DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
De notulen van de gemeenteraad van 22 juni 2021 worden goedgekeurd.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Walter Cambré werd bij de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 verkozen voor sp.a, nu Vooruit, en werd op 3 januari 2019 als gemeenteraadslid geïnstalleerd.
Op 22 juni 2021 hebben de algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad een schrijven ontvangen waarin Walter Cambré ontslag neemt als gemeenteraadslid.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van het ontslag van Walter Cambré als gemeenteraadslid.
Artikel 2: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team HRM & Secretariaat
Team Informatie & Communicatie
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Op 20 maart 2021 diende een burger een klacht in bij de gouverneur over 'schorsing/vernietiging uitvoering anno maart 2021 van de aankoop – historisch tracé - trage weg Pierloos Grobbendonk gemeenteraad november 2019 (toestemming) en november 2021 (ontwerp akte)'.
Het college van burgemeester en schepenen formuleerde op 26 april 2021 zijn standpunt over de klacht van de burger en het college van burgemeester en schepenen maakte dit standpunt, samen met het volledige dossier ter zaken, over aan de gouverneur.
Op 19 mei 2021 vraagt de gouverneur een bijkomend standpunt van het lokaal bestuur over een deel van de klacht en het bijhorend document.
Het college van burgemeester en schepenen formuleerde op 14 juni 2021 zijn standpunt over de bijkomende vraag en maakte dit over aan de gouverneur.
In haar brief van 2 juli 2021 maakte de gouverneur haar antwoord aan de burger over aan het college van burgemeester en schepenen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, deel 2, titel 7, hoofdstuk 2: algemeen bestuurlijk toezicht.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van het antwoord van de gouverneur op de klacht van een burger over 'schorsing/vernietiging uitvoering anno maart 2021 van de aankoop – historisch tracé - trage weg Pierloos Grobbendonk gemeenteraad november 2019 (toestemming) en november 2021 (ontwerp akte)'.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de brief van de gouverneur van 2 juli 2021 houdende het antwoord van de gouverneur op de klacht van een burger over 'schorsing/vernietiging uitvoering anno maart 2021 van de aankoop – historisch tracé - trage weg Pierloos Grobbendonk gemeenteraad november 2019 (toestemming) en november 2021 (ontwerp akte)'.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Op 22 april 2021 diende een burger een klacht in bij de gouverneur over 'Bijkomende klacht tegen het reglement op de begraafplaatsen'.
Het college van burgemeester en schepenen formuleerde op 18 mei 2021 zijn standpunt over de klacht van de burger en het college van burgemeester en schepenen maakte dit standpunt, samen met het volledige dossier ter zaken, over aan de gouverneur.
In haar brief van 5 juli 2021 maakte de gouverneur haar antwoord aan de burger over aan het college van burgemeester en schepenen.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, deel 2, titel 7, hoofdstuk 2: algemeen bestuurlijk toezicht.
Het college van burgemeester en schepenen nam kennis van het antwoord van de gouverneur op de klacht van de burger over 'Bijkomende klacht tegen het reglement op de begraafplaatsen'.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de brief van de gouverneur van 5 juli 2021 houdende het antwoord van de gouverneur op de klacht van een burger over 'Bijkomende klacht tegen het reglement op de begraafplaatsen'.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Op 14 december 2020 keurde het college van burgemeester en schepenen goed:
Op 25 januari 2021 keurde het college van burgemeester en schepenen de samenwerkingsovereenkomst opgesteld met het Vlaams Agentschap Zorg en Gezondheid goed met volgende documenten als bijlage gevoegd:
Op 23 februari 2021 werd deze beslissing bekrachtigd door de gemeenteraad. Deze overeenkomst loopt van 1 november 2020 tot 31 maart 2021.
Met de mail van 22 maart 2021 meldt het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB) dat de Vlaamse Regering op 19 maart 2021 haar principiële goedkeuring hechtte aan een nieuw BVR voor lokale preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine coaching en contactonderzoek én de daarbij horende subsidie. De opties en de bijhorende financiering zijn ongewijzigd ten opzichte van het besluit van de Vlaamse regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken. Gemeenten die oorspronkelijk opteerden voor optie 1, kunnen de termijn daarvoor verlengen van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021. Ze moeten dan een addendum bij de eerder afgesloten samenwerkingsovereenkomst, ingevuld en ondertekend, voor 30 april 2021 bezorgen aan het Agentschap Binnenlands Bestuur via het Loket voor lokale besturen (module berichtencentrum – als reactie op het bericht van ABB).
Het definitieve besluit bevat, naast de nieuwe verlenging van de subsidieperiode voor optie 1 tot 31 augustus 2021, ook een paar administratieve wijzigingen ten opzichte van het BVR van 23 april 2021:
de uiterste termijn om het addendum of de samenwerkingsovereenkomst en de bijlagen in te dienen, is gewijzigd naar 31 mei 2021 in plaats van 30 april 2021;
de uiterste termijn om het evaluatieverslag in te dienen en de subsidie (saldo) aan te vragen, is gewijzigd naar 31 oktober 2021 in plaats van 1 september 2021;
de uiterste termijn waarop 80 % van de forfaitaire subsidie uitbetaald zal worden, is gewijzigd naar 31 augustus 2021 in plaats van 31 juli 2021.
In dit kader geeft ABB nog mee dat besturen die al een addendum voor de eerste verlenging (1 april tot 31 mei/ 30 juni) instuurden, vóór 31 mei 2021 een tweede, nieuw aanvullend addendum moeten insturen voor een verlenging tot max. 31 augustus 2021. Herentals en de gemeenten waarvoor het optreedt als trekkende gemeente, waaronder Grobbendonk, bevinden zich in deze situatie.
Op 17 mei 2021 neemt het college van burgemeester en schepenen kennis van het aanvullend addendum bij de eerder afgesloten samenwerkingsovereenkomst met bijlagen om optie 1 te verlengen van 1 juli 2021 tot en met 31 augustus 2021 en machtigt de stad Herentals dit addendum namens de gemeente Grobbendonk goed te keuren. Dit besluit werd genomen bij hoogdringendheid en onder voorbehoud van bekrachtiging door de gemeenteraad. Deze beslissing werd door de gemeenteraad bekrachtigd op 25 mei 2021.
Met de brief van 19 juli 2021 meldt ABB dat de Vlaamse Regering op 16 juli 2021 een nieuw BVR voor de lokale preventie, sensibilisering, quarantaine coaching en bronopsporing goedkeurde. De periode voor subsidiëring voor de gemeentebesturen die kozen voor optie 1 wordt opnieuw verlengd. Dit keer voor de periode van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021. Indien de gemeente wenst in te gaan op deze verlenging, moet een nieuw addendum bij de samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd en ondertekend ingestuurd worden. De deadline daarvoor is 30 september 2021.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en latere wijzigingen.
Besluit van de Vlaamse Regering van 13 november 2020 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de contact- en bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing en het contactonderzoek ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit van de Vlaamse Regering van 7 mei 2021 tot definitieve goedkeuring van het besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 23 april 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021) en het contactonderzoek (voor de periode van 1 april 2021 tot en met 31 mei 2021) ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
Besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 tot toekenning van een subsidie aan de lokale besturen om de bronopsporing ter bestrijding van de COVID-19-pandemie te versterken.
In de fase van de COVID-19-crisis waarin we ons momenteel bevinden, is een cruciale rol weggelegd voor contactonderzoek en bronopsporing.
Bij contactonderzoek wordt gezocht met wie een besmet iemand nauw contact heeft gehad. Hier is de snelheid van de contacttracing belangrijk. Het is de bedoeling om zoveel mogelijk mensen te bereiken die in contact zijn gekomen met besmette personen. Zij krijgen advies over hoe ze zich kunnen beschermen en welke maatregelen ze kunnen nemen om anderen te beschermen. Dat vermijdt een mogelijke (nieuwe) toename van het aantal patiënten.
Bij bronopsporing wordt gezocht van wie de besmette persoon zelf de besmetting heeft opgelopen. Bronopsporing heeft als voordeel dat heel gericht kan gezocht worden waar de besmettingen vandaan komen en de lokale besturen als beleidsmakers heel gericht maatregelen (preventie, sensibilisering, handhaving) kunnen nemen.
Op 16 juli 2021 heeft de Vlaamse Regering de contouren voor preventie, sensibilisering, bronopsporing, quarantaine-coaching en lokaal contactonderzoek door lokale besturen na 31 augustus 2021 uitgewerkt, met een bijhorende subsidie.
Wat de aard van de engagementen betreft, kunnen lokale besturen in het kader van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2021 alleen nog kiezen voor optie 1 (inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing en quarantainecoaching). Optie 2 (inzet in sensibilisering, preventie, bronopsporing, quarantainecoaching én aanvullend lokaal contactonderzoek) wordt niet verlengd.
De lokale besturen werken in al deze opdrachten ondersteunend en/of aanvullend op de werking van de COVID-19-teams binnen de zorgraden alsook op de werking van de centrale contactcenters.
De gemeenten die inzetten op optie 1 (preventie, sensibilisering, bronopsporing, analyse van clusters, quarantaine-coaching en aandacht voor kwetsbare personen of groepen) krijgen een forfaitaire subsidie van 0,125 euro per inwoner per maand voor een initiële periode van 1 november 2020 tot en met 31 maart 2021. Dit werd met een addendum verlengd voor een periode van 1 april 2021 tot en met 30 juni 2021. Een volgend addendum verlengde dit voor een periode van 1 juli 2021 tot en met 31 augustus 2021. Het huidige addendum verlengt deze periode opnieuw van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021.
Het opnemen van deze engagementen geschiedt met inachtneming van de bescherming van de privacy van de burgers, zoals onder meer gewaarborgd door de algemene verordening gegevensbescherming (AVG).
De gemeente zorgt voor de nodige capaciteit en middelen om dit engagement kwaliteitsvol op te nemen.
De engagementen die de gemeente opneemt, doen geen afbreuk aan de engagementen die de gemeente in de bestrijding van de coronapandemie reeds opgenomen worden binnen de werking van de ELZ. Integendeel, ze zijn bedoeld om deze werking nog te versterken.
Omdat de stad Herentals oorspronkelijk optrad als trekkende gemeente voor de lokale besturen uit de regio Neteland en de samenstelling van verenigde besturen niet kan gewijzigd worden, besprak de crisiscel dit dossier op 27 juli 2021. De lokale besturen uit de regio Neteland signaleerden allemaal optie 1 te willen verlengen van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021. Indien gemeenten de eerder aangegane optie 1 opnieuw willen verlengen, moeten ze een nieuw addendum afsluiten bij de eerder afgesloten samenwerkingsovereenkomst. Ingeval van de regio Neteland moet de stad Herentals dit addendum afsluiten namens volgende gemeenten (Grobbendonk, Herentals, Herenthout, Kasterlee, Lille, Olen en Vorselaar), omdat de stad Herentals de rol van trekkende gemeente opnam.
Het nieuw aanvullend addendum bij de eerder afgesloten samenwerkingsovereenkomst moet uiterlijk 30 september 2021 ingevuld en ondertekend bezorgd worden aan ABB via het Loket voor lokale besturen module berichtencentrum.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 13 stemmen voor (9 GIB, 2 N-VA en 2 CD&V) en 3 onthoudingen (Vooruit).
Artikel 1: Bekrachtiging van het nieuwe aanvullend addendum bij de eerder afgesloten samenwerkingsovereenkomst met bijlagen om optie 1 te verlengen van 1 september 2021 tot en met 15 oktober 2021 en machtiging voor de stad Herentals om dit addendum, als trekkende gemeente, namens de gemeente Grobbendonk af te sluiten.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Elke gemeente dient conform artikel 2.7 van het Besluit de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen een visie op sociaal wonen uit te werken en toe te passen.
Projecten van de sociale huisvestingsmaatschappijen zijn onderworpen aan de lokale woontoets welke wordt geadviseerd door het lokaal woonoverleg en welke ter goedkeuring wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen; deze lokale woontoets omvat onder meer de toets van het gemeentelijk beleid.
Projecten van de sociale huisvestingsmaatschappijen worden momenteel eerder ad hoc beoordeeld, waarbij een globale visie op sociaal wonen deze beoordeling meer kan onderbouwen.
Een visie sociaal wonen vormt een meerwaarde als richtinggevend kader voor de in Grobbendonk actieve sociale woonactoren.
De Vlaamse Codex Wonen, inzonderheid artikel 2.2 dat stelt dat een gemeente verantwoordelijk is voor de uitwerking van haar woonbeleid op lokaal vlak en hierbij onder meer aandacht heeft voor het stimuleren van sociale woonprojecten en het ondersteunen van woonbehoeftige gezinnen en alleenstaanden.
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen, inzonderheid artikel 2.7 dat stelt dat elke gemeente een visie op sociaal wonen dient uit te werken en toe te passen.
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen, inzonderheid artikel 4.10 t.e.m. 4.33 over de planning en programmatie van projecten.
Decreet over het lokaal bestuur d.d. 22 december 2017, inzonderheid artikel 40 §1.
De voorbereidende besprekingen tussen het lokaal bestuur en Kempens Woonplatform resulteerden in de ontwerpversie visie sociaal wonen welke besproken werd in het lokaal woonoverleg van 26 mei 2021.
Tijdens het lokaal woonoverleg werden geen opmerkingen of vragen tot aanpassing geformuleerd.
BESLUIT:
Goedgekeurd met 11 stemmen voor (9 GIB en 2 N-VA) en 5 stemmen tegen (3 Vooruit en 2 CD&V).
Artikel 1: Goedkeuring van de voorliggende visie sociaal wonen.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Op 13 april 2021 diende Stijn Geens namens GEO-EX BVBA de verkaveling in voor het verkavelen van een perceel in drie loten voor open bebouwing, met als adres Meirendreef 11 te 2280 Grobbendonk. Kadastraal is het perceel gekend als afdeling 1 sectie E nrs. 208X en 208Y. De heeft omgevingsloketnummer OMV_2021060058.De aanvraag omvat: een aanvraag voor een nieuwe verkaveling.
Het resultaat van het ontvankelijkheids- en volledigheidsonderzoek werd verzonden op 18 mei 2021.
Het college van burgemeester en schepenen heeft deze aanvraag tot omgevingsvergunning onderzocht, rekening houdend met alle terzake geldende wettelijke bepalingen.
Artikel 162 van de grondwet.
Artikel 117, eerste lid van de Nieuwe Gemeentewet.
Decreet van 28 april 1993 houdende regeling, voor het Vlaamse Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten.
Artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning
§ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.
Artikel 3 en 4 van het decreet houdende de gemeentewegen.
Artikel 3: Dit decreet heeft tot doel om de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen.
Om de doelstelling, vermeld in het eerste lid, te realiseren voeren de gemeenten een geïntegreerd beleid, dat onder meer gericht is op:
1° de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau;
2° de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen, zowel op recreatief als op functioneel vlak.
Artikel 4:
Bij beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet wordt minimaal rekening gehouden met de volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Wetgevend planningskader
Toetsing aan de regelgeving en de stedenbouwkundige voorschriften of verkavelingsvoorschriften en toetsing aan de goede ruimtelijke ordening
De aanvraag situeert zich in het vastgestelde gewestplan Herentals - Mol: origineel gewestplan volgens KB van 28 juli 1978 met bestemming woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving.
De verkavelingsaanvraag omvat de tracéwijziging, verbreding of opheffing van bestaande gemeentelijke verkeerswegen.
De gemeenteraad dient een besluit te nemen over ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en over de eventuele opname in het openbaar domein, alvorens het college van burgemeester en schepenen over de verkavelingsaanvraag kan beslissen.
Openbaar onderzoek
Het openbaar onderzoek werd gehouden door aanplakking op de gewone aanplakplaatsen van 25 mei 2021 tot 23 juni 2021. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Adviezen
Fluvius System Operator gaf op 21 mei 2021 voorwaardelijk gunstig advies.
Pidpa Drinkwater gaf op 20 mei 2021 voorwaardelijk gunstig advies.
Telenet NV gaf op 3 juni 2021 gunstig advies.
Agentschap Natuur & Bos gaf op 19 juni 2021 voorwaardelijk gunstig advies.
Elia Noord gaf op 19 mei 2021 voorwaardelijk gunstig advies.
Proximus gaf op 20 mei 2021 gunstig advies.
Kempens Karakter gaf op 10 juni 2021 voorwaardelijk gunstig advies.
Team Ruimte & Vergunningen gaf op 1 juni 2021 voorwaardelijk gunstig advies.
Watertoets
Het ontwerp voldoet aan de vereisten van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratie-voorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
Overeenkomstig artikel 8 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het algemeen waterbeleid (B.S. 18 juli 2003) werd het ontwerp onderworpen aan de watertoets. Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een recent overstroomd gebied of een overstromingsgebied, zodat in alle redelijkheid geoordeeld kan worden dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt in de plaatselijke waterhuishouding, noch dat dit mag verwacht worden ten aanzien van het eigendom in aanvraag.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester en Ulrik Anthonis, schepen, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten hebben.
Artikel 1: Goedkeuring van het tracé van de wegen zoals aangegeven op het bijgevoegde plan.
Dit plan maakt integraal deel uit van dit besluit.
Artikel 2: De wegen moeten worden voorzien van de noodzakelijke uitrusting.
Alle nutsvoorzieningen dienen te worden uitgevoerd volgens de ramingen van de betrokken maatschappijen en zodanig dat ieder perceel afzonderlijk (uitgezonderd van openbare verlichting) kan worden aangesloten.
Artikel 3: Alle werken tot uitrusting van de aan te leggen straten en de reservering van de grond voor de eventuele groene ruimten, openbare gebouwen en openbare nutsvoorzieningen zullen uitgevoerd worden op kosten van de aanvrager.
Artikel 4: Vooraleer de vergunning kan afgeleverd worden, dient de aanvrager zich te verbinden om de eigendom van de in de plannen aangegeven openbare wegen, aanhorigheden en nutsvoorzieningen evenals de gronden waarop ze aangelegd worden, vrij en onbelast en zonder kosten voor de gemeente, de aangegeven strook van 2.00 m gratis af te staan aan de gemeente. De strook grond die wordt afgestaan zal worden opgenomen in het openbaar domein.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Betrokkenen doen overdracht van: een perceel grond, gelegen Nieuwstraat, volgens titel onder grotere oppervlakte kadastraal bekend, sectie C, nummer 107K3P0000 en 107X2P0000, thans kadastraal gekend, sectie C, deel van nummer 107/K3P0000 en 107X2P0000, met een oppervlakte volgens meting van zesendertig vierkante meter (36m²), zoals dit goed staat afgebeeld als lot A op het plan opgemaakt door de heer Paul Verhaert, landmeter-expert te 2280 Grobbendonk op 26 januari 2021. Met gereserveerde perceelidentificatienummer: 107R3P0000.
Ontwerpakte opgemaakt door notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs te Grobbendonk.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester en Ulrik Anthonis, schepen, ingevolge art. 27 DLB, de zitting verlaten hebben.
Artikel 1: Een perceel grond, gelegen aan Nieuwstraat, volgens titel onder grotere oppervlakte kadastraal bekend, sectie C, nummer 107K3P0000 en 107X2P0000, thans kadastraal gekend, sectie C, deel van nummer 107/K3P0000 en 107X2P0000, met een oppervlakte volgens meting van zesendertig vierkante meter (36m²), op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 2: Het terzake ingediende dossier met ontwerpakte wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens de gemeente mede te ondertekenen.
Artikel 4: Alle onkosten verbonden aan deze opdracht zijn ten laste van de afstanddoeners.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Notarisvennootschap Goossens, Verwerft & Scheurweghs, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De naamloze vennootschap “COLIM”, met zetel te 1500 Halle, Edingensesteenweg 196, BTW BE0400.374.725, RPR Brussel en de naamloze vennootschap “BELFIUS LEASE SERVICES”, met zetel te 1210 Sint-Joost-ten-Node, Karel Rogierplein 11, BTW BE0427.903.127, RPR Brussel doen overdracht van: een perceel grond, gelegen ter plaatse “Liersesteenweg”, volgens titel onder grotere oppervlakte kadastraal bekend, sectie C, nummers 67/A/15/P0000 en 67/B/15/P0000, thans kadastraal bekend, sectie C, deel van nummers 67/A/15/P0000 en 67/B/15/P0000, met een oppervlakte volgens meting van honderd en twee vierkante meter (102m²), zoals dit goed staat afgebeeld als lot A op het opmetingsplan opgemaakt door landmeter-expert Paul Verhaert, handelend voor de besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid SB-V, met zetel te 2280 Grobbendonk, Kasteelstraat 9, op 19 mei 2017. Met gereserveerde perceelsidentificatie 67/T/19/P0000.
Ontwerpakte opgemaakt door notarisvennootschap Goossens, Verwerft & SCHEURWEGHS te Grobbendonk.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Nadat Marianne Verhaert, burgemeester en Ulrik Anthonis, schepen, ingevolge art. 27 DLB de zitting verlaten hebben.
Artikel 1: Een perceel grond, gelegen aan ter plaatse “Liersesteenweg”, volgens titel onder grotere oppervlakte kadastraal bekend, sectie C, nummers 67/A/15/P0000 en 67/B/15/P0000, thans kadastraal bekend, sectie C, deel van nummers 67/A/15/P0000 en 67/B/15/P0000, met een oppervlakte volgens meting van honderd en twee vierkante meter (102m²), op te nemen in het openbaar domein.
Artikel 2: Het terzake ingediende dossier met ontwerpakte wordt goedgekeurd.
Artikel 3: De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd om akte en alle erop betrekking hebbende stukken namens de gemeente mede te ondertekenen.
Artikel 4: Alle onkosten verbonden aan deze opdracht zijn ten laste van de afstanddoeners.
Artikel 5: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:
Team Ruimte & Vergunningen
Notarisvennootschap Goossens, Verwerft & SCHEURWEGHS, Wijngaardstraat 40 te 2280 Grobbendonk
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
De uitbetaling van het Vlaams Gemeentefonds gebeurt voor 92% ten voordele van de gemeente en 8% ten voordele van het OCMW. Sinds de nieuwe BBC-regelgeving bestaat er geen werkings- of investeringssubsidie meer tussen de gemeente en het OCMW. De opsplitsing tussen de beide entiteiten is dus niet meer aan de orde. Met de oprichting van de welzijnsvereniging is het ook aangewezen om de stromen tussen de gemeente en het OCMW transparant te maken. Het akkoord werd gevraagd aan de raad voor maatschappelijk welzijn om vanaf 1 januari 2022 het gemeentefonds integraal te laten uitbetalen op rekening van het gemeentebestuur.
Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moeten beslissen over een wijziging van de verdeelsleutel en die meedelen aan ABB vóór 30 juni van het jaar dat aan de verdeling voorafgaat. Dat kan op het volgende adres: fondsen@vlaanderen.be. Er is een akkoord met het Agentschap Binnenlands Bestuur om de beslissing nog in september te laten nemen door de raden.
De vastgestelde verdeelsleutel blijft behouden totdat beide raden beslissen over een nieuwe verdeelsleutel. Zonder beslissing krijgt het OCMW automatisch 8%.
Meerjarenplan 2020-2025
BD000004 We gaan voor een financieel gezonde gemeente
AP000035 We krijgen van andere instanties een bijdrage
AC000019 Wij krijgen middelen uit het gemeentefonds
MJP000732 gemeente raming voor 2021 is 2.133.479,00 euro
MJP000005 OCMW raming voor 2021 is 185.520,00 euro
Deze wijziging op te nemen bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
BESLUIT:
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Artikel 1: Kennisname van de goedkeuring van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 september om de middelen vanuit het gemeentefonds vanaf 1 januari 2022 integraal te laten uitbetalen op rekening van de gemeente.
Artikel 2: Goedkeuring te verlenen om de middelen vanuit het gemeentefonds vanaf 1 januari 2022 integraal te laten uitbetalen op rekening van de gemeente.
Artikel 3: Opdracht te geven aan het team Financieel Management om deze wijziging van verdeling op te nemen bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 4: Afschrift van deze beslissing te bezorgen aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Het relanceplan is een 'levend' document en tracht in te spelen op de continu wijzigende pandemie-intensiteit. Dit houdt ook in dat er op frequente basis gerapporteerd zal worden, waardoor er ook makkelijk kan bijgestuurd worden waar nodig. In april 2021 werd het plan nog onder loep gehouden. In juni 2020 lanceerde het college van burgemeester en schepenen ten gevolge van de COVID-pandemie het zogenaamde 'relanceplan'. Het plan bevat een 80-tal acties waarmee het bestuur de lokale noden tracht te lenigen waar mogelijk en dit binnen de financiële capaciteit van het bestuur.
De gevoegde bijlagen geven een actuele stand van zaken tot begin september 2021 weer. Ze bevatten enerzijds de actietabel (80-puntenplan versie begin september 2021), anderzijds een stand van zaken met betrekking tot de inkomende middelen die door de hogere overheden worden ter beschikking gesteld. Tenslotte is er een overzicht voor gemeente als OCMW met betrekking tot de reeds COVID-gerelateerde uitgegeven gelden, alsook een korte stand van zaken met betrekking tot het vaccinatiecentrum. Hierbij dient wel opgemerkt dat het lokaal bestuur Grobbendonk 'penhoudende' gemeente is en de kosten en uitgaven betrekking hebben op de deelnemende gemeenten.
Van de in totaal 134 COVID-acties, bekwamen er momenteel:
Een rapportage naar de gemeenteraad op kwartaalbasis wordt vooropgesteld.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
BESLUIT:
Artikel 1: Kennisname van de actuele stand van zaken van het Grobbendonkse relanceplan.
DE GEMEENTERAAD
MOTIVERING
Vragen en antwoorden over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de gemeenteraad staan, ingevolge artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad.
BESLUIT:
Vooruit
CD&V
GIB
N-VA
Geen vragen
Namens Gemeenteraad,
Daan Ceulemans
algemeen directeur
Greet Van de Peer
voorzitter