Terug Vast bureau

Mon 11/04/2022 - 17:00 Vlierenberg

A-punt

Team HRM

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de raad voor maatschappelijk welzijn met volgend voorstel: 

    Artikel 1: Er wordt kennisgenomen van en vervolgens ingestemd met:

    - de beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte van OFP PROLOCUS

    - het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement

    Er wordt kennisgenomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten. 

    Artikel 2: Het OCMW  zal met ingang van 1 januari 2022 toetreden tot OFP PROLOCUS (afzonderlijk vermogen VVSG), en zal hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering richten tot OFP PROLOCUS.

    Artikel 3: Het OCMW stemt in met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van de OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van de OFP PROLOCUS.

    Artikel 4: De pensioentoezegging bedraagt 3,5% van het pensioengevend loon voor de niet VIA-diensten.

    Artikel 5: Het OCMW vormt samen met de gemeente Grobbendonk en in de toekomst de welzijnsvereniging De Wijngaard een zogenaamde MIPS-groep. Tevens zullen de gemeente en het OCMW van Herenthout én Vorselaar deel uitmaken van de MIPS-groep.

    Artikel 6: De heer/mevrouw ... wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS tot het einde van de legislatuur.

    De heer/mevrouw ....wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien zij niet aanwezig kan zijn tot het einde van de legislatuur. 

    Artikel 7: De voorzitter van de raad en de algemeen directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen. 

    Artikel 8: OFP PROLOCUS wordt gevraagd om het aanvullend pensioen maximaal duurzaam te beleggen.

Team Financieel Management

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de raad voor maatschappelijk welzijn met volgend voorstel:

    Artikel 1: OPHEFFINGSBEPALINGEN

    Het huidige reglement aangaande de klusjesdienst, zoals goedgekeurd door de raad voor maatschappelijk welzijn op 17 november 2020, wordt opgeheven vanaf 1 mei 2022.

    Artikel 2: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP HET REGLEMENT WORDT TOEGEPAST

    Met ingang van 1 mei 2022 geldt een tarief voor werken uitgevoerd door de klusjesdienst.

    Voorwaarden om van de klusjesdienst gebruik te kunnen maken:

    De rechthebbende:

      • Minimum 70 jaar zijn en in de gemeente Grobbendonk gedomicilieerd zijn;
      • Alleenstaande met een beperking of wanneer na een sociaal onderzoek blijkt dat er een tijdelijke noodzaak is;
      • Personen die een tweede woning of bouwgrond in bezit hebben, kunnen van de klusjesdienst geen gebruik maken.
    Inkomensvoorwaarden:
    Er wordt een inkomensgrens van maximum 1.500,00 euro per maand voor een alleenstaande en 1.650,00 euro per maand voor een koppel gesteld om beroep te kunnen doen op de klusjesdienst. Dit bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex van de maand november waarbij het nieuwe bedrag vanaf januari van het volgende jaar wordt toegepast. Als basis wordt de gezondheidsindex van november 2021, 115,20, gehanteerd.
     
    Om het totale netto inkomen vast te stellen wordt rekening gehouden met: 
      • Het maandelijkse netto gezinsinkomen: (pensioen, ziekteuitkering, de inkomensvervangende tegemoetkoming/tegemoetkoming aan gehandicapten,...). Hierbij wordt geen rekening gehouden met een Zorgbudget voor Oudere een Zorgnood, een integratietegemoetkoming, hulp van derden van het ziekenfonds of een recht op een tegemoetkoming mantelzorg van de zorgverzekering en kinderbijslag;
      • Indien een eigendom wordt verhuurd, worden de inkomsten uit verhuur integraal in aanmerking genomen voor het berekenen van het maandelijkse inkomen;
      • Bij de opname van één van de partners in een woonzorgcentrum, rust- of verzorgingshuis wordt het totale netto inkomen gehalveerd.
    Indien een aanvrager niet in aanmerking komt omwille van te hoge inkomsten, kan omwille van billijkheidsredenen een uitzondering worden verleend door de consulent Zorg & Gezondheid. Tevens kan door team Zorg & Gezondheid worden beslist om voor bepaalde projecten of acties de inkomensvoorwaarden niet toe te passen, bijvoorbeeld bij voorgestelde woningaanpassingen door de ergotherapeut of bij sensibiliseringsprojecten rond veiligheid in en rond de woning.

     Werken die niet door de klusjesdienst worden uitgevoerd:

      • werken op een hoogte van meer dan 2,50 meter (maximum 2,50 meter voor het reinigen van een dakgoot)
      • snoeien van hagen hoger dan 2 meter
      • snoeien van een haag langer dan 75 meter waarbij deze niet hoger is dan 1 meter
      • snoeien van een haag langer dan 50 meter indien deze tussen 1 en 2 meter hoog is
      • werken met gevaarlijke machines
      • reinigen van putten
      • elektriciteitswerken
      • grote schilder- of behangwerken
      • grote verhuizen
      • tuinwerk met een oppervlakte groter dan 50m2
      • omzagen van grote bomen

    Het team Uitvoering & Onderhoud van het OCMW Grobbendonk beoordeelt of een werk in aanmerking komt voor de klusjesdienst. Bij twijfel komt team Uitvoering & Onderhoud hiervoor eerst langs bij de rechthebbende op de klusjesdienst.

    Planning:

    Het werk wordt uitgevoerd volgens de beschikbaarheid en de planning van het team Uitvoering & Onderhoud met een maximum van een halve dag per week per gebruiker. De gebruiker wordt telefonisch op de hoogte gesteld van de afspraak.

    Artikel 3: DEFINITIES

    Niet van toepassing.

    Artikel 4: DE VERGOEDING IS VERSCHULDIGD DOOR

    De persoon die de aanvraag voor het gebruik van de klusjesdienst doet.

    Artikel 5: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

    Personen die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds € 7,50/uur, geldend vanaf een kwartier
    Personen die geen recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming van het ziekenfonds € 15,00/uur, geldend vanaf een kwartier
    Brandstof voor machines 1,50 euro per uur, geldend vanaf een kwartier
    Vervoer van tuinafval naar recyclagepark Kosten betaald in het recyclagepark + uurtarief voor de duur van het vervoer
    Vervoer van gras na maaien naar recyclagepark 5,00 euro

    Enkel als er geen andere ecologische oplossing is, zoals verhakselen, worden de kosten van het recyclagepark aangerekend.

    Artikel 6: WIJZE VAN INNING

    De vergoeding is betaalbaar na toezending van de factuur.

    Artikel 7: BEKENDMAKING

    Dit reglement wordt bekendgemaakt op de website van het lokaal bestuur Grobbendonk.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team Zorg & Gezondheid

    Team Uitvoering & Onderhoud

  • Dit agendapunt wordt doorverwezen naar de dagorde van de raad voor maatschappelijk welzijn met volgend voorstel:

    Artikel 1: INWERKINGTREDING EN OMSCHRIJVING VOORWERP OF FEIT WAAROP HET REGLEMENT WORDT TOEGEPAST

    Met ingang van 1 mei 2022 geldt een tarief voor het huren van de rolstoelfiets. 

    Procedure

    • Bij een eerste huurperiode, of een huur met meer dan 1 jaar tussen, kan de rolstoelfiets enkel gehuurd worden na een proefrit onder leiding van een medewerker van het WZC.
    • De gegevens van de huurder worden bij aanvang van de verhuur overgenomen door een afdruk van de gegevens van zijn/haar identiteitskaart. Het adres, het telefoonnummer en het mailadres van de huurder worden eveneens genoteerd, alsook de naam van de persoon waarvoor de rolstoelfiets wordt gehuurd indien deze persoon bewoner van WZC De Wijngaard of WZC Waterrijk is.
    • De reservatie gebeurt minstens 2 dagen voorafgaand aan de te huren periode.
    • Het is niet toegelaten de fiets aan derden uit te lenen.
    • De huurder mag de rolstoelfiets niet gebruiken voor deelname aan koersen en snelheidswedstrijden, voor snelheidsproeven, uitdagingen of weddenschappen.
    Verzekering en schade
    • Door het ondertekenen van het formulier verklaart de huurder de rolstoelfiets in goede staat te hebben ontvangen en er zorg voor te dragen als een goede huisvader. De rolstoelfiets wordt teruggebracht in dezelfde staat als deze waarin hij zich bevond bij het begin van de verhuur.
    • De eigenaar van de rolstoelfiets, OCMW Grobbendonk, is niet aansprakelijk voor lichamelijke ongevallen of andere nadelige gevolgen die kunnen voortvloeien uit het gebruik van de rolstoelfiets.
    • De materiële schade aan de fiets is verzekerd. Bij materiële schade dient de huurder dit de eerstvolgende werkdag te melden aan het onthaal van het WZC. Een kopie van het verzekeringscontract ligt ter inzage aan het onthaal van het WZC. De elektrische rolstoelfiets is enkel verzekerd voor verplaatsingen in België.
    • De huurder is ertoe gehouden de rolstoelfiets op slot te doen en met een beugelslot of met een zware ketting aan een vast voorwerp te verankeren indien hij/zij ergens stopt met de fiets.
    • Bij een eventuele stalling van de rolstoelfiets is de huurder enkel tegen het diefstalrisico gewaarborgd indien de rolstoelfiets zich in een afgesloten lokaal of bergruimte bevond of indien de rolstoelfiets door middel van een beugelslot of zware ketting aan een vast voorwerp verankerd was.
    • In geval van diefstal, roof of schadegeval met derden dient de huurder onmiddellijk klacht neer te leggen bij de gerechtelijke autoriteiten of de politie.
    • Beschadigingen, andere dan de gebruikelijke slijtage, dienen door de huurder vergoed te worden. De aansprakelijkheid van de huurder bij schade of diefstal van de rolstoelfiets begint op het moment dat de rolstoelfiets aan de huurder wordt uitgereikt. Bij overhandiging dient de huurder de rolstoelfiets goed te controleren op gebreken en/of beschadigingen. De in ontvangstname van de rolstoelfiets impliceert het akkoord van de huurder dat de rolstoelfiets zich in onberispelijke staat bevindt.
    • Kosten en herstellingen worden, na voorlegging van de factuur door de eigenaar (OCMW Grobbendonk), integraal terugbetaald door de huurder en dit binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur. 

    Artikel 2: DEFINITIES

    Huurder: de persoon op wie zijn naam de verhuur is geregistreerd en die een proefrit met de rolstoelfiets heeft gedaan.

    Artikel 3: DE VERGOEDING IS VERSCHULDIGD DOOR

    De persoon die het document "verhuurreglement rolstoelfiets" ondertekent.

    Artikel 4: BEREKENINGSGRONDSLAG EN TARIEF

    Halve dag (maximum 4 uren) € 5,00
    Hele dag (maximum 24 uren) € 10,00
    Weekend (van vrijdagavond tot maandagmorgen, af te spreken met dienst ergo of dienst animatie) € 20,00
    Indien de rolstoelfiets laattijdig wordt teruggebracht

    € 5,00 vermeerderd met € 15,00 per begonnen dag

    Artikel 5: VRIJSTELLINGEN

    Huurders die de rolstoelfiets huren om met een bewoner van WZC De Wijngaard of WZC Waterrijk te fietsen, dienen geen huur te betalen.

    Artikel 6: WIJZE VAN INNING

    De vergoeding is betaalbaar na toezending van de factuur.

    Artikel 7: BEKENDMAKING

    Dit reglement wordt bekendgemaakt op de website van het lokaal bestuur Grobbendonk.

    Artikel 8: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Team Financieel Management

    Team Zorg & Gezondheid

B-punt

Team Secretariaat

  • De raad voor maatschappelijk welzijn aansluitend op de gemeenteraad bijeen te roepen op 19 april 2022 met volgende punten op de agenda:

    1. Team Secretariaat: Raad voor maatschappelijk welzijn 15 maart 2022 - notulen - goedkeuring
    2. Team HRM: Tweede pensioenpijler contractueel personeel - toetreding OFP PROLOCUS - goedkeuring
    3. Team Welzijn: Aanpassing van de overeenkomst voor noodopvang - goedkeuring
    4. Team Financieel Management: Reglement - klusjesdienst - goedkeuring
    5. Team Financieel Management: Reglement - rolstoelfiets - goedkeuring
    6. Team Secretariaat: Gemeentelijke aangelegenheden - mededeling en vraagstelling

D-punt

Team Secretariaat

Geen soort gekozen

Team Secretariaat

  • Artikel 1: Kennisname van het verslag van de buitengewone algemene vergadering van 17 december 2021 van IOK.

  • Artikel 1: Kennisname van de bijgevoegde besluiten algemeen directeur.

  • Artikel 1: Het college van burgemeester en schepenen maakt volgend dossier over aan de gouverneur:

    • replieknota
    • bijlage 1: RMW 14 september 2021 – Oprichting door en deelname van het OCMW Grobbendonk aan de vereniging van publiek recht onderworpen aan deel 3, titel 4, hoofdstuk 2 van het Decreet Lokaal Bestuur, genaamd “Welzijnsvereniging De Wijngaard”
    • bijlage 2: MB 1 december 2021 – Goedkeuring RMW 14 september 2021
    • bijlage 3: RMW 18 januari 2022 – Kennisname MB 1 december 2021
    • bijlage 4: RMW 15 februari 2022 – Notariële oprichtingsakte – welzijnsvereniging De Wijngaard – goedkeuring
    • bijlage 5: RMW 15 februari 2022 – Verkiezing leden algemene vergadering van de welzijnsvereniging De Wijngaard – vaststelling

Team HRM

Team Zorg en Gezondheid

  • Artikel 1: Het vast bureau beslist tot éénmalige toekenning van Grobbendonkse cadeaucheques voor een waarde van 100,00 euro aan volgende persoon:

    • Betrokkene 4

    Artikel 2: Het vast bureau beslist tot éénmalige toekenning van Grobbendonkse cadeaucheques voor een waarde van 50,00 euro aan volgende personen:

    • Betrokkene 1
    • Betrokkene 2
    • Betrokkene 3

    Artikel 3: Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan:

    Teamleider Zorg & Gezondheid

    Teamleider Vrije tijd

Team Financieel Management


Publicaties