c (verplicht links aanhouden) en D1d bord (verplicht rechts aanhouden).

    Artikel 6: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

    Artikel 7: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf. Bijkomend wordt een A31-bord gezet met onderbord "400m".

    Artikel 8: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

    Artikel 9: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

    Artikel 10: Er mag enkel gewerkt worden tussen 09.00 uur en 15.30 uur.

    Artikel 11: Er mag niet geraakt worden aan het wegdek en het fietspad.

    Artikel 12: De stabiliteit van het fietspad dient gegarandeerd te blijven.

    Artikel 13: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

    Artikel 14: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

    Artikel 15: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

    Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Betrokkene

  • Artikel 1: Tussen 9 en 11 juli 2025 zullen gedurende één werkdag aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Lierse steenweg ter hoogte van huisnummer 58, zijnde: 

    Artikel 2: Ter hoogte van de werfzone wordt beurtelings verkeer ingericht met verkeerslichten. Deze maatregel wordt gesignaleerd met:

    - verkeerslichten op 5 à 10m voor de werfzone 
    - borden B19 (gebod voorrang te verlenen aan de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) en B21 (voorrang ten opzichte van de bestuurders die uit de tegenovergestelde richting komen) voor het geval de lichten niet mochten werken
    - verkeerslichten worden aangekondigd met A33 borden.

    Artikel 3: Ter hoogte van de werfzone wordt de snelheid beperkt tot 50 km/uur met C43-borden op 150m voor de werfzone. Deze snelheidsbeperking wordt vooraf aangekondigd met C43-borden met onderbord "200m".

    Artikel 4: Er wordt een inhaalverbod ingevoerd van 250m tot 250m na de werfzone met C35-borden.

    Artikel 5: De werfput wordt zijdelings afgebakend met sergeanten voorzien van dagslapers. Voor- en achteraan de werfput staat een afzethek met dagslapers en D1c (verplicht links aanhouden) en D1d bord (verplicht rechts aanhouden).

    Artikel 6: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden volgens het signalisatieschema opgesteld door betrokkene.

    Artikel 7: De werken worden standaard aangekondigd via een A31-bord op 150m voor de werf. Bijkomend wordt een A31-bord gezet met onderbord "400m".

    Artikel 8: Het einde van de werken wordt aangeduid met een F47-bord na 25 m en een C46-bord (einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging). Op 50m achter de werken moet een bord gezet worden met de gegevens van de verantwoordelijke voor de signalisatie.

    Artikel 9: De vereiste signalisatievergunning zal afgeleverd worden aan betrokkene.

    Artikel 10: Er mag enkel gewerkt worden tussen 09.00 uur en 15.30 uur.

    Artikel 11: Er mag niet geraakt worden aan het wegdek en het fietspad.

    Artikel 12: De stabiliteit van het fietspad dient gegarandeerd te blijven.

    Artikel 13: Deze maatregelen zullen bekend gemaakt worden in de gemeente Grobbendonk overeenkomstig het decreet lokaal bestuur. 

    Artikel 14: De werken zullen aangekondigd worden via de digitale infoborden, website en facebook.

    Artikel 15: Afschriften van dit reglement zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank te Turnhout. 

    Artikel 16: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

Team Vrije tijd

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Retrokoers Grobbendonk dat aanvangt 06 augustus 2025 18.00 uur en eindigt op 06 augustus 2025 20.00 uur.

    Artikel 2: De organisator op te dragen de richtlijnen en advies van noodplanning te volgen. 

    • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
    • De organisator ziet erop toe dat deelnemers en bezoekers reglementair parkeren. 
    • De toegangswegen voor de hulpdiensten moeten op elk moment bereikbaar blijven.
    • De organisator voorziet een medische hulppost met voldoende EHBO-materiaal en gekwalificeerde hulpverlener(s).
    • De politie adviseert over de plaatsen waar seingevers worden ingezet. 
    • De burgemeester geeft toestemming voor het inzetten van deze seingevers.

    Alle voorbeelddocumenten, richtlijnen en toelichting over deze veiligheidsmaatregelen vind je op www.regioneteland.be/vrijetijd/evenementen/evenementenloket.

    Artikel 3: Team Vrije tijd zorgt ervoor dat de bewoners van het parcours van de retrokoers er tijdig, via brief, van verwittigd worden dat tijdens de retrokoers hun woning niet bereikbaar is. Ook de bewoners van de Melkerijstraat, Steenbergstraat, Beukenlaan, Wijnrankplein, Hofeinde, ganse Wijngaardstraat, ganse Vorselaarse baan en ganse Schransstraat moeten verwittigd worden.
    Op vraag van het lokaal bestuur Vorselaar zal ook een brief bedeeld worden in Hofeinde (kant Vorselaar), Keizershofstraat en Goorbergenlaan (tussen Lepelstraat en Mgr. Donchelei).

    Artikel 4: Het tijdelijk verkeersreglement voor de aangepaste maatregelen tijdens de kermis en de retrokoers zal in een apart agendapunt (CBS/2025/1037) ter goedkeuring aan het college van burgemeester en schepenen voorgelegd worden.
    Dit punt zal geagendeerd worden zodra de toestemming gegeven is door het lokaal bestuur Vorselaar voor het inrichten van een omleiding en het plaatsen van signalisatie op hun grondgebied.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Uitvoering & Onderhoud

    Team Financieel Management

    Team Informatie & Communicatie

    Team Secretariaat

    Wijkpost politie

    Noodplanningsambtenaar

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Guido Gezellelaan dat aanvangt 9 augustus 2025 15.00 uur en eindigt op 9 augustus 2025 23.45 uur.

    Artikel 2: De organisator toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren. 

    Artikel 3: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.

    Artikel 4: De uitreiking van de subsidie buurt- en straatfeesten toe te staan, aangezien aan de voorwaarden voldaan wordt zoals vermeld in het subsidiereglement straat- en buurtfeesten.

    Artikel 5: De organisator op te dragen om aan te tonen dat de subsidie gebruikt wordt voor het dragen van de kosten van het straatfeest.

    Artikel 6: Van vrijdag 8 augustus - 14.00 uur tot en met zondag 10 augustus - 13.00 uur zullen aangepaste verkeersmaatregelen gelden in de Guido Gezellelaan, zijnde:
    - de straat zal afgesloten worden voor het verkeer tussen het kruispunt met de Kennedylaan en het kruispunt met de Kastanjelaan.

    Artikel 7: Voorgaand artikel geldt niet voor de motorvoertuigen van politie, hulpdiensten, brandweer en de dringend opgeroepen geneesheren.

    Artikel 8: Deze maatregelen zullen gesignaleerd worden met:
    - een afzethek met C3-bord (verboden toegang in beide richtingen voor iedere bestuurder) en blauw onderbord met vermelding van de uitzonderingen aan de kruispunten Guido Gezellelaan/Kennedylaan en Guido Gezellelaan/Kastanjelaan.

    Artikel 9: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken en verkeersborden te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken.

    Artikel 10: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 11: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 12: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen
    Team Uitvoering & Onderhoud
    Team Vrije tijd
    Wijkpost politie
    Brandweer zone Kempen
    Noodplanningsambtenaar
    Kapitein brandweer
    Team Informatie & Communicatie
    Team Secretariaat
    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Les Femmes markt dat aanvangt 27 juli 2025 11.00 uur en eindigt op 27 juli 17.00 uur te Café Den herberg.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 27 juli 2025 tussen 13.00 uur en 14.00 uur en tussen 15.00 uur en 16.00 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min. bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt. (dB(c) weging geldt enkel voor evenementen die buiten plaatsvinden)

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;
    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket. 
    Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk:
    • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be.
    • De organisator voorziet voldoende parkeerplaatsen. Alle wagens moeten op reglementaire wijze geparkeerd worden.
    • De organisator ziet erop toe dat de toegangswegen voor hulpdiensten vrij blijven van fietsen, wagens of andere obstakels.
    Artikel 7: De organisator de opdracht te geven om proactief haar bezoekers te motiveren om met de fiets of te voet naar het evenement te komen. Teneinde de overmatige belasting van de parkeerzone rond de kasteelhoeve te vermijden. 
    Artikel 8: De organisator op te dragen de richtlijnen van erfgoed strikt te volgen, namelijk:
    De parkeerdruk van de standhouders kan hoog zijn. We vragen hun dan ook alleen te laden en lossen aan de Kasteelhoeve en 230 meter verderop aan de Korentenbossen te parkeren. We keuren deze aanvraag goed, onder de volgende voorwaarden: We vragen de organisatoren om op te roepen met de fiets of te voet te komen.
    • De site wordt schoon gehouden.
    • De muziek speelt strikt binnen de openingsuren van het evenement, daarna is het stil op de site.
    • Boxen of verstrekte muziek worden gericht naar Hofeinde en niet naar het natuurgebied erachter.
    • De organisator houdt zich aan het inplantingsplan.
    • Er kan niet gekookt worden op site van de Kasteelhoeve, enkel opwarmen au bain marie of microgolfoven kan.

    Artikel 9: Aan de organisator wordt gevraagd om de geleverde afzethekken, verkeersborden en omleidingspijlen volgens het goedgekeurde plan te plaatsen bij aanvang van het evenement en na afloop terug te verwijderen en de straat vrij te maken. 

    Artikel 10: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 11: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 12: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 13: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Ruimte & Vergunningen

    Team Vrije tijd

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Betrokkene

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen geeft toestemming voor de organisatie van Chique @Zomerbar Lambert dat aanvangt 20 juli 2025 15.30 uur en eindigt op 20 juli 2025 23.30 uur te Zomerbar Vaartkom 10, 2280 Grobbendonk.

    Artikel 2: De organisator de toestemming te geven tot het schenken van alcoholische dranken en specifiek te wijzen op de regelgeving om geen alcoholische dranken te schenken aan jongeren onder de 16 jaar en geen sterke dranken te schenken aan jongeren onder de 18 jaar. De organisator dient hier actief op te controleren (bv. door bandjes). 

    Artikel 3: Een afwijking toe te staan van de geluidsnorm voor het evenement op 20 juli 2025 van 15.30 uur tot 23.30 uur tot maximaal 95 dB(A)L. 95 dB met een bijkomende dB(c) weging op het evenement van 107 dB(C), gemeten als LCeq, 15 min bij 95 dB(A). Zo blijft de overlast van bastonen bij de buurtbewoners beperkt. (dB(c) weging geldt enkel voor evenementen die buiten plaatsvinden)

    Artikel 4: Deze afwijking toe te staan als aan volgende voorwaarden voldaan worden:

    • Gedurende het hele evenement het geluidsvolume meten;
    • Het gemeten geluidsvolume is gedurende het hele evenement zichtbaar voor de persoon die het volume bedient;
    • Het gemeten geluidsvolume wordt voor de ganse duur van de activiteit bewaard;
    Artikel 5: De organisator op te dragen alle richtlijnen, voorwaarden en veiligheidsvoorschriften na te volgen zoals terug te vinden in het digitaal evenementenloket.
     
    Artikel 6: De organisator op te dragen de richtlijnen van noodplanning strikt te volgen, namelijk: 
    • De organisator maakt een inplantingsplan (volgens de richtlijnen op de website van Neteland) op en bezorgt dit minstens 60 dagen voor het evenement aan noodplanning@regioneteland.be. 
    • Algemene veiligheidsvoorwaarden vanuit politie:
       - De organisator houdt zich aan de richtlijnen in de politiecodex.
       - De organisator neemt acties om op elk moment overlast te vermijden.
       - De organisator schikt zich naar alle wettelijke vereisten.
       - De organisator onderhoudt gerichte communicatielijnen met de politie en verleent medewerking bij eventuele incidenten.
    Artikel 7: De organisator te belasten met de verantwoordelijkheid voor het afsluiten van een evenementenverzekering.

    Artikel 8: Dit politiereglement zal in de gemeente bekendgemaakt worden overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

    Artikel 9: Afschriften ervan zullen overgemaakt worden aan de griffies van de correctionele en politierechtbank van Turnhout.

    Artikel 10: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Vrije tijd

    Wijkpost politie

    Brandweer zone Kempen

    Noodplanningsambtenaar 

    Kapitein brandweer

    Team Informatie & Communicatie

    Betrokkene

  • Artikel 1: Toelating te geven aan het SchransBar-team voor de organisatie van pop-up winterbar SchransBar onder voorbehoud van de aanvraag en goedkeuring van een uitbatingsvergunning en/of eventuele andere noodzakelijke vergunningen.

    Artikel 2: Opdracht te geven aan team Vrije tijd om de evenementenaanvraag pop-up winterbar SchransBar verder te behandelen en te agenderen op een volgend college van burgemeester en schepenen.

    Artikel 3: Opdracht te geven aan de exploitanten om op voorhand een brandweercontrole te laten uitvoeren.

    Artikel 4: Opdracht te geven aan team Vrije tijd om de aanvragers op de hoogte te brengen van deze beslissing.

    Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
    Team Ruimte & Vergunningen
    Brandweer zone Kempen
    Noodplanning Neteland

Team HRM

Staf van de AD

Team Financieel Management

  • Artikel 1: Goedkeuring van de bestellijst exploitatie van 30 juni 2025.

    Artikel 2: Goedkeuring van de bestellijst investering van 30 juni 2025.

  • Artikel 1: Goedkeuring van de opbrengsten van 2025007725 tot en met 2025008006.

  • Artikel 1: Goedkeuring van de kosten van 20 juni 2025 tot en met 26 juni 2025.

  • Artikel 1: Het bezwaar van betrokkene tegen de belasting op bedrijfsruimten met kohierartikel 458400010096 van 18 maart 2025 is ontvankelijk en er wordt goedkeuring gegeven om het bedrag naar 55,00 euro te verlagen.

    Artikel 2: Alinea 2 van het reglement stelt: "De toestand op 1 januari van het aanslagjaar is bepalend voor de belastingplicht en de belasting is ondeelbaar verschuldigd voor het gehele jaar." Vitesse NV, met ondernemingsnummer 0427.325.679, is volgens de Kruispuntbank van Ondernemingen nog actief en heeft sinds 19 januari 2015 Bouwelven 21 te 2280 Grobbendonk als zetel.

    Betrokkene kon met de "overeenkomst tot overdracht van een handelsfonds", en meer bepaald artikel 11 hiervan, en "huurovereenkomst vrieshuis en magazijn" aantonen dat de volledige oppervlakte niet meer tot Vitesse behoort. De belasting blijft dus verschuldigd, maar wordt verlaagd naar 55,00 euro.

    Artikel 3: Tegen deze beslissing kan beroep worden aangetekend bij de Rechtbank van Eerste Aanleg Antwerpen, afdeling Antwerpen te 2000 Antwerpen, Bolivarplaats 20 binnen een termijn van drie maanden vanaf de kennisgeving van deze beslissing. 

    Artikel 4: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Financieel directeur

    Bezwaarindiener


Publicaties